Gå til innhold

Israel eller Palestina?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og så? Staten Israel ble opprettet i 1948. Og nettopp fordi staten ikke har eksistert som annet enn tankespinnerier så lenge, så har en stor del av befolkningen innvandret i nyere tid. De fleste palestinere har oppholdt seg i området lenger. Så skal de reise tilbake "dit de kommer fra", så kan man like godt begynne med å shippe tilbake alle jøder som har innvandre i nyere tid. Type de siste 100 åra.

Og om man skal bruke eventyrbøker for å kreve rett til land, så foreslår jeg at vi nordmenn umiddelbart planter flagget vårt i alle land vikingene på et eller annet tidspunkt har oppdaget eller kontrollert. Det er både et mer konkret og sekulært krav, og nærmere i tid.

Så det skal baseres på "hvem som kom først"? Israel har blitt opprettet. Done. Vi trenger ikke gå lengre tilbake i historien enn det, hvem som var der da Jesus vandret, hvem som var der da Muhammed ble født, hvem som var der før 1948. Saken er at Israel ER en stat. Hva så om folk har innvandret dit? Det er like fullt en stat, en stat de har rett til å bo i.

Anonym poster: 6337183dd259601f7d15e2d61084b3c9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så det skal baseres på "hvem som kom først"? Israel har blitt opprettet. Done. Vi trenger ikke gå lengre tilbake i historien enn det, hvem som var der da Jesus vandret, hvem som var der da Muhammed ble født, hvem som var der før 1948. Saken er at Israel ER en stat. Hva så om folk har innvandret dit? Det er like fullt en stat, en stat de har rett til å bo i.

Anonym poster: 6337183dd259601f7d15e2d61084b3c9

Jeg tror du bommet på hvem du adresserte innlegget ditt. Det var ikke jeg som begynte å argumentere for at folk skal sendes tilbake hit eller dit. Det var Personlig12 som begynte linjen med å skulle sende palestinere tilbake til andre land. Om man skal følge det argumentet så kan jammen det sammen prinsippet gjelde for israelere flest. Jeg er fullstendig klar over at Israel er en stat nå, og har ingen ønsker om å utslette landet. Men nei, jeg ser ikke at israelere har større rett enn palestinere. Skal man komme noen vei med en debatt, så bør begge gruppers rett være en forutsetning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Israel 220px-Flag_of_Israel.svg.png

Fått nok av islamske fanatikere , og palestinere driver skikkelig propaganda og viser alle sine sårede barn for å få sympati fra media og gjøre staten Israel til den stygge store ulven!

Er dessuten halvt israelsk:) israelsk mor og norsk far!

og jeg er halvt israeler halvt nordmann,:)

Anonym poster: 70009040f103ca5890e951feffff9a9c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Israel 220px-Flag_of_Israel.svg.png

Fått nok av islamske fanatikere , og palestinere driver skikkelig propaganda og viser alle sine sårede barn for å få sympati fra media og gjøre staten Israel til den stygge store ulven!

Er dessuten halvt israelsk:) israelsk mor og norsk far!

og jeg er halvt israeler halvt nordmann, :)

Anonym poster: 70009040f103ca5890e951feffff9a9c

Eller så kunne israel la være å drepe barn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du bommet på hvem du adresserte innlegget ditt. Det var ikke jeg som begynte å argumentere for at folk skal sendes tilbake hit eller dit. Det var Personlig12 som begynte linjen med å skulle sende palestinere tilbake til andre land. Om man skal følge det argumentet så kan jammen det sammen prinsippet gjelde for israelere flest. Jeg er fullstendig klar over at Israel er en stat nå, og har ingen ønsker om å utslette landet. Men nei, jeg ser ikke at israelere har større rett enn palestinere. Skal man komme noen vei med en debatt, så bør begge gruppers rett være en forutsetning.

Ok, da beklager jeg. Du gir din sympati til Palestina, kan jeg spørre hvorfor?

Anonym poster: 6337183dd259601f7d15e2d61084b3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da beklager jeg. Du gir din sympati til Palestina, kan jeg spørre hvorfor?

Anonym poster: 6337183dd259601f7d15e2d61084b3c9

Som jeg allerede har skrevet jeg er ikke fan av verken Hamas eller Fatah. Jeg har heller ikke noe problem med verken jøder eller den jevne israeler. Det jeg derimot har et problem med er deler av staten Israels politikk. Palestinerne blir på mange områder dårlig behandlet og fullstendig overkjørt av Israel. Det går ikke bare på raketter og krigføring, men også faktorer som israelske bosettere på palestinsk jord, riving av hus, problemer med å bevege seg rundt, inndragelse av jord osv. Kort sagt, generell dårlig behandling av palestinere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den jødiske befolkningen i Palestina var i mindretall allerede på 1500- og 1600-tallet. Majoriteten av dagens israelere ER immigranter, eller etterkommere av immigranter, uansett hva du mener om det. Denne innvandringen begynte i 1882, altså før Hitler. Det var en del av sionismens fremvekst, ikke andre verdenskrig alene. Andre verdenskrig førte bare til at Vesten, for å bøte på sin dårlige samvittighet, opprettet en faktisk stat over hodene på de som allerede bodde der. Om man litt lenger tilbake i tid, så er det faktisk slik at jøder flest ikke har hatt Israel, eller Palestina, som sitt hjem. Så majoriteten av dagens israelere, har innvandret i nyere tid. Det er fakta, ikke din synsing. Og nei, palestinere har ikke "blitt sendt inn" i nyere tid. De har røtter i området langt tilbake.

Jøder har bodd i Israel i flere tusen år. Men mange av dem ble drept og fordrevet av andre folkegrupper. Mange flyktet derfor til andre land, men noen av dem ble igjen.

Det er riktig at mange jøder har innvandret til Israel de siste 130 årene. De fleste kom etter 1948, da FN opprettet Israel som en jødisk stat. Men over 70% av den jødiske befolkningen i dagens Israel er født i Israel. Det er det eneste landet de noen gang har bodd i.

Dere som mener at etterkommere av jødiske innvandrere må forlate Israel, mener dere også at etterkommere av innvandrere som har kommet til Norge de siste 100 årene må forlate Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er du som bør lese andre kilder enn bare vg og dagbladet eller andre aviser som er palestinavenner?

...

...

...

En av hovedårsakene til konflikten er at noen definerer hvem som har rett basert på:

a) Religion

b) Antipatier ovenfor andre mennesker basert på rase eller kjønn og fordi en mener en selv er best

De som baserer seg på noen av disse årsakene vil aldri, A-L-D-R-I, kunne se mennesket og mennesket i konflikten og det FN og andre definerer som menneskerettigheter.

Når slike situasjoner oppstår og en mener en har rett til å drepe andre, kanskje pga religion eller annen tilhørighet, vil en også miste evnen til å vurdere denne typen objektivt.

Og om en vurderer andres rettigheter basert på rase eller kjønn og en samtidig undertrykker et folk på en måte som i realiteten er et apartheid styre, har vi sett at heller ikke dette vil fungere i lengre perioder.

Jeg mener at den av partene som av religiøs årsak eller basert på rase eller kjønn undertrykker andre må endre på dette.

Og hvis vedkommende mennesketype ikke kan se egne feil på dette oråde bør den som har mest ressurser til å kunne bedre situasjonen gjøre det.

Som oftest er disse to gruppene (dvs de som undertrykker og de som har mest ressurser) identiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøder har bodd i Israel i flere tusen år. Men mange av dem ble drept og fordrevet av andre folkegrupper. Mange flyktet derfor til andre land, men noen av dem ble igjen.

Det er riktig at mange jøder har innvandret til Israel de siste 130 årene. De fleste kom etter 1948, da FN opprettet Israel som en jødisk stat. Men over 70% av den jødiske befolkningen i dagens Israel er født i Israel. Det er det eneste landet de noen gang har bodd i.

Dere som mener at etterkommere av jødiske innvandrere må forlate Israel, mener dere også at etterkommere av innvandrere som har kommet til Norge de siste 100 årene må forlate Norge?

Som sagt, dette startet med et argument om at palestinere skal dra tilbake til andre land. Jeg mener faktisk ikke at israelere skal shippes ut av Israel. Poenget var at kan det argumentet brukes mot palestinere, så kan det også brukes mot israelere. Om palestinere skal "reise tilbake til Jordan", så bør man også kunne si at "israelere skal reise tilbake til Europa". Det handler om å illustrere et poeng, ikke min personlige mening. Det trodde jeg de fleste forstod, men siden det ikke virker sånn, så kan jeg understreke at min personlige mening er at man må akseptere begge gruppers tilstedeværelse, og fokusere på løsninger som ikke bygger på at den ene gruppen skal reise tilbake hit eller dit.

Så spørsmålet ditt får du eventuelt stille til Personlig12, da det var hun som kom på ideen om å sende folk ut av landet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, dette startet med et argument om at palestinere skal dra tilbake til andre land. Jeg mener faktisk ikke at israelere skal shippes ut av Israel. Poenget var at kan det argumentet brukes mot palestinere, så kan det også brukes mot israelere. Om palestinere skal "reise tilbake til Jordan", så bør man også kunne si at "israelere skal reise tilbake til Europa". Det handler om å illustrere et poeng, ikke min personlige mening. Det trodde jeg de fleste forstod, men siden det ikke virker sånn, så kan jeg understreke at min personlige mening er at man må akseptere begge gruppers tilstedeværelse, og fokusere på løsninger som ikke bygger på at den ene gruppen skal reise tilbake hit eller dit.

Så spørsmålet ditt får du eventuelt stille til Personlig12, da det var hun som kom på ideen om å sende folk ut av landet.

Da er vi enige! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oreokaka

Eller så kunne israel la være å drepe barn?

Eller så kunne Palestina bare slutte å skyte raketter på Israel året rundt, så slipper vi denne endeløse krigen?

Skjønner ikke hvorfor Israel bare kan være i fred. La nå jødene få ha et sted, syntes det er tøft gjort av de å holde så sterkt på religionen sin etter alt det de har vært gjennom.

Edit, skrivefeil.

Endret av oreokaka
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal mann

Eller så kunne Palestina bare slutte å skyte raketter på Israel året rundt, så slipper vi denne endeløse krigen?

Skjønner ikke hvorfor Israel bare kan være i fred. La nå jødene få ha et sted, syntes det er tøft gjort av de å holde så sterkt på religionen sin etter alt det de har vært gjennom.

Edit, skrivefeil.

fordi de okkuperer land, snik-okkuperer litt etter litt, nekter palestinere å leve frie liv. Uketnlig så lar IDF palestinere lide og dø i ambulanser på grenseovergangen som ren forlystelse og for å kjenne på sin gudegitte overmakt over palestinerne. En kan ikke plage og torturere et helt folk og tro at ingen vil prøve å ta igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kunne Palestina bare slutte å skyte raketter på Israel året rundt, så slipper vi denne endeløse krigen?

Skjønner ikke hvorfor Israel bare kan være i fred. La nå jødene få ha et sted, syntes det er tøft gjort av de å holde så sterkt på religionen sin etter alt det de har vært gjennom.

Edit, skrivefeil.

Nå er det slik at enkelte religiøse fanatikere her inne på KG har sagt at Israel har rett til å forsvare seg.

Men gjelder ikke dette Palestinerene ??? Har ikke de samme rett til å forsvare det som tilhører dem og som Israel har beslaglagt ???

Sorry, - jeg glemte at Palestinerne er muslimer. Dermed har de naturligvis ingen rettigheter utifra et Israelsk ståsted :sarkasme: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller så kunne Palestina bare slutte å skyte raketter på Israel året rundt, så slipper vi denne endeløse krigen?

Skjønner ikke hvorfor Israel bare kan være i fred. La nå jødene få ha et sted, syntes det er tøft gjort av de å holde så sterkt på religionen sin etter alt det de har vært gjennom.

Edit, skrivefeil.

Altså, dette blir litt unyansert. Israel har også sin del av skylda. Og vesten, for den saks skyld, for den evneveike måten Israel ble opprettet.

Og av ren nysgjerrighet, hvorfor skulle de ikke holde på religionen sin?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener dere burde skje med gaza og vestbredden da ?

Bli egne land ? Eller få fulle borgerrettigheter i Israel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener dere burde skje med gaza og vestbredden da ?

Bli egne land ? Eller få fulle borgerrettigheter i Israel?

Jeg tenker at det finnes 3 muligheter;

1) Gaza og Vestbredden blir en palestinsk stat. Israel har tidligere foreslått å gi avkall på områder i Israel for å bygge en vei mellom de to palestinske områdene. Dette forutsetter at Hamas som styrer i Gaza og Fatah som styrer på Vestbredden klarer å samarbeide.

2) Gaza blir en selvstendig palestinsk stat. Og Vestbredden blir en selvstendig palestinsk stat.

3) Gaza blir en del av Egypt og Vestbredden blir en del av Jordan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva mener dere burde skje med gaza og vestbredden da ?

Bli egne land ? Eller få fulle borgerrettigheter i Israel?

Palestina bør bli en selvstendig stat, inkludert okkuperte områder.

Endret av Vampen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva med at palestinarane får gå fritt og busette seg kor dei vil i Israel.

Du får det til å høres ut som om de er dyr, selv om jeg håper det ikke var slik ment?

Palestinerne vil ha sin egen stat, som israelerne har sin, det har jeg forståelse for, og jeg mener derfor at dette er et dårlig alternativ.

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...