Gå til innhold

Israel eller Palestina?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er vel høyst på tide at jødestaten Israel slutter med sin tortur av de palestinske folk og at det internasjonale samfunn tar til vett og anerkjenner Palestina som en selvstendig stat.

Sieg heil. Du og Tore Tvedt hadde blitt et godt team. Det bor over en million israelske arabere i Israel, bare sånn til opplysning.

Anonym poster: 06e6e542154ede349ee1911ddf3f60d4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmmm. La meg se, Israelere får lov til å klage på sin egen regjering uten og bli skutt, sist jeg var i Tel Aviv gikk to menn hånd i hånd i fred i gatene, så jeg tipper menneskerettigheter gjelder for homofile også. Mange organisasjoner som jobber med det ene og det andre, bl.a dyrevelferd. Egne strender i Tel Aviv hvor hundeelskere kan la vovvene sine leke. Demokrati, utdannelse, folk fra alle steder i verden samlet i et bittelite land. Også arabere vel og merke. Noen av disse så ut som rappere med buksa ned på rumpa der de hang på McDonalds. Mye teknologi og medisin kommer fra Israel...

Så jeg må nesten svare Israel? :vetikke:

Anonym poster: 31c46fd86235217b2735b3f9745624bc

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palestinerne vil få sin stat som ihvertfall ikke er mindre enn det området de hadde før 1967 da Israel gikk til krig og drepte, ødela butikker, eller jaget de fra sine boliger, etc, til alle som ikke gikk med stjerne.

Men det vil ta tid og Israel vil fortsatt kunne drepe uskyldige Palestinere som barn og andre for underholdningens skyld slik vi ser de gjør nå. Men deretter vil også de bli skyldt bort av syndefloden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det åpenbart at palestinerne lider mest? Det er da Israel som har fått nærmere 700 raketter skutt mot seg, bare dette året. Det er israelere som må løpe i fluktrom daglig og hvor det ikke blir tatt hensyn til om de er sivile eller militære.

Anonym poster: 6337183dd259601f7d15e2d61084b3c9

Det er åpenbart fordi flest sivile liv går tapt.

Det er åpenbart fordi infrastrukturen der ble bombet sønder og sammen i 08/09 og Palestina har ikke fått bygget den opp igjen.

Det er åpenbart fordi blokaden har ført til at palestinske sykehus ikke har de tingene de trenger for å gi nødvendig helsehjelp.

Det er åpenbart fordi palestinerne ikke har noen fluktmulighet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palestinerne vil få sin stat som ihvertfall ikke er mindre enn det området de hadde før 1967 da Israel gikk til krig og drepte, ødela butikker, eller jaget de fra sine boliger, etc, til alle som ikke gikk med stjerne.

Men det vil ta tid og Israel vil fortsatt kunne drepe uskyldige Palestinere som barn og andre for underholdningens skyld slik vi ser de gjør nå. Men deretter vil også de bli skyldt bort av syndefloden.

Og jødenes område i dag er også betydelig mindre enn det de hadde for to tusen år siden. ;)

Forøvrig:

post-37809-0-04200000-1353187166_thumb.j

Anonym poster: 6337183dd259601f7d15e2d61084b3c9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sieg heil. Du og Tore Tvedt hadde blitt et godt team. Det bor over en million israelske arabere i Israel, bare sånn til opplysning.

Anonym poster: 06e6e542154ede349ee1911ddf3f60d4

Sitat fra uavhengighetserklæringen til jødestaten israel:

WE DECLARE that, with effect from the moment of the termination of the Mandate being tonight, the eve of Sabbath, the 6th Iyar, 5708 (15th May, 1948), until the establishment of the elected, regular authorities of the State in accordance with the Constitution which shall be adopted by the Elected Constituent Assembly not later than the 1st October 1948, the People's Council shall act as a Provisional Council of State, and its executive organ, the People's Administration, shall be the Provisional Government of the Jewish State, to be called "Israel".

http://www.mfa.gov.il/MFA/Peace+Process/Guide+to+the+Peace+Process/Declaration+of+Establishment+of+State+of+Israel.htm

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit med drap og terror så lenge man er svakere stilt?

Syke meninger.

Verden er ikke svart og hvit. Vi blir påvirket av det miljøet vi lever i.

Drap og terror er et resultat av maktbalanse, og har ingenting med

rase å gjøre.

Du beskylder meg for å støtte drap og terror, derav flertallsformen 'syke meninger', som

er et forsøk på et ad hominem-argument.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er åpenbart fordi flest sivile liv går tapt.

Det er åpenbart fordi infrastrukturen der ble bombet sønder og sammen i 08/09 og Palestina har ikke fått bygget den opp igjen.

Det er åpenbart fordi blokaden har ført til at palestinske sykehus ikke har de tingene de trenger for å gi nødvendig helsehjelp.

Det er åpenbart fordi palestinerne ikke har noen fluktmulighet.

Sivile liv som går tapt er alltid meget synd. Men på hvilken side av grensen det blir flest drept, er da et sørgelig grunnlag for å fastsette sitt standpunkt. Palestina har i årrekker sendt tusenvis av raketter mot Israel og Israel har tatt igjen ved å noen få ganger bombe det de ser på som gode mål. For eksempel ledere for Hamas eller rakettlagre. De går ikke konsekvent etter skoler og byer, slik Palestina gjør.

Anonym poster: 6337183dd259601f7d15e2d61084b3c9

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sivile liv som går tapt er alltid meget synd. Men på hvilken side av grensen det blir flest drept, er da et sørgelig grunnlag for å fastsette sitt standpunkt. Palestina har i årrekker sendt tusenvis av raketter mot Israel og Israel har tatt igjen ved å noen få ganger bombe det de ser på som gode mål. For eksempel ledere for Hamas eller rakettlagre. De går ikke konsekvent etter skoler og byer, slik Palestina gjør.

Anonym poster: 6337183dd259601f7d15e2d61084b3c9

Det stemmer ikke. Les deg litt opp på hva som skjedde under "operasjon støpt bly". Israel går IKKE utelukkende etter militære mål, nei. Hamas går ikke konsekvent etter skoler og byer, men de har ikke penger og infrastruktur nok til å bygge opp et høyteknologisk militære som kan bruke jegvetikkehvorstor prosentandel av budsjettet sitt på fancy våpen med kameraer som kan fjernstyres. Derfor blir rakettene mer skytt på "måfå".

Jeg synes overhodet ikke det er en sørgelig måte å ta et standpunkt på. Israel forårsaker LANGT større lidelse i Palestina enn Palestina forårsaker i Israel, i tillegg til at det er Israel som murer innbyggerne i Gaza inne i verdens største utendørs fengsel. For ikke å snakke om at de okkuperer landområder på Vestbredden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke. Les deg litt opp på hva som skjedde under "operasjon støpt bly". Israel går IKKE utelukkende etter militære mål, nei. Hamas går ikke konsekvent etter skoler og byer, men de har ikke penger og infrastruktur nok til å bygge opp et høyteknologisk militære som kan bruke jegvetikkehvorstor prosentandel av budsjettet sitt på fancy våpen med kameraer som kan fjernstyres. Derfor blir rakettene mer skytt på "måfå".

Jeg synes overhodet ikke det er en sørgelig måte å ta et standpunkt på. Israel forårsaker LANGT større lidelse i Palestina enn Palestina forårsaker i Israel, i tillegg til at det er Israel som murer innbyggerne i Gaza inne i verdens største utendørs fengsel. For ikke å snakke om at de okkuperer landområder på Vestbredden.

Tror du ikke Hamas også bruker gud-vet-hvor-stor prosentandel av budsjettet på militære og våpen? Nærmere 700 raketter fra Palestina mot Israel bare i år. Og hvor mange angrep har blitt sendt i retur???

I krig forekommer det lidelse. Både for israelere og palestinere. Men vi må nok dessverre se dette i et litt større perspektiv enn antall drepte. Kanskje litt hva agendaen til disse to nasjonene er? Palestina som angriper og angriper og Israel som mottar og mottar. ... Og nå tar igjen. Hamas som har programfestet (!!!) at de vil fjerne Israel. Koranen som forteller at jøder skal være underlegne muslimer. Israel som har forsøkt å inngå fred, men som stadig blir avbrutt av motparten. Du har et veldig trangt syn på dette.

Anonym poster: 6337183dd259601f7d15e2d61084b3c9

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palestina.

Så kommer forsvarstalen:

Jeg er INGEN tilhenger av Hamas, men jeg ser dem som et produkt av Israels åpent rasistiske politikk, etniske rensing og terror. Jeg er heller ingen antisemitt. Det kunne vær afrikanere, kinesere, latinamerikanere eller nordmenn som sto bak Israels politikk; det er irrelevant. Imperialisme er imperialisme uansett folkeslag.

Jeg er dog for en tostatsløsning, og mener faktisk at jødene BURDE ha en egen stat, men at grensene skal ligge der de lå fra 1967, ALTSÅ må den etnisk-rensings-pregede bosetningen stoppes og reverseres.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

Jeg er verken for Israel eller Palestina, slik jeg ser det så har det landet son blir angrepet har rett og forsvare seg.

Endret av Corto Maltese
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er verken for Israel eller Palestina, slik jeg ser det så har det landet son blir angrepet har rett og forsvare seg.

Det er jo det som gjør dette så vanskelig. Hva er angrep, hva er forsvar?

Jeg mener at en stat som holdes under en folkerettslig blokkade med over halvparten av befolkningen barn og kvinner har rett til å forsvare seg mot en stat som jevnlig flyr jagerfly få meter over hustakene som i sin tid ble opprettet på å fordrive folket som bodde der fra sine hjem.

Hamas ville ALDRI kommet til makten om ikke folket hadde vært så jævlig redde for Israel.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er INGEN tilhenger av Hamas, men jeg ser dem som et produkt av Israels åpent rasistiske politikk, etniske rensing og terror. Jeg er heller ingen antisemitt. Det kunne vær afrikanere, kinesere, latinamerikanere eller nordmenn som sto bak Israels politikk; det er irrelevant. Imperialisme er imperialisme uansett folkeslag.

Israel er ikke rasistisk. Ikke-jøder har samme rettigheter som jøder i Israel, og at Israel driver med imperialisme faller på sin egen urimelighet når man ser hvor bittelite landet er. Det er jo mye mindre enn Norge. Det er jo Israels fiender som er imperialistiske som ikke tåler at en jødisk stat eksisterer.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at en stat som holdes under en folkerettslig blokkade med over halvparten av befolkningen barn og kvinner har rett til å forsvare seg mot en stat som jevnlig flyr jagerfly få meter over hustakene som i sin tid ble opprettet på å fordrive folket som bodde der fra sine hjem.

Men blokaden av Gaza er ikke Israel alene om. Den er et samarbeid med Egypt. Så hvorfor skyter ikke Hamas & Co raketter på Egypt? Kan det være fordi egypterne er muslimer mens de fleste israelerne er jøder? I så fall er rakettskytingen rasistisk motivert.

Og er rakettskytingen en god måte å forsvare seg på? Er det ikke nettopp rakettskytingen som gjør at blokaden er nødvendig?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Israel er ikke rasistisk. Ikke-jøder har samme rettigheter som jøder i Israel, og at Israel driver med imperialisme faller på sin egen urimelighet når man ser hvor bittelite landet er. Det er jo mye mindre enn Norge. Det er jo Israels fiender som er imperialistiske som ikke tåler at en jødisk stat eksisterer.

Ikke-jøder har IKKE samme rettigheter. Palestinske barn kan fengsles fra 12-årsalderen og får strengere straffer enn jøder.

Imperialisme har nada og niks med størrelsen på landet å gjøre. Det har å gjøre med økonomiske faktorer som tvinger en til å ekspandere på et eller annet vis. I Israels tilfelle har dette vært med kontinuerlig annektering og ulovlig bosetting på palestinsk jord helt siden dag 1. Israel er USAs viktigste redskap i Midtøsten, og det i seg selv gjør at de er en del av den globale vestlige ekspansjonistiske imperialismen.

Man er ikke imperialistiske om man forsvarer seg mot en stat som sender millioner av ditt folk på flukt. Tror ikke helt du forstår hva imperialisme er. Max Manus var ingen imperialist fordi han begikk terror på en okkupant.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men blokaden av Gaza er ikke Israel alene om. Den er et samarbeid med Egypt. Så hvorfor skyter ikke Hamas & Co raketter på Egypt? Kan det være fordi egypterne er muslimer mens de fleste israelerne er jøder? I så fall er rakettskytingen rasistisk motivert.

Og er rakettskytingen en god måte å forsvare seg på? Er det ikke nettopp rakettskytingen som gjør at blokaden er nødvendig?

Egypt har til forskjell fra Israel ikke gjort krav på palestinsk jord, og har heller aldri i utgangspunktet terrorisert befolkningen der. Egypt har dessuten opphevet mye av restriksjonene etter samtaler med Hamas.

Hvorvidt det er en "god" måte å forsvare seg på kan diskuteres. På samme måte som at det ikke var noen "god" måte å forsvare Norge ved å sabotere Tyskerne så sivile ble ofre for represalier. Forsvar fra en svak part mot en militaristisk regional stormakt er ikke en sak som skal reduseres til "god måte å forsvare seg på". Det er den eneste måten de faktisk HAR å forsvare seg på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Israel er det mest utviklede landet i Midtøsten og er de som setter menneskerettigheter og demokrati høyest, de ligger foran nabolandene på bort i mot alle måter og er som et lite lys i et område hvor det er bekmørkt. Israel er også i sin fulle rett til å beskytte seg selv mot Palestinske militante som har sitt uttalte mål å utslette Israel.

Over 800 raketter har blitt skutt fra Gaza mot Israelske byer siden Januar i år, ikke et eneste annet land ville ha funnet seg i og stilt seg likegyldig til en slik frekvens av målrettede terrorangrep som mange pro-palestinere krever at Israel skal.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Israel er det mest utviklede landet i Midtøsten og er de som setter menneskerettigheter og demokrati høyest, de ligger foran nabolandene på bort i mot alle måter og er som et lite lys i et område hvor det er bekmørkt. Israel er også i sin fulle rett til å beskytte seg selv mot Palestinske militante som har sitt uttalte mål å utslette Israel.

Over 800 raketter har blitt skutt fra Gaza mot Israelske byer siden Januar i år, ikke et eneste annet land ville ha funnet seg i og stilt seg likegyldig til en slik frekvens av målrettede terrorangrep som mange pro-palestinere krever at Israel skal.

Ja, det er jo derfor de saboterer alle forsøk på å bygge et demokratisk Palestina og dreper folk over en lav sko på fremmed jord. Israel er fascistisk og imperialistisk så det holder etter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Israel er det mest utviklede landet i Midtøsten og er de som setter menneskerettigheter og demokrati høyest, de ligger foran nabolandene på bort i mot alle måter og er som et lite lys i et område hvor det er bekmørkt. Israel er også i sin fulle rett til å beskytte seg selv mot Palestinske militante som har sitt uttalte mål å utslette Israel.

USA er også per definisjon svært demokratisk, og er RELATIVT sett på det rene med i alle fall noen av menneskerettighetene. Like fullt er de stadig den farligste terrorstaten vi har i verden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...