Gå til innhold

Muslimske bønnerop godkjennes i Sverige.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Da jeg var i tyrkia i år var den bønnerop kl 7 om morran, 11 på dagen, kl 16, kl 20 og kl 01, hvis jeg husker riktig. Var hvertfall fem ganger hver dag, og holdt på i ca 10 min hver gang. Utrolig støyende, og kunne høres hele strandpromonaden, (ca 5km) og i halve byen. Vi kan selvfølgelig ikke klage over dette der, fordi det er dems religion, men jeg trur alt slikt blir godkjent her bare så vi ikke skal stemples som rasister. Velkommen til Sverige, og snart Norge :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og etniske nordmenn flytter ut av Oslo som aldri før. Netto utflyttning av etniske nordmenn var i 2011 på 677 personer. Netto innvandring fra afrika, midtøsten og østeuropa var på 11 000 personer. Fortsetter det i samme tempo har vi 100 000 flere innvandrere i fra midtøsten, asia og afrika om bare TI år! I en by hvor det allerede er 29 % innvandrere, hvorav minst 20% er ikke vestlige. (Eneste tallene jeg finner på dette er fra 2007 hvor det er oppgitt 19% ikke-vestlige innvandrere i Oslo)

Da vil vi om bare ti år ha godt over 30% ikke-vestlige innvandrere i Oslo, og om raten holder seg der den er i dag, så vil vi innen bare 20-30 år ha over 50% ikke-vestlige innvandrere i Oslo, og over 60% innvandere totalt. Da har jeg heller ikke tatt hensyn til at raten av etnisk norske som flytter ut av Oslo sannsynligvis vil øke i takt med stadig høyere innvandring.

Så et sted mellom 15(lav) og 30(høy) år, så vil Oslo per definisjon være en ghetto.

Stort sett alle jeg kjenner har forandret litt mening de siste årene, og folk i 20-30 åra som ønsker barn osv ser jo hvor dette fører hen. Skal man bo i Oslo ender man opp i de områdene det er tett befolket med innvandrere, nettop pga øye boligpriser. Dette skjønner folk, og man ønsker ikke ha barnet sitt i en barnehage med 90% innvandrere. Da flytter folk ut på landet..Ås, Ski, Vestby, Enebakk, Drøbak osv kommer til å bli de nye "forstedene" til Oslo på østsiden av fjorden hvor etnisk norske har råd til og bo, samt at de ikke føler seg i mindretall.

Man må gjerne skrike rasist til meg, men faktum er at folk velger denne løsningen uavhengig av om de ser de samme tendensene som meg. Boligprisene presser uansett unge barnefamilier ut av byen og mot disse områdene som fortsatt har mye og gå på boligprismessig.40-50tusen kroner kvm i Oslo, 25-27tusen kvm i Ski eller Ås.

En artikkel i Aftenposten i forigårs pekte på at eiendomsmeglerbransjen spår en høy prisvekst utenfor Oslo, grunnet nettop det faktum at boligmarkedet er hett der ute nå. Folk strømmer ut til disse områdene for å slippe unna byen. Sånn sett forsterker vi innvandringsmønsteret til Oslo enten vi er rasister, sosialister eller bare skeptikere.

Anonym poster: 841a3051be702b9cb15db3ce48965460

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i tyrkia i år var den bønnerop kl 7 om morran, 11 på dagen, kl 16, kl 20 og kl 01, hvis jeg husker riktig. Var hvertfall fem ganger hver dag, og holdt på i ca 10 min hver gang. Utrolig støyende, og kunne høres hele strandpromonaden, (ca 5km) og i halve byen. Vi kan selvfølgelig ikke klage over dette der, fordi det er dems religion, men jeg trur alt slikt blir godkjent her bare så vi ikke skal stemples som rasister. Velkommen til Sverige, og snart Norge :sjokkert:

Men nå ER det altså ikke godkjent, uansett hva et innvandrerfiendtlig nettsted sier om saken for å piske opp stemningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå ER det altså ikke godkjent, uansett hva et innvandrerfiendtlig nettsted sier om saken for å piske opp stemningen.

Heldigvis! Men det er fremdeles en forkastelig sak som må bekjempes med alle midler. En kan ikke gi en lillefinger til en overtro og kultur så inhuman, kvinnefiendtlig og fordummende som denne og alle andre av Abrahams religioner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i tyrkia i år var den bønnerop kl 7 om morran, 11 på dagen, kl 16, kl 20 og kl 01, hvis jeg husker riktig. Var hvertfall fem ganger hver dag, og holdt på i ca 10 min hver gang. Utrolig støyende, og kunne høres hele strandpromonaden, (ca 5km) og i halve byen. Vi kan selvfølgelig ikke klage over dette der, fordi det er dems religion, men jeg trur alt slikt blir godkjent her bare så vi ikke skal stemples som rasister. Velkommen til Sverige, og snart Norge :sjokkert:

Det er en trist utvikling. Og det verste er, flertallet kan takke seg selv. Ved å stemme på innvandringsvennlige partier som SV og AP, har vi fått den situasjonen vi har i dag. Over hele Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men nå ER det altså ikke godkjent, uansett hva et innvandrerfiendtlig nettsted sier om saken for å piske opp stemningen.

Det er bare et tidsspørsmål, og det vet du godt. Se bare på alle de andre særkravene de har fått i gjennom. Segregert gym, segregert svømmng, avskaffelse av jul og påskefeiring i skole og barnehage ( de kaller det rød/vinterfest og gul fest ), Diverse særkrav i både skoler og fengsler. You name it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare et tidsspørsmål, og det vet du godt. Se bare på alle de andre særkravene de har fått i gjennom. Segregert gym, segregert svømmng, avskaffelse av jul og påskefeiring i skole og barnehage ( de kaller det rød/vinterfest og gul fest ), Diverse særkrav i både skoler og fengsler. You name it.

Vel, nei, jeg vet ikke det. Du har kanskje en krystallkule, men jeg har ikke.

Man kan ikke nekte folk i et demokrati å fremme ønsker eller etterspørre forandringer.

Men bønneutrop stiller i en litt annen klasse enn det å fjerne det religiøse innslaget fra feiringer i barnehager, og å skille kjønnene i kroppsøvingstimer. Særlig hvis det er snakk om noe mer enn å markere Fredagsbønnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis! Men det er fremdeles en forkastelig sak som må bekjempes med alle midler. En kan ikke gi en lillefinger til en overtro og kultur så inhuman, kvinnefiendtlig og fordummende som denne og alle andre av Abrahams religioner.

Selvsagt. Men jeg kjenner at jeg blir litt oppgitt over hysteriet som folk lar seg piske opp til over at en imam har sendt en søknad. For det er faktisk ikke noe annet som har skjedd her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en trist utvikling. Og det verste er, flertallet kan takke seg selv. Ved å stemme på innvandringsvennlige partier som SV og AP, har vi fått den situasjonen vi har i dag. Over hele Europa.

Helt enig! Og folk klager og klager på hvordan samfunnet har blitt her i Norge, men når alt kommer til alt, så stemmer de det samme partiet om og om igjen. Helt utrolig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange boliger vil også synke drastisk i verdi. Jeg ville ikke kjøpt en bolig i nærheten av en moske om jeg fått den kastet etter meg.

Men det er jo supert - da får vi ghettoer fritt for etnisk norske etterhvert!

Sharia, here we come...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre deg, siden det virker som du er for det forslaget. Trur du virkelig vi hadde fått lov til å bygge en kirke nedi dems land? Trur ikke du at idet den første planka til kirka var satt opp, hadde vi blitt bannlyst fra landet om ikke værre. Trur du virkelig at om det hadde blitt krig her hadde de tatt oss imot med åpne armer? Ropt "Jaaa, alle nordmenn. Kom hit, dere får penger av nav, bil, hus og kirker! Vi fjerner gjerne forskjellige religiøse ting fordi dere ikke tror på det. Og by the way, vi elsker at de fleste i vår hovedstad heter Ole og Lisa".. Jeg trur nemlig at om vi hadde kommet inn i dems land, måtte vi vist hensyn til de og dems regler og religioner, og hadde ikke hatt så mye vi skulle sagt.

NEI, jeg er ikke rasist, men har et synspunkt. Det er mange flotte, flinke utlendiger i Norge, men noen drar det LITT for langt!! Og ja, det er faktisk flere utlendinger som mener at vi ALDRI hadde fått like mye goder hos de, som de får av oss. Så ikke prøv å si at jeg er rasist engang, når mange utlendiger mener det samme.

Anonym poster: efb797ed2b2cc0c78985006a7878f10e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Og folk klager og klager på hvordan samfunnet har blitt her i Norge, men når alt kommer til alt, så stemmer de det samme partiet om og om igjen. Helt utrolig.

Kanskje fordi at alt i alt så er det ganske bra?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må bare spørre deg, siden det virker som du er for det forslaget. Trur du virkelig vi hadde fått lov til å bygge en kirke nedi dems land? Trur ikke du at idet den første planka til kirka var satt opp, hadde vi blitt bannlyst fra landet om ikke værre. Trur du virkelig at om det hadde blitt krig her hadde de tatt oss imot med åpne armer? Ropt "Jaaa, alle nordmenn. Kom hit, dere får penger av nav, bil, hus og kirker! Vi fjerner gjerne forskjellige religiøse ting fordi dere ikke tror på det. Og by the way, vi elsker at de fleste i vår hovedstad heter Ole og Lisa".. Jeg trur nemlig at om vi hadde kommet inn i dems land, måtte vi vist hensyn til de og dems regler og religioner, og hadde ikke hatt så mye vi skulle sagt.

NEI, jeg er ikke rasist, men har et synspunkt. Det er mange flotte, flinke utlendiger i Norge, men noen drar det LITT for langt!! Og ja, det er faktisk flere utlendinger som mener at vi ALDRI hadde fått like mye goder hos de, som de får av oss. Så ikke prøv å si at jeg er rasist engang, når mange utlendiger mener det samme.

Anonym poster: efb797ed2b2cc0c78985006a7878f10e

Jeg er ikke for forslaget. Så du kan stille spørsmålene dine et annet sted. Jeg ville bare poengtere at det ikke er innvilget. Det er bare en imam som har sendt en søknad, og et fremmedfiendtlig nettsted som forsøker å koke suppe på en spiker med formuleringer som "Søknaden forventes å bli innvilget". Det har ikke de eller du noen forutsetning for å mene noe om, og jeg for min del tror ikke at den vil bli innvilget.

Men jeg skulle ønske at dere ikke var så forbanna hysteriske hver gang en muslim vil noe. Det går greit an å si nei, og la det bli med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nei, jeg vet ikke det. Du har kanskje en krystallkule, men jeg har ikke.

Man kan ikke nekte folk i et demokrati å fremme ønsker eller etterspørre forandringer.

Men bønneutrop stiller i en litt annen klasse enn det å fjerne det religiøse innslaget fra feiringer i barnehager, og å skille kjønnene i kroppsøvingstimer. Særlig hvis det er snakk om noe mer enn å markere Fredagsbønnen.

Poenget mitt er at alle disse særkravene, går i gjennom litt etter litt. Se bare på en tilfeldig valgt liste her. Det tilsier at når de greier å grine seg til alt mulig annet rart, så greier de å grine seg til dette med bønnerop også.

http://www.aftenpost...so-5349210.html

http://dt.no/nyheter...ammen-1.3362336

http://www.friatider...r-ata-halalkott

http://dt.no/nyheter...tning-1.6661838

http://www.tv2.no/ny...en-3660129.html

http://www.osloby.no...er-5114671.html

- Jeg lar ikke mine barn vokse opp her. Det tar jeg ikke sjansen på.

Han har bestemt seg. Etter et helt liv i Groruddalen i Oslo, har de siste årenes utvikling skremt Patrick Åserud vekk. Til sommeren flytter han med kona og barnehagedatteren fra Furuset og ut av byen.

Han flytter fra et lokalmiljø han mener er i ferd med å knekke sammen under vekten av mislykket integrering.

Urovekkende historier

- Det er blitt vanskelig å være etnisk norsk i Groruddalen. Det handler om massive språkproblemer, i tillegg til et press om å tilpasse seg normer som føles helt fremmede for oss som har en vestlig levemåte og tenkesett.

- Det finnes barnehager der nesten ingen barn eller foreldre snakker norsk, og skoler der barn blir truet med juling for å ha med seg salami på matpakka.

- Jenter blir mobbet for å være blonde, og farger håret mørkt for å passe inn. Det er ikke greit å være homofil på skolen, ikke ateist og i hvert fall ikke jøde. Særlig de siste tre årene har det vært skremmende å se og høre om det som skjer, sier Åserud.

Et flertall foreldre trenger tolk

Han har sagt opp barnehagejobben. Det er ikke minst gjennom 15 år som pedagog i skole og barnehage at han merker en stadig skjevere fordeling av etniske nordmenn og minoriteter på kroppen.

- Vi måtte ha tolk på 10 av 18 foreldresamtaler. Hva slags muligheter har man egentlig til å skape gode miljøer og sørge for et godt samarbeid med hjemmene da, spør Åserud retorisk.

Tusener har dratt fra dalen

Han føler at det er han og familien som må integreres som minoritet i eget land.

- Jeg har vært positiv og optimistisk tidligere. Men det går en grense når det blir et flertall som ikke snakker godt norsk. Vi er mange som føler dette sterkt, uavhengig av hudfarge. En indisk familie jeg kjenner forventes å leve som muslimer fordi de er brune i huden.

- Mange vil vel tenke at du er fintfølende og i utakt med det nye Norge?

- I så fall er det veldig mange som er fintfølende. Fasiten er at folk flytter herfra. Det gjør de på grunn av de konkrete erfaringene de har hatt, sier Åserud.

Tall fra statistisk sentralbyrå underbygger påstanden. Det bor nå 3000 færre etniske nordmenn i Groruddalen enn bare for to år siden. Fraflyttingen skjer raskere enn tidligere, men også over tid er tallenes tale tydelige: Groruddalen har mistet 20.000 etniske nordmenn de siste 15 årene, på tross av befolkningsveksten. Etnisk norsk-andelen har sunket fra 82 til 56 prosent på 15 år.

Frykter Malmø-tilstander

Og i år blir Åserud en del av statistikken. Han tar med seg familien til Hamar.

- Vi har ingen tilknytning der, men vi hadde ikke råd til hus på Høybråten, Røa eller andre steder der vi ikke føler oss fremmede på nærsenteret, sier Åserud.

Han har ingen god oppskrift på hvordan utviklingen kan snus.

- Det er ikke godt å si. Jeg frykter Rosengård-tilstander (belastet forstad i Malmø, journ.anm). Der avfyres skudd på gaten i gjennomsnitt en gang hver uke. Jeg ønsker det beste for byen, men jeg føler ikke jeg kan bære integreringen på mine skuldre, sier Åserud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke for forslaget. Så du kan stille spørsmålene dine et annet sted. Jeg ville bare poengtere at det ikke er innvilget. Det er bare en imam som har sendt en søknad, og et fremmedfiendtlig nettsted som forsøker å koke suppe på en spiker med formuleringer som "Søknaden forventes å bli innvilget". Det har ikke de eller du noen forutsetning for å mene noe om, og jeg for min del tror ikke at den vil bli innvilget.

Men jeg skulle ønske at dere ikke var så forbanna hysteriske hver gang en muslim vil noe. Det går greit an å si nei, og la det bli med det.

Det blir vi vell ikke, men når tradisjoner og våre egne ting ikke får lov til å hete hva de heter osv, så selvfølgelig reagerer vi!!

Og forresten, har du hørt bønnerop før eller?

Det bråker ganske mye og høres på lang avstand

Anonym poster: efb797ed2b2cc0c78985006a7878f10e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men det er jo supert - da får vi ghettoer fritt for etnisk norske etterhvert!

Sharia, here we come...

Og hvem sitt ansvar er det ?

Mitt ?

Eller politikerne, og dermed indirekte velgerne, som tillater at vi i det hele tatt har masseinnvandring og moskeer som popper opp som paddehatter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt vanskelig for å se hvordan disse eksemplene fra enkeltskoler som har besluttet seg til å gjøre tilpasninger som å skille klassene i gym, er relevante for en søknad til myndighetene om å tillate bønneutrop i det offentlige rom, og ville sette pris på en forklaring.

Hvis man leser seg gjennom disse eksemplene som det er linket til ovenfor, så ser man da også at de på ingen måte var ukontroversielle, og at bestemmelsene har møtt ganske mye motstand, både fra elever og foreldre, OGSÅ elever og foreldre med innvandrerbakgrunn. Jeg velger å se det slik at skolene har endret sin praksis pga at de opplevde at enkelte elever med muslimsk bakgrunn ble holdt borte fra undervisning. Nå møter de reaksjoner på det, og vil kanskje revurdere løsningen i tråd med DET.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vi vell ikke, men når tradisjoner og våre egne ting ikke får lov til å hete hva de heter osv, så selvfølgelig reagerer vi!!

Og forresten, har du hørt bønnerop før eller?

Det bråker ganske mye og høres på lang avstand

Anonym poster: efb797ed2b2cc0c78985006a7878f10e

Vel, jeg har ikke hørt bønnerop "live", siden jeg aldri har vært i et muslimsk land, og vel heller ikke kommer til å reise til et i overskuelig fremtid. Men jeg poengterer igjen: Hysteriet her springer ut av at en imam har SØKT om å få ha bønneutrop. Han har ikke FÅTT søknaden innvilget. Jeg forstår egentlig ikke reaksjonen deres i det hele tatt. Det sier seg selv at mange muslimer vil ha både bønneutrop og sharia og det som er, og en gang i blant gjør de et fremstøt eller en liten jippo for å kommunisere dette til omverdenen. Men det burde ikke komme som et sjokk på noen. Vi visste jo strengt tatt det allerede før søknaden kom, eller hva?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...