Gå til innhold

Lipstick venter leveranse


Lipstick

Anbefalte innlegg

Tenk 20 veker. Det går så fort. Hørest ut som ein litt kaotisk barnehage. Det kan hørest ut som bekkenet ditt begynner å protestere. Eg trur det skal gå bra å ligge på ryggen. Eg gjere det en del og på sida. Prøv å legg ei pute mellom beina om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenk 20 veker. Det går så fort. Hørest ut som ein litt kaotisk barnehage. Det kan hørest ut som bekkenet ditt begynner å protestere. Eg trur det skal gå bra å ligge på ryggen. Eg gjere det en del og på sida. Prøv å legg ei pute mellom beina om natta.

Ja, det går veldig fort! Nå teller jeg ned til uke 26, da begynner sjansen for at babyen overlever en prematur fødsel å bli veldig stor! :)

Det er kanskje tidlig å få problemer med å ligge på ryggen enda, men det er i hvert fall ikke anbefalt når magen er stor. Det er fordi livmoren da vil legge press på blodårer i ryggen som kan føre til at mor blir svimmel og kan besvime, og det kan bli farlig/ubehagelig for barnet. Foreløpig går det nok fint da :) Pute mellom beina er behagelig.

Jeg var på 20-ukers kontroll på Kvinnekliknikken i dag. Siden jeg har diabetes får jeg utrolig god og tett oppfølging med hyppige kontroller. Jeg går foreløpig en gang i måneden til jordmor, indremedisiner for diabeteskontroll, tar blodprøver og får iblant gynekologisk undersøkelse. Jeg møtte opp 08:10 i dag og var ikke ferdig før 11:10. Tre timer tok det, for det meste til å sitte i gangen og vente på tur. Jeg skulle begynne på jobb 10:15 og var ganske frustrert over at det tok så lang tid. Klart jeg er glad for oppfølgingen, men jeg får dårlig samvittighet når jeg kommer for sent på jobb hvor det alltid er supertravelt. Likevel var det fint å få høre den vakre, jevne hjertelyden til lillemann, og det er alltid okei å få en bekreftelse på at prøvene mine ser bra ut og at det jeg opplever er normalt. På onsdag skal jeg på hjerteultralyd <3 Jordmor var som vanlig veldig koslig og grei. Fikk også rettet informasjonen om meg til enslig/alenemor, siden det slett ikke ser ut til at barnefar vil stille opp. Han sier at jeg ikke må føle at jeg skal gå gjennom alt dette alene, men så lenge han bor i England, er det jo nettopp det jeg kommer til å gjøre. Det hjelper ikke meg at han tenker på meg og barnet hvis han likevel ikke er fysisk tilstede sammen med oss.

Ellers har jeg nå endelig snakket med pedagogisk leder om at jeg er gravid. Hun hadde selvfølgelig sine mistanker og når jeg sa at jeg trengte å snakke med henne, sa hun lurt -"Venter du på noe, kanskje?". Hun har selvfølgelig lagt merke til kulen, i likhet med ungene på avdelingen som spør stadig vekk om hvorfor jeg har så tjukk mage, og om det er en baby inni der. Ped leder reagerte i alle fall med et smil og ga meg en klem, det føltes godt å endelig få sagt det. :)

Familien min er som forventet ikke særlig begeistret for barnefar lenger. Mamma omtaler han som "fysaken" og søsteren min har gitt han kallenavn som ikke egner seg for kvinneguiden. Uansett hvor mye jeg kan forsvare og forstå at han ikke vil hit når han ikke har følelser for meg lenger, er det godt å ha noen forsvarsspillere. På mange måter kunne jeg ønske at han var mer slem og ekkel mot meg, for da hadde jeg hatt en grunn til å være oppriktig sint på han. Nå er det bare trist og sørgelig, tårene kommer lett, jeg føler meg patetisk, alene og uelsket.

Disse låtene trøster litt:

- Baby Mama

http://www.youtube.com/watch?v=aFUuG7T-jhs&list=PL636C32396E061286&index=53 - Stupid boy

- She didn't have time

http://www.youtube.com/watch?v=rz6LJt5-ruE - To Zion

- Goodbye

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein ting skal du vite min venn du er alltd ønska og har mange som støtter deg og er glad i deg. Vi kommer til å vera her for deg uansett kva som skjer. Du klarer deg helt fint og på tunge dager er vi der og støtter deg. Du trenger ingen teit mann han klarer du deg fint uten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein ting skal du vite min venn du er alltd ønska og har mange som støtter deg og er glad i deg. Vi kommer til å vera her for deg uansett kva som skjer. Du klarer deg helt fint og på tunge dager er vi der og støtter deg. Du trenger ingen teit mann han klarer du deg fint uten.

Så snill du er :) Jeg er så glad i deg min venn :klem:

J ringte meg i alle fall i natt og var lei seg for måten han har vært på. Han ville gjøre alt for å få forholdet vårt til å fungere og for å stille opp for meg og lillegutt, for han elsket meg fortsatt og gledet seg til å bli pappa. Jeg tar alt han sier med en klype salt. Men hvis han mener det han sier, er jo ingenting bedre. Forvirringen er komplett. Det blir spennende å se om han kommer til å overraske meg.

I dag er ryggen og bekkenet ganske ubrukelig. Derimot er det som vanlig masse krutt i lillegutt. Han har vært våken og sprellende i hele dag, faktisk. Jeg tar det som et godt tegn og stryker meg masse over magen mens jeg prater til babyen. I natt mens jeg snakket med J i telefonen hadde jeg en hånd på magen og da er jeg ganske sikker på at jeg kjente de små bena sprelle som trommestikker mens han fektet med armene. Han må da ha ligget med ansiktet ut mot magen.

Har en del milde kynnere også om dagen. Bortsett fra at livmoren er knallhard med jevne mellomrom merker jeg ikke mye til de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sett babyen min på ultralyd for 4. gang. :)

I dag var jeg på hjerteundersøkelse. Dette ble jeg satt opp til fordi min diabetes var så vanvittig uregulert før jeg ble gravid og i de første to månedene. I denne sårbare perioden ble jo også hjertet til babyen dannet, derfor ønsket de å sjekke dette nå som det er stort nok til å undersøkes.

Og det så helt perfekt ut - akkurat som de sa på den ordinære ultralyden, og som de sier om alle organene til babyen. Miracles do happen. :) Fascinerende også å være på ultralyd og kjenne babyen sparke, for deretter å bli fortalt hvordan babyen ligger, og det er helt rett etter hvor jeg kjenner sparkene. Som vanlig var babyen våken. Vrei og vendte på seg, sugde på tommelen og turnet rundt i magen. Jeg fikk enda en bekreftelse på at han er en gutt, og mottok bildebevis på dette. Han veier nå 490 gram og er visstnok 2% større enn gjennomsnittet på gutter i uke 21+5.

Uansett hvor høyt jeg verdsetter den suverene oppfølgingen på KK, merker jeg at jeg er misfornøyd med at jeg bruker så mye tid på å gå der. Forrige uke ble jeg 2 timer forsinket til senvakten og ventet i nesten 3 timer til sammen, denne gang ventet jeg også i en time på å få komme til og ble derfor borte fra jobb en stund. Det stresser meg, for uansett hvor mye rett jeg har til å gå på svangerskapskontroller, får jeg dårlig samvittighet når kollegaene mine når jeg er borte fra avdelingen.

Barnefar som var så ivrig på å få ting til i helgen har ikke overbevist meg om at han virkelig mente det han sa. Jeg har knapt snakket sammen med han siden natt til søndag. Den nye jobben hans går tydeligvis dårlig, og han er sliten. Han bor nå med to polske venninner/søstre, hvor han fortalte meg at den ene var gift med kollegaen hans. Denne kvinnen sendte meldinger og ringte han i ett kjør da han var her. Jeg syntes det var rart at han snakket så mye med henne, og ikke med kollegaen hans som hun er gift med. Etter litt facebook etterforskning, fant jeg ut at denne kvinnen slett ikke er gift med kollegaen hans, og spurte han her om dagen om hvorfor han løy til meg. Han skrøt sånn i helgen om at han aldri har løyet til meg. Joda. Han innrømte at hun her bare var en venninne av han som hadde hjulpet han, og at han bare bodde med henne og søsteren hennes. Hun var ikke gift med kollegaen hans heller, men han sa det for at jeg ikke skulle bli sjalu og for at jeg ikke skulle tro de to hadde noe på gang. Ærlig talt vet jeg ikke hva jeg skal tro. Jeg misliker veldig at han lyger til meg da. Det får meg bare til å bli enda mer skeptisk. Jeg blir mer motvillig til å prøve og føler jeg krymper inn til en hard klump med foldede armer, nesen i sky og null samarbeidsvilje. :P

Jeg var også på et koslig termintreff på Egon etter jobb i dag. Vi var bare 5 jenter men skravlet for minst 20! Veldig kjekt å bli kjent med flere som venter barn i samme måned som meg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei du vennen min! Eg gleder meg til å sjå deg i morgon! Sender mld eller ringer deg i dag. Han virker ikkje til å stole på han fyren der. Men det ordner seg likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 uker på vei i dag! :) Det går både sakte og fort.

  • Babyen er ca. 29 cm lang fra topp til tå.
  • Han kan nå høre lyder fra utenfor magen.
  • Huden er rødlig, fordi den er så tynn, i tillegg til at den fortsatt er dekket av lanugohår og vernix og er rynkete på grunn av et manglende fettlag under huden.
  • I lungene dannes det viktige stoffet surfaktant, som hindrer lungene i å kollapse når barnet puster ut.

Jeg kjenner godt at barnet vokser seg sterkere, sparkene er enda hardere nå, og magen føles tyngre. De harde sparkene hans vises på utsiden av magen. Presset på blæren gjør at jeg må tisse hundre ganger for dagen. Jeg blir også fort sliten og begynner å kjenne at magen til tider er litt i veien når jeg bærer ting mot magen eller strekker meg mot ting som er foran meg. Insulinbehovet har økt mye i løpet av de siste ukene. Jeg trenger mye mer insulin nå enn i første trimester. Høge hæler eller såler på sko er ubehagelige. Brystene ser annerledes ut, de er større og fulle av tydelige blodårer.

Til tross for dette, er det kjempekoslig å være gravid. Jeg er overbevist om at jeg bærer på verdens skjønneste lille gutt, som jeg blir mer og mer knyttet til for hver dag. Lillegull fikk flere gaver enn meg til jul, og disse har nå inntatt kommoden min. Blir helt rørt når jeg kikker på dem, gleder meg sånn til å putte dem på den vesle kroppen. :)

Gutten skal hete Aidan. Synes det navnet er så fint, og så er det irsk, som barnefaren. Vi må ha et mellomnavn til gutten vår også, har bare ikke bestemt hvilket. Jeg liker veldig godt Joshua og Sebastian, barnefaren ønsker seg en Alexander. Den yngste nevøen min foreslo at gutten skulle hete Tassen, haha. Den eldste nevøen min foreslo Sean og Tord. Søsteren min mener Sylvester er et passende navn, mens mamma mener Robin. Heldigvis er det fortsatt fire måneder igjen å bestemme seg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aidan var fint. Lillemor skal nok heite Linde:) Tida går framover for oss, kjenner på det samme som deg. Sparkene blir hardare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, Linde var et kjempefint og uvanlig navn :hjerte:

Nå er vi snart på den riktige siden av året OG ikke minst I det riktige ÅRET. Det går fremover mot vår, yay! :tommel:

Endret av Lipstick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiden er kjempefint! Syntes det passet veldig fint sammen med Alexander jeg. :)

Håper du har hatt det koselig i jula! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, loffen! Muligheter for at det blir en Aidan Alexander. :) Håper du også har kost deg MASSE i jula - ha et riktig godt nytt år :D

Akkurat nå sitter jeg i leiligheten min og ser på the Queens Diamond Jubilee's konsert. Forrige gang så jeg denne "live". Ikke fra slottsplassen i London, men på storskjerm på en pub, jeg tror det var Wetherspoons, i Hammersmith. Jeg hadde spist pubmat med J den dagen og vi var akkurat da oppover ørene forelsket.. Det gjør meg litt trist å tenke på hvordan ting har forandret seg i løpet av de månedene.

Jeg er enormt klar for 2013! Kommer ikke til å ta av i feiringen i år. Har brukt hele 0 kroner på alkohol og nøyaktig like lite på fyrverkeri i år. Det blir den roligste nyttårsfeiringen min noen gang. Men jeg skal juble inni meg når klokken slår 24:00. Gleder meg til å se hva det nye året bringer - håper selvfølgelig det blir babylykke i april og mange lykkelige stunder. :hjerte:

Godt nyttår til dere alle :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takketakk, Loffen :klem:

Etter en megatravel dag på jobb, fikk jeg besøk av en eks-flørtekamerat til leiligheten i kveld. Kjempekoslig. Han er en som ble far for snart 4 år siden etter et engangsuhell, og stillt opp 120% for guttungen sin siden den gang. Vi spiste taco og pratet i timesvis om ting som har hendt siden den gang. :)

Nyttårsaften ble forresten som forventet ekstremt rolig. Likevel ble jeg bittelitt rørt da klokken slo 00 og nyttårsrakettene ble fyrt av som bilbomber i Fana, bare at den ene var større og flottere enn den andre. Et lite magisk øyeblikk hvor jeg feiret inni meg alt det fine jeg har i vente i år.

Jeg skal på 24-ukers kontroll på KK Haukeland i morgen, hvor jeg blir undersøkt av jordmor, indremedisiner, gynekolog (skrekk og gru!) og jeg skal ta blodprøver. Har advart på jobben om at dette kan ta lang tid. Forrige gang var jeg der i over 3 timer, og da var jeg ikke til gynekolog. Jeg skal prøve å ikke stresse denne gangen. Det er mye sykdom på jobben. Begge de pedagogiske medarbeiderne er syke.

Lillegutt i magen er som vanlig som en virvelvind. :hjerte: Plutselig i dag fikk jeg følelsen av at tiden går litt fortere nå også. Jeg er 24 uker på vei på fredag, bare 6 uker til jeg er 30 uker på vei, og da er jeg jo "nesten" høygravid. Nesten. Om jeg plusser på 5 uker etter det så... ;) Kanskje jeg skal fokusere på å nyte graviditeten fremfor å være utålmodig med å få tiden til å gå frem til babyen kommer ut.

Melkeproduksjonen har startet så smått. Brystvortene var fuktige da jeg kledde av meg bh-en i går, og da jeg klemte lett i dem kom det ut både blank og gul væske. Første tanke som poppet opp i hodet da var "betennelse, iiiiik", men har nå lest meg til at råmelk er gul. Håper ikke lekkasjen blir så ille at jeg må begynne med ammeinnlegg lenge før babyen kommer... :/

Endret av Lipstick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj har du begynt å lekke melk. Det er jo litt artig også da. Håper det går bra i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets hittil mest stressende dag!

Forsov meg etter en natt med svært dårlig søvn, våknet 10 minutter før jeg burde gå, OG siden jeg skulle til gynekolog måtte jeg jo dusje også.. Jeg rakk likevel bussen og var tidlig tilstede på Haukeland, heldigvis. Det var mange i kø der i dag også, så jeg var lykkelig for å være nr 3 i køen. Alt gikk mye fortere enn forrige gang. :)

Startet med å se jordmoren, som målte et fint blodtrykk på meg, og sjekket urinen, som inneholdt både protein og leukocitter. Jeg må derfor tilbake for ny urinprøve og nytt mål av blodtrykk på mandag, for å utelukke urinveisinfeksjon eller enda verre, svangerskapsforgiftning. Det kan også være stresset om morningen som gjorde utslaget, jeg fikk jo heller ikke levert morgenurin, så det kan ha sine naturlige årsaker. Håper prøvene på mandag blir bra da.

Symfysemål var såvidt under streken, på 21 cm i uke 24. Fosterbevegelsene er fine, hjertelyden som musikk og vekten økende. Veier nå 49 kg, så har gått opp 7 kg siden uke 8. Indremedisineren er fornøyd med langtidsblodsukkeret, som nå ligger på 6.1%. Det bør være under 6.5%, og startresultatet i sensommer var skremmende 9.6%. Jeg hadde fortsatt forbedringspotensiale da, enkeltmålinger utover dagen er ofte høye. Jeg må bli flinkere til å kutte ned på sukker, og på å ta insulin til ALT jeg spiser. Også den lille klementinen mellom lunsj og middag. Så skulle jeg til gynekolog da, og var overbevist om at nå måtte jeg flekke av meg buksene og vise mine intime deler. Men nei, gynekologen tar i denne sammenhengen ultralyd av skjønningen min, så det var jo ingenting å frykte! Dette ble da min 5. ultralyd, og den første hvor jeg knapt fikk se ungen min ordentlig, kun mage, hode og lårbein. Det er nemlig disse kroppsdelene som gir legene en pekepinn på barnets vekst fra midten av graviditeten og ut. Lillemann var blitt ganske stor nå, jeg vet nå hvor alle søtsakene jeg inntok i jula tok veien. Mamma sin gutt veier 733 gram og er nå 9% større enn gjennomsnittet på jevnaldrende fostre. Hvilket betyr at jeg MÅ ta bedre hensyn til blodsukkeret for å unngå at jeg ser ut som et broderi nedentil etter fødselen. Bortsett fra dette så alt som vanlig fint og flott ut hos turbotrollet.

Jobwise var det veldig hektisk, og jeg valgte å skippe pausen min siden begge assistentene var syke i dag. Det gjør i grunn ikke så mye, siden jeg likevel spiser i selskap med barna. Likevel tar det på å være ute av døren i sekstiden og ferdig på jobb halv seks på ettermiddagen. På vei hjem hadde jeg nesten konstante kynnere, å legge meg på sofaen var som å komme til himmelen. Sååå deilig å endelig chille. :)

Ha en GOD kveld folkens :D Snart er det helg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Håper utslaget i urinen kan skuldast den travle morgenen. Spennande kva dei seier på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyttikatta så sliten jeg er!!! Hjalp ikke å sove bort halve helgen når jeg likevel bare fikk fire timer på puta i natt. Var ute av dørene kl 6 i dag tidlig, og kom ikke hjem før 1930.

Reiste direkte til KK etter jobb med ny urinprøve, som viste seg å være helt proteinfri og fri for hvite blodlegemer. Forrige med leukocitter skyldtes utflod. Blodtrykket var fortsatt bare 100/60, det har altså sunket sammen med graviditeten. :) Jeg dro ned til byn etter sykehusbesøket, og traff da søsteren min. Gikk på babybutikk og kikket litt på vogner. Fikk med meg Emmaljungabrosyre, og nå er jeg usikker på om jeg skal velge City Cross eller kanskje en Nitro, som er enda lettere og med svingbare fremhjul. Når jeg får lønn tenker jeg for alvor å finne en brukt sportsvogn på finn.no og muligens kjøpe ny bagdel. Ser frem til å få alt utstyret på plass.

Var også på HM og fikk brukt gavekortet mitt. Der var alt mulig på tilbud, jeg kom hjem med to mammagensere, tre truser, og så noe til pjokken; fem par sokker, en sneisen body, to bomullsluer og en hettegenser. Sum: 500 kr. :)

Nå har jeg aller mest lyst til å legge meg. Har tidligvakt i morgen også, deretter er det personalmøte i morgen ettermiddag. Før jeg legger meg må jeg planlegge morgendagens opplegg i mattemeisen for førskolebarna. Gleder meg til denne arbeidsuken er omme og det er helg igjen, hihi... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 uker på vei med lillemann, yay! :)

Foreldrene mine ringte meg torsdagskveld og spurte om de kunne komme bort dagen etter for å ta turen til Ikea med meg. Tidligere har de lovet at de skal spandere seng og stellebord på meg, og nå var mamma utålmodig med å få dette gjort. Så vi dro til Ikea da jeg var ferdig på jobb i går. Kom hjem derfra med en hvit Hensvik sprinkelseng med madrass, overmadrass og sengetøy. Dyne fikk jeg til jul. Videre valgte jeg det billigste stellebordet jeg kunne finne, Sniglar Stellebord til 198,-. Hadde lyst på et av de pene hvitmalte, men synes det er litt ugreit at foreldrene mine skal bruke så mye penger på meg. De kjøpte også stellematte med trekk, badekar, håndklær, bamse og kurver til å ha bleier og andre stellesaker i, som får plass under stellebordet. Og så fikk jeg to orkideer. Sa du bortskjemt? Det er sånn jeg føler meg nå. De er hvert fall verdens søteste. Nå er sengen på plass ved siden av min. Den står der og gir meg tårer i øynene fordi jeg gleder meg sånn.

Tingene begynner å komme på plass altså. Jeg har kommet i kontakt med en som selger Emmaljunga Edge Duo med både sportsdel og bagdel til bare 1500,-. Det er virkelig et kupp, eneste ulempe er vel at Nitro eller Ozone er langt høyere opp på ønskelista, disse er mye mindre og lettere enn Edge Duo. Jeg er jo ikke så sterk, og jeg har ikke lappen, så jeg trenger en lett og hendig vogn. Er derfor litt usikker. Burde jo absolutt slått til å kjøpt den billige og elegante vognen med det samme, samtidig er det kanskje verdt å betale noen tusen ekstra for en vogn det blir mindre "mask" med.

Nå burde jeg nok satt sammen stellebordet og laget meg litt middag, men eeeer så trøtt. Snakket med barnefar til kl 0200 i natt. Han hadde vært deprimert i julen av ulike grunner og dermed orket han ikke å ringe meg. I april i fjor mistet han lappen pga fyllekjøring. Rett før jul hadde han fått seg ny jobb med firmabil. Han ble tatt i kontroll og risikerte dermed fengselsstraff, i tillegg til at han ikke vet hva som skjer ifht lappen nå, siden han egentlig ikke hadde lov til å kjøre før til våren igjen. Fengsel slapp han altså unna, men spørs om han får lappen igjen til våren som planlagt. Han måtte da også ha ny jobb igjen og flyttet enda en gang før jul. Ingenting av dette fortalte han meg før i går.

Nå tar jeg meg en liten catnap :) Snakkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...