Gå til innhold

Få toppkarakter i norsk hovedmål skriftlig


amonyn

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis man skriver å prøve og skrive, så henviser man ikke til hva man prøver på. Skriver man derimot å prøve å skrive, så sikter man altså til at man, ja, prøver å skrive.

Synes det er ganske urovekkende at folk sliter med å forstå så elementære ting.

Å prøve å skrive originalt, heter det.

Anonym poster: 6d498bae496ab88623e2a31b9c4a06e1

Så i dette tilfellet er altså å prøve å skrive originalt helt korrekt. Jeg skjønner ikke hvor denne å prøve og (…) kommer fra. Den engelske try and-versjonen? Å prøve og feile er korrekt, men det er et unntak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så i dette tilfellet er altså å prøve å skrive originalt helt korrekt. Jeg skjønner ikke hvor denne å prøve og (…) kommer fra. Den engelske try and-versjonen? Å prøve og feile er korrekt, men det er et unntak.

Litt forskjellig betydning av "å prøve og feile" og "å prøve å feile", ja...

Anonym poster: 28d61888caa823debba3f263c766d5dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forskjellig betydning av "å prøve og feile" og "å prøve å feile", ja...

Anonym poster: 28d61888caa823debba3f263c766d5dc

Ja, begge varianter kan anvendes, men det har naturligvis to forskjellige betydninger. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noensinne, takk.

Anonym poster: 16555c212f8f4584a104dddc2a240684

Begge varianter kan anvendes. Både «noen sinne» og «noensinne».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det ikke "å" som skal skrives. Mellom to verb i infinitiv skriver man OG! Lær deg reglene før du retter på andre. :regler: :regler:

Anonym poster: 936d349f9899455842e8df2f74985327

Herregud, leste du ikke linken hvor dette blir forklart? Nå har brukeren Lydia forklart det, ser jeg. Lytt til henne. Ikke spesielt smart å be andre lære seg reglene når det er du som ikke kan de.

Anonym poster: 6d498bae496ab88623e2a31b9c4a06e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En enkel måte å finne ut om det skal være "og" eller "å" mellom to infinitiv på, er å bøye det i preteritum.

Eksempler:

"vi prøvde å skrive originalt" --> her skal det altså være å, fordi du ikke bøyer skrive

" vi prøvde og feilet" --> her blir det og, fordi du bøyer begge verbene

Anonym poster: 28d61888caa823debba3f263c766d5dc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjesp, hva skal du med det? Hva har du fra før?

Jeg har 5 fra før, både i skriftlig og fra eksamen. Så om jeg tar den om igjen og får 5, vil det hjelpe på snittet, fordi jeg da bytter ut to femmere med en.

Tror nok at jeg kan klare en sekser, i disse datatider, med alle hjelpemidler.

Har lyst til å bytte studie. Det er derfor jeg trenger høyere snitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 5 fra før, både i skriftlig og fra eksamen. Så om jeg tar den om igjen og får 5, vil det hjelpe på snittet, fordi jeg da bytter ut to femmere med en.

Tror nok at jeg kan klare en sekser, i disse datatider, med alle hjelpemidler.

Har lyst til å bytte studie. Det er derfor jeg trenger høyere snitt.

Og du kjenner til alt som har med egne poenggrenser for de med førstegangsvitnemål osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du kjenner til alt som har med egne poenggrenser for de med førstegangsvitnemål osv?

Ja.

Edit: og at jeg sier "i disse datatider" burde kanskje tipset deg om at det er en stund siden jeg fikk vitnemål?

Endret av amonyn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Edit: og at jeg sier "i disse datatider" burde kanskje tipset deg om at det er en stund siden jeg fikk vitnemål?

Men å jobbe masse for å gå fram 5 til 6 i et fag, vil det virkelig utgjøre en avgjørende forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Edit: og at jeg sier "i disse datatider" burde kanskje tipset deg om at det er en stund siden jeg fikk vitnemål?

Du får da ikke bruke datamaskin på eksamen, så akkurat det hjelper deg ikke så mye. Det eneste hjelpemiddelet du får bruker en ordboka. Og ordboka hjelper deg ikke til å skrive en god tekst.

Anonym poster: 16555c212f8f4584a104dddc2a240684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men å jobbe masse for å gå fram 5 til 6 i et fag, vil det virkelig utgjøre en avgjørende forskjell?

Visst vil det gjøre en avgjørende forskjell. Jeg tjener 0,6 poeng på å bytte de to femmerne i en sekser. Og det er en ganske stor forskjell, synes jeg. Har ingen planer om å jobbe så innmari hardt. Tok opp engelsk fellesfag etter den nye reformen kom, og gikk opp fra fire til seks. Leste ingenting, tror jeg brukte et par timer på forberedelse.

Du får da ikke bruke datamaskin på eksamen, så akkurat det hjelper deg ikke så mye. Det eneste hjelpemiddelet du får bruker en ordboka. Og ordboka hjelper deg ikke til å skrive en god tekst.

Anonym poster: 16555c212f8f4584a104dddc2a240684

Det stemmer ikke. Jeg kan bruke datamaskin, offline Wikipedia, digital ordbok, pensumbøker, tekstsamlinger og alt annet som ikke er å kommunisere med andre mennesker. Da jeg fikk 5, hadde vi kun lov til å ha ordbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst vil det gjøre en avgjørende forskjell. Jeg tjener 0,6 poeng på å bytte de to femmerne i en sekser. Og det er en ganske stor forskjell, synes jeg. Har ingen planer om å jobbe så innmari hardt. Tok opp engelsk fellesfag etter den nye reformen kom, og gikk opp fra fire til seks. Leste ingenting, tror jeg brukte et par timer på forberedelse.

Det stemmer ikke. Jeg kan bruke datamaskin, offline Wikipedia, digital ordbok, pensumbøker, tekstsamlinger og alt annet som ikke er å kommunisere med andre mennesker. Da jeg fikk 5, hadde vi kun lov til å ha ordbok.

Muntlig eksamen ja, men når det gjelder skriftlig eksamen får du ikke ha noen hjelpemidler, kun ordbok. Jeg tok eksamen i norsk skriftlig og fikk kun ha med meg ordbok. De som hadde dysleksi, fikk lov til å bruke PC.

Anonym poster: 16555c212f8f4584a104dddc2a240684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muntlig eksamen ja, men når det gjelder skriftlig eksamen får du ikke ha noen hjelpemidler, kun ordbok. Jeg tok eksamen i norsk skriftlig og fikk kun ha med meg ordbok. De som hadde dysleksi, fikk lov til å bruke PC.

Anonym poster: 16555c212f8f4584a104dddc2a240684

Da er du blitt grundig lurt, hvis du tok den nå nylig. Se her også.

På muntlig er det fylket/skolen som bestemmer. Slik har det vært siden kunnskapsløftet ble innført i 2006.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tok forresten skriftlig eksamen IDAG, på PC, med Wikipedia nedlastet, masse pensumrelevante bøker, og jeg har ingen diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Ville bare oppdatere litt: Har ikke jobbet noe særlig (bortsett fra å krangle en del på diverse forum). Hadde ingen tro på å få toppkarakter. Men det fikk jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare oppdatere litt: Har ikke jobbet noe særlig (bortsett fra å krangle en del på diverse forum). Hadde ingen tro på å få toppkarakter. Men det fikk jeg!

Er det så rart når en får bruke så mye hjelpemidler? Jeg tok skriftlig eksamen i norsk hovedmål for to år siden og fikk kun bruker ordboka - og jeg fikk 6!

Anonymous poster hash: de6e6...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så rart når en får bruke så mye hjelpemidler? Jeg tok skriftlig eksamen i norsk hovedmål for to år siden og fikk kun bruker ordboka - og jeg fikk 6!

Anonymous poster hash: de6e6...f7c

Nei, det er vel ikke det. Synes det var rart at jeg var den eneste som fikk 6. Det var ikke noen som fikk 5 heller. To personer skrev på papir, resten brukte PC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...