Gå til innhold

Få toppkarakter i norsk hovedmål skriftlig


amonyn

Anbefalte innlegg

Hva må man gjøre for å få høyeste karakter i norsk skriftlig?

Vurderer å ta den opp, men er ikke kjent med den nye ordningen. Tok nettopp opp engelsk fellesfag, og synes den var skikkelig lett. Spesielt nå som man får bruke PC og alle hjelpemidler.

Er det noen av dere som har fått 6 i norsk skriftlig? Finnes det noe sted man kan finne oppgaver som har/kunne fått toppkarakter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

aldri hørt om noem som har fått 6 i norsk! på min vgs var det i alle fall ingen!

Aldri hørt om noen? Jeg vet om ihvertfall 5 stykker som gikk ut med 6 i norsk.

Anonym poster: f19237d46e4cdbba446601c482a54ccf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest energibånd

Jeg fikk sekser i norsk skriftlig (hovedmål). Jeg var heldig med oppgaven vi fikk på eksamen og hadde en god dag.

Det du må gjøre, er å øve å skrive, enkelt og greit. Øv på å skrive i de forskjellige sjangrene, få læreren til å ta en titt på det du har skrevet, slik at du får tilbakemelding, spør hva du må gjøre for å nå målet ditt - nemlig å få en god karakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også 6 i norsk hovedmål. Det var nok kanskje mitt sterkeste fag på skolen og det jeg anstrengte meg minst i - fordi jeg likte det veldig godt :) Som Toppkvark sier er det viktig å skrive mye, men også å lese mye. Vær helt sikker på at du kan de ulike sjangrene, og så må du selvsagt skrive grammatisk riktig. Jeg tror noe av grunnen til at jeg gjorde det så godt i faget var at jeg skrev ganske originale tekster som skilte seg ut i sensorbunken. Jeg vet ikke helt hvordan man kan øve på det, eller om det er noe som kun forårsakes av livlig fantasi ;)

Du må også øve på å disponere teksten på en logisk og naturlig måte og ha et klart bilde av hva du vil formidle.

Anonym poster: 28d61888caa823debba3f263c766d5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 6 i norsk hovedmål skriftlig, men skrev garantert ikke noe som var særlig originalt eller genialt.

Anonym poster: 45c86fda39b10b73ad1e441563ed6996

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk 5 (er det en toppkarakter?). Vet ikke helt hva jeg gjorde riktig, men tror det er viktig å være reflektert, kritisk og objektiv når du skriver en oppgave. Det gjelder forsåvidt alle fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på VGS nå og jobber iherdig mot en sekser, noe læreren min hjelper meg med. Etter hver stiloppgave går vi i sammen gjennom stilene mine ordentlig. Siden jeg sikter mot en sekser retter hun også på formuleringer som ikke nødvendigvis er direkte feil, men som kunne vært bedre om de ble skrevet på en annen måte. For meg hjalp det mye å "pugge" sjangrene. Essay (den norske versjonen, ikke den engelske), er en sjanger som er vanskelig å få skikkelig til (ifølge min lærer), så hvis en slik oppgave dukker opp på eksamen anbefaler jeg deg å velge en annen.

Hvis du skal ta opp nynorsk igjen også, anbefaler jeg deg forresten å lese nynorsk dagen før. På den måten "tenker en på nynorsk" på skrivedagen og språket blir mer naturlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsklæreren min har i hvert fall presisert hvor viktig det er å kunne kjennetegnene til de forskjellige sjangrene. Det hjelper ikke å skrive godt hvis du ikke svarer på det oppgaven spør deg om. Har du derimot de ulike sjangrene OG skriveferdighetene i boks, vil jeg tro du ligger an til å få en god karakter :)

Jeg går forresten første året på videregående, og jeg tviler på at jeg vil få en sekser selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva må man gjøre for å få høyeste karakter i norsk skriftlig?

Vurderer å ta den opp, men er ikke kjent med den nye ordningen. Tok nettopp opp engelsk fellesfag, og synes den var skikkelig lett. Spesielt nå som man får bruke PC og alle hjelpemidler.

Er det noen av dere som har fått 6 i norsk skriftlig? Finnes det noe sted man kan finne oppgaver som har/kunne fått toppkarakter?

Jeg fikk 6 i standpunkt. 5 på eksamen. Jeg jobbet hardt, og brukte læreren masse ifm vurderingene. Det er i vurderingene nøkkelen ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gressløk

På min skole var det INGEN som fikk 6 i standpunkt. Tror det var noen som fikk på eksamen da, men da ble det jo ikke rettet av lærerne på skolen. . Så ofte kommer det HELT an på hvilken sensor du får.Noen er veldig pirkete på f.eks at du svarer korrekt på oppgaven, mens andre er mer åpne for tolkning. Flere i klassen min fikk dårlig på st.pkt men gikk opp to karakterer på eksamen. Og visa versa med folk som fikk min norsklærer som sensor. Hun strøk bla. en hel klasse, sa hun selv.

Så vær veldig flink til å lese oppgaven du får nøye. Og hold deg helt til boka når det gjelder ulike sjangre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk sekser i norsk skriftlig på videregående. Det er viktig å lære seg alle kjennetegn på ulike sjangre, og så gjelder det å prøve og skrive originalt. Videre er det viktig å drøfte og reflektere over det du har skrevet. God struktur med logiske avsnitt er også viktig.

På eksamen er det spesielt viktig å skrive noe originalt, slik at DU skiller deg ut fra mengden. Vær engasjert i det du skriver. Få det til å virke interessant. Analyser var jeg veldig glad i å skrive, fordi da er det din tolkning som er i fokus. Jeg pleide alltid å jobbe ekstra med de siste setningene/avslutningen, fordi det er det sensoren din kommer til å huske når han leser neste oppgave.

Lykke til! ;)

Anonym poster: 936d349f9899455842e8df2f74985327

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På avsluttende eksamen skrev jeg en 15 siders stil om hvordan jeg ville ta livet av kjæresten min og framgangsmåten.

Det slo an.

Men ikke noe jeg vil anbefale.

Les bøker, lær deg en hel haug av regler for norsk rettskrivning og tegnsetting.

Det er få ting som får en norsklærer så klam i hakket / kjenne det rykke down there

enn elever som kan å bruke og og å + kommategn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tarandus

Gikk også ut med 6 i alle norskdisipliner (muntlig, hovedmål, sidemål), samt på eksamen (sidemål og hovedmål skriftlig). Jeg skrev mye, leste mye (mye nynorsk spesielt), stilte spørsmål og ikke minst hadde jeg en fantastisk lærer. Med sistnevnte er mye gjort med motivasjon og positiv utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk sekser i norsk skriftlig på videregående. Det er viktig å lære seg alle kjennetegn på ulike sjangre, og så gjelder det å prøve og skrive originalt.

Hm, sekser i norsk skriftlig, og det uten å kunne og/å-reglene skikkelig!

http://www.sprakradet.no/nb-no/Sprakhjelp/Skriveregler_og_grammatikk/Aa_eller_og/

Å prøve å skrive originalt, heter det.

Anonym poster: 6d498bae496ab88623e2a31b9c4a06e1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På avsluttende eksamen skrev jeg en 15 siders stil om hvordan jeg ville ta livet av kjæresten min og framgangsmåten.

Hadde blitt irritert om jeg hadde vært sensor. 15 sider? 4-6 sider er passerlig. Minner om en i klassen. Vi skulle skrive en oppgave, og fikk beskjed om å skrive 12-20 sider. Han skrev 35, og læreren ble irritert og gav en nokså dårlig karakter.

Anonym poster: 6d498bae496ab88623e2a31b9c4a06e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde blitt irritert om jeg hadde vært sensor. 15 sider? 4-6 sider er passerlig. Minner om en i klassen. Vi skulle skrive en oppgave, og fikk beskjed om å skrive 12-20 sider. Han skrev 35, og læreren ble irritert og gav en nokså dårlig karakter.

Anonym poster: 6d498bae496ab88623e2a31b9c4a06e1

Jeg tror ikke sideantallet var det viktige, nei :trampe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva må man gjøre for å få høyeste karakter i norsk skriftlig?

Vurderer å ta den opp, men er ikke kjent med den nye ordningen. Tok nettopp opp engelsk fellesfag, og synes den var skikkelig lett. Spesielt nå som man får bruke PC og alle hjelpemidler.

Er det noen av dere som har fått 6 i norsk skriftlig? Finnes det noe sted man kan finne oppgaver som har/kunne fått toppkarakter?

Gjesp, hva skal du med det? Hva har du fra før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, sekser i norsk skriftlig, og det uten å kunne og/å-reglene skikkelig!

http://www.sprakradet.no/nb-no/Sprakhjelp/Skriveregler_og_grammatikk/Aa_eller_og/

Å prøve å skrive originalt, heter det.

Anonym poster: 6d498bae496ab88623e2a31b9c4a06e1

Nei, det gjør det ikke. Som det står i linken du selv har lagt ved, er det ofte "og" mellom to infinitiver. Så hun brukte og/å-regelen helt korrekt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...