Gå til innhold

Barn med DS, for eller mot abort?


Gjest gjest47590

Anbefalte innlegg

Gjest LostCase

LostCase: beklager men du mistet min støtte med en gang du begynte å vise ditt sanne jeg - du snakker høyt om å verdsette, respektere og ikke minst gi retten til liv med dem som har DS, likevel har du en utrolig evne til å vise minst mulig respekt for andre menneskers meninger.

Du snakker om en annen brukers "flotte verden" og bruker det mot henne for å si at hun ikke er et godt menneske, men til syvende og sist er det du som kommer ut av dette med den ideen. I din flotte verden hører ikke mennesker som oss hjemme, siden vi ikke deler ditt syn- så har vi dermed ikke livets rett ei retten til å jobbe med mennesker med utfordrende deler.

At du som selv jobber med mennesker som ser verden på en helt annen og unik måte ikke forstår at mennesker nettopp er forskjellige er et paradoks.

Anonym poster: 94489e9b79ef9f0a3aaa0c6666b5e3f1

:klo:

Er det mulig? Kan dere lese hva jeg faktisk skriver?

Hvor mange ganger må jeg presisere det?

Innenfor 12 uker burde man klare å bestemme seg for abort eller ikke. Downs eller ei! Fra uke 9 til uke 11 har man størst sannsynlighet for å se om barnet kan ha downs. Om man er så redd for det så får man heller betale noen hundrelapper selv og ta UL tidlig så man slipper å føde barn med downssyndrom. Det burde være unødvendig ta abort i uke 20.

Hvor vanskelig er det å forstå det der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LostCase

Haha, det er du som har dyttet ALLE dine på meg, jeg har ALDRI skrevet at jeg ville tatt senabort. Jeg har skrevet at jeg vill tatt bort et sykt barn, men ikke når.

Da er du i feil tråd. Denne tråden handler om SENABORT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altså ikke lov å ønske seg ett friskt barn om man ikke samtidig ønsker å ta konsekvensene av et sykt barn når man egentlig kan unngå det? Ikke alle er i en situasjon hvor man har 12uker på seg, kroppen er ikke en sikker vitenskap og selv ble jeg ikke sikker på graviditeten før i uke 8, da var vi på ferie og noen tidlig ul har jeg derfor ikke vært på. Om de skulle oppdage noe så alvorlig på ordinær ul vil jeg være fortvilet, men håper likevel jeg kan velge bort - selv om barnet er veldig ønsket.

Anonym poster: eecc1ebb7d11bb3468627ab83deafcbd

Og dette er viktige poeng. Siden symptomene på ds ikke viser seg før mellom 11-13 uker, er sannsynligheten absolutt til stede for at man drar på ultralyd i uke 11/12, får vite at alt ser bra ut, for så dersom man tar ultralyd igjen en uke eller to senere kanskje vil kunne se klare tegn på ds. Det skjer mye med et foster på 2 uker. Alle har heller ikke, som du påpeker, muligheten til å ta ultralyd før "fristen" går ut, av forskjellige grunner. Mange vet ikke engang at de er gravide før de 12 ukene har forsvunnet, andre har ikke tid/mulighet osv. Kvinnens selvbestemmelsesrett over egen kropp frafaller ikke av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det du skriver der har jeg poengtert tidligere i denne tråden, flere ganger, og det er vel derfor jeg svarer som jeg gjør. Å ta abort i uke 20 pga. downs er usannsynelig og jeg mener det er feil. Les hva jeg skriver før du kommenterer da menneske!

Jeg lærte å respektere alle typer mennesker både de med downssyndrom og de uten. Og det gjør jeg, jeg har vel bare et problem med de som er villige til å ta abort pga. downs da fosteret nesten er levedyktig.

Jeg mener det er fullstendig unødvendig, da dette stort sett oppdages tidligere.

Hvordan skal det oppdages tidligere når den offentlige ul er i uke 18? Ikke alle tar privat ul før uke 12!

Anonym poster: eecc1ebb7d11bb3468627ab83deafcbd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klo:

Er det mulig? Kan dere lese hva jeg faktisk skriver?

Hvor mange ganger må jeg presisere det?

Innenfor 12 uker burde man klare å bestemme seg for abort eller ikke. Downs eller ei! Fra uke 9 til uke 11 har man størst sannsynlighet for å se om barnet kan ha downs. Om man er så redd for det så får man heller betale noen hundrelapper selv og ta UL tidlig så man slipper å føde barn med downssyndrom. Det burde være unødvendig ta abort i uke 20.

Hvor vanskelig er det å forstå det der?

Der du mister min respekt, jeg er forøvrig den AB du siterer :) , er når du hakket på en annen bruker som jobber med barn med DS, og likevel vet hun ikke ønsker/ klarer å få et barn med dette selv. Da kommer jo dine meninger ganske klart frem, gjør dem ikke? Du legger ikke akkurat lokk på hva du mener om mennesker som vil ha abort hvis barnet har DS, når du argumenterer her, så hva har den grensen med dine meninger på akkurat dette punktet å gjøre? :klo:

Endret av Nikee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LostCase

Nøyaktig hva er det som er nedverdigende med det, mener du?

Du rakker ned på andres meninger når de avviker fra dine egne, og i stedet for å argumentere for ditt syn kritiserer du og synser rundt andres - og ikke minst deres person. Dette er også grunnen til at svært få (om noen) kommer til å ta deg seriøst i denne debatten - du ødelegger for deg selv ved at du ikke evner (eller vil) holde deg til fakta, og tillegger dine motstandere synspunkter, verdier og evner (eller mangelen på sådanne) som ikke har rot i virkeligheten. Det er smålig og useriøst. Du fremstår ikke akkurat som noen jeg ville like å møte på dersom jeg var i kontakt med helsevesenet, og det er synd, for du innehar sikkert mye kunnskap, men i stedet for å komme med gode, veloverveide argumenter for ditt syn velger du å opptre nedlatende ovenfor de som ikke er enige med deg.

Ditto! Å komme med personlig hets og slikt, som du gjør her er helt greit eller?

Og for å kommenter en av usaklighetene dine her: Om mitt barn hadde downs ville jeg heller hatt et personale rundt barnet som faktisk respekterte dette livet enn en som faktisk ville abortert det bort om det var hennes eget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På hvilket sted i evolusjonen fikk kvinner denne egenskapen til å abortere sitt eget barn før moderne medisin og teknologi kom på banen? Hvorfor trenger vi da abortklinikker, viss de da har en rettighet som gjør at de kan bestemme at kroppen ikke skal lage barn av sexen de hadde? At kvinner har rett til å bestemme over egen kropp tolker jeg som at ingen har rett til å gjøre noe mot den kroppen ved tvang, akkurat som at menn har rett til det samme. Jeg ser ikke det at andre skal stå på pinne for dem og sørge for at de får aborter, og alt annet de kan ønske seg fordi de bestemmer over egen kropp. Da bestemmer de ikke lenger over egen kropp men over andre mennesker. Abort er et privilegium jeg støtter 100 % under de lovforskriftene som er i dag. Men det er ingen rett å få en abort og fordi det har ingenting med å bestemme over egen kropp å gjøre.

Anonym poster: bd42884fc7ab08f136179a2a9167c169

Så lenge et foster er avhengig av morens kropp for i det hele tatt å kunne utvikles til et menneske, så jo, da har det i aller høyeste grad med kvinnens rett til å bestemme over egen kropp å gjøre. Hva hun vil at kroppen hennes skal brukes til, er 100% opp til henne. Hvordan kan du da mene at det å ta abort ikke har noe med kvinnens rett til bestemmelse over sin egen kropp å gjøre?

Før man hadde abortmuligheter ble mange unger satt bort (ut i skaugen for å dø f.eks.,), mange døde kort tid etter fødsel (man hadde jo verken medisiner eller helsepersonell slik vi har i dag - det var ikke så mye fødekona kunne gjøre) eller ble lagt på trappa til det lokale barnehjemmet (dersom det fantes noen), så dersom du ønsker deg tilbake til den gyldne steinalder er du selvsagt velkommen til å leve på den måten selv, men du får ha meg unnskyldt i at jeg foretrekker det moderne samfunn; med utdannet helsepersonell, medisiner, teknologi og kvinnerettigheter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LostCase

Hvordan skal det oppdages tidligere når den offentlige ul er i uke 18? Ikke alle tar privat ul før uke 12!

Anonym poster: eecc1ebb7d11bb3468627ab83deafcbd

Om man er så redd for å få et barn med downs syndrom så får man heller punge ut med noen hundrelapper for å få tatt tidlig UL, da. Har man ikke råd til det så har man vel ikke råd til å ta seg av et barn heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditto! Å komme med personlig hets og slikt, som du gjør her er helt greit eller?

Og for å kommenter en av usaklighetene dine her: Om mitt barn hadde downs ville jeg heller hatt et personale rundt barnet som faktisk respekterte dette livet enn en som faktisk ville abortert det bort om det var hennes eget.

Det kan vel du svare best på selv, vil jeg tro, ettersom du har kommet med den typen galle hele veien. Ikke like moro når det slår bakut, eller hva? Tenkte meg det ;)

Virkelig? Jeg ville nemlig foretrukket at personalet hadde mest mulig kunnskap om situasjonen, sykdommen osv., da spørsmålet om hva de ville gjort i min situasjon ikke har noe som helst å si for deres faglige kvalifikasjoner ei heller for deres evne til å ivareta dette barnets interesser på best mulig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal det oppdages tidligere når den offentlige ul er i uke 18? Ikke alle tar privat ul før uke 12!

Anonym poster: eecc1ebb7d11bb3468627ab83deafcbd

Dette er nett det eg har tenkt gjennom lesinga av denne tråden. Korleis meiner ein at folk skal oppdage misdanna fostre før veke 12, når ultralyd ikkje er før i veke 17-20?

Eg synest det er heilt i orden med seinabort fram til veke 20-22 når det er store avvik hjå foster.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LostCase

Det kan vel du svare best på selv, vil jeg tro, ettersom du har kommet med den typen galle hele veien. Ikke like moro når det slår bakut, eller hva? Tenkte meg det ;)

Virkelig? Jeg ville nemlig foretrukket at personalet hadde mest mulig kunnskap om situasjonen, sykdommen osv., da spørsmålet om hva de ville gjort i min situasjon ikke har noe som helst å si for deres faglige kvalifikasjoner ei heller for deres evne til å ivareta dette barnets interesser på best mulig måte.

Jeg har ikke kommet med tulleprat om brukernavn ol. Du kan kalle meg hva du vil, det er bare så barnslig.

Og jeg ville valgt å tro at de med kvalifikasjoner veldig lett ville sett at downssyndrom skjeldent er et så stort problem at man burde sile de vekk!

Vet du hvor forskjellige disse barna er? Vet du hva de faktisk kan lære ved de rette hjelpemidlene?

Endret av LostCase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kommet med tulleprat om brukernavn ol.

Og jeg ville valgt å tro at de med kvalifikasjoner veldig lett ville sett at downssyndrom skjeldent er et så stort problem at man burde sile de vekk!

Vet du hvor forskjellige disse barna er? Vet du hva de faktisk kan lære ved de rette hjelpemidlene?

Veit du kor dårlege dei kan verte, og kor smertefulle og vanskelege liv dei kan ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LostCase

Dette er nett det eg har tenkt gjennom lesinga av denne tråden. Korleis meiner ein at folk skal oppdage misdanna fostre før veke 12, når ultralyd ikkje er før i veke 17-20?

Eg synest det er heilt i orden med seinabort fram til veke 20-22 når det er store avvik hjå foster.

Til info så svarte jeg på dette i post nr. 82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LostCase

Veit du kor dårlege dei kan verte, og kor smertefulle og vanskelege liv dei kan ha?

Jeg jobber med barn med spesielle behov, med mange forskjellige diagnoser.

I denne tråden har jeg sagt klart ifra x-antall ganger at da det er snakk om abort av fostre med downs UTEN tilleggsdiagnoser, mener jeg abort i uke 20 er galt.

Jeg kan godt poengtere det med stor skrift, for jeg er så lei av å gjenta meg selv:

FOSTER MED DOWNSSYNDROM UTEN TILLEGGSKOMPLIKASJONER/DIAGNOSER!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med barn med spesielle behov, med mange forskjellige diagnoser.

I denne tråden har jeg sagt klart ifra x-antall ganger at da det er snakk om abort av fostre med downs UTEN tilleggsdiagnoser, mener jeg abort i uke 20 er galt.

Jeg kan godt poengtere det med stor skrift, for jeg er så lei av å gjenta meg selv:

FOSTER MED DOWNSSYNDROM UTEN TILLEGGSKOMPLIKASJONER/DIAGNOSER!

Veldig mange ungar med down syndrom har tilleggskomplikasjonar, og ikkje alle kan oppdagast på ultralyd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest LostCase

Veldig mange ungar med down syndrom har tilleggskomplikasjonar, og ikkje alle kan oppdagast på ultralyd.

Og, som sagt x-antall ganger tidligere, barnet kan ha mange værre diagnoser som ikke oppdages ved ultralyd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, som sagt x-antall ganger tidligere, barnet kan ha mange værre diagnoser som ikke oppdages ved ultralyd...

Det kan det (og mange vert funksjonshemma som følge av vanskeleg fødsel, som t.d cp), men no er det misdanningar som kan oppdagast på ultralyd me diskuterar, sidan tråden tross alt handlar om det å ta abort etter å ha oppdaga misdanningar hjå foster på ultralyd.

Det gjer inga forskjell for fosteret om det vert abortert vekk i veke 12 eller i veke 20. Det er berre mange som synest det vert verre og verre jo meir menneskeleg fosteret ser ut. Rasjonelt sett har det ingenting å seie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LostCase

Det gjer inga forskjell for fosteret om det vert abortert vekk i veke 12 eller i veke 20. Det er berre mange som synest det vert verre og verre jo meir menneskeleg fosteret ser ut. Rasjonelt sett har det ingenting å seie.

Akkurat det tror jeg er veldig individuellt og noe man ikke blir enige om. Hadde det ikke hatt noe å si så hadde vel ikke grensen vært på uke 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det tror jeg er veldig individuellt og noe man ikke blir enige om. Hadde det ikke hatt noe å si så hadde vel ikke grensen vært på uke 12.

Forklar meg forskjellen, er du snill. Hva er forskjellen på et foster som er 11,5 uker og 12,5 uker som gjør det helt ok å abortere det første og ikke det andre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...