AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2012 #61 Skrevet 17. oktober 2012 Så det går ikke an å være kritisk uten å være misunnelig og bitter? For all del, jeg kan skjønne hva du sikter til i noen få innlegg. Men regla om at man egentlig bare er bitter og misunnelig dukker som regel opp med en gang slike ting diskuteres, og det faller like mye på sin urimelighet hver gang. Og ja, selvsagt skal Mette-Marit vaske sin egen do, akkurat som Paven. Alle skal ha det like fælt som meg, ikke sant? Det er det du mener vi skal svare, eller? Anonym poster: e4df8831698932439f7cbd7233482a31 4
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2012 #62 Skrevet 17. oktober 2012 Så det går ikke an å være kritisk uten å være misunnelig og bitter? For all del, jeg kan skjønne hva du sikter til i noen få innlegg. Men regla om at man egentlig bare er bitter og misunnelig dukker som regel opp med en gang slike ting diskuteres, og det faller like mye på sin urimelighet hver gang. Og ja, selvsagt skal Mette-Marit vaske sin egen do, akkurat som Paven. Alle skal ha det like fælt som meg, ikke sant? Det er det du mener vi skal svare, eller? Anonym poster: e4df8831698932439f7cbd7233482a31 Innlegget du linket var mitt første i tråden. Poenget mitt er at det er forskjellige typer liv, forhåpentligvis er alle her inne fornøyde med de livene de har. Men jeg skjønner ikke hvorfor er nødvendig av den grunn å rakke ned på andre, i alle fall ikke når det de gjør er supert for samfunnet: De føder barn OG har høye stillinger! Hvis dette er så enkelt som noen her inne har skrevet, så vær så snill å gjør det samme! Norge trenger det. I stedet er det synd på barna, synd på au pairen, og hva disse kvinnene får til bagatelliseres. At dette kan være noe annet enn bitterhet og misunnelse kan jeg egnentlig ikke forstå, i alle fall ikke i den formen det er blitt framført i tråden. Dere som svarer her inne aner da virkelig ikke noe om hvor mye mannen bidrar/om au pairen er sjeleglad for å kunne tjene seg opp penger/om barna opplever en energisk og omsorgsfull mor, happy over livet hun lever. I stedet er det umoralsk å la andre vaske dassen? Derav min paralell til MM, det må jo være umoralsk for henne også da, eller er det bare det at det er kvinner som likner for mye på dere selv som begynner å gjøre det?
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2012 #63 Skrevet 17. oktober 2012 Innlegget du linket var mitt første i tråden. Poenget mitt er at det er forskjellige typer liv, forhåpentligvis er alle her inne fornøyde med de livene de har. Men jeg skjønner ikke hvorfor er nødvendig av den grunn å rakke ned på andre, i alle fall ikke når det de gjør er supert for samfunnet: De føder barn OG har høye stillinger! Hvis dette er så enkelt som noen her inne har skrevet, så vær så snill å gjør det samme! Norge trenger det. I stedet er det synd på barna, synd på au pairen, og hva disse kvinnene får til bagatelliseres. At dette kan være noe annet enn bitterhet og misunnelse kan jeg egnentlig ikke forstå, i alle fall ikke i den formen det er blitt framført i tråden. Dere som svarer her inne aner da virkelig ikke noe om hvor mye mannen bidrar/om au pairen er sjeleglad for å kunne tjene seg opp penger/om barna opplever en energisk og omsorgsfull mor, happy over livet hun lever. I stedet er det umoralsk å la andre vaske dassen? Derav min paralell til MM, det må jo være umoralsk for henne også da, eller er det bare det at det er kvinner som likner for mye på dere selv som begynner å gjøre det? Parallelen til Mette Marti holder ikke vann all den tid det ville blitt ramaskrik om kronprinsparet tok inn folk fra østen og betalte de småpenger for å være tjenere. Det hun får til blir ikke bagitalisert, det blir relativisert. Hennes innsats blir satt opp mot hvordan hun kommer seg dit hun her. Det er ikke likestilling når veien dit går over ryggen til kvinner fra Østen. Det er ikke å klare seg i hverdagen når man velger billigste løsning for å skaffe seg et tjenerskap som man egentlig har råd til å betale full pris for. All ære til de som kommer seg opp og frem, men ikke når de gjør det ved å ikke ta kampene og utfordringene og i stedet leier inn billig utenlandsk arbeidskraft ved å misbruke en ordning som egentlig burde være nedlagt for å nå målene sine. Dette gjelder forøvrig like fullt for far som for mor. Det er ikke noe krav til at de skal stå med hodet ned i dass og vaske slik resten av oss gjør, men at om de forventer en tjener som flytter inn hos de så skal de betale de anstendig. Det er egentlig helt utrolig at vi i Norge har en subsidieordning slik at folk kan skaffe seg billigere tjenere så lenge de går under dekket av å være "Au pair". Det hele burde vært avviklet for lengst. Anonym poster: d4f6e686f9659e10660e85133d9c4231 3
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2012 #64 Skrevet 17. oktober 2012 Nå vet jeg ikke en gang om det har stått noe om hvor au pairen er fra? Og det står i alle fall ikke noe om hvor mye hun får betalt. Det er da ikke gitt at hun får minstelønn. Men jeg synes det blir feil å gjøre dette til en au pair- debatt, kritikken som har kommet fra ulike hold her har da gått på langt flere ting enn det.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2012 #65 Skrevet 17. oktober 2012 Sorry. Ingen får stjerne i boka hos meg - fordi de sitter i en direktørstilling og har ansatt noen til å ta seg av barna/husarbeidet. Å få seks barn, jobbe som direktør og gå i høye christian louboutin-sko burde ikke være definisjonen av en vellykket karrieremamma. Enig.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2012 #66 Skrevet 17. oktober 2012 Enig. Men hva er du enig i? At det er feil å ansette noen til å hjelpe til med hus og hjem, slik bl.a. Mette-Marit har gjort? Eller har du som gjest over her forutintatte antakelser om ansettelsesvilkårene for au pairen?
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2012 #67 Skrevet 17. oktober 2012 Men hva er du enig i? At det er feil å ansette noen til å hjelpe til med hus og hjem, slik bl.a. Mette-Marit har gjort? Eller har du som gjest over her forutintatte antakelser om ansettelsesvilkårene for au pairen? MM er da ingen karrierekvinne.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2012 #68 Skrevet 17. oktober 2012 Så hvis du ikke har en karriere er det greit å betale for hjelp til barn og hjem?
_linni_ Skrevet 17. oktober 2012 #69 Skrevet 17. oktober 2012 http://www.aftenpost...er-7016512.html Her er litt mer info. Flexitid er nok stikkordet her og det sier hun jo selv. Forøvrig kunne jeg ikke tenkt meg en slik hverdag. Synes den Au pairen i bakgrunnen der ser så blid og glad ut
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2012 #70 Skrevet 17. oktober 2012 Synes den Au pairen i bakgrunnen der ser så blid og glad ut Hun innser vel at hun ikke kommer til å rekke Birken... Anonym poster: e4df8831698932439f7cbd7233482a31 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2012 #71 Skrevet 17. oktober 2012 Hjelpes meg, så misunnelige og bitre folk er! Mette- Marit har praktikanter og hushjelper. Hun reiser rundt en del på representasjoner, og under en del av disse er barna hjemme, så vidt jeg har forstått. Lever hun et like forkastelig liv som disse det står om i Aftenposten? Burde hun vasket og organisert selv? Og hvor er Haakon? Dette er selvfølgelig helt greit. Det de aller fleste er kritiske til her, er å ha au pair. Anonym poster: 8e13a2815526689b38c71193aa8c9f3f
Ciara Skrevet 17. oktober 2012 #72 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg synes også det er en uting å ha vaskehjelp hjemme. Jeg synes det et latskap, at barn og voksne har godt av å vaske møkka si selv, og at det er enda mer betenkelig når vaskehjelpen er utenlandsk og pengene svarte. Når ble vi egentlig for fine på det til å gidde å vaske selv? De fleste av oss har ikke 12-timers arbeidsdager, og småbarnsforeldre har sikkert ønsket seg flere timer i døgnet i mange generasjoner. Fenomenet vaskehjelp handler etter min mening ikke om småbarnsfamilier og tidsklemme, det handler om latskap og god økonomi. Og så sitter man der om noen år og lurer på hvorfor ungene ikke gidder å gjøre noe hjemme. En kollega opplevde at et syltetøyglass gikk i tusen knas og griset ned hele kjøkkenet. Da sa fireåringen hennes: "Å nei, nå må vi ha det sånn helt til Magda kommer!" Da bestemte de seg for å ta seg av vaskingen selv. 2
Genesis Skrevet 17. oktober 2012 #73 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg synes også det er en uting å ha vaskehjelp hjemme. Jeg synes det et latskap, at barn og voksne har godt av å vaske møkka si selv, og at det er enda mer betenkelig når vaskehjelpen er utenlandsk og pengene svarte. Når ble vi egentlig for fine på det til å gidde å vaske selv? De fleste av oss har ikke 12-timers arbeidsdager, og småbarnsforeldre har sikkert ønsket seg flere timer i døgnet i mange generasjoner. Fenomenet vaskehjelp handler etter min mening ikke om småbarnsfamilier og tidsklemme, det handler om latskap og god økonomi. Og så sitter man der om noen år og lurer på hvorfor ungene ikke gidder å gjøre noe hjemme. En kollega opplevde at et syltetøyglass gikk i tusen knas og griset ned hele kjøkkenet. Da sa fireåringen hennes: "Å nei, nå må vi ha det sånn helt til Magda kommer!" Da bestemte de seg for å ta seg av vaskingen selv. Sett fra et økonomisk ståsted er det kjempebra at vi kan ansette vaskehjelper, slik at de høyproduktive individene kan tilbringe mer tid på jobben. Det er det som er prinsippet med arbeidsdeling. For å dra dette videre kan du jo spørre deg når vi ble for "fine" til å dyrke vår egen mat, eller bygge våre egne hus. Da var det garantert også indivder som argumenterte akkurat som deg. Ikke akkurat progressivt... 4
Ciara Skrevet 17. oktober 2012 #74 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg tror ikke flertallet bruker tiden de sparer på å ikke ta husvasken til faktisk å jobbe mer. Jeg tror det går til mer fritid.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2012 #75 Skrevet 17. oktober 2012 1. Man utdanner seg ikke som vaskepersonell, og igjen, dette er helt frivillig. 2. Mange minoritetsmenn jobber faktisk med vasking. 3. Ingen sier at jenter SKAL bli au-pairer, de tar et valg som alle andre. Hvem tror du er i Norge som au pair i dag? 20 år gamle jenter fra England, Tyskland, Nederland og USA? 90 % av au pairer i Norge i dag, kommer fra Filipinene og har utdanning som hjelpepleiere eller sykepleiere og har ofte selv barn i hjemlandet. Det sier seg selv at disse ikke er i Norge på kulturutveksling og det er det denne ordingen tar sikte på å være. De har ikke arbeidstillatelse og jobber for knapper og glansbilder for å kunne sende noen få kroner hjem til familien. Med de forholdene de lever under i hjemlandet, er det ikke så mye snakk om valg. Voldsomt tøff i munnen du var når du kunne være anonym da. Det er da noen her inne som virker kritiske til at det fremstilles som å ha lykkes dersom man har hushjelp til å ta seg av barna og vaskingen... og ordet vaskehjelp står det flere steder...blant annet av en AB på side 2... Au-pair har jeg ikke sagt noe om! Hold deg til reglene er du snill. Du skrev hushjelp, men ut fra sammenhengen er det ikke tvilsomt at du mente au pair. Det er helt greit å ha hjelp, så lenge man betaler skikkelig for det. Anonym poster: 8e13a2815526689b38c71193aa8c9f3f
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2012 #76 Skrevet 17. oktober 2012 Det er nå drøyt å hoppe til konklusjoner rundt au-pairen. En au-pair skal tross alt passe barn. lage mat og gjøre lett husarbeid et visst antall timer om dagen, er vel ca 5-6 timer det er snakk om. Så lenge au-pairen faktisk jobber innenfor de rammene er det helt ok. Anonym poster: ef91a050c61ae2921eb617cf499e578c
Ciara Skrevet 17. oktober 2012 #77 Skrevet 17. oktober 2012 Og dyrke vår egen mat og bygge våre egne hus? Jeg synes sammenligningen er søkt, de fleste mangler helt grunnleggende forutsetninger for å kunne gjøre dette - som håndverkerkompetanse og dyrkbar jord
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2012 #78 Skrevet 17. oktober 2012 For å dra dette videre kan du jo spørre deg når vi ble for "fine" til å dyrke vår egen mat, eller bygge våre egne hus. Da var det garantert også indivder som argumenterte akkurat som deg. Ikke akkurat progressivt... Jeg husker godt min bestemor, som fnyste av "kjøpesyltetøy" og "kjøpesaft". Bæra skulle man jammen plukke, sylte og safte selv.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2012 #79 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg tror ikke flertallet bruker tiden de sparer på å ikke ta husvasken til faktisk å jobbe mer. Jeg tror det går til mer fritid. Og hva så? Hvorfor er det galt? Man må da på død og liv ikke bruke fritiden sin på husvask. Mange jobber mye og da må man prioritere. Er virkelig husvasken viktigere enn familien, venner, trening? Anonym poster: ef91a050c61ae2921eb617cf499e578c 2
Genesis Skrevet 17. oktober 2012 #80 Skrevet 17. oktober 2012 Hvem tror du er i Norge som au pair i dag? 20 år gamle jenter fra England, Tyskland, Nederland og USA? 90 % av au pairer i Norge i dag, kommer fra Filipinene og har utdanning som hjelpepleiere eller sykepleiere og har ofte selv barn i hjemlandet. Det sier seg selv at disse ikke er i Norge på kulturutveksling og det er det denne ordingen tar sikte på å være. De har ikke arbeidstillatelse og jobber for knapper og glansbilder for å kunne sende noen få kroner hjem til familien. Med de forholdene de lever under i hjemlandet, er det ikke så mye snakk om valg. Hold deg til reglene er du snill. Du skrev hushjelp, men ut fra sammenhengen er det ikke tvilsomt at du mente au pair. Det er helt greit å ha hjelp, så lenge man betaler skikkelig for det. Anonym poster: 8e13a2815526689b38c71193aa8c9f3f Hvis disse au-pairene hadde hatt muligheten til å jobbe for noe i nærheten av samme lønn i hjemlandet hadde de gjort nettopp det. De tjener bedre i Norge enn de gjør der nede, derfor er det en vinn-vinn situasjon for begge parter som enhver annen transaksjon av arbeidskraft. Familiene får billig arbeidskraft og au-pairen får den beste lønnen hun kan oppnå.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå