Genesis Skrevet 15. oktober 2012 #21 Skrevet 15. oktober 2012 Jeg må si som andre her at det er synd at likestillingen har kommet så kort at mannens rolle i familiene her ikke engang virker å være tema. Mor erstattes av en Au Pair fra den tredje verden og betales luselønn, og i mange tilfeller svart i tillegg, for at far og mor skal slippe å ta ansvar for egne barn. Mors likestilling og suksess er i disse familiene bygget opp på ryggen til kvinner fra andre land som arbeider for latterlige små summer med å ta vare på barna dag og kveld. Det virker som diskusjonen med mannen er fullstendig utelukket. Likestillingskampen er dermed tilsidesatt og lik fordeling mellom foreldrene og lik behandling av far og mor er erstattet med en enkel løsning som går på andres bekostning: underpriset kvinnlig arbeidskraft fra den tredje verden. Det må ikke bli slik at foreldre i Norge bygger sine "likestilte" liv på ryggen til fattige mennesker som de med loven i hånd kan betale luselønn i stedte for å ta diskusjonen innad i familien om hvordan de skal fordele oppgavene. Om de kommer frem til at de trenger å ansatte noen for å ta vare på barna, så gjør det: Med full lønn og lønnsvillkår på lik linje med en hvilken som helst annen ansatt. Kjønnsrollemønsterne blir ikke brutt opp av å erstatte mor med en asiatisk kvinne. De blir bare ytterlige forsterket ved at denne typen arbeid er kvinnearbeid og at en leier innen kvinne for at kvinnen i huset skal gjøre "mannearbeid". Det skal ikke være slik at toppjobb og karriere skal være "mannearbeid" og umulig og kombinere med familie uten at noen går hjemme. Man må få en stopp på denne typen tankegang. Ikke minst må det bli slutt på en tankegang hvor man bygger sin egen likestilling opp på ryggen til andre. Om man ikke tar de tøffe kampene og takene og får mannen med å trekke lasset sammen, så er det ikke likestilling. Da har man gitt opp. Om man i tillegg sørger for å ta inn en annen kvinne for å gjøre "kvinnfolkarbeidet". Da viser man egentlig bare at man har klart å bli en mega egoist. Forøvrig: Sjekk kommentarfeltet nede. Au Pairen får i løpet av 2 år kansje rundt en månedslønn av hva denne kvinnen tjener. Om en tar mannens inntekt også så tar de de kanskje 2 uker å tjene det hun skal få på to år. De har råd til å betale folk ordentlig om de ønsker å leke Dowton Abby med tjenerskapet i kjelleren. ehh...det ligger vel litt i ordet "toppjobb" at disse jobbene faktisk er for de som ønsker å prioritere JOBB, Det er en utopi at man skal kunne vær direktør med vanlig 8-16 dag, for så å dra rett hjem å dulle med kidsa. Det er ikke sånn det fungerer, og det har jeg prøvd å forklare i alle debatter som omhandler "likestilling" og arbeidsliv. Det er klart det skal koste litt å sitte på toppen, disse menneskene tjener tross alt millioner. 3
apple54 Skrevet 15. oktober 2012 #22 Skrevet 15. oktober 2012 Jeg synes hun er flink og blir veldig imponert. Hadde vært stolt om jeg var halvparten så organisert! Ingenting i veien med å få litt hjelp med barna.
Gjest loren Skrevet 15. oktober 2012 #23 Skrevet 15. oktober 2012 Jeg synes hun er flink og blir veldig imponert. Hadde vært stolt om jeg var halvparten så organisert! Ingenting i veien med å få litt hjelp med barna. Det er klart det er lett å være organisert når du ikke må hjem og brette klær, støvsuge og alle de hverdagstingene "alle vi andre" må. 5
apple54 Skrevet 15. oktober 2012 #24 Skrevet 15. oktober 2012 Det er klart det er lett å være organisert når du ikke må hjem og brette klær, støvsuge og alle de hverdagstingene "alle vi andre" må. Hun må nok brette klær, støvsuge og gjøre annet husarbeid som vi andre gjør. Hun får bare hjelp til det. Au pairen kan nok ikke passe babyen og vaske+brette klær til 9 personer i tillegg til å lage middag hver eneste dag. Hadde dere hatt 6 barn og muligheten til å få litt hjelp, tviler jeg sterkt på at noen her hadde takket nei 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2012 #25 Skrevet 15. oktober 2012 Typisk slike kvinner skal frem i media for å hedre seg selv med glitter og stas. Ingen stjerne fra meg heller. Vis meg den kvinne som sa opp sin jobb, gikk ned i stilling og som er hjemme på heltid for sine barn. Er ikke det fin nok karriere i seg selv?! Ikke la staten oppdra sine egne barn. Ingen sfo og korte dager i barnehage. Jeg ser opp til slike kvinner, ikke de som får 6 barn-jobber fullt, har au pair, vaskehjelp, møter på kveldene, trening osv. De går glipp av noe vesentlig, nemlig SE, HØRE OG VÆRE MED ungene sine. Anonym poster: 317bffe544844e1c0c56fa4faa35bffd 5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2012 #26 Skrevet 15. oktober 2012 OG, slike damer er ikke tilstede der de bør være, nemlig hos barna. De lever to mnd frem i tid, og har bare kaos i hodet sitt. Tipper også de er rævva i senga, og mannen er utro. Jeg ser ikke opp til slike menn heller da, som kun tenker jobb og penger, og 0 samhold med familien og barna. Anonym poster: 317bffe544844e1c0c56fa4faa35bffd 3
Gjest Shake-shake Skrevet 15. oktober 2012 #27 Skrevet 15. oktober 2012 Nei, jeg kunne absolutt ikke tenke meg å leve slik. Synes det høres grusomt ut. Jeg skjønner ikke hvorfor noen vil velge seks barn + lederstilling + begge ektefellene i arbeid. Jeg ser ikke vitsen i å få så mange barn når foreldrene får sett så lite til dem. (Jeg går ut ifra at faren deres også jobber, det ville jo blitt spesifisert om han var hjemmeværende.) Seksbarnsmoren var forresten uvanlig nydelig. 1
Gjest Shake-shake Skrevet 15. oktober 2012 #28 Skrevet 15. oktober 2012 Også synes jeg noen av sitatene hennes omtrent hørtes ut som en parodi: " Det hjelper å tenke 'jeg gjør det fordi jeg har lyst, jeg må ikke'. Jeg må ikke ha hjemmebakst til foreldremøtet, jeg kan kjøpe boller. Jeg må ikke gå på foreldremøte, jeg kan få informasjon fra noen andre." Hahaha! Flink-pike-syndromet når nye høyder. 1
Gjest Shake-shake Skrevet 15. oktober 2012 #29 Skrevet 15. oktober 2012 Dersom mannen velger å være hjemmeværende, ser jeg ikke problemet med at dama har lederstilling. Men jeg ser ikke vitsen i å få så mange barn når ingen av foreldrene har noe særlig tid med barna. 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2012 #30 Skrevet 16. oktober 2012 Hun må nok brette klær, støvsuge og gjøre annet husarbeid som vi andre gjør. Hun får bare hjelp til det. Au pairen kan nok ikke passe babyen og vaske+brette klær til 9 personer i tillegg til å lage middag hver eneste dag. Hadde dere hatt 6 barn og muligheten til å få litt hjelp, tviler jeg sterkt på at noen her hadde takket nei Au pair-rapport Au pair-ordningen bør avvikles fordi dens grunnpremisser bygger opp under noen av de viktigste sårbarhetsfaktorene for utnyttelse av hushjelper, og i verste fall menneskehandel i form av tvangsarbeid. Selv om vi ser alle de hyggelige historiene, tvang denne konklusjonen seg fram da vi jobbet med rapporten. Du kan lese mer i pressemeldingen og rapporten. http://www.jurk.no Anonym poster: 8e13a2815526689b38c71193aa8c9f3f 1
~white lady~ Skrevet 16. oktober 2012 #31 Skrevet 16. oktober 2012 Jeg er TS Hvis hun har født alle seks barna selv så er det jo ganske utrolig at hun sitter i en direktørstilling. Med mindre hun har vært superfrisk under alle svangerskapene, nærmest født i kontorstolen og vært tilbake på jobb dagen etter fødselen. Men det er jo også mulig mannen hennes har hatt med seg x antall barn inn i ekteskapet også. Lurer forresten på hvorfor ikke han var nevnt i artikkelen... Jeg blir vel litt imponert fordi jeg aldri, aldri hadde klart noe lignende selv. Jeg har ett barn, en "vanlig" jobb og en leilighet som skal holdes på stell, og synes i grunn det holder i massevis... 3
O'hara Skrevet 16. oktober 2012 #32 Skrevet 16. oktober 2012 Noe jeg tenker litt på... Hva synes ungene om dette? Er det overhodet gjort noen sjekk på om unger i slike tilfeller lider? Noen som vet? 3
Kara W Skrevet 16. oktober 2012 #33 Skrevet 16. oktober 2012 Jeg reagerte også på at mannen ikke ble nevnt, og at de ikke kom nærmere innpå hvordan barna faktisk hadde det, Men det viser jo bare at artikkelen ikke handler om familien i det hele tatt, men om denne kvinnen og hennes liv. 1
Genesis Skrevet 16. oktober 2012 #34 Skrevet 16. oktober 2012 (endret) Typisk slike kvinner skal frem i media for å hedre seg selv med glitter og stas. Ingen stjerne fra meg heller. Vis meg den kvinne som sa opp sin jobb, gikk ned i stilling og som er hjemme på heltid for sine barn. Er ikke det fin nok karriere i seg selv?! Ikke la staten oppdra sine egne barn. Ingen sfo og korte dager i barnehage. Jeg ser opp til slike kvinner, ikke de som får 6 barn-jobber fullt, har au pair, vaskehjelp, møter på kveldene, trening osv. De går glipp av noe vesentlig, nemlig SE, HØRE OG VÆRE MED ungene sine. Anonym poster: 317bffe544844e1c0c56fa4faa35bffd Nå er det ikke bare kvantitet, men også kvalitet som gjelder! Jeg kjenner flere som har vokst opp med au-pair og samtlige har et kjempegodt forhold til foreldrene sine i dag. Heller at mor og far har 2-3 timer på kvelden de vier fullt og helt til sine håpefulle, enn at mamma sitter og ser på såpeoperaer hele dagen kun avbrutt av sporadisk husarbeid. Endret 16. oktober 2012 av Genesis 2
Gjest Ashley_Johanna Skrevet 16. oktober 2012 #35 Skrevet 16. oktober 2012 Tror mannen ble nevnt i artikkelen i papiravisen, da var det også et like langt intervju med en tobarnsmor som tidligere hadde en toppsjefstilling, men som valgte å bytte til en jobb som rådgiver. Da fikk hun tid til barna igjen. Jeg skjønner ikke hvorfor det må være enten-eller jeg. Så lenge jeg har små barn, har jeg også en rådgiverstilling med 7,5t arbeidstid og flexitid. Men jeg ser for meg at jeg søker lederstillinger når barna blir større. Når mine barn er 12-14 år har jeg fortsatt 25 år igjen av arbeidslivet.
Lillymin Skrevet 16. oktober 2012 #36 Skrevet 16. oktober 2012 Jeg reagerer litt på at det virker som om det er så mange som reagerer på at noen ansetter hushjelp, jeg.... Jeg har snart 2 barn, en 100% jobb som de fleste andre har (som er krevende, men lønnen er 5 kroner og en bug..) og en mann som også har full jobb og et hus som staaadig ble skittent. Hadde vi hatt råd så hadde jeg ansatt en som kunne både vaske hus, klær, og rydde, tja og skifte dekk på bilen og reparere den og. Da kunne vi brukt tiden etter jobb på å være med barna mine og bake de der jekla muffinsene. Og småen koser seg forresten gløgg ihel i barnehagen, hvor han får være med andre barn. Ingen barn å leke med hvis han skulle være hjemme med en av oss, for alle går i barnehagen.... 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2012 #37 Skrevet 16. oktober 2012 Jeg syns det er kult at kvinner også virkelig satser på karriere! Når det er sagt, kan jeg ikke fatte hvorfor de må ha 6 barn i tillegg! At man leier noen til husarbeid kan jeg lett forstå, men barna vil jeg oppdra selv altså.. Du må selv velge hva du vil i livet,men ingen barn fortjener et slikt liv altså. Man kan da umulig kjenne barna sine? Kan man ikke da heller få ett eller to barn dersom man virkelig skal gjøre karriere. Virker som en så sto ungeflokk kun er et statussymbol her...trist. Anonym poster: 62fc6f475f103a3c5b7a76bd68a3d405 1
Mafalda Skrevet 16. oktober 2012 #38 Skrevet 16. oktober 2012 Hun må nok brette klær, støvsuge og gjøre annet husarbeid som vi andre gjør. Hun får bare hjelp til det. Au pairen kan nok ikke passe babyen og vaske+brette klær til 9 personer i tillegg til å lage middag hver eneste dag. Hadde dere hatt 6 barn og muligheten til å få litt hjelp, tviler jeg sterkt på at noen her hadde takket nei Det kommer an på hva slags hjelp. Hvis bestemor gjerne vil vaske vinduene mine, så skal jeg ikke nekte henne- det har du helt rett i. Nå har jeg "bare" fire barn, snart fem- og vi har hatt mange og lange diskusjoner angående dette, både oss imellom og inne i eget hode. Og jeg/vi har landet på at det faktisk er mulig å holde et hus i relativ orden uten hjelp- så lenge alle drar sin bit av lasset og man ikke har helt hårreisende høye standarder. Hadde jeg hatt råd til å ansette en vaske-/hushjelp eller noen med au pair-funksjon til vanlig, anstendig tarifflønn, så skulle jeg vurdert det, men å betale en stakkar 500 kroner svart for å vaske skiten min i tre etasjer, eller 3000 kroner i måneden for å gjøre en tilnærmet fulldagsjobb med mitt skittentøy og mine unger, er fullstendig uaktuelt. Jeg anser faktisk det som et verdivalg, selv om det er forferdelig upopulært å si i enkelte kretser. (til og med min egen ) I mangel på en Lyzette må mannen min vaske gulv dagen etter at han kommer hjem fra forretningsreise, tenåringene må trå til selv om de ikke har lyst, og jeg må støsvuge og brette klær til alle døgnets tider- og enda er det ikke skinnende rent. Men det er helt levelig å få til, det som lider er luksusting som trening (dårlig med Birken her) og hobbyer for de voksne. Og det er ikke et spesielt stort offer, men tvert imot konsekvensen av flere barn og to fulle jobber. Jeg synes mange syter forbausende mye, sånn rent generelt sett... 4
Genesis Skrevet 16. oktober 2012 #39 Skrevet 16. oktober 2012 Jeg syns det er kult at kvinner også virkelig satser på karriere! Når det er sagt, kan jeg ikke fatte hvorfor de må ha 6 barn i tillegg! At man leier noen til husarbeid kan jeg lett forstå, men barna vil jeg oppdra selv altså.. Du må selv velge hva du vil i livet,men ingen barn fortjener et slikt liv altså. Man kan da umulig kjenne barna sine? Kan man ikke da heller få ett eller to barn dersom man virkelig skal gjøre karriere. Virker som en så sto ungeflokk kun er et statussymbol her...trist. Anonym poster: 62fc6f475f103a3c5b7a76bd68a3d405 Som sagt, det er aboslutt ikke noe likhetstegn mellom foreldrene med lange arbeidsdager og kvaliteten på forholdet til barna. Det er en stor misforståelse at barna "lider" dersom de ikke ser foreldrene dagen lang. Det er utrolig mye viktigere hvordan man bruker tiden med ungene sine enn om det er snakk om tre eller seks timer på ettermiddagen! 1
Mafalda Skrevet 16. oktober 2012 #40 Skrevet 16. oktober 2012 Som sagt, det er aboslutt ikke noe likhetstegn mellom foreldrene med lange arbeidsdager og kvaliteten på forholdet til barna. Det er en stor misforståelse at barna "lider" dersom de ikke ser foreldrene dagen lang. Det er utrolig mye viktigere hvordan man bruker tiden med ungene sine enn om det er snakk om tre eller seks timer på ettermiddagen! På mange måter er jeg enig, men det er jo nettopp der det ofte blir feil også... Fordi vi jobber mye, så skal vi ta det så veldig inn igjen på den lille fritiden vi har: barna skal stå i høysetet, de skal få slippe å gjøre kjedelige plikter de ikke vil, vi har altfor lett for å gi etter, og det skal helst være fest, glede og harmoni hele veien. Ikke noe oppvask, men masse muffinsbaking! Det er mange som går i overkompensasjonsfella, og stikk i strid med egne intensjoner ender opp med å oppdra små, egoistiske djevelunger (som roper på vaskehjelp når rommet er rotete). Helt enig i at det er kvalitet, ikke kvantitet, som er viktigst når det gjelder kontakten med barn. Men som forelder balanserer man på en knivsegg hvis den tiden aldri er vanlig og småkjedelig, men alltid skal tilpasses barna og være spesiell. Tror det er vanlig å slite litt med å finne den rette balansen (jeg har i alle fall blitt overrasket over meg selv enkelte ganger...). Men som sagt: heller tre gode timer sammen enn ti timer foran Cartoon Network mens mamma røyker under kjøkkenvifta... 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå