Gå til innhold

Den Superflinke Karrieremammaen

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.aftenposten.no/webtv/--Jeg-har-aldri-helt-fri-7016681.html?paging=&section=

Jeg må innrømme at jeg blir imponert over hvordan hun har tid og energi til alt dette- en flott karriere som direktør med lange arb.dager, 6 barn- en av de en baby- plettfritt hus og trening.

Hun har au pair men i perioder hun ikke har hatt det har hun gjort alt av husarbeid selv og laget middag, osv.

Hvor mange av dere lever slik, eller kunne tenke dere å leve slik?

Anonym poster: 6f623aa3cd855e8f40878ea5128e0303

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fasadedame. Hun har garantert hatt hjelp til det meste bestandig. Og penger til å betale. Og nei, jeg står glatt over. :transe:

Skrevet

6 barn (en baby) og jobber mer enn gjennomsnittet. Stakkars barn.

Nei, jeg er ikke misunnelig.

Skrevet

Sorry. Ingen får stjerne i boka hos meg - fordi de sitter i en direktørstilling og har ansatt noen til å ta seg av barna/husarbeidet.

Å få seks barn, jobbe som direktør og gå i høye christian louboutin-sko burde ikke være definisjonen av en vellykket karrieremamma.

• Liker 19
Skrevet

Sorry. Ingen får stjerne i boka hos meg - fordi de sitter i en direktørstilling og har ansatt noen til å ta seg av barna/husarbeidet.

Å få seks barn, jobbe som direktør og gå i høye christian louboutin-sko burde ikke være definisjonen av en vellykket karrieremamma.

Hvorfor ikke? Det virker som de aller fleste ønsker flere kvinner i lederstillinger, men gir altså ikke kudos til de som klarer det. Er det bare barnløse kvinner som bør bli direktører, eller hvordan henger dette sammen?

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor ikke? Det virker som de aller fleste ønsker flere kvinner i lederstillinger, men gir altså ikke kudos til de som klarer det. Er det bare barnløse kvinner som bør bli direktører, eller hvordan henger dette sammen?

Jeg kjenner flere suksessfulle kvinner i lederstillinger med barn.

Hvor av én er fembarnsmor, arbeider som trener, arbeider 100% og studerer på siden.

Men det er hun som vekker og legger barna - smører matpakker - følger opp på sang, teater, fotball og ballett.

Hun er gift med barnas far og de organiserer ting sammen.

Både hun og mannen har såpass med inntekter at de kunne kjøpt seg både barnepassere, hushjelp og annet.

De velger heller å samarbeide som et team og har faste rutiner for alt.

De bruker familiekalender aktivt og innvolverer barna i hva som skal skje når,

og setter opp faste dager til skogstur, baking, husvask osv.

Blir barna syke - rulerer foreldrene på det. Endten pr dag - eller pr. gang.

Ingen selvfølge at mor skal være hjemme bare fordi hun er kvinne.

De andre kvinnene jeg kjenner som er ledere og som har barn - har riktignok ferre barn,

men de gjør mye av det samme.

Barnet har TO foreldre.

Arbeidsoppgavene fordeles etter fornuft - ikke kjønnsroller.

Foreldrene tar ut sykt-barn-dager etter tur - ikke ut i fra økonomiske hensyn / tradisjonelle kjønnsroller.

• Liker 8
Skrevet

Kunne ikke tenkt meg å jobbe/leve slik. De barna jeg får vil jeg ta vare på selv når de ikke er i bhg/skole.

Flott for de som ønsker det at det finnes muligheter, men det er ikke noe for meg :-)

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner flere suksessfulle kvinner i lederstillinger med barn.

Hvor av én er fembarnsmor, arbeider som trener, arbeider 100% og studerer på siden.

Men det er hun som vekker og legger barna - smører matpakker - følger opp på sang, teater, fotball og ballett.

Hun er gift med barnas far og de organiserer ting sammen.

Både hun og mannen har såpass med inntekter at de kunne kjøpt seg både barnepassere, hushjelp og annet.

De velger heller å samarbeide som et team og har faste rutiner for alt.

De bruker familiekalender aktivt og innvolverer barna i hva som skal skje når,

og setter opp faste dager til skogstur, baking, husvask osv.

Blir barna syke - rulerer foreldrene på det. Endten pr dag - eller pr. gang.

Ingen selvfølge at mor skal være hjemme bare fordi hun er kvinne.

De andre kvinnene jeg kjenner som er ledere og som har barn - har riktignok ferre barn,

men de gjør mye av det samme.

Barnet har TO foreldre.

Arbeidsoppgavene fordeles etter fornuft - ikke kjønnsroller.

Foreldrene tar ut sykt-barn-dager etter tur - ikke ut i fra økonomiske hensyn / tradisjonelle kjønnsroller.

Så det er outsorcingen av barnepass som er problemet. Skjønner!

Skrevet

Så det er outsorcingen av barnepass som er problemet. Skjønner!

Nei. At det framstilles som at man har lykkes her i livet hvis man jobber og har en hushjelp til å ta seg av barna og alt husarbeidet.

Det virker for meg som at kvinner blir satt under et helt annet form for press enn hva menn blir.

Jeg mener at begrepet "Foreldre" må bli mer synonymt med mor OG far.

Mor OG FAR er ansvarlige for

- å hente/levere

- at barnet har med seg mat og skift

- at barnet får et variert og sunt kosthold

- at barnet er i fysisk aktivitet

- at klærne er rene

- at lekser blir fulgt opp

- at huset er ryddig og reint

Også synes jeg at det skal bli OK igjen å kunne ha litt støv i en krok,

bli sint og av og til føle at verden er litt håpløs og sovne på sofaen i ren slitenhet

Uten at man får stempelet " dårlig mor/far ".

Hvis dette perfektsjonistsamfunnet fortsetter i denne retninga,

tror jeg AA-møtene vil bli erstattet med

"ANONYME MØDRE MED STØV I ET HJØRNE OG UTEN CUPCAKES OG DESIGNERMATPAKKER"

• Liker 20
Skrevet

Jeg er litt enig med deg O___o.

Hvor er far i denne artikkelen? Man er to om å få barn..

Klart at jeg kan bli misunnelig/imponert over de som rekker over mer enn hva jeg selv gjør, men samtidig ville jeg ikke hatt det slik selv.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg bet meg også merke i at alle omtalte kvinner, unntatt en (politimesteren) hadde au pair, eller en mann som tok mesteparten på hjemmebane, og de fleste omtalte jobbene sine som krevende, men svært fleksible. Når man da i tillegg er høytlønt, slik at pengene ikke er noe problem, så man kan kjøpe seg både vaskehjelp, husmalende polakker og handlingen levert på døra, kan jeg ikke si at jeg blir mer imponert over dette enn over hvordan de fleste gjennomsnittsforeldre med 2-3-4 barn løser hverdagene sine.

Jeg synes ikke det er noe galt i å være "karrieredame" med mange barn, men jeg tror ikke det er noen heksekunst å få til når man har noen som vasker huset, fleksibel arbeidstid på jobben, noen som henter barna, noen som tar sykedagene, og middag med oppskrifter levert ferdig på døra hver mandag. Det hadde veldig mange kunnet få til :)

Endret av Mafalda
  • Liker 6
Gjest Magdalene
Skrevet

Syns synd på barna jeg da.

Kan ikke se at det er noe annet enn status som gjør at mam får så mange barn, når man ikke har tid til dem.

De har begge om snittet lange arbeidsdager, og bruker mye tid på trening til birken. Når får de tid til barna?

Kjenner jeg blir flau på dems vegne, det blir jeg for alle som absolutt skal stå frem i avisen med slikt...

• Liker 6
Skrevet

Syns synd på barna jeg da.

Kan ikke se at det er noe annet enn status som gjør at mam får så mange barn, når man ikke har tid til dem.

De har begge om snittet lange arbeidsdager, og bruker mye tid på trening til birken. Når får de tid til barna?

Kjenner jeg blir flau på dems vegne, det blir jeg for alle som absolutt skal stå frem i avisen med slikt...

Hvorfor er det synd i barna? Sannsynligvis har de mer tid med foreldrene enn gjensomsnittsfamilien. Jeg blir mer flau over alle som har ungene fulltid i barnehagen, som lurer på om barnehagetid fra 0700 til 16.30 fem dager i uka er for lenge (men det er det visstnok ikke så lenge barna trives og barnehage er jo bare lek og moro uansett...) og om de MÅ ta barna ut av barnehagen når de selv har fri og ferie... Samtidig klager de på at de ikke får nok tid med ungene, de er jo så seint hjemme, så er det husarbeid og middag før ungene er i seng til klokka 19 og helgene må brukes på huslige sysler, handling og tvungen familietid. Da er det beste rådet på KG å kjøpe seg fri selv om man må ofre økonomisk, men det er IKKE ok om du faktisk har råd til det. Nei, DA skal du helst sjonglere alt selv for ellers er det ikke så imponerende...

Jaja, jantelov og dobbeltmoral lenge leve...

Anonym poster: ef91a050c61ae2921eb617cf499e578c

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Hvorfor er det synd i barna? Sannsynligvis har de mer tid med foreldrene enn gjensomsnittsfamilien. Jeg blir mer flau over alle som har ungene fulltid i barnehagen, som lurer på om barnehagetid fra 0700 til 16.30 fem dager i uka er for lenge (men det er det visstnok ikke så lenge barna trives og barnehage er jo bare lek og moro uansett...) og om de MÅ ta barna ut av barnehagen når de selv har fri og ferie... Samtidig klager de på at de ikke får nok tid med ungene, de er jo så seint hjemme, så er det husarbeid og middag før ungene er i seng til klokka 19 og helgene må brukes på huslige sysler, handling og tvungen familietid. Da er det beste rådet på KG å kjøpe seg fri selv om man må ofre økonomisk, men det er IKKE ok om du faktisk har råd til det. Nei, DA skal du helst sjonglere alt selv for ellers er det ikke så imponerende...

Jaja, jantelov og dobbeltmoral lenge leve...

Hvordan kan de har mer tid med barna enn gjennomsnittet, når de er mer opptatt og samtidig har noen til å ta seg av barna når barna er hjemme fra skole/bhg?

i min omgangskrets er det hvertfall vanlig å tilstrebe kortest mulig dager i bhg for barna, og fridager sammen med barna.

Kan ikke helt se hvor dobbeltmoralen min er.

• Liker 6
Skrevet

Nei. At det framstilles som at man har lykkes her i livet hvis man jobber og har en hushjelp til å ta seg av barna og alt husarbeidet.

Også synes jeg at det skal bli OK igjen å kunne ha litt støv i en krok,

bli sint og av og til føle at verden er litt håpløs og sovne på sofaen i ren slitenhet

Uten at man får stempelet " dårlig mor/far ".

Hvis dette perfektsjonistsamfunnet fortsetter i denne retninga,

tror jeg AA-møtene vil bli erstattet med

"ANONYME MØDRE MED STØV I ET HJØRNE OG UTEN CUPCAKES OG DESIGNERMATPAKKER"

Jeg synes absolutt at det er på tide med en slik gruppe, men vet ikke om den bør være anonym.

Ellers går jeg ut fra at dama har en flink mann og at de er flinke til å organisere ting i tillegg til at de kan kjøpe seg tjeneste. Jeg synes at det er fint for henne at hun er så fornøyd med livet sitt, men synes ikke at hun fortjener mer oppmerksomhet enn en 6barnsfar med karriere i tillegg. ( ellers har jeg sett en del tilfeller som fremstår som svært vellykkede utad, mens vi i barnehagen ser at de tydeligvis ikke har det så greit som de viser likevel, når det gjelder alt fra å huske utstyr som barna må ha i barnehagen, til å oppføre seg fint mot assistentene eller barna sine selv om man er trøtt og sliten).

Skrevet

Enig med O___o. Selvfølgelig er det imponerende å ha en direktørstilling, mange barn og rent hus, men det har ingenting med det å være en god mor å gjøre. Kan ikke si at jeg blir spesielt imponert av en som jobber i kassen på Rimi og leier en liten leilighet. Men dersom denne personen er en alenemor med tre veltilpassede barn som får god oppfølging og ikke mangler noen ting, hverken kjærlighet, venner eller fritidsaktiviteter så blir jeg imponert over henne som mor.

• Liker 2
Skrevet

Jeg må si som andre her at det er synd at likestillingen har kommet så kort at mannens rolle i familiene her ikke engang virker å være tema.

Mor erstattes av en Au Pair fra den tredje verden og betales luselønn, og i mange tilfeller svart i tillegg, for at far og mor skal slippe å ta ansvar for egne barn.

Mors likestilling og suksess er i disse familiene bygget opp på ryggen til kvinner fra andre land som arbeider for latterlige små summer med å ta vare på barna dag og kveld. Det virker som diskusjonen med mannen er fullstendig utelukket.

Likestillingskampen er dermed tilsidesatt og lik fordeling mellom foreldrene og lik behandling av far og mor er erstattet med en enkel løsning som går på andres bekostning: underpriset kvinnlig arbeidskraft fra den tredje verden.

Det må ikke bli slik at foreldre i Norge bygger sine "likestilte" liv på ryggen til fattige mennesker som de med loven i hånd kan betale luselønn i stedte for å ta diskusjonen innad i familien om hvordan de skal fordele oppgavene.

Om de kommer frem til at de trenger å ansatte noen for å ta vare på barna, så gjør det: Med full lønn og lønnsvillkår på lik linje med en hvilken som helst annen ansatt.

Kjønnsrollemønsterne blir ikke brutt opp av å erstatte mor med en asiatisk kvinne. De blir bare ytterlige forsterket ved at denne typen arbeid er kvinnearbeid og at en leier innen kvinne for at kvinnen i huset skal gjøre "mannearbeid".

Det skal ikke være slik at toppjobb og karriere skal være "mannearbeid" og umulig og kombinere med familie uten at noen går hjemme. Man må få en stopp på denne typen tankegang.

Ikke minst må det bli slutt på en tankegang hvor man bygger sin egen likestilling opp på ryggen til andre. Om man ikke tar de tøffe kampene og takene og får mannen med å trekke lasset sammen, så er det ikke likestilling. Da har man gitt opp.

Om man i tillegg sørger for å ta inn en annen kvinne for å gjøre "kvinnfolkarbeidet". Da viser man egentlig bare at man har klart å bli en mega egoist.

Forøvrig: Sjekk kommentarfeltet nede. Au Pairen får i løpet av 2 år kansje rundt en månedslønn av hva denne kvinnen tjener. Om en tar mannens inntekt også så tar de de kanskje 2 uker å tjene det hun skal få på to år. De har råd til å betale folk ordentlig om de ønsker å leke Dowton Abby med tjenerskapet i kjelleren.

Skrevet

Det må ikke bli slik at foreldre i Norge bygger sine "likestilte" liv på ryggen til fattige mennesker som de med loven i hånd kan betale luselønn i stedte for å ta diskusjonen innad i familien om hvordan de skal fordele oppgavene.

:klappe:

Når jeg tenker etter, kjenner jeg ikke en eneste familie der mor anser seg selv som karrierekvinne, som ikke har enten au pair eller i det minste en svart vaskhjelp fra Polen. Måten å få kabalen til å gå opp i Norge i 2012, er ikke likestilling, men outsourcing (til noen som har langt færre muligheter i livet enn hva du selv har).

• Liker 4
Skrevet

Jeg må si som andre her at det er synd at likestillingen har kommet så kort at mannens rolle i familiene her ikke engang virker å være tema.

Mor erstattes av en Au Pair fra den tredje verden og betales luselønn, og i mange tilfeller svart i tillegg, for at far og mor skal slippe å ta ansvar for egne barn.

Mors likestilling og suksess er i disse familiene bygget opp på ryggen til kvinner fra andre land som arbeider for latterlige små summer med å ta vare på barna dag og kveld. Det virker som diskusjonen med mannen er fullstendig utelukket.

Likestillingskampen er dermed tilsidesatt og lik fordeling mellom foreldrene og lik behandling av far og mor er erstattet med en enkel løsning som går på andres bekostning: underpriset kvinnlig arbeidskraft fra den tredje verden.

Om de kommer frem til at de trenger å ansatte noen for å ta vare på barna, så gjør det: Med full lønn og lønnsvillkår på lik linje med en hvilken som helst annen ansatt.

Kjønnsrollemønsterne blir ikke brutt opp av å erstatte mor med en asiatisk kvinne. De blir bare ytterlige forsterket ved at denne typen arbeid er kvinnearbeid og at en leier innen kvinne for at kvinnen i huset skal gjøre "mannearbeid".

Det skal ikke være slik at toppjobb og karriere skal være "mannearbeid" og umulig og kombinere med familie uten at noen går hjemme. Man må få en stopp på denne typen tankegang.

Ikke minst må det bli slutt på en tankegang hvor man bygger sin egen likestilling opp på ryggen til andre. Om man ikke tar de tøffe kampene og takene og får mannen med å trekke lasset sammen, så er det ikke likestilling. Da har man gitt opp.

Om man i tillegg sørger for å ta inn en annen kvinne for å gjøre "kvinnfolkarbeidet". Da viser man egentlig bare at man har klart å bli en mega egoist.

Forøvrig: Sjekk kommentarfeltet nede. Au Pairen får i løpet av 2 år kansje rundt en månedslønn av hva denne kvinnen tjener. Om en tar mannens inntekt også så tar de de kanskje 2 uker å tjene det hun skal få på to år. De har råd til å betale folk ordentlig om de ønsker å leke Dowton Abby med tjenerskapet i kjelleren.

Min bror og kona hadde aupair fra østeuropa mens hun gjorde karriere som fagforeningsleder i et typisk kvinneyrke. Ironisk, ikke sant... Hadde b are tre unger også, to var tenåringer og ganske selvhjulpne. De hadde nå ørelig talt burde greid å fikse på jobb, karrierer og familie uten aupairen, så jeg synes det er ganske moralsk forkastelig at de valgte den løsningen...

Skrevet

Vanlig feil det der. De har ikke ansatt noen.

De har fått fløyet inn en asiatisk kvinne som jobber for knapper og glansbilder fordi hun egentlig ikke skal brukes som tjener, men være her og lære norsk og norsk kultur å kjenne.

Hadde de ansatt noen så måtte de ha betalt en ansentid lønn og en kan jo tenke seg hvor mye noen skulle hatt for å være nærmere 24 timers tjenerskap hos denne familien. Jeg tviler på det ville vært noen som tok på seg en slik jobb for under 350 000 i året. I stedet har de fått flydd inn en asiat til å gjøre for under 100 000 i løpet av 2 år. Omtrent 1/3 av deres samlede månedsinntekt.

Det er ganske tydelig at Au Pair ordningen misbrukes og er ikke til for annet enn å gjøre det lovlig for de rike å få seg underbetalte tjenere. Den brude enten avskaffes eller strammes inn slik at det er umulig å misbruke den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...