Gå til innhold

Skal man respektere biler med L bakpå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes hun som lå bak burde unngått å tute og holdt avstand. Jeg har respekt for biler med L, og holder god avstand. Selv om jeg ikke akkurat blir blid når jeg havner bak verstingene...

Men foreldre som viser finger hører heller ikke hjemme noen steder, det er da ingen vits i å falle til hennes nivå. Jeg husker bare at pappa sa rolig til meg at jeg ikke skulle la meg stresse.

Når du vet at du har et problem finnes det andre steder å øve. Jeg husker jeg slet stort med rygging, da fant vi en stor, tom parkeringsplass og øvde, og latet som om det stod biler på parkeringsplassene rundt der jeg skulle inn. Jeg slapp å bli stresset, og andre bilister slapp å bli irritert.

Finn deg en motbakke et sted det ikke er andre biler, og terp på dette til det sitter. Trikset er å være litt hardere på gassen og å være forsiktig med klutschen til du kjenner at bilen begynner å dra. Øv både på varianten der du bruker fotbrems og der du bruker handbrekk. Prøv også med skarp sving på julene, da vil du oppleve at det er enda vanskeligere å unngå kveling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Noe av det verste jeg vet i trafikken er slike som deg som begir seg ut i trafikken uten tilstrekkelig opplæring. Behersker du ikke bilkjøring på offentlig vei får du sørge for å innhente nødvendig kunnskap på et dertil egnet sted! Blir så forbasket irritert av at vi skal "respektere" biler med L.. Vel, jeg forventer at øvelseskjørere sørger for å øve seg før de sinker trafikken med å ligge i 60 i 80-sonen og kvele bilen i kryssene. Utrolig irriterende for oss som ferdes på veiene som forventer at våre medtrafikanter også behersker kunsten å kjøre! Kan du ikke kjøre på offentlig vei så øv til du kan det! Vis oss erfarne den respekten at vi slipper å bli heftet av sånne som deg! Du legger ikke ut på en 5 mils skimasj uten trening, det skal man heller ikke gjøre på trafikkerte veier!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte slik, dessverre, at når folk ser en bil med L (selvom personen faktisk kjører i riktig fartsgrense, eller litt over til og med), så SKAL de kjøre forbi. Eller tute. Eller irritere seg eller hva de vil.

Vel, da jeg øvelseskjørte og stod og skulle ut i en rundkjøring (som jeg var dårlig på!), og det stod en annen bak, KLIN inntil bilen, tenkte jeg mitt. Hadde ikke synes synd på ham /henne om jeg plutselig trillet bakover og ødela fronten h*ns, hehe.

Folk er så aggressive i trafikken. Det er ikke bra.

Endret av MissMas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres litt rart ut å skulle ut på en vei med 80km/time etter 3 timer med kjøring, der du fortsatt mangler enkelte ferdigheter som bakkestart osv... Når jeg øvelseskjørte med foreldre startet vi i et fabrikkområde på søndager - da var det bare vi som kjørte rundt og vi trente på kontroll på bilen, fart,bakkestart, bråbrems osv. Greit du klarer å kjøre bilen når veien er klar og fin, men hva om det kommer en akutt situasjon der du trenger å tenke raskt? Da tror jeg ikke du er klar for å takle det på en god måte... (Det er stor forskjell på å kjøre i skolebil med ekstra bremser og vanlig personbil med L - på...)

Men når det er sagt er jeg alltid ekstra oppmerksom på kjøreskole biler og bilder med L på. Prøver alltid å ha ekstra avtand til dem og være høflig...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det verste jeg vet i trafikken er slike som deg som begir seg ut i trafikken uten tilstrekkelig opplæring. Behersker du ikke bilkjøring på offentlig vei får du sørge for å innhente nødvendig kunnskap på et dertil egnet sted! Blir så forbasket irritert av at vi skal "respektere" biler med L.. Vel, jeg forventer at øvelseskjørere sørger for å øve seg før de sinker trafikken med å ligge i 60 i 80-sonen og kvele bilen i kryssene. Utrolig irriterende for oss som ferdes på veiene som forventer at våre medtrafikanter også behersker kunsten å kjøre! Kan du ikke kjøre på offentlig vei så øv til du kan det! Vis oss erfarne den respekten at vi slipper å bli heftet av sånne som deg! Du legger ikke ut på en 5 mils skimasj uten trening, det skal man heller ikke gjøre på trafikkerte veier!

I d i o t.

Hvordan mener du at man skal lære seg å kjøre på motorvei hvis man ikke øver på nettopp - motorvei?

Dersom du som trafikant ikke er i stand til å fungere i trafikken med de som har mindre erfaring og i tillegg er under opplæring så er det ditt problem. Dessverre.

Men, on topic: Selvsagt skal man respektere de som øvelseskjører. SELVSAGT!

Noen ganger kan man virkelig begynne å lure på om folk har mistet vettet her inne.

Endret av Larsern
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnnikenSi

Noe av det verste jeg vet i trafikken er slike som deg som begir seg ut i trafikken uten tilstrekkelig opplæring. Behersker du ikke bilkjøring på offentlig vei får du sørge for å innhente nødvendig kunnskap på et dertil egnet sted! Blir så forbasket irritert av at vi skal "respektere" biler med L.. Vel, jeg forventer at øvelseskjørere sørger for å øve seg før de sinker trafikken med å ligge i 60 i 80-sonen og kvele bilen i kryssene. Utrolig irriterende for oss som ferdes på veiene som forventer at våre medtrafikanter også behersker kunsten å kjøre! Kan du ikke kjøre på offentlig vei så øv til du kan det! Vis oss erfarne den respekten at vi slipper å bli heftet av sånne som deg! Du legger ikke ut på en 5 mils skimasj uten trening, det skal man heller ikke gjøre på trafikkerte veier!

Akkurat det du skriver der syns jeg var litt vel..kynisk.. greit, man bør øve tilstrekkelig på steder hvor det ikke er så trafikkert, og ikke begi seg ut i trafikken mens man er kjempe fersk, så der er jeg enig, men det er faktisk der hvor det kjører andre biler og i selve trafikken man LÆRER å kjøre ordentlig, og fra det å kjøre på parkeringsplasser og andre veldig rolige veier er litt av en omveltning for veldig mange, men man kommer da ingen steder hvis man ikke prøver. Det er sikkert mange som blir stressa når de kjører i trafikken første gang også så da syns jeg andre trafikanter som ser en L bør klare å takle at vedkommende kjører litt sakte, eller kveler motoren i et kryss. Alle har vært nybegynnere en gang, så blir litt feil å sitte på sin høye hest og halveis si at man skal ikke skal få lov til å gjøre feil som å kvele motoren i kryss..

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan vel si det var en bakkestart opp mot motorveien, var jo oppoverbakke, og har kanskje kjørt bare 3 timer til sammen. Er virkelig surt, jeg følte at jeg klarte å kjøre så mye bedre enn de to par første timene. Jeg følte at jeg fikk det skikkelig til! Da denne damen begynte å tute, ville jeg helst bare komme meg ut av bilen, mistet rett og slett alt mot.. Endte med at faren min viste hun finger og vinket hun forbi oss, hadde aldri klart å komme meg ut på motorveien med hun tutende bak meg. Tips til hvordan jeg skal unngå å kvele bilen tas imot med takk, det også. :laugh:

Anonym poster: 45f2e4e37dcf6a6eb76df0cf093a19fb

Vet du hva? Du har ingenting å gjøre på en "motorvei" om du kun har kjørt 3 timer tilsammen! Er ikke rart folk får L-sjåfører i halsen... Jeg som har kjørt bil siden jeg var liten fikk ikke lov til å kjøre på hovedveien før noen uker etter jeg fikk øvelseskjøre ordentlig, måtte holde meg på gamleveien først.

Hvor lang tid brukte du på å få bilen igang igjen? For hvis du kvelte bilen og så ble stående ei lang stund å tulle fordi du ikke kan kjøre bil fortjente du å bli tuta på... De aller færreste tuter bare fordi noen kveler bilen og starter den igjen rett etterpå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahah, hvordan kan man tro at det ikke er lov å øvelseskjøre på motorvei? Det blir like dumt som å skulle lære å svømme på land.

__

Jeg kan til en viss grad forstå frustrasjonen til andre bilister når bilen foran (med eller uten L) kveler bilen og bare blir stående, men de som ikke forstår at ved å tute, blir sjåføren 1000 ganger mer stressa og får hvert fall ikke bilen i gang.

Det er tydeligvis lett å glemme at man selv har lært å kjøre bil en gang.

Anonym poster: 22f72547a4fd16261b810a5b62e843ba

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva? Du har ingenting å gjøre på en "motorvei" om du kun har kjørt 3 timer tilsammen! Er ikke rart folk får L-sjåfører i halsen... Jeg som har kjørt bil siden jeg var liten fikk ikke lov til å kjøre på hovedveien før noen uker etter jeg fikk øvelseskjøre ordentlig, måtte holde meg på gamleveien først.

Hvor lang tid brukte du på å få bilen igang igjen? For hvis du kvelte bilen og så ble stående ei lang stund å tulle fordi du ikke kan kjøre bil fortjente du å bli tuta på... De aller færreste tuter bare fordi noen kveler bilen og starter den igjen rett etterpå.

Åneidu, folk tuter for nesten alt så lenge en har L på bilen.

Spiller ingen rolle hvor bra du kjører, folk er frekkere enn ellers.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare for å ha nevnt det: Er du ute og kjører og det blir kø bak deg/er vanskelig å komme forbi, så slipp folk forbi!

Det gjelder alle andre som kjører sakte, kjører med henger osv. Og ja, jeg gjør det selv!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahah, hvordan kan man tro at det ikke er lov å øvelseskjøre på motorvei? Det blir like dumt som å skulle lære å svømme på land.

Anonym poster: 22f72547a4fd16261b810a5b62e843ba

Det er ikke lov til å øvelseskjøre på motorvei kl. A med høyere fart enn 90... Var hvertfall ikke det før! Og hvis man ikke klarer å lære seg å kjøre bil utenom de få strekkene det ikke er tillatt burde man revurdere å ta førerkort!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som har kjørt bil siden jeg var liten fikk ikke lov til å kjøre på hovedveien før noen uker etter jeg fikk øvelseskjøre ordentlig, måtte holde meg på gamleveien først.

WTF? Vil heller møte en 16-åring med trafikalt grunnkurs og litt øvelseskjøringerfaring på veien enn et barn som kjører rundt...?!

Anonym poster: 22f72547a4fd16261b810a5b62e843ba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnnikenSi

Vet du hva? Du har ingenting å gjøre på en "motorvei" om du kun har kjørt 3 timer tilsammen! Er ikke rart folk får L-sjåfører i halsen... Jeg som har kjørt bil siden jeg var liten fikk ikke lov til å kjøre på hovedveien før noen uker etter jeg fikk øvelseskjøre ordentlig, måtte holde meg på gamleveien først.

Hvor lang tid brukte du på å få bilen igang igjen? For hvis du kvelte bilen og så ble stående ei lang stund å tulle fordi du ikke kan kjøre bil fortjente du å bli tuta på... De aller færreste tuter bare fordi noen kveler bilen og starter den igjen rett etterpå.

Det er faktisk utrolig hva folk tuter på altså, jeg tok jo nylig lappen, men er ikke så lenge siden jeg drev med øvelseskjøringen, da var det folk som tuta hvis jeg ikke slang meg ut i rundkjøringa fort nok, en gang var det en som tuta fordi jeg kjørte i 40.... i en 40 sone, og jeg har blitt tuta på når jeg har kvelt motoren i kryss selv om jeg overhodet ikke brukte lang tid på å få den i gang igjen.

Men er enig i at man ikke bør ferdes på motorveien kun etter tre timer med kjøring, det har litt med egen og andres sikkerhet og gjøre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

WTF? Vil heller møte en 16-åring med trafikalt grunnkurs og litt øvelseskjøringerfaring på veien enn et barn som kjører rundt...?!

Anonym poster: 22f72547a4fd16261b810a5b62e843ba

Kjørte jo ikke ut på hovedveien da =P Vi har privat vei...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnnikenSi

Tror også det er regler på det med motorvei kjøring? Min kjørelærer sa i alle fall at man måtte ha bestått et visst trinn i kjøreopplæringa før man kunne begynne der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å øvelseskjøre på motorvei. Om noens trafikklærere har sagt noe annet, har de nok bare ment at det kan være lurt å vente til en er god nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har også blitt tuta på mens jeg øvelseskjørte.. med L bakpå. Det var fordi jeg kjørte så sakte. Jeg turte jo ikke å kjøre fortere og ble superstressa, men heldigvis sa faren min at jeg bare skulle bruke den tida jeg trengte.

Blir bare dumt at folk skal tute på de med L. De kan jo ende opp med å gjøre ting verre..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt man skal respektere biler med L bakpå, men jeg anbefaler at du ytnytter muligheter og tar dette som en nyttig erfaring. Drittsekker kommer du til å møte i trafikken både mens du øvelseskjører og når du er ferdig utlært. Lær deg å puste med magen og drite i de som tuter på deg. Jeg prøver virkelig å ikke la sånne folk plage med. Jeg kjører ikke ut i et kryss eller en rundkjøring før det er helt klart. De bak meg kan tute til de blir blå i trynet, jeg kjører når jeg mener det er klart :) Hvis de stresser meg, øker de jo bare sjansen for at jeg bruker ekstra tid på å stresse ned igjen :ler:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal man respektere biler med "L". Har jeg en slik bil foran meg, legger jeg meg alltid et stykke bak for ikke å stresse sjåføren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også blitt tuta på mens jeg øvelseskjørte.. med L bakpå. Det var fordi jeg kjørte så sakte. Jeg turte jo ikke å kjøre fortere og ble superstressa, men heldigvis sa faren min at jeg bare skulle bruke den tida jeg trengte.

Blir bare dumt at folk skal tute på de med L. De kan jo ende opp med å gjøre ting verre..

Men da må du kjøre inn til siden og slippe forbi... Det burde vært standard folkeskikk når man av en ell anna grunn kjører sakte

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...