Gå til innhold

Skal man respektere biler med L bakpå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere sier at for å lære på trafikkerte veier, så må man kjøre på trafikkerte veier. Rett, men da må man også ta med i læren at for å lære å kjøre sammen med andre trafikkanter, så må man tåle å bli behandlet som andre trafikkanter også.

Biler tuter på hverandre på trafikkerte veier, sånn er livet, ihvertfall her i oslo. Kjører du ikke fort nok på en stor vei, så blir du tutet på, også uten L. Kveler du bilen på trafikkert vei og knoter med å få den igang igjen, så blir du tutet på, også uten L.

Jeg vil tro at endel av det å lære seg å kjøre ute blant andre trafikanter, er å lære stresset av å faktisk måtte tilpasse seg de andre på veien. Tuting er endel av dette. Læren av å ikke la seg stresse, er vel egentlig endel av læren om å kjøre sammen med andre.

Er man ikke klar for stress og det å bli behandlet som andre i trafikken, så bør man kanskje øvelseskjøre lenger uten andre trafikanter rundt seg, til man føler seg trygg nok til å takle at noen tuter på en.

Jeg øvelseskjører litt selv når vi har tid, og så lenge jeg ikke hadde taklet situasjonen å kvele bilen og bli tutet på av andre jeg sperret, så holder jeg meg til områder uten mye trafikk. Øver først på det å faktisk håndtere bilen, bakkestart, på og avkjøring og annet som jeg må kunne ute blant andre. Først når jeg faktisk føler jeg forstår og håndterer selve kjøredelen, DA vil jeg ut og lære meg den delen som handler om å faktisk kjøre blant andre bilister. For det i seg selv er en læring.

Man MÅ ikke lære absolutt alle faktorer innen kjøring på en gang, så lær bakkestart uten masse bilister først, SÅ når man føler seg trygg på hvordan man håndterer bakkestart, så kan man øve på bakkestart blant andre bilister.

Etter bare 3 timer bak rattet, hadde det vært altfor tidlig for min del å skulle ut på en trafikkert vei. Du sier jo selv at du ikke håndterer alt du må håndtere for å kjøre der.

Anonym poster: 3527276d14a701866be3456d2b32501e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noe av det verste jeg vet i trafikken er slike som deg som begir seg ut i trafikken uten tilstrekkelig opplæring. Behersker du ikke bilkjøring på offentlig vei får du sørge for å innhente nødvendig kunnskap på et dertil egnet sted! Blir så forbasket irritert av at vi skal "respektere" biler med L.. Vel, jeg forventer at øvelseskjørere sørger for å øve seg før de sinker trafikken med å ligge i 60 i 80-sonen og kvele bilen i kryssene. Utrolig irriterende for oss som ferdes på veiene som forventer at våre medtrafikanter også behersker kunsten å kjøre! Kan du ikke kjøre på offentlig vei så øv til du kan det! Vis oss erfarne den respekten at vi slipper å bli heftet av sånne som deg! Du legger ikke ut på en 5 mils skimasj uten trening, det skal man heller ikke gjøre på trafikkerte veier!

Fy søren for en hjernedød du er!! Hvordan skal man lære noe hvis man ikke kan øve? Kunne du alt med det samme du ble født kanskje? Blir helt matt av slike holdninger, ikke rart det er mye trafikkulykker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal respektere alle i trafikken, med eller uten L. Men L'en er der for å forklare folk at her er en som er ganske uerfaren, så de kan forholde seg til dette. Ikke bare med tanke på å være litt ekstra tålmodige, men også for å unngå farlige situasjoner som kan oppstå om den uerfarne ikke klarer bakkestarter, bedømme fart og avstand, ikke følger alle regler for vikeplikt, osv.

MEN det er da minst like viktig at de som øvelseskjører viser hensyn. Om man er redd for å kjøre fort, så ikke øvelseskjør på strekninger med høy fartsgrense eller veier med mye trafikk. Om man ikke klarer bakkestart, vent med å kjøre ute i trafikken til du har lært deg det på et dertil egnet sted - som en bakke med veldig, veldig lite trafikk, type egen innkjørsel eller enden av blindvei.

Så i denne situasjonen burde ikke damen tutet, men du burde heller ikke kjørt der.

Anonym poster: 0685e0859309dd587309e8034177d96e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da må du kjøre inn til siden og slippe forbi... Det burde vært standard folkeskikk når man av en ell anna grunn kjører sakte

Nei så flink var jeg ikke at jeg verken hadde skjønt eller klart det xD Jeg kjørte ikke på en bilvei heller da.. kjørte der sånn ca alle i byen øvelseskjører så det er liksom "lov" der. Men noen mennesker respekterer jo ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei så flink var jeg ikke at jeg verken hadde skjønt eller klart det xD Jeg kjørte ikke på en bilvei heller da.. kjørte der sånn ca alle i byen øvelseskjører så det er liksom "lov" der. Men noen mennesker respekterer jo ikke det.

Du var ikke flink nok til å kjøre bil til å kjøre inn til siden? Eller misforsto jeg nå? =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var ikke flink nok til å kjøre bil til å kjøre inn til siden? Eller misforsto jeg nå? =P

eneste jeg kunne var å kjøre rett frem og rundt og rundt :P at jeg måtte flytte meg for en annen bil forsto jeg jo ikke. Jeg hadde nok med å holde foten på gassen og henda på hjulet og følge med i alle vinduer og speil... Ikke mange dager etterpå slapp jeg rattet når jeg fikk beskjed om å svinge liksom, og vi havna i grøfta...

så det blir bare dumt å stresse folk som øvelseskjører... skal ikke så mye til før de gjør noe galt. Han fyren burde bare vært glad for at jeg kjørte sakte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

eneste jeg kunne var å kjøre rett frem og rundt og rundt :P at jeg måtte flytte meg for en annen bil forsto jeg jo ikke. Jeg hadde nok med å holde foten på gassen og henda på hjulet og følge med i alle vinduer og speil... Ikke mange dager etterpå slapp jeg rattet når jeg fikk beskjed om å svinge liksom, og vi havna i grøfta...

så det blir bare dumt å stresse folk som øvelseskjører... skal ikke så mye til før de gjør noe galt. Han fyren burde bare vært glad for at jeg kjørte sakte :P

eh, jeg tror ærlig talt ikke du er klar for å øvelseskjøre utenfor din egen oppkjørsel jeg.........

Anonym poster: e5de1af46a503ae31a8c53cac3e60d9b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eh, jeg tror ærlig talt ikke du er klar for å øvelseskjøre utenfor din egen oppkjørsel jeg.........

Anonym poster: e5de1af46a503ae31a8c53cac3e60d9b

vi kjørte jo på et sted der alle øvelseskjører. Det er en svær parkeringsplass der, og noen småveier her og der som man kan kjøre inn på parkeringsplassen igjen fra. Det var da jeg kjørte på en av disse småveiene (som går ut fra parkeringsplassen og inn igjen på andre siden) at det kom en som tydeligvis hadde dårlig tid... Og det var på samme parkeringsplass jeg klarte å kjøre i grøfta. Skulle jeg kjørt i våres oppkjørsel hadde jeg sikkert kjørt inn i huset eller inn i skauen for den er ikke så stor. Vet du hvordan min oppkjørsel er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi kjørte jo på et sted der alle øvelseskjører. Det er en svær parkeringsplass der, og noen småveier her og der som man kan kjøre inn på parkeringsplassen igjen fra. Det var da jeg kjørte på en av disse småveiene (som går ut fra parkeringsplassen og inn igjen på andre siden) at det kom en som tydeligvis hadde dårlig tid... Og det var på samme parkeringsplass jeg klarte å kjøre i grøfta. Skulle jeg kjørt i våres oppkjørsel hadde jeg sikkert kjørt inn i huset eller inn i skauen for den er ikke så stor. Vet du hvordan min oppkjørsel er?

Nei, men jeg vet at i din oppkjørsel er det mindre sjanse for at jeg kommer kjørende og du skaper en farlig situasjon for oss.

Poenget er at du har for lite erfaring til å kjøre rundt på veier og parkeringsplasser hvis det er slik at den minste ting får deg ut av balanse og du kan slippe rattet og havne i grøfta. Skjønner du?

Anonym poster: e5de1af46a503ae31a8c53cac3e60d9b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg vet at i din oppkjørsel er det mindre sjanse for at jeg kommer kjørende og du skaper en farlig situasjon for oss.

Poenget er at du har for lite erfaring til å kjøre rundt på veier og parkeringsplasser hvis det er slik at den minste ting får deg ut av balanse og du kan slippe rattet og havne i grøfta. Skjønner du?

Anonym poster: e5de1af46a503ae31a8c53cac3e60d9b

Hvor skal man ellers kjøre? :P På en annen parkeringsplass? Det er jo ingen der oppe. Eneste som er der er en stall men den er langt unna, og ellers brukes plassen kun når det er sports arrangement og konserter. Ellers er det sjeldent folk drar dit. Derfor brukes plassen mye av folk til å øvelseskjøre trygt på. :P Hvordan skal man lære å kjøre da, hvis det ikke er greit å kjøre rundt på en plass der det kommer 2 biler om dagen?:P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal man vise hensyn overfor dem som lærekjører! At noen syns å tro at man blir en tryggere og bedre sjåfør av å bli fløytet på, er så tragisk og tomhodet at jeg har ikke ord. Og om formålet er å komme fortere frem, er det ihvertfall idiotisk, siden det man oppnår som regel er at den som lærekjører gjør enda mer feil, og bruker enda lenger tid på å gjøre ting riktig.

Jeg har, kanskje som de fleste andre, også blitt tutet på under øvelseskjøring. Den gangen jeg husker best er da jeg skulle inn i en rundkjøring, da hadde jeg kjørt lenge, og det var ganske nært opp mot oppkjøringen. Jeg måtte stoppe pga biler som allerede var i rundkjøringen (på akkurat samme måte som jeg ville gjort nå som jeg har hatt lappen i sju år, for å unngå å krasje!), og bilen bak meg hang på fløyta fra før jeghadde stoppet. Da ble jeg så stresset at jeg selvfølgelig kvelte bilen. Og han hang på fløyta, og jeg kvelte bilen igjen. Først på tredje forsøket klarte jeg å løse bilen uten problemer. Så det eneste han oppnådde med det, var å stresse meg slik at jeg brukte lenger tid enn jeg ellers ville gjort, med det resultat at han kom enda saktere frem enn han sikkert håpet på når han syns det var lurt å henge på fløyta. Smartingen!

Jeg opplevde også oftere farlige forbikjøringer og å slepe biler når jeg øvekjørte enn etter jeg hadde fått lappen. Og jeg kjørte fortere når jeg kjørte med forelder og lærer enn jeg gjorde alene den første stunden etter oppkjøringen. Men noen folk blir rett og slett idioter når de havner bak folk som lærekjører, så om det er noen trøst så blir det nok bedre etter du har fått lappen!

Endret av Thorn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener dere med å "kvele bilen"??

det skjønte jeg ikke.

Anonym poster: 58d8ce59a01c044cbf0a9f7b39160463

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blah blah

For å være helt ærlig så respekterer jeg ikke lengre en bil med L-skilt mer enn en bil uten. Nettopp fordi det er så mange som glemmer å fjerne skiltet og kjører rundt med L-skiltet selv om det ikke er andre i bilen engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Daenerys

Jeg er i alle fall ekstra forsiktig når jeg ser det står en L på, jeg vet hvor skummelt det er å være utrygg på veien når man lærer. Holder ekstra god avstand til bilen, men om jeg får mulighet, kjører jeg forbi om bilen kjører overdrevent treigt (50 i 60-sona f.eks). Ellers prøver jeg å være litt ekstra tålmodig :)

Opplevde forøvrig utrolig stygg oppførsel når jeg var ute og kjørte med kjøreskolebilen. Ble blinket på, folk kjørte forbi rett før kryss og over doble sperrelinjer. Og jeg kjørte veldig bra :ler: Nei, er bare å være forsiktig, men noen ganger føler jeg folk er ute for å ta nye bilister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Hva mener dere med å "kvele bilen"??

det skjønte jeg ikke.

Anonym poster: 58d8ce59a01c044cbf0a9f7b39160463

Når man ikke gir nok gass når man skal starte å kjøre i første gir, så bilen dauer? Du må starte bilen på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

- Ja, man skal respektere biler med L bakpå.

- Ja, det er lov å øvelseskjøre på motorveg.

- Nei, TS var tydeligvis ikke erfaren nok til å kjøre på den typen veg hun gjorde.

- NEI, dette er faktisk ikke TS sitt ansvar, men faren hennes. Valg av veger bør gjøres ut fra hvor mye eleven har lært og hvor trygg han/hun er i trafikken, dvs. starte på plasser uten andre biler og trene start, giring, stopp, bakkestart etc, avansere til lite trafikkerte småveier osv.

Synes mange er temmelig krasse mot TS her - det er faren hennes som har ansvaret for at han tok henne med ut i trafikk og situasjoner hun ikke var klar for. Dette er noe han skal bedømme, men tydeligvis ikke kan. Jeg tipper han ikke har vært ledsager for andre før?

Anonym poster: 47ee5b4c814f40079975024ef921d253

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt lappen i mange, mange år og kjører overalt hele tiden. Men jeg kan fremdeles være uheldig å kvele bilen i bakkestart innimellom, spesielt hvis jeg kjører en bil jeg ikke kjenner så godt. Så da burde jeg bare la være å kjøre i det hele tatt da?

Bilister SKAL ta hensyn til hverandre, også når man får problemer. Hvis man ikke klarer å å hensyn og være tålmodig hvis en annen bilist bruker litt ekstra tid for å starte opp bilen, så burde man ikke kjøre i trafikken.

Noen folk tror tydeligvis de eier veien...

Anonym poster: 05db9dbf8f65bf7500a091f3dd26cdac

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke øvelseskjør på motorvei så tidlig. All for stor risiko. Lær deg å håndtere bilen skikkelig først:)

Anonym poster: 3d2f8f1a657b025886cd9e553e279524

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk spørsmål av kjørelæreren min om jeg tvilte på mine egne ferdigheter i trafikken, eller om jeg tvilte på de andre bilistene. Svaret var uten tvil det siste alternativet. Hvorfor skal folk på død og liv kjøre rett bak noen som kjører med L-skilt eller skolebil-skilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...