Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

Lei av å søke jobb og man blir jo ikke feit av dagpenger akkurat. Prøver å finne ut hva jeg skal gjøre for å få flere intervju, er ikke redd for selve intervjuene, de føler jeg går fint. Men man føler seg jo ganske dum når man skriver søknad som om man var forelska i den jobben man søkte på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg søkte på en stilling i kommunen og skrev opp kommunens adresse, altså rådhuset i søknaden. Ser jo nå at det var veldig dumt, da arbeidsstedet er et annet. Har det mye å si??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2017 den 21.41, Virrevirrevapp skrev:

Lei av å søke jobb og man blir jo ikke feit av dagpenger akkurat. Prøver å finne ut hva jeg skal gjøre for å få flere intervju, er ikke redd for selve intervjuene, de føler jeg går fint. Men man føler seg jo ganske dum når man skriver søknad som om man var forelska i den jobben man søkte på.

Og ender opp fullstendig hjerteknust når du får avslag på intervjuet, bare fordi du nettopp skrev den jobbsøknaden som et "kjærlighetsbrev" til bedriften. 

:rolleyes:

-

Ellers ingenting nytt på denne fronten, jeg fikk meg et skikkelig knekk med "du er for overkvalifisert" for en 100% stilling i jernvare. Min erfaring? Assisterende butikksjef i bambambam jernvare. Føler det å søke på ekstrahjelp-stillinger blir litt sånn what the heck is she doing this for attitude, men jeg søker. Og får som regel ikke svar, for hvem vil vel ha en som kan og har vært ansvarlig for HMS og tjent en ok lønn, kontra disse som "ikke vet noen ting og kan underbetales". Gir ikke opp. 

Men jeg merker det skal bli godt å flytte tilbake til Oslo når den tid kommer, da har jeg et helt nettverk fra min gamle butikk som er mer en villig til å ansette meg, bare fordi de vet hva jeg fikk til for butikken jeg jobbet i. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blitt ufrivillig kastet ut i jobbsøkerverden nå jeg også. Bedriften jeg jobber for sliter økonomisk, og har sagt opp alle ansatte. Velger å være anonym her inntil videre.

Kan jeg spørre om noe? Hva gjør dere på dagtid, bortsett fra å søke jobber selvfølgelig? 

Anonymkode: 9d689...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Blitt ufrivillig kastet ut i jobbsøkerverden nå jeg også. Bedriften jeg jobber for sliter økonomisk, og har sagt opp alle ansatte. Velger å være anonym her inntil videre.

Kan jeg spørre om noe? Hva gjør dere på dagtid, bortsett fra å søke jobber selvfølgelig? 

Anonymkode: 9d689...f79

Jeg går mye tur og trener, og prøver å holde meg til rutiner. Står opp tidlig hver dag og spiser en god frokost før noen timer med jobbsøking. Går kanskje gjennomsnittlig i 3-4 timer per dag. Jeg trenger å holde meg opptatt, hvis ikke føler jeg at jeg råtner bort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kragebein skrev:

Jeg går mye tur og trener, og prøver å holde meg til rutiner. Står opp tidlig hver dag og spiser en god frokost før noen timer med jobbsøking. Går kanskje gjennomsnittlig i 3-4 timer per dag. Jeg trenger å holde meg opptatt, hvis ikke føler jeg at jeg råtner bort.

Tusen takk for svar :)

 Jeg er veldig redd for å falle ut av rutiner. Jeg er vant til å ha ganske hektiske dager med ganske mye press på jobb. For all del; jeg tror det er sundt for meg å komme over i noe nytt. Men, i min region svømmer det ikke over med ledige stillinger akkurat nå.

Anonymkode: 9d689...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blitt ufrivillig kastet ut i jobbsøkerverden nå jeg også. Bedriften jeg jobber for sliter økonomisk, og har sagt opp alle ansatte. Velger å være anonym her inntil videre.

Kan jeg spørre om noe? Hva gjør dere på dagtid, bortsett fra å søke jobber selvfølgelig? 

Anonymkode: 9d689...f79

Som hun over; prøver å ha en rutine. Jeg leverer i barnehagen, trener, spiser en liten frokost og tar en kaffe på en café. Er det noe vi trenger er jeg innom butikken. Når jeg kommer hjem sjekker jeg stillingsannonser, er det noen selskaper jeg kunne ha levert åpen søknad til etc etc. Realistisk sett er det ikke mange timer som går med til jobbsøking per dag, så jeg prøver å ha fokus på å fylle dagene. Det hjelper for hodet å få seg en treningsøkt. Ellers prøver jeg å finne på små prosjekter, male en vegg, et rom, fremkalle bilder og lage fotoalbum, reparere småting i huset.. jada. Blir du drittlei så ta en liten pause fra søkingen.

Anonymkode: 03815...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt innkalt til andregangs intervju og det har jeg aldri vært borti før.. 
(Har fått jobb etter bare ett)

Er det noen som har erfaringer å dele?
Hva skiller første og andregangs? 
(er et nytt menneske som skal holde intervjuet)

Anonymkode: c2760...d3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har blitt innkalt til andregangs intervju og det har jeg aldri vært borti før.. 
(Har fått jobb etter bare ett)

Er det noen som har erfaringer å dele?
Hva skiller første og andregangs? 
(er et nytt menneske som skal holde intervjuet)

Anonymkode: c2760...d3b

Det pleier være de samme menneskene.

Kort fortalt er det sånn at du nå har kommet til finalen. Det er 2-3-4 kanskje så mange som 5 som gjorde så godt inntrykk på førstegangsintervjuet at arbeidsgiver nå vil møte dere en gang til (for å se om inntrykket da er like godt).

Noen steder er andregangsintervjuet mer knyttet til arbeidsoppgavene og hvordan du løser disse.

Lykke til! :)

 

Anonymkode: c1cef...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som hun over; prøver å ha en rutine. Jeg leverer i barnehagen, trener, spiser en liten frokost og tar en kaffe på en café. Er det noe vi trenger er jeg innom butikken. Når jeg kommer hjem sjekker jeg stillingsannonser, er det noen selskaper jeg kunne ha levert åpen søknad til etc etc. Realistisk sett er det ikke mange timer som går med til jobbsøking per dag, så jeg prøver å ha fokus på å fylle dagene. Det hjelper for hodet å få seg en treningsøkt. Ellers prøver jeg å finne på små prosjekter, male en vegg, et rom, fremkalle bilder og lage fotoalbum, reparere småting i huset.. jada. Blir du drittlei så ta en liten pause fra søkingen.

Anonymkode: 03815...060

Takk for at du deler av din hverdag :) 

Merker jo at det stresser meg litt å plutselig stå uten jobb. Har jobbet mellom 8 - 12 t hver ukedag i nesten 13 år. I den forrige jobben arbeidet jeg også helger. Blir en helt rar situasjon for meg. Har ikke barn enda, men er i et seriøst forhold. Men, kommer nok til å pusse opp leiligheten litt ja. Det har jeg for så vidt startet med allerede nå :)  Nå har jeg tid så da passer det jo greit. Sendte 15 åpne søknader bare i går, så håper jo allikevel at jeg skal komme over i noe nytt. Men, er forberedt på at det kan ta tid. 

Håper det ordner seg ifht jobb for deg også :) 

Anonymkode: 9d689...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at du deler av din hverdag :) 

Merker jo at det stresser meg litt å plutselig stå uten jobb. Har jobbet mellom 8 - 12 t hver ukedag i nesten 13 år. I den forrige jobben arbeidet jeg også helger. Blir en helt rar situasjon for meg. Har ikke barn enda, men er i et seriøst forhold. Men, kommer nok til å pusse opp leiligheten litt ja. Det har jeg for så vidt startet med allerede nå :)  Nå har jeg tid så da passer det jo greit. Sendte 15 åpne søknader bare i går, så håper jo allikevel at jeg skal komme over i noe nytt. Men, er forberedt på at det kan ta tid. 

Håper det ordner seg ifht jobb for deg også :) 

Anonymkode: 9d689...f79

Det aller viktigste for meg er å komme meg ut om morgenen. Hvis ikke blir jeg liksom gående inne hele dagen og da blir jeg gaaal 🙈 Skjønner godt hva du mener, jeg er nyutdannet så tror omstillingen sikkert er tøffere for deg. Jeg er jo vant til å ha det relativt fleksibelt, men likevel. Det ordner seg med jobb for oss begge, spørsmålet er bare hvor lang tid det tar 😊 jeg er dessverre en lite tålmodig person...

Anonymkode: 03815...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige uke hadde jeg et jobbintervju. Er en spennende stilling, men jeg tviler på at jeg blir kalt inn på et 2.gangsintervju. Problemet mitt er at jeg blir så utrolig nervøs. Husker jeg var helt skjelven, rødmet og slet med å si noe fornuftig. Jeg har alltid vært sånn, hvordan gjør dere andre det som sliter med nervøsitet? Dette er jo grunnen til at jeg aldri kommer videre :( Jeg har vært på en haug intervjuer siste året, men saboterer for meg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, CaraCaraMia skrev:

Forrige uke hadde jeg et jobbintervju. Er en spennende stilling, men jeg tviler på at jeg blir kalt inn på et 2.gangsintervju. Problemet mitt er at jeg blir så utrolig nervøs. Husker jeg var helt skjelven, rødmet og slet med å si noe fornuftig. Jeg har alltid vært sånn, hvordan gjør dere andre det som sliter med nervøsitet? Dette er jo grunnen til at jeg aldri kommer videre :( Jeg har vært på en haug intervjuer siste året, men saboterer for meg selv. 

Hva er det som gjør at du blir så nervøs da? 
Er du alltid det når du skal prate med andre mennesker eller er det fordi du har så lyst på jobben? 

Jeg blir ofte nervøs selv, klam og kan finne på å skjelve i stemmen hvis jeg føler at de som holder intervjuet er langt over meg og at jeg egentlig ikke er verdig jobben. Det er selvfølgelig bare tøys så jeg prøver å puste godt med magen, ta pauser og drikke litt vann for å samle tankene og si til meg selv at ''vet du, det er ikke så viktig om jeg får akkurat den jobben der'' og det får meg til å slappe litt mer av. 

De har jo invitert deg til intervju fordi de ser potensiale i deg, du har allerede vunnet over mange søkere og burde være stolt og selvsikker av det! 

Jo mer du stresser over at du stresser, jo mer stresset kan jeg tenke meg at du blir. En ond sirkel rett og slett. 
Skjer det at du føler du rødmer og ramler av lasset litt så si fra! 
Jeg har hatt flere på intervju selv og mange er veldig nervøse uten at det teller negativt. 
Si det rett ut som det er; at du har så lyst på den jobben og derfor er fryktelig nervøs. - Prøv å smil når du sier det og jeg skal love at det bare vil teller positivt da det viser at du er bevist på deg selv og dine svakheter. :) 

Anonymkode: c2760...d3b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som gjør at du blir så nervøs da? 
Er du alltid det når du skal prate med andre mennesker eller er det fordi du har så lyst på jobben? 

Jeg blir ofte nervøs selv, klam og kan finne på å skjelve i stemmen hvis jeg føler at de som holder intervjuet er langt over meg og at jeg egentlig ikke er verdig jobben. Det er selvfølgelig bare tøys så jeg prøver å puste godt med magen, ta pauser og drikke litt vann for å samle tankene og si til meg selv at ''vet du, det er ikke så viktig om jeg får akkurat den jobben der'' og det får meg til å slappe litt mer av. 

De har jo invitert deg til intervju fordi de ser potensiale i deg, du har allerede vunnet over mange søkere og burde være stolt og selvsikker av det! 

Jo mer du stresser over at du stresser, jo mer stresset kan jeg tenke meg at du blir. En ond sirkel rett og slett. 
Skjer det at du føler du rødmer og ramler av lasset litt så si fra! 
Jeg har hatt flere på intervju selv og mange er veldig nervøse uten at det teller negativt. 
Si det rett ut som det er; at du har så lyst på den jobben og derfor er fryktelig nervøs. - Prøv å smil når du sier det og jeg skal love at det bare vil teller positivt da det viser at du er bevist på deg selv og dine svakheter. :) 

Anonymkode: c2760...d3b

Jeg vet det er vanlig å være nervøs altså, men av en eller annen grunn har dette blitt bare verre og verre. Også stresser jeg meg opp og tenker litt sånn, ååh nå får jeg ikke jobben her, de syns sikkert jeg er helt håpløs. Jeg syns også det er verre på norsk enn på engelsk av en eller annen grunn. Hvis jeg kommer til runde 2 er heldigvis alt på engelsk, og jeg håper jeg vil fremstå mer selvsikker :) Ellers får jeg bare søke et annet sted.

Anonymkode: 3bc44...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vet det er vanlig å være nervøs altså, men av en eller annen grunn har dette blitt bare verre og verre. Også stresser jeg meg opp og tenker litt sånn, ååh nå får jeg ikke jobben her, de syns sikkert jeg er helt håpløs. Jeg syns også det er verre på norsk enn på engelsk av en eller annen grunn. Hvis jeg kommer til runde 2 er heldigvis alt på engelsk, og jeg håper jeg vil fremstå mer selvsikker :) Ellers får jeg bare søke et annet sted.

Anonymkode: 3bc44...26c

Oj jeg kom borti anonymknappen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Er arbeidssøkende, er vant til og være i jobb og ha mye å gjøre på, søker alt jeg kan av jobber og går en del turer, skal også begynne å trene.

Jeg lurer på om det er noen i samme situasjon som vil være med å trene,gå turer? ( Når jobbsøkingen er over for dagen selvsagt.

Holder til i Bergen, håper det går greit at jeg legger det ut her.

 

Anonymkode: 07f33...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Ah, jeg begynner å bli så ufattelig lei av jobbsøking. Føler meg litt mer mislykket for hvert avslag som kommer. Er nyutdannet og har lite relevant erfaring å vise til. Og standardsvaret er alltid "Du er en interessant kandidat, men vi har vektlagt erfaring og derfor er du dessverre ikke med til videre vurdering". Hvordan skal jeg klare å være 25 år, ha tatt bachelorgrad og ha 10 års relevant yrkeserfaring? Har ikke blitt innkalt til så mye som et intervju en gang enda.. 

Har vært lite utlyste stillinger her jeg bor også, så har ikke fått sendt ut mer enn ca 25-30 søknader.. Enda jeg har vært aktiv siden nyttår, og søker i 2 fylker. 

Stor medfølelse til dere andre i samme situasjon :hug:

Anonymkode: 5281d...b29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg gjentar meg selv. Men, dere som er desperate etter jobb i Bergen. Søk hos Sykes (Canal Digital) eller hos NextGentel (flere byråer her). De er alle desperate etter ansatte, så søk søk søk!
Vær obs på at det er helt jævlige jobber, grusomme arbeidstider, helt jævlige krav. Men dere har ihvertfall jobb i noen uker mens dere søker på noe annet.

Anonymkode: 44b60...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal søke stipendiat, men er så redd for å feile at jeg blir helt handlingslammet.

Anonymkode: ae768...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal søke stipendiat, men er så redd for å feile at jeg blir helt handlingslammet.

Anonymkode: ae768...67b

Hva er du redd å feile med? Søknaden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...