Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, buffyjenta skrev:

I butikk kan du fint gå å levere søknader . Det er gjerne verre hos bedrifter da kan det være greit å sende elektronisk til sjefen. 

På grunn av nye personvernsregler tar mange butikker ikke lenger imot søknader levert personlig heller. Men man kan jo gå innom og høre, alternativt få en epost-adresse det kan sendes til om de trenger folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 4/10/2019 at 1:13 PM, AnonymBruker said:

hvordan har det gått? var det noen som støttet deg i jobbintervjuet? tror du at du vil trives i byen ved å bo der? 

Anonymkode: 35476...87d

Uff jeg var dødsnervøs, og de stilte noen vanskelige spørsmål. Virka som de var litt opptatt av at jeg ikke har erfaring :/. Altså, stilte veldig konkrete spørsmål om ting jeg har vært lite borti. Til det ene spørsmålet sa jeg at det her er rett og slett noe jeg må sette meg inn i om jeg får jobben. Akkurat nå har jeg ikke noe godt svar. På slutten av intervjuet nevnte de at jeg ikke har erfaring og at dette må de ta med i vurderingen når de skal velge hvem de vil ansette. 

Har ikke tenkt å flytte fra denne byen! 

Anonymkode: a039c...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, megda skrev:

Jeg har et spørsmål til dere som søker jobb og tanker rundt det å søke jobb uoppfordret. 

Om man ser bort i fra å søke jobber via finn/nav osv. hva er deres konkrete fremgangsmåte for å utnytte muligheten for jobb der det ikke blir annonsert? For min del tenker jeg at man kanskje kan oppleves pågående om man nesten går fra dør til dør for å høre med sjefen på diverse butikker om de har mulighet for jobb i nærmeste fremtid. Er dette i så fall en feil antakelse? Selv har jeg aldri ansatt mennesker, så vet ikke hvordan det helt blir mottatt på den andre siden av en sjef. 

Du kan sjekke nettsider til firmaer du er interessert i, noen ganger så står annonsene der. Uten at de er på finn.no. Eller du kan sende forespørsel med cv.

Ikke så populært å møte opp.

Anonymkode: 9a72e...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke så populært å møte opp.

hvorfor ikke? Slik jeg tenker virker jo bare det som en person som er interessert i en stilling i akkurat den type jobb. Hvor mye energi bruker eventuelt en leder i butikken på en slik henvendelse? 5 minutter med smalltalk?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, megda skrev:

hvorfor ikke? Slik jeg tenker virker jo bare det som en person som er interessert i en stilling i akkurat den type jobb. Hvor mye energi bruker eventuelt en leder i butikken på en slik henvendelse? 5 minutter med smalltalk?  

det er grunn at man avtaler møter. At du kommer til dem, går ut over produksjonen. Så det mest ryddigste er at du velger å ringe til dem som er ansvarlig å svare på spørsmål. Da stiller du de riktige spørsmålene som gjelder din kandidatur, alt som har med stillingen å gjøre. Når du har fått svarene du trenger, og kjenner trygg hit vil jeg søke arbeid. Da setter du deg ned å skriver en motivasjonsbrev til dem, og finspikrer inn CV. Det er viktig du følger opp søknaden du sender, ved at du ringer opp til de som er ansvarlige og spør om de har fått motivasjonsbrevet ditt etter tre dager. Deretter spør du hvilken dato du kan forvente at du vil få svar. 

Endret av Egenskap
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, megda skrev:

Jeg har et spørsmål til dere som søker jobb og tanker rundt det å søke jobb uoppfordret. 

Om man ser bort i fra å søke jobber via finn/nav osv. hva er deres konkrete fremgangsmåte for å utnytte muligheten for jobb der det ikke blir annonsert? For min del tenker jeg at man kanskje kan oppleves pågående om man nesten går fra dør til dør for å høre med sjefen på diverse butikker om de har mulighet for jobb i nærmeste fremtid. Er dette i så fall en feil antakelse? Selv har jeg aldri ansatt mennesker, så vet ikke hvordan det helt blir mottatt på den andre siden av en sjef. 

Jeg har fått jobb på den måten, tre ganger av tre mulige. Men godt mulig det kommer an på jobben og kompetanse du har.

Anonymkode: 032ab...eca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Egenskap said:

det er grunn at man avtaler møter. At du kommer til dem, går ut over produksjonen. Så det mest ryddigste er at du velger å ringe til dem som er ansvarlig å svare på spørsmål. Da stiller du de riktige spørsmålene som gjelder din kandidatur, alt som har med stillingen å gjøre. Når du har fått svarene du trenger, og kjenner trygg hit vil jeg søke arbeid. Da setter du deg ned å skriver en motivasjonsbrev til dem, og finspikrer inn CV. Det er viktig du følger opp søknaden du sender, ved at du ringer opp til de som er ansvarlige og spør om de har fått motivasjonsbrevet ditt etter tre dager. Deretter spør du hvilken dato du kan forvente at du vil få svar. 

avhenger ikke det etter hvilken type jobb du søker på? Tenker en slik formell fremgangsmåte du nevner nå er mer aktuelt for en type stilling der du gjerne har høyere utdannelse mm. Det virker merkelig for meg om du f.eks gjør dette istedenfor å ta en rask tur innom f.eks en dagligvarebutikk med CV etc. Mulig jeg tar feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, megda skrev:

avhenger ikke det etter hvilken type jobb du søker på? Tenker en slik formell fremgangsmåte du nevner nå er mer aktuelt for en type stilling der du gjerne har høyere utdannelse mm. Det virker merkelig for meg om du f.eks gjør dette istedenfor å ta en rask tur innom f.eks en dagligvarebutikk med CV etc. Mulig jeg tar feil. 

lykke til, gjør bare det du skal gjøre, du spurte, jeg svarte.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Egenskap said:

lykke til, gjør bare det du skal gjøre, du spurte, jeg svarte.... 

jeg stilte jo et spørsmål i første setning for å se om du tenkte denne fremgangsmåten gjaldt alle typer jobber eller en del jobber avhengi av stilling. Takk, for det første svaret

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbintervju nr 2 i dag! Meg som skrev tidligere om jobbintervju innen et område der jeg ikke har så mye erfaring, men riktig utdannelse. Fikk enda et intervju på en lignende arbeidsplass. Litt mer avslappa stemning denne gangen, så jeg klarte å fremstå mer selvsikker.

Men så sitter jeg selvfølgelig her og overtenker ting jeg sa! Jeg var jo så nervøs, og de stilte masse spørsmål. Det er vanskelig å komme med gjennomtenkte og gode svar på absolutt alle spørsmål i en sånn setting. Følte jeg bare sa ett eller annet, det første jeg kom på, noen ganger.

Ellers fikk jeg sagt mye fornuftig, føler jeg.

Intervjuet varte i 1t og 10 min!!! Jeg kom litt før, så vi starta intervjuet da. Håper det er et godt tegn haha

Krysser fingrene nå! Får svar fra begge arbeidsplassene innen to uker. 

Anonymkode: a039c...582

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jobbintervju fremstår veldig stivt og mye forberedelser skal gjøres, men inni arbeidsmiljøet er det andre boller. Mange dårlige ledere der.

Anonymkode: 35476...87d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått fast jobb! Etter å ha hatt diverse strøjobber, tiltak og vikariat gikk det endelig veien!!!

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Jolene said:

Jeg har fått fast jobb! Etter å ha hatt diverse strøjobber, tiltak og vikariat gikk det endelig veien!!!

Gratulerer! Synes du tiltak og sånn har hjulpet på veien mot å få jobb?

Anonymkode: e1bcc...e05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer! Synes du tiltak og sånn har hjulpet på veien mot å få jobb?

Anonymkode: e1bcc...e05

Tusen takk! Tiltak var starten på der jeg er nå, fordi det ene ledet til det andre. Jeg vil på det varmeste anbefale tiltak! Det skal sies at jeg fant en praksisplass selv, for deretter å snakke med NAV om det. I utgangspunktet var de ikke enig med meg i valg av praksisplass, fordi det ikke var en jobb i sikte. Derimot trengte jeg erfaring for å få jobb, overbeviste NAV og så hadde jeg en praksisplass. Ikke gi opp er mitt råd, samt ta eierskap i egen sak! :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Jolene said:

Tusen takk! Tiltak var starten på der jeg er nå, fordi det ene ledet til det andre. Jeg vil på det varmeste anbefale tiltak! Det skal sies at jeg fant en praksisplass selv, for deretter å snakke med NAV om det. I utgangspunktet var de ikke enig med meg i valg av praksisplass, fordi det ikke var en jobb i sikte. Derimot trengte jeg erfaring for å få jobb, overbeviste NAV og så hadde jeg en praksisplass. Ikke gi opp er mitt råd, samt ta eierskap i egen sak! :)

Så bra! Igjen, grattis :) dette kan være til inspirasjon for andre som er i tiltak eller under nav :)

Anonymkode: e1bcc...e05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra! Igjen, grattis :) dette kan være til inspirasjon for andre som er i tiltak eller under nav :)

Anonymkode: e1bcc...e05

Tusen takk, det er utrolig hyggelig å lese:klem: NAV kan hjelpe deg, men for min del var det veldig viktig å føle på eierskapet til min egen sak/mitt eget liv. Nettopp fordi da kunne jeg faktisk ha en følelse av at jeg var ved roret om du skjønner? Veien har definitivt ikke vært lett, for min vei er på totalt 4 år. Det som er viktig er å prøve så godt man kan å ikke gi opp. Det vet jeg kan være utrolig vanskelig, men det viktigste er å tenke over hvorfor man gjør som man gjør. Og jeg vet hvor lett det høres ut, men har skrevet flere hundre søknader selv, samt CV'er, jeg er veldig klar over at det ikke er lett.

Ikke gi opp folkens:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fått nei på tre intervjuer og ikke fått tilbakemelding på fjerde søknaden. Det er bare fire, men likevel kjipt :(

Men gir ikke opp!

Anonymkode: c719f...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir lei av disse dumme annonsene: alle skal være utadvente og positive, for det finnes jo kun negativ OG positiv 😄 Ingen mellomting! 

Så har du noen som er gale nok til å skrive at de har godt arbeidsmiljø. Da kan man snakke om liten selvinnsikt, lever i sin bobble å tror alt er bra.

Anonymkode: 9a72e...a3d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎15‎.‎04‎.‎2019 den 20.57, AnonymBruker skrev:

Jobbintervju nr 2 i dag! Meg som skrev tidligere om jobbintervju innen et område der jeg ikke har så mye erfaring, men riktig utdannelse. Fikk enda et intervju på en lignende arbeidsplass. Litt mer avslappa stemning denne gangen, så jeg klarte å fremstå mer selvsikker.

Men så sitter jeg selvfølgelig her og overtenker ting jeg sa! Jeg var jo så nervøs, og de stilte masse spørsmål. Det er vanskelig å komme med gjennomtenkte og gode svar på absolutt alle spørsmål i en sånn setting. Følte jeg bare sa ett eller annet, det første jeg kom på, noen ganger.

Ellers fikk jeg sagt mye fornuftig, føler jeg.

Intervjuet varte i 1t og 10 min!!! Jeg kom litt før, så vi starta intervjuet da. Håper det er et godt tegn haha

Krysser fingrene nå! Får svar fra begge arbeidsplassene innen to uker. 

Anonymkode: a039c...582

Det er helt normalt :) 

Anonymkode: 275e4...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.4.2019 den 13.48, Clefable skrev:

Hopper på denne tråden. Masteren skal leveres om en måned, så jeg ser allerede etter (litt) relevante stillinger. De jeg har søkt på har jeg kun hørt fra etter at de har blitt besatt, så langt... Jeg synes bare det å komme på intervju er det vanskelige. Har heldigvis en stilling på 60 % i butikk nå, men jeg klør etter noe som faktisk er relatert til studiet mitt. 

Er ikke du sent ute med jobbsøking hvis du er ferdig nå til våren? Eller er det vanlig tidspunkt for ditt fagfelt? 

Anonymkode: 27e51...f8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...