Gå til innhold

Egen kø for menn i sikkerhetskontrollen!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skulle vært et skilt alla "Bruk tiden i køen godt" - så folk faktisk forstod at de kunne begynne å forberede seg til "siste stopp" i sikkerhetskontrollen. Det er mulig å legge småmyntene i sekken osv mens man likevel venter i kø. Det er det ikke mange som har forstått...

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har det blitt påpekt i flere artikler at dette også ble benyttet fordi de ikke hadde nok kvinnelige vakter tilstede, og derfor heller valgte å åpne en sluse hvor det kun jobbet menn, og valgte å sende kun menn igjennom og. For kjappe sjekker er ikke kjønn så nøye, men for mer grundige undersøkelser må det være samme kjønn som sjekker.

I mine øyne er det det bedre at de åpner en egen sluse hvor de kun tar menn, femfor å ikke åpne flere sluser i det hele tatt. Hadde en kvinne blitt stoppet, og ikke fått tilgang på kvinnelig vakt, hadde det nok blitt ramaskrik i pressen da og. Det ble vel til slutt endret til at det kun jobbet menn i den aktuelle slusen, slik at kvinner kunne ta en avgjørelse selv på hvorvidt de ville risikere å bli sjekket av en mann, noe som jeg anser som en grei løsning.

Jeg har aldri, aldri blitt tilbudt noe avlukke når vekteren sjekker meg. Det skjer alltid i alles påsyn.

Anonym poster: 82cc44fe43afcf88fe73eeab79c8fb51

Kjappe sjekker ja, men om de skal sjekke deg mer grundig (type ta av klær), går man inn i avlukke med vakt av eget kjønn.

Dette skal man jo ta seg av mens man venter på at de foran seg blir ferdige.

Teoretisk ja, men har du noen gang opplevd en kø på flyplassen hvor de fleste faktisk har gjort dette? Jeg har flydd mye, og jeg står alltid lengre i kø fordi folk ikke klarer dette, hver eneste gang.

Skrevet

Synes kanskje det er like mange menn som "glemmer" at de må ta av beltet før de går gjennom som kvinner som "ops, det var visst småpenger overalt og metallhemper på skoene"

Skal innrømme at jeg irriterer meg ikke så rent lite over treigingene som

A) ikke gjør seg klar på forhånd

b) ikke vet hva som skal ut av vesker ol

c)skal argumentere med vaktene om hva som er lov å ha med gjennom eller ikke

d) har på seg klær som gjør at omtrent alt må av før de går gjennom.

Det er fult mulig å fly med lite bagasje, samt egnet påkledning for sikkerhetskontroll.

En bedre inndeling kunne kanskje "vært klar for sikkerhetskontroll"\ "ikke klar-myeogtaav samt generell kverulant".

• Liker 1
Skrevet

Forslag om innføring av apartheid er da ingen god ting. Det at dette oppfattes som uakseptabelt, er da ingen innskrenking av friheten. Enda godt at de lokale patriarkat-forkjemperne raskt ble satt på plass.

Ikke spill dum

Gjest Cuntzilla
Skrevet

:daane:

Åååååå.. BM2, er du døv, dum eller blind? Jentetaxi var ikke et feministisk initiativ, det var et KOMMERSIELT stunt fra en BANK. Og det fikk masse reaksjoner, SPESIELT fra feministene.

Kan dere ikke bruke hjernen litt før dere poster disse hjemmesnekra likestillingsparadoksene deres?

Forøvrig er jeg kjapp gjennom sikkerhetskontrollen fordi jeg forbereder meg, men jeg kan dessverre ikke skifte kjønn før jeg skal ut og reise. Så det er diskriminerende sånn sett, selv om det er en bagatell i likestillingssammenheng.

For min del har jeg aldri tenkt over dette med kjønn i sikkerhetskontrollen, men heller mennesketyper. Jeg pleier å ta morgenflyene som businessfolket/pendlerne er på, for de er rutinerte og freser gjennom kontrollen. Havner du i sikkerhetskontrollkø med charterturister så er du sjanseløs.

• Liker 4
Skrevet

Formoder at de som styrer med køene har gjort seg observasjoner nok til å la det munne ut i et slikt tiltak. Kunne ha vært spennende å se på lang sikt om det hadde noe for seg, slik at vi da kunne ha fått på det rene hvorvidt det er bedre at alle kommer inn litt senere fordi det ikke er forskjeller på menn og damer, eller om alle hadde kommet inn litt kjappere fordi det er en forskjell.

Så kan en i mellomtiden more seg med diskusjoner om hvorvidt tiltaket kom på banen av "de der helvetes kvinnfolkene"-årsaker, eller om det var ren nysgjerrighet på om det var mulig å få effektivisert noe som irriterer alle - flyplasskøer.

Skrevet

Det burde kanskje heller vært en egen kø for pendlere som har rutinen inne og vet hvordan de skal oppføre seg slik at det går fortest mulig. Sydenturistene som skal ta en øl eller to før avgang har det tross alt ikke så travelt.

Anonym poster: 71bb18f5ea40fe34c2fbd262e538c921

• Liker 1
Skrevet

Wow, er dette hva dere forteller hverandre der borte? At dere skaper verdiene, mens andre i landet bare flytter papir?

Anonym poster: bf557d68cde594455b4018a6bff57af0

Bor selv i fiskerlandsbyen, og om jeg gidder å være hårsår nok til å bry meg om merkelappen, så kan jeg med rettferdighet i hånd hevde akkurat dette.

Men da beveger vi oss muligens over i usakligheter?

Skrevet (endret)

Åååååå.. BM2, er du døv, dum eller blind? Jentetaxi var ikke et feministisk initiativ, det var et KOMMERSIELT stunt fra en BANK. Og det fikk masse reaksjoner, SPESIELT fra feministene.

Kan dere ikke bruke hjernen litt før dere poster disse hjemmesnekra likestillingsparadoksene deres?

Likestillingsombudet:

- Egne parkeringsplasser for kvinner, strider ikke med likestillingsloven.

- Egne treningsenter for kvinner, strider ikke med likestillingsloven.

- Egen taxi for kvinner, strider ikke med likestillingsloven.

- Egen kø for menn på en flyplass, strider med likestillingsloven og regnes som en prinsippsak for likestillingsombudet, praksisen slutter umiddelbart grunnet press fra likestillingsombudet. "Mangel på kvinnelige kontrollører er ingen unnskyldning".

Det er jo åpenbart, men de har vel til en viss grad rett ettersom at selv likestillingsloven er diskriminerende.

Ombudet mener at så lenge det også tilbys trening for menn er det ikke i strid med loven at tilbudene er adskilte. Det er altså ikke slik at det ikke er tillatt med egne treninger for kvinner.

http://www.ldo.no/no...un-for-kvinner/

Hvorfor kom ikke likestillingsombudet fram til samme konklusjon i flyplass-saken? Altså at det er greit at et kjønn får et særskilt tilbud, så lenge motsatt kjønn får et tilsvarende tilbud. Vedrørende køene på flyplassen så er jo den saken enda mer åpenbar ettersom at tilbudet for kvinner var så tilsvarende som du får det.

Endret av meh
  • Liker 3
Skrevet

Dette hadde de på Flesland en gang jeg var der og. Full forvirring pga at det ikke var merket, men de bare ga meg beskjed om at jeg var i feil kø.

En ting jeg alltid har lurt på når det gjelder sikkerhetskontrollene er hvorfor de ikke deler ut "trauene" i begynnelsen av køen. Jeg reiser med forholdsvis mye datautstyr, og det tok meg endel turer før jeg fant et system som gikk raskt når jeg står rett foran scanneren.

Skrevet

Jeg reiser også med mye datautstyr, jeg pleier å samle det i et par plastposer inni ryggsekken. Når jeg skal gjennom er det bare å røske ut to poser med alt istedenfor å plukke ut 10 enkeltartikler.

Skrevet

Taxi for kun kvinner og parkeringsplasser kun for kvinner var fordi det var en bølge av overfallsvoldtekter i Stavanger for noen år tilbake. Dette hadde vi stor suksess med, og det var mange kommunerepresentanter fra andre fylker/kommuner,også fra Oslo som var på besøk og så vår "oppskrift" for å få oss kvinner til å føle oss tryggere,for det var ikke bare hos oss et slikt problem opplevdes.

Synes det var et billig og sleivete poeng du prøvde deg på der TS, helt unødvendig.

Hilsen ei fra "fiskerlandsbyen" her i vest, som faktisk skaper de verdiene som gjør at dere der i øst kan sitte der å være papirflyttere.

Anonym poster: e3c2d55335ad676a4d3f845c56ae43f5

ja, fare for voldtekt er mye større enn fare for å måtte vente litt ekstra i kø.

Jeg skjønner at dette kunne vært en lur løsning,men syns det var uheldig måte å gå frem på, og hva er vitsen egentlig? til syvende og sist skal vel kvinner og menn på samme flyet, så det kommer ikke til å gå noe fortere uansett

Anonym poster: f36c32a35ef0768f2e145da3ea3cbc9e

Skrevet

ja, fare for voldtekt er mye større enn fare for å måtte vente litt ekstra i kø.

Jeg skjønner at dette kunne vært en lur løsning,men syns det var uheldig måte å gå frem på, og hva er vitsen egentlig? til syvende og sist skal vel kvinner og menn på samme flyet, så det kommer ikke til å gå noe fortere uansett.

Den argumentasjonen holder ikke så lenge det er menn som er mest utsatt for grov kriminalitet på offentlig sted.

Samtidig, hvor mange overfallsvoldtekter har hendt på parkeringshus, hvor det er kameraer på hvert hjørne?

• Liker 1
Skrevet

En grei ordning utbredt på de store utenlandske flyplassene er egen kø for oss med gullkort eller billett på business/first. Blant folk med kort eller overprisede billetter er andelen sikkerhetsamatører forsvinnende liten, i tillegg er treg kø et større problem for oss som flyr 100+ ganger i året enn for dem som har årets ene flytur.

Støtter denne på prinsipielt grunnlag selv om jeg ikke reiser nok til å ha gullkort og arbeidsgiver koster ikke på oss business/first med mindre vi skal via Frankfurt ;) (lange korridorer og som regel tett mellom avgangene). Begriper imidlertid ikke hvorfor kvinner regnes som spesielt trege gjennom sikkerhetskontrollen. Synes hver gang jeg står bak en mann som står og graver etter laptopen sin i veska, spenner av beltet når han er rett foran portalen og neiiiiimen, han måtte ta av seg det digre armbåndsuret også....

Selv har jeg laptop og "plastpose" liggende øverst i veska så det slenger jeg i ene boksen mens jakken (som alt er tatt av) går i neste boks og vips så er jeg gjennom. Har til og med vett nok til å ta med meg kolliene vekk fra båndet på innsiden så jeg kan få lagt pose og PC på plass uten å hindre de andre som er ferdigsjekket.

• Liker 3
Gjest Cuntzilla
Skrevet

Likestillingsombudet:

- Egne parkeringsplasser for kvinner, strider ikke med likestillingsloven.

- Egne treningsenter for kvinner, strider ikke med likestillingsloven.

- Egen taxi for kvinner, strider ikke med likestillingsloven.

- Egen kø for menn på en flyplass, strider med likestillingsloven og regnes som en prinsippsak for likestillingsombudet, praksisen slutter umiddelbart grunnet press fra likestillingsombudet. "Mangel på kvinnelige kontrollører er ingen unnskyldning".

Igjen, kan man ikke bruke hodet og være åpne og reflekterte i stedet for å konstruere problemer og paradokser.

Hadde du faktisk lest artiklene om dette i stedet for å bare skumme over tabloide overskrifter så hadde du for det første sett at Likestillingsombudet ga blanke i denne saken, men at de måtte jo til slutt gidde å iallefall løfte telefonrøret og ringe Sola for å høre hva greia var etter x antall klager selv om deres profesjonelle mening fremdeles var at det var en bagatell. De har ikke konkludert med en dritt for det ble aldri sak av det.

Kvinneparkering derimot var faktisk oppe til vurdering og man fant at det var tilsvarende tilbud for menn. Samme med treningssenteret, da menn faktisk har lov til å trene der. De profilerer seg bare mot kvinner, og bryter dermed likestillingsloven like mye som Libresse, Gina Tricot og Cola Light. Og billigere jentetaxi er forøvrig i strid med likestillingsloven: http://www.aftenbladet.no/nyheter/innenriks/Likestillingsloven-hindrer-billig-jentetaxi-2856025.html

• Liker 2
Skrevet

Forøvrig er jeg kjapp gjennom sikkerhetskontrollen fordi jeg forbereder meg, men jeg kan dessverre ikke skifte kjønn før jeg skal ut og reise. Så det er diskriminerende sånn sett, selv om det er en bagatell i likestillingssammenheng.

For min del har jeg aldri tenkt over dette med kjønn i sikkerhetskontrollen, men heller mennesketyper. Jeg pleier å ta morgenflyene som businessfolket/pendlerne er på, for de er rutinerte og freser gjennom kontrollen. Havner du i sikkerhetskontrollkø med charterturister så er du sjanseløs.

Hvor var reaksjonene fra feministene på je ntetaxiene? Utover at alle menn må skamme seg? Videre, hvorfor er det ok å ha egne parkeringsplasser for kvinner (som ironisk nok er bredere en alle de andre (vi snakker om sterotypien om at kvinner ikke kan parkere))?

Det jeg biter meg merke i er hvor rasende damene er når menn plutselig får noe som kan minne om en fordel. Pluss hvor unnfallende og feige folk er i dette landet. Hadde Avinor hatt baller hadde de timet alle kundene gjennom sikkertssonen over noen uker og så publisert tallene, før de fortsatte med å opprette egne mannesluser landet over. Vi vet alle sammen at om dette hadde vært omvendt så hadde kvinnene storkost seg og mennene himlet med øynene og latt livet gå videre.

Skrevet

Igjen, kan man ikke bruke hodet og være åpne og reflekterte i stedet for å konstruere problemer og paradokser.

Hadde du faktisk lest artiklene om dette i stedet for å bare skumme over tabloide overskrifter så hadde du for det første sett at Likestillingsombudet ga blanke i denne saken, men at de måtte jo til slutt gidde å iallefall løfte telefonrøret og ringe Sola for å høre hva greia var etter x antall klager selv om deres profesjonelle mening fremdeles var at det var en bagatell. De har ikke konkludert med en dritt for det ble aldri sak av det.

Kvinneparkering derimot var faktisk oppe til vurdering og man fant at det var tilsvarende tilbud for menn. Samme med treningssenteret, da menn faktisk har lov til å trene der. De profilerer seg bare mot kvinner, og bryter dermed likestillingsloven like mye som Libresse, Gina Tricot og Cola Light. Og billigere jentetaxi er forøvrig i strid med likestillingsloven: http://www.aftenblad...xi-2856025.html

Feil. De fant ut at også menn kunne parkere i samme parkeringshus, men ikke på samme parkeringsplasser. Med andre ord, litt som køene i sikkerhetskontrollen på Sola...

• Liker 1
Skrevet

Taxi for kun kvinner og parkeringsplasser kun for kvinner var fordi det var en bølge av overfallsvoldtekter i Stavanger for noen år tilbake. Dette hadde vi stor suksess med, og det var mange kommunerepresentanter fra andre fylker/kommuner,også fra Oslo som var på besøk og så vår "oppskrift" for å få oss kvinner til å føle oss tryggere,for det var ikke bare hos oss et slikt problem opplevdes.

Synes det var et billig og sleivete poeng du prøvde deg på der TS, helt unødvendig.

Hilsen ei fra "fiskerlandsbyen" her i vest, som faktisk skaper de verdiene som gjør at dere der i øst kan sitte der å være papirflyttere.

Anonym poster: e3c2d55335ad676a4d3f845c56ae43f5

Nei, det var ikke bakgrunnen for parkeringsplassene.

Gjest Cuntzilla
Skrevet (endret)

Hvor var reaksjonene fra feministene på je ntetaxiene? Utover at alle menn må skamme seg? Videre, hvorfor er det ok å ha egne parkeringsplasser for kvinner (som ironisk nok er bredere en alle de andre (vi snakker om sterotypien om at kvinner ikke kan parkere))?

Det jeg biter meg merke i er hvor rasende damene er når menn plutselig får noe som kan minne om en fordel. Pluss hvor unnfallende og feige folk er i dette landet. Hadde Avinor hatt baller hadde de timet alle kundene gjennom sikkertssonen over noen uker og så publisert tallene, før de fortsatte med å opprette egne mannesluser landet over. Vi vet alle sammen at om dette hadde vært omvendt så hadde kvinnene storkost seg og mennene himlet med øynene og latt livet gå videre.

Jeg spør igjen: deaf, dumb or blind?

Hadde det stått "women only" så hadde det GARANTERT blitt en diskusjon, akkurat som det har vært med både jentetaxi og parkeringsplasser for kvinner - om du hadde vært Stavanger Aftenblad-leser så hadde du husket hvor jævlig dramaramaskrik DET var.

Men her sitter vi i en tråd laget av en mann som bare vil blåse dette helt ut av proporsjoner, og som får svar fra kvinner som egentlig blåser i hele greia. Hvorpå du sier at du biter deg merke i at kvinner er så jævla rasende, når menn bare ville blåst i det. Hallo i luken. Til og med jeg synes jo dette er en fillesak.

Men gjett hvordan det hadde vært hvis det hadde vært omvendt? Det kan jeg faktisk fortelle deg med 100% sikkerhet: Du, Vanemagi, Flesvik, Waco og x antall anonyme brukere hadde poppet bitter-champagnen og hatt en feministhat-fest her inne.

Endret av Cuntzilla
  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...