Gå til innhold

Egen kø for menn i sikkerhetskontrollen!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Aldri? Da har du griseflaks, siden de jo tar ut en ganske stor andel til tilfeldig kontroll.

Anonym poster: 82cc44fe43afcf88fe73eeab79c8fb51

Nå tenkte jeg på at man blir stoppet i sikkerhetskontrollen fordi det piper. En tilfeldig kontroll kan ingen styre, og jeg har blitt plukket ut én gang. Men jo, jeg har nok også hatt flaks siden jeg reiser en del.

Grunnen til at jeg er i mot egen kø er jo fordi jeg faktisk ikke kan velge om jeg vil skifte kjønn. Derimot kan jeg faktisk velge hvorvidt jeg skal ha på meg sko med metall i, støvletter, belter osv. Og ikke for det, jeg har ofte på meg både støvletter og belte, som ville ha pepet hvis jeg hadde det på meg, men jeg mener mange bør ta selvkritikk. Slike ting kan man jo fint ta av seg før man kommer så langt som sikkerhetskontrollen. Jeg gjør det til fast rutine at jeg løser opp skoene slik at de er enkle å få av ved sikkerhetskontrollen, pc og pad tas ut mens jeg står i køen, jakka og annet dilldall legger jeg i håndbagasjen, eventuelt hvis det ikke er plass bærer jeg det i hånda. Plastposen med væske har jeg ordne på forhånd. Verre er det jo egentlig ikke.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette skal man jo ta seg av mens man venter på at de foran seg blir ferdige.

Jeg vet, men min erfaring er at dette er noe svært mange panikkgjør tre sekunder før det er deres tur til å gå gennom metalldetektoren. Det gjelder både kvinner og menn, men kvinner har kanskje mest å panikk-ta-av

Skrevet

En grei ordning utbredt på de store utenlandske flyplassene er egen kø for oss med gullkort eller billett på business/first. Blant folk med kort eller overprisede billetter er andelen sikkerhetsamatører forsvinnende liten, i tillegg er treg kø et større problem for oss som flyr 100+ ganger i året enn for dem som har årets ene flytur.

Skrevet

Ble et kortvarig tiltak som opphørte i kveld.

Skrevet

Jenter får gratis taxi hjem fra byen, så slutt å klag! Likestilling går begge veier

Skrevet

Nå har de jo bestemt seg for å avvikle den kontroversielle køordningen, men min første reaksjon var: Hva med oss kvinner som faktisk er effektive? Hva med oss som ikke har masse smykker og dilldall på oss som kan pipe? Hva med oss som tenker over hvilke sko vi reiser med?

Personlig har jeg alltid ment at man burde organisere alt på en flyplass fra innsjekking til påstigning og avstigning av flyet etter effektivitet.

Først kommer forretningsfolk, både kvinner og menn.

Deretter kommer jeg og alle som er like effektive som meg.

Neste gruppe ut er eldre,som av naturlige årsaker gjerne ikke er like kjappe.

Til slutt kommer barnefamilier.

Forresten har jeg aldri forstått hvorfor småbarnsfamilier er blant de første til å få komme inn på fly. Er det ikke bedre at ungene får være lengst mulig i avgangshallen. så de får brukt mest mulig energi før de går ombord på flyet? :klo:

• Liker 1
Skrevet

Dette skal man jo ta seg av mens man venter på at de foran seg blir ferdige.

Problemet er at veldig mange dessverre ikke gjør det. :filer:

Ps, :filer: er ikke ment til deg, men til alle som mangler evnen til å være effektiv i sikkerhetskontrollen.

Skrevet

Forresten har jeg aldri forstått hvorfor småbarnsfamilier er blant de første til å få komme inn på fly. Er det ikke bedre at ungene får være lengst mulig i avgangshallen. så de får brukt mest mulig energi før de går ombord på flyet? :klo:

Den har vi også lurt på. Vi venter ihvertfall til siste sekund, selv om det blir ropt opp at vi kan gå på før. Hadde det derimot vært tilbud om å gå av først hadde vi gjerne tatt imot.

Skrevet

Alle vinner ikke på dette nei. Kvinner som ikke er treige vinner ingenting på å stå i den treigeste køa bare fordi de er kvinner.

Jeg støtter gjerne to køer, men da er det bedre å dele det opp etter hvem som har med seg mest/har på seg mest dilldall/har med seg en drøss meg unger osv.

Jo, for alle mennene forsvinner jo fra køen - og da blir det færre i køen og din kø går raskere.... Det eneste kvinnene ikke vinner er at vi tar oss nær av denne saken fordi noen tror den handler om KVINNER - ikke effektivitet.

Gjest Raindrops
Skrevet

Jo, for alle mennene forsvinner jo fra køen - og da blir det færre i køen og din kø går raskere.... Det eneste kvinnene ikke vinner er at vi tar oss nær av denne saken fordi noen tror den handler om KVINNER - ikke effektivitet.

Køen gikk jo tydeligvis ikke raskere om man skal dømme ut ifra artikkelen.

Skrevet

Køen gikk jo tydeligvis ikke raskere om man skal dømme ut ifra artikkelen.

I teorien, og praksis forsåvidt, blir jo køen kortere om halvparten av den forlater den til fordel for en annen kø, da... Det er jo ren logikk. (med mindre man tar frem faktorene om at de resterende personene i køen er ekstremt trege osv osv osv)

Gjest Raindrops
Skrevet

I teorien, og praksis forsåvidt, blir jo køen kortere om halvparten av den forlater den til fordel for en annen kø, da... Det er jo ren logikk. (med mindre man tar frem faktorene om at de resterende personene i køen er ekstremt trege osv osv osv)

Åpenbart, men det var altså ikke tilfellet her. Det finnes uansett flere andre og langt mer effektive måter å spare tid på hvis det er det de er ute etter, det har kommet flere gode forslag bare i denne tråden.

Skrevet

Det mest effektive er egentlig bare å ha en lang kø som så betjenes av flere røntgenbånd. (Dette gjelder forsåvidt og i f.eks. butikker, men det tar opp for mye plass til at butikker flest bruker det).

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

http://www.aftenblad...la-3039190.html

Fordi det går fortere med menn enn kvinner. Hvordan er det med dere, somler dere i sikkerhetskontrollen mens mannen deres feier gjennom? Jeg blir stoppet titt og ofte, men de finner aldri noe. Jeg kjenner meg heller ikke igjen i at kvinner skal sjekkes av kvinner, jeg har blitt klådd på av mannlige vektere et utall ganger. Og nei, jeg er ikke av dem som alltid glemmer nøkler i lommen, mobil på innerlomma, vodkaflasker i håndbagasjen etc etc. Ei heller bruker jeg spiler eller spenner. Og hva med dette:

"I påvente av at vi skal ferdigstille den nye sikkerhetskontrollen vår har vi laget til en ekstra sluse der vi ikke har kapasitet til å kunne kontrollere damer på et eget rom i den grad det er ønskelig for damen."

Jeg har aldri, aldri blitt tilbudt noe avlukke når vekteren sjekker meg. Det skjer alltid i alles påsyn.

Anonym poster: 82cc44fe43afcf88fe73eeab79c8fb51

har blitt stoppa sjelden i sikkerhetskontrollen. blir jeg stoppa er ikke kontrollen så grundig at det er klåing eller at man trenger noe avlukke
Skrevet

Hadde bare de hatt litt vett på denne flyplassen hadde de skrevet egne køer for damer - fordi de fortjener det. Feminstene hadde overgått hverandre i å lovprise en slik framgang for likestillingen. Og så hadde menn som skal reise fått egne køer, helt uten trøbbel og fjas.

• Liker 3
Skrevet

Taxi for kun kvinner og parkeringsplasser kun for kvinner var fordi det var en bølge av overfallsvoldtekter i Stavanger for noen år tilbake. Dette hadde vi stor suksess med, og det var mange kommunerepresentanter fra andre fylker/kommuner,også fra Oslo som var på besøk og så vår "oppskrift" for å få oss kvinner til å føle oss tryggere,for det var ikke bare hos oss et slikt problem opplevdes.

Anonym poster: e3c2d55335ad676a4d3f845c56ae43f5

Hadde nok blitt bråk hadde man satt av parkeringsplasser til kun menn.

"Hva er dette for noe diskriminering? Mener dere at menn parkerer bedre?!"

Skrevet (endret)

Problemet med denne saken er at den er så kjedelig. Hvorfor må folk støtt og stadig blande seg inn i avgjørelser som blir gjort på gulv-nivå? Og det for de samme, trøtte, utgåtte verdiene, kan vi ikke bare lenke sammen bena våre og gå i takt?

Jeg tror både forslaget og intensjonen var god. Og det minner på meg på at folk må ha misforstått fullstendig hva frihet er for noe.

Endret av Betelgeuse
Skrevet

Jeg tror både forslaget og intensjonen var god. Og det minner på meg på at folk må ha misforstått fullstendig hva frihet er for noe.

Forslag om innføring av apartheid er da ingen god ting. Det at dette oppfattes som uakseptabelt, er da ingen innskrenking av friheten. Enda godt at de lokale patriarkat-forkjemperne raskt ble satt på plass.

Skrevet (endret)

Taxi for kun kvinner og parkeringsplasser kun for kvinner var fordi det var en bølge av overfallsvoldtekter i Stavanger for noen år tilbake. Dette hadde vi stor suksess med, og det var mange kommunerepresentanter fra andre fylker/kommuner,også fra Oslo som var på besøk og så vår "oppskrift" for å få oss kvinner til å føle oss tryggere,for det var ikke bare hos oss et slikt problem opplevdes.

Hvis dette er argumentasjonen så henger den absolutt ikke på geip, menn har en mye høyere sjanse for å bli utsatt for grov kriminalitet ute på byen enn kvinner, derav så skulle i så fall et slikt tiltak vært rettet mot menn. Var det en "stor suksess" siden du og dine medsøstre fikk kapret de beste parkeringsplassene hver gang?

Forresten så er Bergen en like mye "papirflytterby" som Oslo siden du gikk inn på det.

Endret av meh
  • Liker 1
Skrevet

Hilsen ei fra "fiskerlandsbyen" her i vest, som faktisk skaper de verdiene som gjør at dere der i øst kan sitte der å være papirflyttere.

Anonym poster: e3c2d55335ad676a4d3f845c56ae43f5

Wow, er dette hva dere forteller hverandre der borte? At dere skaper verdiene, mens andre i landet bare flytter papir?

Anonym poster: bf557d68cde594455b4018a6bff57af0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...