Gå til innhold

Finkels hverdag med baby i hus!


finkel

Anbefalte innlegg

så fiiiin mage du har da :D Lykke til med fødsel og alt som hører med :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så flink du er som står på og har motivasjonen in takt!!!! :D :kose: og masse gratulerer med A !

Nyyydelig liten baby-bump på deg :hjerte: er en smule missunnelig ja :) :) men VELDIG glad på dine vegne :klem:

Takk! :) Den A'en ble virkelig en motivasjon mot de neste eksamenene, så det var GODT! :laugh: Nå må det snart bli din tur :hjerte:

så fiiiin mage du har da :D Lykke til med fødsel og alt som hører med :D

Takk og takk! :takke: Det blir spennende fremover... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roseduft

:hjerte: venter i spenning og håper at denne pp er da det endelig skjer!

Hvordan føler du deg? Har dere valgt navn enda? :)

Og begynner du å få utstyr å slik på plass? :klem:

GOD HELG til deg og dine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hjerte: venter i spenning og håper at denne pp er da det endelig skjer!

Hvordan føler du deg? Har dere valgt navn enda? :)

Og begynner du å få utstyr å slik på plass? :klem:

GOD HELG til deg og dine :)

Jeg følger med og er innom innimellom, selv om jeg er uendelig dårlig til å skrive noe... :)

Formen begynner å bli bra! Sist gang jeg kastet opp var i påska, har vært fin siden! :danse: Kan bli litt kvalm og uggen innimellom, men det må jeg tydeligvis regne med. Skal ikke klage, det har sluppet veldig taket, altså!

Vi har ikke alt på plass, nei. Har kjøpt bilstol og vogn, og handlet litt klær. Vanskelig å beregne hvor mye man trenger av hver størrelse, aner jo ikke hva vi kommer til å få i gave heller... Så vi mangler fremdeles stellebord, kommode, seng, dyner og sengesett, og helt sikkert mye mer som vi har glemt også. Mannen var nettopp på en utenlandsjobb, så da ba jeg ham pent om å kjøpe noe klær til henne om han hadde tid til å titte i butikker. Kom en stolt mann hjem med drøssevis av fine bodyer og mye annet. Håper bare vi får brukt alt, siden det meste er i helt nyfødtstr. Han hadde plukket ut så mye fint, at jeg ble ganske imponert. :) Hans første handlerunde til tuppa!

Jeg har en laang liste med jentenavn jeg liker, så har vi begge noen vi liker litt bedre. Er forsåvidt enige om et par også. Men jeg har bestemt meg for å vente til hun er født, for jeg klarer i alle fall ikke bestemme meg nå...

GOOD helg til deg også! Her ligger jeg utstrakt i sofaen og slapper helt av, mannen er på fisketur med en kompis. Vel fortjent, jeg unner han en liten lufterunde innimellom! Han har fullt opp til daglig med jobb og oppussing av hus, så han er litt stressa for tiden. Så godt for ham å kose seg med noe helt annet!

Endret av finkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin mage ja :gravid:

Ha en flott helg! :skya:

Takk! :blomst: Glemmer ofte at magen er der, jeg, og blir like overraska hver gang jeg oppdager at klær som tidligere passet ikke lengre gjør det. Jeg ser jo ikke selv at magen vokser, eller så glemmer jeg det - selv om jeg tar fast magebilde hver uke for å sammenligne :ler: Håper helgen din har vært fin! :)

Men - o herlige lykke! Nå har jeg stått med votter og hue nedi fryseren her og sortert alt vi har av mat med pinlig nøyaktighet. Litt flaut at jeg blir glad av sånt, men nå er det endelig oversiktlig nedi der! Det var mye rart som vi ikke husket vi hadde, så nå er det prosjekt "tømme fryser" før vi flytter til nytt hus! Vi skal ta med oss fryseren altså, men ser for meg at det er greit om den tømmes for mest mulig - ellers blir det himla tungt å løfte den opp av kjelleren. Så nå har jeg sortert bakverk, grønt, frukt, bær, rent kjøtt, fisk og kjøttfarseprodukter hver for seg, og skrevet en liste over alt vi har. Så har jeg lagt en plan om å kjøpe inn slike til å henge opp ved fryseren, så kan vi lage en liste og oppdatere etterhvert som vi tar ut/fyller på. Jeg er fan av ukentlige planlegging, middagslister og er en listefreak generelt, så nå er jeg lykkelig, altså! :ler:

Så nå vet jeg at vi har titalls kg hjortekjøtt fra forrige jaktsesong som må spises, så da må vi invitere folk på hjortegryte i nærmeste fremtid. Så hadde vi masse rips, solbær og stikkelsesbær fra i fjor sommer, så kanskje jeg skal svinge meg rundt og lage saft og syltetøy før sommeren kommer? Regner kanskje med at jeg ikke kommer til å lage så mye sånt med en nyfødt i hus... ;)

...Og det skal sies at jeg gjør alt mulig annet i huset akkurat nå, siden jeg har eksamen om 11 dager... Så alt av husarbeid frister unormalt mye for tiden. Går vel over om en stund :ler:

Endret av finkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest roseduft

Du er da flink!! Nå ble jeg inspirert til å gjøre det samme!!

Lister er gode å ha ;) jeg er avhengig av lister..uten dem så glemmer jeg ofte ting ikke minst.. Men, det er en slags stolthets følelse man får av å stryke ut ting etterhvert ifra en liste ;)

Kos deg videre på denne herlige søndagen, og lykke til med eksamen! :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er da flink!! Nå ble jeg inspirert til å gjøre det samme!!

Lister er gode å ha ;) jeg er avhengig av lister..uten dem så glemmer jeg ofte ting ikke minst.. Men, det er en slags stolthets følelse man får av å stryke ut ting etterhvert ifra en liste ;)

Kos deg videre på denne herlige søndagen, og lykke til med eksamen! :kose:

Får bare håpe listelykken i fryseren varer :ler: Og ja, følelsen av å stryke ut ting er herlig, godt å bli ferdig med noe! Kos deg masse du og, og takk! :blomst:

Endret av finkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En liste over utstyr som må skaffes:

  • Kommode til klær
  • Ny kant til vognbagen, siden vi kjøpte brukt
  • Stellepute til vaskerommet (stelling på dagtid)
  • Stellebord til badet på loftet (stelling på natten)
  • Dyner
  • Sengesett + laken
  • Flere kluter (vaskekluter & gulpekluter)
  • Stelleveske
  • Sprinkelseng (har vugge og kurv til å ha i starten)
  • Sengekant
  • Pumpe, om det trengs? (Ser for meg jeg kan lett få tette melkeganger/brystbetennelse siden jeg har hatt piercing i brystvorta tidligere...)
  • Holder på å bestille elastisk sjal og bæresele
  • Flere klær

Ellers så strikker mamma et mor signe-teppe nå, i fargen Lyng tror jeg det var... Blir kjempefint! Og jeg strikker på et luftig bomullsteppe (i andre farger), snart ferdig. :) Har vurdert å kjøpe inn garn til å strikke andre ting også, som en liten og , for ikke å snakke om denne fine ! Og mye mer på lista... Men jeg tror jeg har glemt at jeg ikke kan strikke etter mønster, og dette teppet er det første jeg noen gang har strikket siden barneskolen. Men har lyst til å få til alt, da! :ler: Men, ser det blir vanskelig med 63 dager til termin, et tomt hus som venter på å bli flyttet inn i, vi må vaske oss ut av dette huset samt inn i det andre (det er grovskittent overalt føler jeg), fullstendig renovering av kjøkkenet i nyhuset frem til innflytting, samt at det er maaange vinduskarmer i huset som jeg kunne ha malt... (med gravidmaling). Maleren er endelig ferdig med å male tak på stue, kjøkken og loft, så da kan jeg begynne å være der jeg også. Trenger også gardinstenger, gardiner, sommerblomster, flere hagemøbler, puh...

To uker igjen til jeg tar ferie fra høgskolen! :hoppe: Da kan jeg endelig fokusere på å få unnagjort alt som trengs før tuppa kommer. Det er på høy tid! :)

Endret av finkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roseduft

Her skjer det ting :danse:

Koselig lesing! :)

Håper tiden fremover går fint, og du får strikket ferdig noen ting :hjerte:

Lykke til med alt sammen, følger nøye med videre :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hjelp, jeg er høygravid! ...og har vært det i et par uker ;)

Nå tror jeg vi begynner å ha alt av utstyr i boks. Vogn, bilstol, vugge, moseskurv, sprinkelseng til senere, dyner, madrasser, overmadrasser, tisselaken, sengesett, stelleplass m/utstyr, en drøss gulpekluter, vaskekluter, nok klær, to ammebher og meitai er i hus.

Venter på noe i posten også, det er nok rett rundt hjørnet: Bæresele og sjal, stelleveske, baksetespeil, nytt regntrekk til vogna og setebeskyttelse til å ha under bilstolbasen.

Mangler stellepute til kommoden, og overmadrassen fra DryKid må jeg visst bytte siden den krympa da jeg vasket den...! Har heller ikke pumpe/mme/flasker om det blir nødvendig, men det tror jeg vi avventer med. Må vel en tur på apoteket og skaffe termometer+paracet for de små. Og bleier har vi ikke kjøpt enda! Ville ikke kjøpe sist jeg var på butikken, for jeg ville at vi skulle kjøpe den første pakken sammen... :sjenert:

Driver og pakker sykehusbagen nå, blir stressa av å ikke ha den klar. Har ordnet meg med det jeg tror blir nødvendig. Og, siden jeg plutselig fikk en overnatting på observasjonen på føden for et par uker siden, så vet jeg iallefall nå hva jeg savnet! Rene truser, deodorant og tannbørste var det aller verste å mangle, helt klart... :ler:

Ellers så driver jeg og pakker ned huset vårt. Kjøkkenet i nyhuset skal stå klart i morgen, og vaskedamene jeg har leid blir ferdig i dag. Har ENDELIG fått solgt det gamle huset, o' lykke! (Vi bor grisgrendt til) ...Men en forutsetning for kjøpet var å få overta 1. august, dvs 1 uke etter termin... Det sier seg selv at vi må flytte så fort som mulig om vi skal ha en liten sjans for å overholde den fristen. Viktig å ha litt spenning i livet, sikkert? (Jeg for min del synes det hadde vært godt med en avslappende slutt på rugetida, i stedet for lange dager med oppussing og flyttesjau... :bond: :filer:)

Så, kort oppsummert:

  • Jevnt over stressa pga hussituasjon, men har oversikt
  • Prøver så godt jeg kan å organisere flytting uten å bære og herje med kroppen
  • Får jevne kynnere etter lange dager, så det må unngås
  • Er likevel i god form, godt humør og overraskende lite hormonella!
  • Trenger en lur i løpet av dagen, men sover veldig godt hele natta gjennom
  • Har fått sett den omsorgsfulle siden av mannen! Han legger overraskende godt merke til hva jeg trenger av hjelp om dagene, og forstår hva jeg ikke lengre får til fysisk sett
  • Har gått opp 6,5 kg, og baby ligger bittelitt under gjennomsnittsstreken på symfysemålet. Lege ikke bekymret. Jeg og min storebror var 48 cm og hhv 3100 og 2700 g, så kanskje jeg og får en "liten" baby.
  • Kjenner mye liv og røre, hodet ned men ikke festet.
  • Har endelig begynt å glede meg til hun kommer... :) Jeg kom over to uker før termin, så hvem vet når det skjer!
Endret av finkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roseduft

Herlig lesing:) masse lykke til videre frem til bebisen kommer, og nyt tiden som nybakt mamma når du er vel overstått med fødselen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennende! Lykke til :rodmer:

Herlig lesing:) masse lykke til videre frem til bebisen kommer, og nyt tiden som nybakt mamma når du er vel overstått med fødselen :)

Takk! :klemmer:

Det begynner å gå opp for oss nå, på onsdag er det to uker igjen til termin. Og da kan det visst skje når som helst i følge jordmor! (Jeg kom to uker før.) Vi flytter inn i huset i helga, så håper hun drøyer litt til med å komme!

Har hatt masse jevne, tette kynnere i flere uker, samt vond stikking og murring innimellom. Det kjennes ut som hodet borrer seg nedover, så hodet er definitivt på rett plass! Ekkelt når hun sparker fra og trykker på blæra ( :sjokkert:), men ingen uhell enda heldigvis :ler:

Mannen reder som bare det stakkar, han pusser opp og organiserer for harde livet. Har aldri sett ham så organisert før, vi har tidligere vært trege med å få gjort ting rundt oss. Nå har han lister på alt han må huske å ordne, han kontakter folk hit og dit for å sette i stand huset og fikser mest mulig selv. (Visste ikke han var handyman, så er imponert!) Akkurat nå løper han en runde med gressklipperen rundt huset her, småstressa mens han helt sikkert tenker på alt han må få tid til i morgen... :ler: Må huske å skryte av ham i kveld når vi legger oss, kanskje klø ham litt ekstra på ryggen! Det er mest slik kos og nærhet han får for tiden, stakkar. Men han virker fornøyd, da! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roseduft

Godt å høre at du har en god mann :) og veldig viktig og annerkjenne det for dem og gi dem litt skryt.

Vi liker da alle og få gode tilbakemeldinger på ting her i livet :)

Du vil ikke poste ett bilde av magen din nå da? Er jo så spent på hvordan den ser ut nå i forhold til det sisste bildet du la ut :)

Jeg er så glad på deres vegne altså, det gjør meg godt i hjertet når ikke alle må slite med å bli gravide.

Håper ting faller på plass og er mest mulig i orden til barnet kommer, kan tro du er spent?? :)

Har dere bestemt navn? Har du noen rundt deg i venneflokken, søster, svigerinner e.l som også har babyer eller barn på vei ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se om jeg får tatt et bilde idag og postet, jeg føler meg gigantisk! Gidder ikke kjøpe flere klær siden det er kort igjen, så det går mest på rundgang med de tunikaene+tightsene jeg har som passer. Gravidbuksene utgår, de strammer sånn over hoftene og bekkenet. Merker at kroppen vokser!

Vi har ikke bestemt navn, men har en liste med favoritter. Har vel egentlig bestemt oss for å vente til vi ser henne. Håper vi klarer å bli enige :)

Vi har faktisk et nært vennepar av oss som nylig fortalte oss at de skal ha barn! Blir et knapt halvår mellom de da, så det er gøy. :) Ellers så er det noen naboer som også har termin rundt hjørnet, men har ikke så mye kontakt med de. Kanskje vi lager en liten barselgruppe likevel, vi får jo plutselig noe til felles selv om vi i utgangpunktet er litt ulike... :) Vi får se! Er ikke flust med folk her ute på bygda :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest roseduft

For en aldeles nydelig gravid mage du har da !! :) virkelig flott :)

Gøy med bekjente som også venter barn, og om ikke en har så mye til felles utenom barn, så tror jeg en barselgruppe somregel går i babyprat alikevel - som hvordan de sover, spiser osv.. :)

Du er så heldig, håper sisste innspurt med alt nå frem til fødsel går knirkefritt. Og at du nyter resten av sommeren og tiden som gravid :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en aldeles nydelig gravid mage du har da !! :) virkelig flott :)

Gøy med bekjente som også venter barn, og om ikke en har så mye til felles utenom barn, så tror jeg en barselgruppe somregel går i babyprat alikevel - som hvordan de sover, spiser osv.. :)

Du er så heldig, håper sisste innspurt med alt nå frem til fødsel går knirkefritt. Og at du nyter resten av sommeren og tiden som gravid :hjerte:

Takk! :) Håper du har en fin sommer der du er! Har du ferie?

Nå har vi hatt vår første natt i nytt hus, og har pappkasser stablet opp overalt... Kaos! Men stue, kjøkken, vaskerom (stellerom) og soverom er forholdsvis klart nå, så da er vi vel ENDELIG! klare for at ting skal kunne skje. Har fremdeles masse igjen å gjøre, men nå har vi i det minste det meste av ting i ett hus, ikke i fri flyt mellom to. Puh. Det har vært ei hektisk helg! Håper vi klarer å rydde og vaske oss ut av det gamle huset i løpet av neste uke, og pakke opp det viktigste her. Det begynner å nærme seg, så på tide vi begynner å få litt oversikt. :ler:

Endret av finkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ligger jeg her med en liten, sovende baby på brystet! Hun kom til verden i går kl 1125, og var 47 cm og 2880g. Liten og helt perfekt <3 Starten var drøy og det tok lang tid før jeg kom i aktiv fødsel, men ved 5-6 cm gikk vannet og et par timer senere var hun født. Heldigvis gikk det raskt på slutten, jeg var så utmattet at jeg sovnet mellom riene og pressriene og holdt på å gå under i badekaret et par ganger. Vannfødsel ble det, for jeg kom meg aldri ut av badekaret før det smalt! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...