Gå til innhold

Den store Fotballfruetråden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Angående dette med å publisere folks navn, ip-adresse og e-post.

Når man har som vilkår for publisering av kommentarer at man må registrere en e-postadresse, og har som lovnad at man ikke skal publisere denne, er det i beste fall kontraktsbrudd når man likevel går offentlig ut med informasjonen. Det bryter jo med de grunnleggende avtalerettslige prinsipper (og det er jo klart inngått en avtale mellom Caroline og leserne, når man velger å legge igjen en kommentar basert på de premissene oppstilt i bloggen).

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, er det lov å markedsføre smykkebutikken sin på den måten hun gjør? Hun skriver jo " Treasures by Caroline Berg ". Det får det jo til å høres ut som det er hun som har laget smykkene, istedet for å ha kjøpt opp store mengder fra forskjellige asiatiske leverandører.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe uprofesjonelt med en nettbutikk som stenger i over en måned fordi de skal på juleferie. Riskabelt er det jo også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe uprofesjonelt med en nettbutikk som stenger i over en måned fordi de skal på juleferie. Riskabelt er det jo også.

Var de på juleferie en hel måned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man kan nok ikke bli straffet selv om man har utgikk ip-adressene..

det har jeg aldr sagt heller. men det er mye som er ulovlig uten å være straffbart...

Endret av messy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mail (will not be published) (required)

Selvsagt. Når dette står bak maillinjen i kommenteringsfeltet hennes sier det seg selv at hun ikke har lov til å publisere mailadressene hun får kloa i.

Det å poste personinformasjon om en leser i samme slengen som hun latterliggjør vedkommende (ved bl. a. å gjøre narr av alder, yrke, bosted eller hva det nå skulle være) blottlegger kommentatoren for både spam og Carolines fanatiske fjortisfans.

Hun har dessuten postet ip-adresser og fullt navn. Det er en grunn til at hvem som helst ikke får tilgang til slikt...

Ja det er faktisk ulovlig. Det er også smålig av henne å rappe lavkarbooppskrifter som andre har laget og påstå at de er hennes egne. Hadde hun ennå innrømt at hun hadde stjelt dem når hun ble ferska, men hun setter seg på bakbena og bitcher " miiiiiiiiiiin!! MIIIIIIN!!! "

Da bør dere anmelde forholdet i stedet for å spre dritt på debattforum. (Nå er det forresten ikke ulovlig å publisere epost-adresser fordi de brukes til å skrive innlegg på en blogg, uansett om det står at det ikke vil bli publisert). Isåfall, vis meg lovteksten. Jeg antar det kan være av interesse både for FF (om hun leser her), og de som føler seg såååå urettferdig behandlet av samfunnet fordi de ikke har oppnådd det hun har.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har jeg aldr sagt heller. men det er mye som er ulovlig uten å være straffbart...

Hmm.. nevnt én ting som er ulovlig, men ikke straffbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke ulovlig, Men smålig er det uansett. Hun gjør det jo KUN så fjortisfansen hennes skal rope " GO CAROLINE ! "

Det er uansett utrolig frekt å hente informasjon fra facebookprofilen til den som har kommentert for så å publisere det på bloggen sin.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. nevnt én ting som er ulovlig, men ikke straffbart.

Hmm. det første jeg kommer på sånn i farten var noe jeg leste i forbindelse med påtalerett. I forbindelse med etterforskning av saker har alle som jobber og tar oppdrag for politiet taushetsplikt (se straffeprosessloven § 61 flg). Det er likevel opp til politiet å opplyse de som tar oppdrag på vegne av politiet (sakkyndige, osv.)om at de har denne taushetsplikten (jf § 61d). I slike tilfeller har man en korresponderende straffetrussel i Strl. § 121.

Men her har det vært tatt opp at selv om noen blit opplyst om at de har en taushetsplikt, men der de ikke har blitt opplyst om straffesanksjonen så kan de ikke straffes. De gjør noe ulovlig ved å bryte taushetplikten, men de kan altså ikke straffesanksjoneres.

Ellers er det det samme med en rekke sivilrettslige saker. Mislighold av betalingsforpliktelser er jo ikke direkte lovlig. Men det er ikke straffesanksjonert = altså ikke straffbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. det første jeg kommer på sånn i farten var noe jeg leste i forbindelse med påtalerett. I forbindelse med etterforskning av saker har alle som jobber og tar oppdrag for politiet taushetsplikt (se straffeprosessloven § 61 flg). Det er likevel opp til politiet å opplyse de som tar oppdrag på vegne av politiet (sakkyndige, osv.)om at de har denne taushetsplikten (jf § 61d). I slike tilfeller har man en korresponderende straffetrussel i Strl. § 121.

Men her har det vært tatt opp at selv om noen blit opplyst om at de har en taushetsplikt, men der de ikke har blitt opplyst om straffesanksjonen så kan de ikke straffes. De gjør noe ulovlig ved å bryte taushetplikten, men de kan altså ikke straffesanksjoneres.

Ellers er det det samme med en rekke sivilrettslige saker. Mislighold av betalingsforpliktelser er jo ikke direkte lovlig. Men det er ikke straffesanksjonert = altså ikke straffbart.

Jo, å ikke betale for seg er jo straffbart. Det er jo stjeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var de på juleferie en hel måned?

De hadde juleferie en måned ja, først flyttet de og så var de på ferie og så hadde de jul.

Profesjonelt lzzm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke en stor fan av Fotballfrue, men én ting syns jeg det er TOTALT FEIL å kritisere henne for; nettbutikken hennes.

Om hun så har en innkjøpspris på 5 eller 50 kroner og selger for 500 kr, så er ikke det galt, ikke ulovlig, det er ikke uvanlig heller. Det heter nett-butikk og ikke nett-veldedighet eller "Nille"...

Butikker skal jo gå med overskudd? På samme måten som en restauranteier betaler 50 kr for maten til en terlerken, og selger den til kunden for 500 kr, så betaler man jo for opplevelsen/innpakkning/serving/levering rett-på-døren osv.

Det syns jeg er helt fair, og jeg syns ikke det er kritikkverdig å selge ting dyrt selv om kundene er tenåringer. Hvis tenåringer vil bruke 800 kr på smykker og samtidig støtter en norsk nettbutikk (og dermed norsk økonomi), så er jo det bedre enn at tenåringer kjøper samme smykke for 200 kr på ebay fra Kina, og ender opp med toll/moms osv...?

(PS: Jeg er ikke Caroline, er en vanlig norsk butikkeier med lav inntekt).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke en stor fan av Fotballfrue, men én ting syns jeg det er TOTALT FEIL å kritisere henne for; nettbutikken hennes.

Om hun så har en innkjøpspris på 5 eller 50 kroner og selger for 500 kr, så er ikke det galt, ikke ulovlig, det er ikke uvanlig heller. Det heter nett-butikk og ikke nett-veldedighet eller "Nille"...

Butikker skal jo gå med overskudd? På samme måten som en restauranteier betaler 50 kr for maten til en terlerken, og selger den til kunden for 500 kr, så betaler man jo for opplevelsen/innpakkning/serving/levering rett-på-døren osv.

Det syns jeg er helt fair, og jeg syns ikke det er kritikkverdig å selge ting dyrt selv om kundene er tenåringer. Hvis tenåringer vil bruke 800 kr på smykker og samtidig støtter en norsk nettbutikk (og dermed norsk økonomi), så er jo det bedre enn at tenåringer kjøper samme smykke for 200 kr på ebay fra Kina, og ender opp med toll/moms osv...?

(PS: Jeg er ikke Caroline, er en vanlig norsk butikkeier med lav inntekt).

Poenget gjennom kritikken av hennes nettbutikk er måte hun håndterte at folk oppdaga prisforskjellene. Du kan lese en oppsummering av treasures-debatten fra kvinneguiden her.

Selv syntes jeg det ikke er noe galt i å ville tjene penger. Og er forsåvidt enig i at det er bra å støtte norsk økonomi. Men for oss fattige studenter er eBay et godt alternativ :). Sånn sett syntes jeg fotballfrue har gjort en god jobb med treasures (omsetning på 2mill på under et år). Du får kanskje få noen tips av henne hvis du syntes du har for lav inntekt :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At staten med viten og vilje bløffet dieselbiler opp i skyene for et par år siden, og nå vurderer å delvis forby bruken av dem, nei det bryr ikke kvinnene på kg seg så mye om, men at FF selger varer på nettbutikken med profitt derimot... DET er dynamitt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At staten med viten og vilje bløffet dieselbiler opp i skyene for et par år siden, og nå vurderer å delvis forby bruken av dem, nei det bryr ikke kvinnene på kg seg så mye om, men at FF selger varer på nettbutikken med profitt derimot... DET er dynamitt.

Janteloven i praksis.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At kjerring bryr seg om andre kjerringer er ikke akkurat noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

At kjerring bryr seg om andre kjerringer er ikke akkurat noe nytt.

At nordmenn bruker janteloven hver gang man kommer med kritikk, er heller ikke noe nytt :)

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...