Gå til innhold

AAP, syk, hva skal jeg svare når folk spør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har pstd etter en grusom hendelse i livet mitt. Har fått innvilget aap fordi jeg skal bruke tid på å gå i behandling og bli bedre, så en gang starte i jobb igjen, det er mitt mål. Det er likevel en stund til, da.

Hva skal jeg svare når folk spør hva jeg driver med, folk man blir kjent med, eller gamle kjente som lurer på hvordan det går.. Er det bare jeg som ikke aner hva jeg skal si og bare står der og sier at jeg ikke gjør noe....?

Kan liksom ikke greie ut om ting føler jeg, ikke vil jeg snakke om det heller, det tok en stund før de fant ut hva jeg har, fordi jeg ikke snakker sånn om det. Føler at ting er mer på plass nå, at det skal bli bedre..

Anonym poster: 5ea0bb9d0dbcb12c553589a01a31e4a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er det jeg sier.. Ingenting foreløpig - pinlig stillhet hvor de anntaglig dømmer meg opp og ned - livet går videre.

Anonym poster: 0330d45e179f66ccf94b51a0c8ac1e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

si du er sykemeldt? ingen har noe med hvorfor..

jeg går selv på AAP pga psykisk sykdom. er i behandling, og har vært det i mange år..

når folk spørr meg hva jeg driver med sier jeg som regel sannheten. at jeg er under behandling.. men så er jeg ganske åpen av meg;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den er vond den stillheten der.. De ser på meg som om jeg er en lat sabb uten mål i livet. De skulle bare visst hvor hardt jeg har jobbet, hva jeg har gjennomgått, hvorfor jeg er her jeg er.

Anonym poster: 5ea0bb9d0dbcb12c553589a01a31e4a7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også åpen, men ikke så åpen som deg penny, men det med sykmelding var en god ide, det er jo på en måte det jeg er. Takk

Anonym poster: 5ea0bb9d0dbcb12c553589a01a31e4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte meg på den med sykemelding en gang, funka dårlig ettersom hun spurte hva jeg drev på med når jeg ikke var syk. Så da måtte jeg dra et hvit løgn til.

Anonym poster: 0330d45e179f66ccf94b51a0c8ac1e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også åpen, men ikke så åpen som deg penny, men det med sykmelding var en god ide, det er jo på en måte det jeg er. Takk

Anonym poster: 5ea0bb9d0dbcb12c553589a01a31e4a7

bare koselig og kunne hjelpe:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Ja, den er vond den stillheten der.. De ser på meg som om jeg er en lat sabb uten mål i livet. De skulle bare visst hvor hardt jeg har jobbet, hva jeg har gjennomgått, hvorfor jeg er her jeg er.

Anonym poster: 5ea0bb9d0dbcb12c553589a01a31e4a7

hvis de skulle ha visst det, så må du jo bare fortelle hvordan ståa er da.... ;)

jeg har aldri helt forstått hvorfor man skal skjule at en går på AAP jeg da men..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det et noe med at jeg ikke, absolutt ikke vil fortelle m hvorfor jeg er på aap. Og får folk vite at jeg e på aap, vil jeg tro de spør hvorfor..

Anonym poster: 5ea0bb9d0dbcb12c553589a01a31e4a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis de skulle ha visst det, så må du jo bare fortelle hvordan ståa er da.... ;)

jeg har aldri helt forstått hvorfor man skal skjule at en går på AAP jeg da men..

For enkelte er det greit at folk er "latsabber" i egen stue, men ikke på statens regning må vite!

Anonym poster: 0330d45e179f66ccf94b51a0c8ac1e13

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med å svare på slikt. Har endt med å svare "ingenting" når noen spør hva jeg gjør, eller bare si nei dersom noen spør om jeg jobber eller studerer.

For meg blir det feil å si at jeg er sykmeldt, da jeg ikke havnet på AAP etter sykmelding fra jobb.

Jeg har også AAP pga PTSD.

Anonym poster: 0978c208057c1dfb80d3bc963fa4510a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var heller aldri sykmeldt, gikk bare på aap, etter en masse om og men fant de ut diagnosen, tok en tid, men men.

Det blir ikke skole eller jobb på en stund, jeg vil så gjerne bli bra.

Anonym poster: 5ea0bb9d0dbcb12c553589a01a31e4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Av diverse årsaker så går jeg på AAP akkurat nå, men håper jeg kommer i arbeid igjen snart!"

Er det bra folk så har dem forståelse, hvis ikke så synd for dem (hvem vil ha sånne i livet sitt uansett?)..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Av diverse årsaker så går jeg på AAP akkurat nå, men håper jeg kommer i arbeid igjen snart!"

Er det bra folk så har dem forståelse, hvis ikke så synd for dem (hvem vil ha sånne i livet sitt uansett?)..

Jeg har inntrykk av at folk flest ikke vet hva AAP er for noe, og da blir det jo enda flere spørsmål..

Anonym poster: 0978c208057c1dfb80d3bc963fa4510a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at folk flest ikke vet hva AAP er for noe, og da blir det jo enda flere spørsmål..

Anonym poster: 0978c208057c1dfb80d3bc963fa4510a

Jeg pleier bare å si at jeg er tidsbegrenset ufør (var det før AAP kom).

Anonym poster: a6764eb842e03e0437def52b3f32736a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at folk flest ikke vet hva AAP er for noe, og da blir det jo enda flere spørsmål..

Anonym poster: 0978c208057c1dfb80d3bc963fa4510a

Ja det var det da, men det ligger jo i navnet... "arbeidsavklaringspenger".. hvis man føyer til at man håper å komme i jobb igjen snart så skal folk være temmelig blåst om de ikke skjønner opplegget da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg pleier å være ærlig, og si at "Jeg jobba egentlig som...., men så ble jeg utbrent, så akkurat nå jobber jeg ikke. Men jeg håper å komme tilbake til jobb snart, da er jeg imidlertid litt usikker på med hva." Ofte ender jeg da med å måtte fortelle litt om hva det vil si å være utbrent (fordi mange misbruker ordet og bruker det om de må ta seg et par dager fri fordi de er slitne, ikke flere år), men da ser jeg det som å drive litt folkeopplysning.

Skjønner at folk ikke syns det er så kult å greie ut om psyksisk sykdom til alle og enhver, men å si at man ble syk og derfor ikke jobber nå bør være greit nok, og eventuelt legge til at man ikke har lyst til å fortelle om det til alle dersom man får flere spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med den. Når hunden var liten kunne jeg dra en "Jeg har valpepermisjon, høhø", og som regel ble ballen lagt død der, men nå har jeg ingen vittige svar igjen. Foretrekker som regel å svare at jeg er midlertidig arbeidsledig framfor at jeg går på AAP, for det skaper som regel flere spørsmål enn svar, og folk har da virkelig ingenting med hvorfor jeg ikke jobber akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg så godt igjen! Jeg pleier å si at jeg er sykemeldt, og hvis folk spør, så hender det at jeg er dønn ærlig om situasjonen, men da hender det at jeg skremmer bort folk. Men jeg tenker at da får de bare bli skremt bort, for akkurat nå er sykdommen en del av meg, så "take it or leave it"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enkelt, jeg jobber ikke jeg, jeg er hjemme. Folk spør ikke mer når jeg svarer akkurat på den måten.

Jeg vet om ei som har samboer og er ufør, hu pleier å svare at hun er hjemmeværende, det høres jo litt flott ut å kanskje folk tror mannen hennes har en veldig høy inntekt hehe

Sånn bortsett fra det så gir jeg egentlig f i hva folk tenker og mener om det at jeg ikke har jobb. I mange år så sa jeg at jeg skulle tilbake i jobb, men ettersom tiden har gått så ser jeg jo at det ikke skjer.. Det er jo ikke min skyld at den ptsd'n er kronisk og ikke vil gi slipp selvom jeg er veldig mye bedre enn jeg har vært.

Trygdestolthet er et morsomt ord som jeg kjenner litt på, hvorfor skal det være så flaut å ikke klare å jobbe? Det er jo egentlig bare dumt.. Og finnes det folk som synes jeg er en dust som ikke jobber så dem om det. Jeg har jo jobba store deler av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...