Gå til innhold

Verden er totalt fucked!


Munnspill

Anbefalte innlegg

Vekst er eksponensiell. Spiller ingen rolle hvor store potensielle oljereserver det finnes igjen på jorda. De må oppdages i et stadig større tempo, og ingenting tyder på at vi klarer det. Det finnes per i dag, INGEN nye signifikante oljefelt.

Og vi har hvertfall fått teknologi til å utnytte de reservene vi allerede vet om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir innimellom forferdelig deprimert av å tenke på alt dette jeg også.. For meg er miljø den viktigste saken akkurat nå. Jeg prøver derfor å være idealistisk. Jeg har sluttet å spise kjøtt, og kuttet ned på unødvendig forbruk. Har begynt å kjøpe klær brukt, og å bytte klær med familie og venner. Begynt å kjøpe alle møbler brukt, og har for første gang blitt politisk aktiv, i et miljøparti.

Tenkte at jeg i første omgang måtte begynne med meg selv, og så må jeg forsøke å endre systemene. Men som det nevnes her, vi har det for komfortabelt. Jeg brukte et par år på å legge om livstilen, for jeg har vært påvirket av kjøpepresset her i Norge.

Men tenker at å endre forbruket sitt så drastisk er det sikkert veldig få ønsker å gjøre.. Så er det noen vits i hva jeg alene gjør?

Anonym poster: 1711d0526ef96bf3feb02cf2c0367424

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ikke som om 'alle' vet det eller bryr seg om det. Hvordan kan vi i felleskap skape en bedre framtid for oss selv?

Jeg tror at de aller, aller fleste vet at vi "forvalter" denne planeten på en måte som ikke er bærekraftig.

religion og politiske ideologier har mye av skylden for at vi bryr oss om mindre viktige ting, istedenfor å jobbe for en bedre verden for alle (nei, jeg er ikke hippie...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tenker at å endre forbruket sitt så drastisk er det sikkert veldig få ønsker å gjøre.. Så er det noen vits i hva jeg alene gjør?

Det har faktisk ingenting å si for planeten hva du alene gjør. Men det har noe å si for er din egen tilfredshet. Samt at det å leve nøkternt og det å gjøre en innsats for å endre din egen livsstil gir deg et godt utgangspunkt for å takle andre ting i livet ditt. Miljøpartier er vel og bra, men vi har nok kommet så langt at det vil være tilnærmet umulig å få gjennom de nødvendige endringene i politikken. Det vil nemlig gå utover andre aspekter ved samfunnet som feks forbruk og er derfor vanskelig å selge. Allikevel trenger vi den stemmen i politikken. Forøvrig har jeg inntrykk av at MDG er elendige på å drive politikk...de burde jo vært mye større med tanke på hvor mye skremselsmateriale de har...det er jo mye mer potente saker enn fremmedfrykt. Men for all del lykke til, og hvis min stemme ikke er blank så går den dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at de aller, aller fleste vet at vi "forvalter" denne planeten på en måte som ikke er bærekraftig.

religion og politiske ideologier har mye av skylden for at vi bryr oss om mindre viktige ting, istedenfor å jobbe for en bedre verden for alle (nei, jeg er ikke hippie...)

De aller fleste vet at vi ikke forvalter planeten bærekraftig, men vet de hva som ikke er bærekraftig og den fulle rekken av konsekvenser det kan få. Og hvor fort de kan komme?

Jeg sitter med inntrykk av at folk har en anelse om at vi ikke er på rett vei, men de tenker at man helt fint kant utsette bekymringene uten at det vil få for store konsekvenser, hvertfall for dem selv. Med andre ord vet de ikke hva det dreier seg om i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste vet at vi ikke forvalter planeten bærekraftig, men vet de hva som ikke er bærekraftig og den fulle rekken av konsekvenser det kan få. Og hvor fort de kan komme?

Jeg sitter med inntrykk av at folk har en anelse om at vi ikke er på rett vei, men de tenker at man helt fint kant utsette bekymringene uten at det vil få for store konsekvenser, hvertfall for dem selv. Med andre ord vet de ikke hva det dreier seg om i det hele tatt.

Jeg tror du har mye rett i det du sier der. tror man på at man skal til himmelen etter man dør, så blir jo dette livet ikke viktig og man frasier seg også ansvaret for planetene og menneskene/dyrene man deler den med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir innimellom forferdelig deprimert av å tenke på alt dette jeg også.. For meg er miljø den viktigste saken akkurat nå. Jeg prøver derfor å være idealistisk. Jeg har sluttet å spise kjøtt, og kuttet ned på unødvendig forbruk. Har begynt å kjøpe klær brukt, og å bytte klær med familie og venner. Begynt å kjøpe alle møbler brukt, og har for første gang blitt politisk aktiv, i et miljøparti.

Tenkte at jeg i første omgang måtte begynne med meg selv, og så må jeg forsøke å endre systemene. Men som det nevnes her, vi har det for komfortabelt. Jeg brukte et par år på å legge om livstilen, for jeg har vært påvirket av kjøpepresset her i Norge.

Men tenker at å endre forbruket sitt så drastisk er det sikkert veldig få ønsker å gjøre.. Så er det noen vits i hva jeg alene gjør?

Anonym poster: 1711d0526ef96bf3feb02cf2c0367424

Gjør meg så glad at mange er bevisste på problemet og hva slags konsekvenser det gjør for planeten vår :) Så lenge det finnes mennesker som er bevisste over levemåten deres, så finnes det håp. Saken er at det er uhyre viktig å inspirere andre mennesker rundt oss til å 'vekkes' opp på samme måte og handle med sine egne hender!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filleproletiet

Jeg blir innimellom forferdelig deprimert av å tenke på alt dette jeg også.. For meg er miljø den viktigste saken akkurat nå. Jeg prøver derfor å være idealistisk. Jeg har sluttet å spise kjøtt, og kuttet ned på unødvendig forbruk. Har begynt å kjøpe klær brukt, og å bytte klær med familie og venner. Begynt å kjøpe alle møbler brukt, og har for første gang blitt politisk aktiv, i et miljøparti.

Tenkte at jeg i første omgang måtte begynne med meg selv, og så må jeg forsøke å endre systemene. Men som det nevnes her, vi har det for komfortabelt. Jeg brukte et par år på å legge om livstilen, for jeg har vært påvirket av kjøpepresset her i Norge.

Men tenker at å endre forbruket sitt så drastisk er det sikkert veldig få ønsker å gjøre.. Så er det noen vits i hva jeg alene gjør?

Anonym poster: 1711d0526ef96bf3feb02cf2c0367424

Du klarer helt sikkert inspirere noen med handlingene dine. Jo flere som gjør som deg, jo flere blir inspirert. Poenget er ikke at alle trenger å bli vegisser eller shoppe brukt, men dersom bare en annen person blir inspirert av deg til å kanskje kjøpe mindre ting, bry seg litt mer, være litt mer kritisk osv, så har du jo gjort en god jobb. Man trenger ikke preke eller heve seg over andre, bare sørge for at man er tilfreds med livet sitt, og vise at man ikke er flau. Gjør det du gjør med ektefølt stolthet, og kun bare det. Vær en positiv og utadvendt person som ikke dømmer andre, men som heller ikke er flau for å fortelle at man sparer, tenker på ditt og datt og gjør slik og slik dersom noen spør. Kanskje du inspirerer dem.

Bevegelser og forandringer i samfunnet tar tid, men det starter alltid med noen få personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt innlegg av TS:

Du har ikke tilfeldigvis lest "sammenbruddet" av Pål Steigan? Om så ikke så burde du det! Ramser opp masse av det du skriver, og setter det i sammenheng med den moderne kapitalismen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint engasjement og kunnskapsrikt innlegg.

Men jeg anbefaler deg å se mindre på nyheter, da vil framtidsutsiktene bli atskillig bedre. Framtiden er lys og fin som alltid, men at vi må løse en del problemer det er selvsagt, men det vil bli gjort. Ha fokus på problemene som skal løses, ikke hvor elendig alt går dersom de ikke løses, det er lite fruktbart. Hvis du skal balansere på line må du fokusere på balansen, ikke på hva som skjer dersom du faller 100 meter ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt innlegg av TS:

Du har ikke tilfeldigvis lest "sammenbruddet" av Pål Steigan? Om så ikke så burde du det! Ramser opp masse av det du skriver, og setter det i sammenheng med den moderne kapitalismen.

Jeg hadde ikke hørt om Sammenbruddet før du skrev om den nå, men har ført den opp på listen min :)

Etter et kjapt Google-søk om Pål Steigans politiske bakgrunn får jeg lyst til å fortelle litt om min politiske bakgrunn og utvikling:

Jeg har bakgrunn i en kultur plassert trygt i sentrum, med stor skepsis både til høyre- og venstreradikale. Med tiden ble jeg fasinert om ikke overbevist av liberalismen, og etterhvert som fordommene mine slapp taket myknet jeg også opp for argumenter fra venstresiden. Faktisk tror jeg at de to kulturene som representerer partiene Rødt og DLF i Norge har mye til felles i sin nåværende form. Begge kulturer har et enormt fokus på både frihet og ansvar, DLF fokuserer på personlig frihet og ansvar, mens Rødt fokuserer på kollektiv frihet og ansvar - og viktigst av alt, begge kulturer ønsker en slutt på status quo.

Sannheten er at menneskeheten har feilet både på det individuelle plan (enkeltmennesker jobber ikke i sin egen selvinteresse) og på det kollektive plan (samfunnet eller menneskeheten som helhet har også sviktet i å både forbedre seg selv i den eksponensielle takten man må forvente og i det hele tatt ta vare på den planeten vi bor på og lever av). For min del er det klinkende likegyldig om jeg blir undertrykket av en korrupt stat (indoktrinering gjennom industri-/likhetsskolen og kontroll gjennom byråkratiet) eller en korrupt bedriftsbehemot (indoktrinering gjennom reklame og kontroll gjennom monopolistisk markedssvikt) og løsningen ligger antakelig et sted mellom Georgism og samarbeids-/samvirketankegangen. Av mangel på bedre begreper har jeg altså beveget meg fra det realpolitiske sentrum til teoretiskpolitiske sentrum.

Dette er altså meget relevant for utgangspunktet i tråden av én grunn. Siden revolusjon er et altfor ladd begrep vil jeg si vi trenger en evolusjon. Men også evolusjonen forkaster det den ikke har bruk for lenger. Og det vi mennesker ikke har bruk for er store deler av måten samfunnet er organisert på idag. Allikevel kan den enorme overfolden av kunnskap som eksisterer høstes og brukes på nye måter. Og det første skrittet til å forkaste de ødeleggende aspektene ved samfunnet er at folk blir mer selvforsynte, hovedsakelig på indivduelt, i lokalsamfunn og på regionalt plan.

Jeg tror at alle regioner i verden som jobber målrettet og har en størrelse på rundt 100 000 mennesker kan bli så og si selvforsynte i løpet av fem år. Det vil kreve internet tilgang, en drastisk reduksjon forbruk av ressurser og perfekt samarbeid. Det er fullt ut mulig i teorien, men er det realistisk? Neppe.

Den politiske arena er fullstendig marginalisert som et middel for framgang og det er kun i det praktiske vi kan komme oss videre. Med andre ord er all informasjon som er nødvendig tilgjengelig gjennom internett og all makt som er nødvendig inni oss selv.

Selv om det er mulig, er det ikke realistisk fordi folk ikke er villige til å jobbe målrettet nok, å samarbeide godt nok eller å miste noe de allerede har (uansett hvor mye bedre de kommer til å få det i fremtiden). Derfor er den viktigste grunnen til at innlegget mitt var pessimistisk at jeg ikke har stor nok tro på menneskenes evne til å omstille seg raskt nok. At det er rett og slett vår egene vaner, natur og kultur som står i veien.

Og siden frykt er den mest potente måten å drive folk på er jeg tvunget til å være realistisk om den dystre fremtiden vi møter hvis jeg og noen andre rundt meg skal ha en sjans til å overleve. Overlevelsesinnstinktet er antakelig det sterkeste verktøyet vi mennesker har og jo lenger vi ignorer det faktum at vi kommer til å dø altfor tidlig og altfor fånyttes jo mindre sjanse har vi.

Peace.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint engasjement og kunnskapsrikt innlegg.

Men jeg anbefaler deg å se mindre på nyheter, da vil framtidsutsiktene bli atskillig bedre. Framtiden er lys og fin som alltid, men at vi må løse en del problemer det er selvsagt, men det vil bli gjort. Ha fokus på problemene som skal løses, ikke hvor elendig alt går dersom de ikke løses, det er lite fruktbart. Hvis du skal balansere på line må du fokusere på balansen, ikke på hva som skjer dersom du faller 100 meter ned.

Jeg er vanvittig enig i det du sier, og fantastisk bra sagt!

Det eneste er at jeg vil at vi skal fokusere mer på balansen, fordi den er så forskjøvet at den er i ferd med å vippe oss av pinnen. Det jeg beskriver er realiteter i vår levetid, 100 meter ned er at alt liv på jorden dør ut. Legg merke til at hver av de problemene jeg beskriver i seg selv ikke er katastrofale, men alle sammen er meget urovekkende og vi har ikke begynt å finne en realistisk løsning på en av de engang. Mitt poeng med å skrive dette er et forsøk på nødkommunikasjon til vår forvirrede balansenerve med budskapet: vi holder på å falle, nå er det på tide å veie opp for ubalansen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tar en og en halv time å se, men er verdt det. Morsom, og klok mann...som desverre døde så alt for tidlig.

En av de tingene han sier her, er at verden, som sådan, ha det helt fint. Den greier seg.

Dens evne til å fø menneskene, derimot.....den er det verre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Besides, there is nothing wrong with the planet. Nothing wrong with the planet. The planet is fine. The PEOPLE are fucked. Difference. Difference. The planet is fine. Compared to the people, the planet is doing great. Been here four and a half billion years. Did you ever think about the arithmetic? The planet has been here four and a half billion years. We’ve been here, what, a hundred thousand? Maybe two hundred thousand? And we’ve only been engaged in heavy industry for a little over two hundred years. Two hundred years versus four and a half billion. And we have the CONCEIT to think that somehow we’re a threat? That somehow we’re gonna put in jeopardy this beautiful little blue-green ball that’s just a-floatin’ around the sun?

The planet has been through a lot worse than us. Been through all kinds of things worse than us. Been through earthquakes, volcanoes, plate tectonics, continental drift, solar flares, sun spots, magnetic storms, the magnetic reversal of the poles…hundreds of thousands of years of bombardment by comets and asteroids and meteors, worlwide floods, tidal waves, worldwide fires, erosion, cosmic rays, recurring ice ages…And we think some plastic bags, and some aluminum cans are going to make a difference? The planet…the planet…the planet isn’t going anywhere. WE ARE!

-George Carlin

99% av alle arter er utdødd og snart blir vi det. Noe annet hadde overrasket meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem faen bryr seg? Sånn seriøst? Hele opplegget har åpenbart vært dårlig organisert fra starten av, det er ihvertfall helt sikkert. Det er selvfølgelig beklagelig med sult, død og annet drit, men det er slik naturen, og herunder oss selv, er; et ufyselig svineri. Før vi klarer å endre menneskehetens natur på en fundamental måte, synes jeg det er meningsløst å skulle forandre på dens situasjon.

Når det er sagt, så er jo et forsåvidt mulig; fremskrittene innen moderne molekylærbiologi muliggjør det også i ganske nær framtid. Enn sålenge folk er fanatiske tilhengere av demokrati og politisk handling, avviser de selvfølgelig noe slikt som en avskyelig tanke. Altså ender vi bare opp med nok en diskusjon for duster.

Endret av Betelgeuse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten er innlegget til TS helt greit, men litt kilder hadde ikke skadet når man eksploderer i sinne over verdens utilstrekkeligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forresten er innlegget til TS helt greit, men litt kilder hadde ikke skadet når man eksploderer i sinne over verdens utilstrekkeligheter.

Beklager at du syntes innlegget fremsto som en eksplosjon av sinne. Det var ment som oppsummering av noen av verdens problemer, og for å vise at når disse problemene blir sett på samlet er de større en summen av hver enkelt. Deretter stilte jeg noen spørsmål og ga uttrykk for en desperasjon over at verden vi lever i minner om utviklingen på 1930-tallet, bare at våpnene er kraftigere.

Jeg prøvde å holde meg innenfor viden kjent kunskap, men var det noe spesielt du tvilte på?

Her er noen kilder:

90% av store fisker borte:

http://news.nationalgeographic.com/news/2003/05/0515_030515_fishdecline.html

Sjømat borte innen 2048:

http://news.nationalgeographic.com/news/2006/11/061102-seafood-threat.html

Hva er monokultur, og hvorforfor der er dårlig:

http://en.wikipedia.org/wiki/Monoculture#Disease

Oppsummering av en 2500 sider lange The Millennium Ecosystem Assessment:

http://www.maweb.org/documents/document.356.aspx.pdf

BBC sin opsummering av oppsummeringen:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/4391835.stm

Grønland smelter raskere:

http://www.aftenposten.no/klima/Satellittbilde-viser-dramatisk-issmelting-pa-Gronland-6950752.html

Permafrost:

http://www.forskning.no/artikler/2012/august/332243

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3552968.ece

Livsstilsykdomer:

http://www.who.int/nmh/publications/ncd_report_summary_en.pdf

(denne reapporten er ufullstendig fordi den måles i dødsfall (få) og ikke i de som får redusert livskvalitet (mange))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så nøye, igrunn? Folk er stort sett ulykkelig, og fra starten av har det essensielt vært et evig blodbad. Jeg har mer enn nok å tenke på, som hvordan det er mulig å få seg et dugelig ligg snart.

Hehe, men vi er jo på vei et sted, er vi ikke? Teknologien er det som kommer til å stå igjen fra det siste århundret. En bil er jo noe annet enn en diligence. Den tross alt trøstende illusjonen om at det jordlige livet var MENT til å være rævva, og bare en nødvendig lidelse, er forlengst død og begravet.

Ja, dere får stå på, dere :)

Endret av Betelgeuse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så nøye, igrunn? Folk er stort sett ulykkelig, og fra starten av har det essensielt vært et evig blodbad. Jeg har mer enn nok å tenke på, som hvordan det er mulig å få seg et dugelig ligg snart.

Det blir nøye når jeg er den som blir utsatt for noe av den verste faenskapen og blodbadet...jeg er ikke ulykkelig og har heller ingen planer om å bli ulykkelig.

Er det å skaffe seg et dugelig ligg så mye å tenke på da? Er det ikke egentlig bare å hente deg et?

Eller var nøkkelordet dugelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...