Pyntestøv Skrevet 8. januar 2014 Forfatter #1601 Del Skrevet 8. januar 2014 Grøt fra helsekosten, ingenting tilsatt så der må det mme til. Bruker også godnattgrøten til Nestlé, og der står det at det kun er havregryn i? Er det ikke sant? Hmmm, jeg trodde de skulle opp i 4 måltider jeg, frokost, lunsj, middag og kvelds. Det var det helsesøstra sa til min venninne - pupp var nå supplement, ikke hovednæring. Er det ikke rart hvor forskjellige beskjeder man kan få? Jeg syns det er så forvirrende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 8. januar 2014 #1602 Del Skrevet 8. januar 2014 Jeg er også usikker ift mat og amming.. Min spiser ikke fulle grøtmåltider enda, hun vil ikke ha mer enn en halv porsjon ca. Får grøt til frokost og kvelds, ellers mm og nå prøver vi oss på litt middagsglass og frukt. Men med middag er vi kun oppe i et halvt glass, hvis hun i det hele tatt vil spise det opp. Ammer fortsatt mange ganger på natten også.. Vanskelig det der! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyregod Skrevet 8. januar 2014 #1603 Del Skrevet 8. januar 2014 Grøt fra helsekosten, ingenting tilsatt så der må det mme til. Bruker også godnattgrøten til Nestlé, og der står det at det kun er havregryn i? Er det ikke sant? Hmmm, jeg trodde de skulle opp i 4 måltider jeg, frokost, lunsj, middag og kvelds. Det var det helsesøstra sa til min venninne - pupp var nå supplement, ikke hovednæring. Er det ikke rart hvor forskjellige beskjeder man kan få? Jeg syns det er så forvirrende. Den inneholder skummetmelkpulver, oljer og noen andre ingredienser og det er jo det som er i mme har jeg blitt fortalt siden snuppa mi ikke tåler melk og ikke kan spise noen av disse grøtene. Rart med alle disse ulike rådene ja. Men hun sa det var det som de fleste på 7 måneder spiste da, så det var kanskje ikke noe konkret råd. Det er vel vektkurva som sier mest om hva man skal gi dem De har jo ulike behov vil jeg tro. Ella har alltid vært småspist og gått opp sakte så jeg fikk beskjed om å gjerne ta i litt olje/fett i måltidene. Men du gjør det helt sikkert rett med hva du gir han, det er du som kjenner han best og ser hva han trenger Og er man usikker kan man jo høre med hs, jeg har brukt min hs flittig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pyntestøv Skrevet 9. januar 2014 Forfatter #1604 Del Skrevet 9. januar 2014 Jeg er også usikker ift mat og amming.. Min spiser ikke fulle grøtmåltider enda, hun vil ikke ha mer enn en halv porsjon ca. Får grøt til frokost og kvelds, ellers mm og nå prøver vi oss på litt middagsglass og frukt. Men med middag er vi kun oppe i et halvt glass, hvis hun i det hele tatt vil spise det opp. Ammer fortsatt mange ganger på natten også.. Vanskelig det der! Den inneholder skummetmelkpulver, oljer og noen andre ingredienser og det er jo det som er i mme har jeg blitt fortalt siden snuppa mi ikke tåler melk og ikke kan spise noen av disse grøtene. Rart med alle disse ulike rådene ja. Men hun sa det var det som de fleste på 7 måneder spiste da, så det var kanskje ikke noe konkret råd. Det er vel vektkurva som sier mest om hva man skal gi dem De har jo ulike behov vil jeg tro. Ella har alltid vært småspist og gått opp sakte så jeg fikk beskjed om å gjerne ta i litt olje/fett i måltidene. Men du gjør det helt sikkert rett med hva du gir han, det er du som kjenner han best og ser hva han trenger Og er man usikker kan man jo høre med hs, jeg har brukt min hs flittig Det er vanskelig å vite hva som er rett ja, men nå har jeg vært på helsestasjonen og fått snakket med en helsesøster. Kasper ble veid og følger kurva si fint så min bekymring om han får for mye mat var heldigvis grunnløs. Han er superaktiv og trenger virkelig mat. Han åler seg rundt omkring hele tiden (han er innom de fleste rommene i leiligheta i løpet av kort tid), setter seg opp og drar seg til halvveis stående stilling der han har sjansen. Han ligger med andre ord ikke et minutt i ro, da må jeg sette han fast i vippestolen og sette på Professor Balthazar Det eneste hun sa var at jeg kunne gjøre grøten mindre søt så han ikke ble for avhengig av at ting skulle være søtt. Ellers så tror jeg det er helt individuelt hvor mye en baby spiser og man bare må følge mammahjertet og se babyen an. Det har jeg jo gjort med Kasper frem til nå, så da fortsetter jeg med det. Han er en superhappy liten unge, blid og skjønn. Velfødd, ja, men det hindrer han ikke motorisk så han er ikke for tung for sin kropp (er visst det de reagerer på og ikke vekt alene på helsestasjonen). Nå har Kasper hatt tann nummer to på vei de siste to dagene (akkurat brutt så vidt gjennom tannkjøttet) og har sovet dårlig, men vanligvis så ammer jeg bare en gang per natt nå og det er i tre-tiden. Så, det har virkelig hjulpet med mat på dagtid Dine. Det kommer til å gå seg til med din jente . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyregod Skrevet 9. januar 2014 #1605 Del Skrevet 9. januar 2014 Så bra at han følger kurven sin! Da er det jo ingen fare Han trenger nok mye mat siden han er stor og aktiv Ella er også aktiv, men spiser litt dårlig så det er nok derfor vekta går så forsiktig opp. Jeg blir overlykkelig av hver matbit hun får i seg jeg Herlig at han er over alt da, han har det travelt med å oppdage verden skjønner jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 9. januar 2014 #1606 Del Skrevet 9. januar 2014 Enig med Dyregod, så lenge han følger sin egen kurve er det det som betyr noe, for alle barn (og voksne!) er jo så forskjellige.. Har dere prøvd å gi brødskive enda? Vurderer om jeg skal gi det imorgen.. Uten pålegg kanskje..? Og så virker det som hun er veldig hard i magen, så skal prøve sviskemos (noe annet som hjelper for hard mage? Virker ikke som hun liker svisker så godt, hvertfall ikke svnskesaften..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pyntestøv Skrevet 10. januar 2014 Forfatter #1607 Del Skrevet 10. januar 2014 Så bra at han følger kurven sin! Da er det jo ingen fare Han trenger nok mye mat siden han er stor og aktiv Ella er også aktiv, men spiser litt dårlig så det er nok derfor vekta går så forsiktig opp. Jeg blir overlykkelig av hver matbit hun får i seg jeg Herlig at han er over alt da, han har det travelt med å oppdage verden skjønner jeg I går tok han til og med sine første krabbesteg (har bare ålt seg så langt) Så ja, han trenger mye mat. Men, de to siste dagene vil han kun spise opp middagen sin så det går opp og ned med matinntaket her også altså Enig med Dyregod, så lenge han følger sin egen kurve er det det som betyr noe, for alle barn (og voksne!) er jo så forskjellige.. Har dere prøvd å gi brødskive enda? Vurderer om jeg skal gi det imorgen.. Uten pålegg kanskje..? Og så virker det som hun er veldig hard i magen, så skal prøve sviskemos (noe annet som hjelper for hard mage? Virker ikke som hun liker svisker så godt, hvertfall ikke svnskesaften..) Ja, jeg har gitt noen skalker faktisk, som han har gnagd på. Det har vært mye hosting og harking, men han har likt det skikkelig godt Prøv å kjøp ordentlige svisker (tørkede) og legg de i bløt en halv dag (eller over natta). Så bruker du stavmikseren på dem. Kan sikkert koke opp og stavmikse også (google det). Det blir kjempegodt. Jeg har det i grøten eller gir som dessert og Kasper spiser av hjertens lyst Når jeg gir svisker så blir det veldig mange bæsjebleier forøvrig, så pass på å ha nok bleier i hus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
My84 Skrevet 10. januar 2014 #1608 Del Skrevet 10. januar 2014 Du skal bare være kjempeglad for at gutten din har god matlyst! Jeg har stresset myyyyye med det lave matinntaket til jenta mi. Hun er også veldig aktiv og skulle nok helst hatt i seg mer mat. Men man kan jo ikke tvinge i de, så håper bare at matlysten hennes øker etterhvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pyntestøv Skrevet 11. januar 2014 Forfatter #1609 Del Skrevet 11. januar 2014 Du skal bare være kjempeglad for at gutten din har god matlyst! Jeg har stresset myyyyye med det lave matinntaket til jenta mi. Hun er også veldig aktiv og skulle nok helst hatt i seg mer mat. Men man kan jo ikke tvinge i de, så håper bare at matlysten hennes øker etterhvert. Ja, tror vi alle har våre mammabekymringer om det er mat, søvn, utvikling eller noe annet. Har hun begynt å krabbe nå? Ser hun er snart 9 mnd... det kan jo ikke stemme. Vi fødte jo nettopp alle sammen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 11. januar 2014 #1610 Del Skrevet 11. januar 2014 De aller fleste følger jo kurven sin sånn ca, og så går det litt i rykk og napp. Og ikke minst så jevner det seg ut over tid. Det er riktignok noen få som fortsetter å slite med mat (det gjelder kanskje særlig de som spiser altfor lite), men de aller aller fleste blir klink standard "barn" i løpet av et år eller to. Mine gutter var som Kasper, eller kanskje enda "verre" Eldstemann hadde skikkelig pærefjes da han var stor baby, og X antall valker på lårene. En liten, deilig tjukkas! Men det var bare babyperioden, så fort han kunne gå brant han opp hele inntaket. Nå er han lang og tynn, og siden han trener så mye løper jeg nesten etter ham med godteri for å gi ham noen ekstra kalorier så han får vokst litt og tilegnet seg i alle fall et par gram underhudsfett Smule er sånn passe, tror jeg. Hun er ingen veldig stor baby, og ikke særlig tjukk heller, men hun har nok lagt på seg mer etter at hun fikk sansen for mat. Men veldig passe. Og da må jeg innrømme at jeg knapt følger med på hvor mye hun spiser. Det går vel i en liten porsjon grøt + fruktmos morgen og kveld, og så et halvt middagsglass (ca) og en liten brødskive til middag/lunsj. Virker som det holder for henne, i hvert fall, men vi skal til helsestasjonen i slutten av måneden så får vi se hvordan hun ligger an. Men de aller fleste faller jo fint innunder normalen. Den er heldigvis ikke så trang at alle SKAL være 3,5 kilo og 50 cm ved fødselen og følge normalkurven hele veien. Da hadde i hvert fall jeg blitt stressa! Håper ellers du og junior har det fint! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pyntestøv Skrevet 11. januar 2014 Forfatter #1611 Del Skrevet 11. januar 2014 De aller fleste følger jo kurven sin sånn ca, og så går det litt i rykk og napp. Og ikke minst så jevner det seg ut over tid. Det er riktignok noen få som fortsetter å slite med mat (det gjelder kanskje særlig de som spiser altfor lite), men de aller aller fleste blir klink standard "barn" i løpet av et år eller to. Mine gutter var som Kasper, eller kanskje enda "verre" Eldstemann hadde skikkelig pærefjes da han var stor baby, og X antall valker på lårene. En liten, deilig tjukkas! Men det var bare babyperioden, så fort han kunne gå brant han opp hele inntaket. Nå er han lang og tynn, og siden han trener så mye løper jeg nesten etter ham med godteri for å gi ham noen ekstra kalorier så han får vokst litt og tilegnet seg i alle fall et par gram underhudsfett Smule er sånn passe, tror jeg. Hun er ingen veldig stor baby, og ikke særlig tjukk heller, men hun har nok lagt på seg mer etter at hun fikk sansen for mat. Men veldig passe. Og da må jeg innrømme at jeg knapt følger med på hvor mye hun spiser. Det går vel i en liten porsjon grøt + fruktmos morgen og kveld, og så et halvt middagsglass (ca) og en liten brødskive til middag/lunsj. Virker som det holder for henne, i hvert fall, men vi skal til helsestasjonen i slutten av måneden så får vi se hvordan hun ligger an. Men de aller fleste faller jo fint innunder normalen. Den er heldigvis ikke så trang at alle SKAL være 3,5 kilo og 50 cm ved fødselen og følge normalkurven hele veien. Da hadde i hvert fall jeg blitt stressa! Håper ellers du og junior har det fint! Kasper veier det samme som jeg gjorde som ettåring . Han er nesten like lang også, men han er mer kraftig bygd og har kun en valk på hvert lårt, samt en real melkepondus. Jeg og kjæresten spøker med at vi har skapt den perfekte bryter, men det blir nok mer slik du sier - det jevner seg ut og plutselig er han som hvilkensomhelst aktiv unge. Faren hadde kinaputter i rompa, og var både høyt og lavt. Ser allerede at Kasper er sin far lik, for han klarer knapt å sitte et sekund i ro (om jeg ikke bolter han fast til vippestolen og setter på Professor Balthazar, haha). Så, jeg tror nok mye av det han har lagt på seg til nå kommer til å komme godt med. Er stygt redd jeg må løpe etter han med grøtbollen for å true i han noen skjeer etter hvert, så er kanskje bare å nyte det mens han ende sitter i ro og gaper som en fuglunge . Men jeg og Kasper har det supert. Han er slik en liten blidtass, smiler og ler og er stort sett bare fornøyd og god. Utrolig trist at mammapermisjonen bare skal vare noen måneder til for jeg kunne fint ha gått hjemme ett år med han her altså. Må stikke innom dagboka de nå jeg. Rekker knapt å sitte noe her på KG nå som Kasper har bestemt seg for at han MÅ undersøke ALt som undersøkes kan. I sted tok han neste kaffekoppen fra stuebordet da jeg så bort et sekund . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pyntestøv Skrevet 11. januar 2014 Forfatter #1612 Del Skrevet 11. januar 2014 Ny oppdatering om Kasper på bloggen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lollipop* Skrevet 11. januar 2014 #1613 Del Skrevet 11. januar 2014 På store gutten vår gir vi ikke mme i noe av fast føde, heller ikke olje. Det gir vi til han minste som har behov for ekstra kalorier. Fikk beskjed av ernæringsfysiologen at olje helst ikke skal gis til de små med mindre det er stort behov for vektoppgang. Ellers får s to dl grøt morgen, fruktmos og brød med pålegg til lunsj, middagsglass og to dl grøt til kvelds. Tre flasker mme med 170 ml iløpet av dag og natt. Dette går han egentlig for fort opp i vekt på så må finne noe å begrense kaloriene på men også få han mett nok... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pyntestøv Skrevet 11. januar 2014 Forfatter #1614 Del Skrevet 11. januar 2014 På store gutten vår gir vi ikke mme i noe av fast føde, heller ikke olje. Det gir vi til han minste som har behov for ekstra kalorier. Fikk beskjed av ernæringsfysiologen at olje helst ikke skal gis til de små med mindre det er stort behov for vektoppgang. Ellers får s to dl grøt morgen, fruktmos og brød med pålegg til lunsj, middagsglass og to dl grøt til kvelds. Tre flasker mme med 170 ml iløpet av dag og natt. Dette går han egentlig for fort opp i vekt på så må finne noe å begrense kaloriene på men også få han mett nok... I kjøpegrøt fra butikken er det visst tilsatt mme uansett, det er det ikke i grøten fra helsekosten. Ergo er kjøpegrøten mye rundere i smak og har flere kalorier enn helsekostgrøten. Står faktisk bakpå helsekostgrøten at det skal tilsettes morsmelk/tilskudd, men har redusert ned på mengden så har bare 2 måleskjeer i en grøtporsjon nå (ikke i nestlégrøten) Jeg gir forøvrig Kasper bare 1.2 dl grøt (eller, det er vannmengden), kanskje det er det? Tilbyr han ofte vann, kanskje hver halvtime når han er våken. Han er så aktiv. Er man tørst så spiser man f.eks mer, i hvert fall gjelder det meg (Jeg blir falsk sulten når jeg egentlig bare er tørst). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lollipop* Skrevet 11. januar 2014 #1615 Del Skrevet 11. januar 2014 Jeg lager grøten fra bunnen av så absolutt ikke tilsatt mme. Han sluker også vann! Det er godt å ha en vannelsker!! Er nødt til å gi han 2 dl grøt. Har prøvd mindre men da blir han ikke mett, bare sutrer og vil ha mer mat... ikke sikkert han har funnet kurven sin enda heller da. Premature skal ha såkalt innhentingsvekst og det har han jo så absolutt hatt siden han ligger på gjsnittet til ukorrigert alder! så mulig det bare er det at han fortsatt ikke er ferdig med innhentingsperioden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Underverker Skrevet 11. januar 2014 #1616 Del Skrevet 11. januar 2014 (endret) William får: 09:00 - pupp 09:30 - grøt og vann 12:00 - pupp, får ofte en liten "ostepopp" som er hirse og mais i å knaske på.sover kanskje 1.5-2 timer 15:00 - middag med vann og gjerne litt dessert som fruktsover kanskje 30 min -1 time 18:30 - grøt med avokado og mme (har mme i grøten fordi han får så sjeldent pupp og fordi han ikke liker mme på flaske) 19:00 - pupp og stell, kanskje et bad 20:00 - Lalletid (har blitt litt seinere nå etter nyttår pga sykdom, så han har sovna rundt 21:00 de siste to-tre ukene) Har tenkt å begynne med lunsj kl 12:00 istedenfor pupp, fordi jeg har lite melk da. Tenker å gi avokado eller noe moste grønnsaker. Jeg lager Nestlè grøt, den fikk jo heldigvis best terningkast på ferdiggrøt, så jeg har ikke så dårlig samvittighet. Blander så og si alltid avokado i grøten. Idag lagde jeg smoothie Banan-avokado-bringebærsmoothie, det likte han veldig godt. Pleier du å sile ut alle steinene? Det er jo ikke steiner og slikt i de Ellas og Nestlè sine så jeg silte dem ut jeg. Skal veie luringen min imorgen på en veeeldig forsinket 7 mnd kontroll. Blir vel heller en tidlig 8 mnd kontroll, hehe. Endret 11. januar 2014 av Underverker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pyntestøv Skrevet 11. januar 2014 Forfatter #1617 Del Skrevet 11. januar 2014 Jeg lager grøten fra bunnen av så absolutt ikke tilsatt mme. Han sluker også vann! Det er godt å ha en vannelsker!! Er nødt til å gi han 2 dl grøt. Har prøvd mindre men da blir han ikke mett, bare sutrer og vil ha mer mat... ikke sikkert han har funnet kurven sin enda heller da. Premature skal ha såkalt innhentingsvekst og det har han jo så absolutt hatt siden han ligger på gjsnittet til ukorrigert alder! så mulig det bare er det at han fortsatt ikke er ferdig med innhentingsperioden. Sikkert bare innhentingsperiode fortsatt ja. Hvor stor er han nå da? William får: 09:00 - pupp 09:30 - grøt og vann 12:00 - pupp, får ofte en liten "ostepopp" som er hirse og mais i å knaske på.sover kanskje 1.5-2 timer 15:00 - middag med vann og gjerne litt dessert som fruktsover kanskje 30 min -1 time 18:30 - grøt med avokado og mme (har mme i grøten fordi han får så sjeldent pupp og fordi han ikke liker mme på flaske) 19:00 - pupp og stell, kanskje et bad 20:00 - Lalletid (har blitt litt seinere nå etter nyttår pga sykdom, så han har sovna rundt 21:00 de siste to-tre ukene) Har tenkt å begynne med lunsj kl 12:00 istedenfor pupp, fordi jeg har lite melk da. Tenker å gi avokado eller noe moste grønnsaker. Jeg lager Nestlè grøt, den fikk jo heldigvis best terningkast på ferdiggrøt, så jeg har ikke så dårlig samvittighet. Blander så og si alltid avokado i grøten. Idag lagde jeg smoothie Banan-avokado-bringebærsmoothie, det likte han veldig godt. Pleier du å sile ut alle steinene? Det er jo ikke steiner og slikt i de Ellas og Nestlè sine så jeg silte dem ut jeg. Skal veie luringen min imorgen på en veeeldig forsinket 7 mnd kontroll. Blir vel heller en tidlig 8 mnd kontroll, hehe. Ikke mer mat? Oi. Da får sannelig Kasper mye siden han får fire måltider+pupp, hehe. Han spiser ca hver time-halvannen time med god appetitt (unntatt når han sover 2++ timer, da går det jo lenger). Trodde de skulle fortsatt spise relativt ofte når de fortsatt er så små jeg? Når det er sagt så blir det ikke allverdens med amming da, han drikker ikke så mye på dagen. Blir som mellommåltider og ikke et fullverdig måltid. Men, William er vel egentlig like gammel som Kasper så sånn sett er det vel ikke helt krise at det blir så forsinket? Spennende blir det i alle fall Jeg har ikke silt bringebærfrøene nei, tanken slo meg ikke en gang Gikk bra. Er vel ikke farlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pyntestøv Skrevet 13. januar 2014 Forfatter #1618 Del Skrevet 13. januar 2014 I går slapp Kasper taket. Han stod og holdt seg oppreist ved stuebordet og plutselig stod han der. Uten støtte. I flere sekunder. 7 mnd gammel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 13. januar 2014 #1619 Del Skrevet 13. januar 2014 Det er gutten sin, det. Hvorfor vente? Og jepp, da er det ut med armen i 45 graders vinkel, Pyntestøv. Regn med å ha den der i noen uker framover Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pyntestøv Skrevet 13. januar 2014 Forfatter #1620 Del Skrevet 13. januar 2014 Det er gutten sin, det. Hvorfor vente? Og jepp, da er det ut med armen i 45 graders vinkel, Pyntestøv. Regn med å ha den der i noen uker framover Jeg så bort i fem sekunder i morges og plutselig hadde han helt hele kaffekoppen over seg selv. Heldigvis kald kaffe, så nå må jeg investere i et par øyne-i-nakken, samt sette kaffekopper, og andre skadelige ting, på utilgjengelige plasser. Syns han har alt for dårlig tid, Må nesten få meg en baby til . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå