Gå til innhold

Prøvelykke

Pyntestøv

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gratulerer! Si ifra når du får vite om det er en gutt eller jente

:klo: Noe jeg ikke har fått med meg?

Det lurte jeg også på? :P

Har nok skrevet i feil tråd? Jeg fikk en gutt for snart 7 måneder siden, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud så flaut, skrev på feil tråd

Så ikke at det var en side nummer to, så ja, hehe. Sånt skjer, hihi :laugh::kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ting som har forandret seg etter jeg ble mamma:

1. Å ta en dusj alene anses som en miniferie.
  2. En god natt søvn er når plutten sover til 06:30.
  3. Å legge seg sent betyr etter kl. 21.
  4. Å velge ut et antrekk er synonymt med å trekke på måfå noe plagg ut av klesskapet.
  5. Det er helt naturlig å diskutere bæsj rundt middagsbordet.

.... og listen skal oppdateres. Kontinuerlig.

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, så det er ingen ny på vei altså, Pyntestøv? ;)

Var det jeg trodde også Dyregod :fnise: Et lite øyeblikk hvertfall ;)

Jeg fikk faktisk en "pregnancy-scare" for en liten stund tilbake. Det var en angstfull dag for å si det mildt. Jeg ønsker meg ikke en ny baby mens jeg fortsatt har en baby. Når det er sagt så syns jeg denne babyen har et voldsomt behov for å ikke være baby lenger. Han er så innmari tidlig ute med ting :sjokkert: .

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nyttår, Pyntestøv! Håper du har det braaa :)

Plutselig er de ikke babyer lenger, det er sikkert. Har tassen din begynt å reise seg opp og tusle rundt bordkanten eller?

De eneste gangene jeg ser Ed som baby, er når han ligger på stellebordet, eller sovner oppå meg(som er meget sjeldent). Ellers er det full rullings, men han går ikke enda da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nyttår, Pyntestøv! Håper du har det braaa :)

Plutselig er de ikke babyer lenger, det er sikkert. Har tassen din begynt å reise seg opp og tusle rundt bordkanten eller?

De eneste gangene jeg ser Ed som baby, er når han ligger på stellebordet, eller sovner oppå meg(som er meget sjeldent). Ellers er det full rullings, men han går ikke enda da..

Kasper er blitt stor gutt. 7 mnd om noen dager. Han reiser seg opp, men klarer ikke bevege seg rundt noe. Enda. Har god åleteknikk, så han er over alt i leiligheten og aldri der jeg legger han ned. Står mye i krabbestilling, men klarer ikke helt å skjønne diagonalbevegelse så blir mye tryning ned i parketten, hehe. Han er en tubokid, så alle de ekstra kiloene han pakket på seg de første 7 mnd tror jeg kommer til å komme godt med de neste månedene, hehe.

Savner den tiden han sov oppå meg. Det skjer ikke her lenger heller :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en turbokid, og jeg kan trøste deg med at de blir mer hengivne når de blir litt større.

Tassen min er 9 mnd nå og har begynt å si mamma, eller dvs "mamamama" og krabber etter meg når han sier det. Og han viser veldig tydelig at han vil ha mammakos, vil bare være hos meg når han er trøtt og grinete, strekker armene etter meg, holder rundt halsen min og gir meg våte store kyss. Og når han er veldig trøtt så vil han sove på brystet mitt igjen :hjerte: Men nå har han jo blitt ganske tung, så jeg orker ikke ha han på brystet veldig lenge, men det er veldig koselig de 5 min han ligger der :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en turbokid, og jeg kan trøste deg med at de blir mer hengivne når de blir litt større.

Tassen min er 9 mnd nå og har begynt å si mamma, eller dvs "mamamama" og krabber etter meg når han sier det. Og han viser veldig tydelig at han vil ha mammakos, vil bare være hos meg når han er trøtt og grinete, strekker armene etter meg, holder rundt halsen min og gir meg våte store kyss. Og når han er veldig trøtt så vil han sove på brystet mitt igjen :hjerte: Men nå har han jo blitt ganske tung, så jeg orker ikke ha han på brystet veldig lenge, men det er veldig koselig de 5 min han ligger der :rodmer:

Kasper har begynt å gi klemmer faktisk og det er jo så koselig. Han strekker også ofte armene sine etter meg. Det smelter meg jo helt :hjerter_rundt: . Han er mest mammaklengete i perioder hvor tenna plager han virker det som. Veldig koselig, men tror faren syns det er litt leit når han fortrekker meg når det skal trøstes og koses. Når det er sagt så blir han så sykt glad når han ser pappaen sin når han kommer hjem fra jobb, han går nærmest i bro av glede. Og selv om han ler mye med meg så får han helt latterkrampe av faren. Føler vi har to roller, jeg er trygghet og kos og pappaen er lek og moro. Er det slik hos dere også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kasper har begynt å gi klemmer faktisk og det er jo så koselig. Han strekker også ofte armene sine etter meg. Det smelter meg jo helt :hjerter_rundt: . Han er mest mammaklengete i perioder hvor tenna plager han virker det som. Veldig koselig, men tror faren syns det er litt leit når han fortrekker meg når det skal trøstes og koses. Når det er sagt så blir han så sykt glad når han ser pappaen sin når han kommer hjem fra jobb, han går nærmest i bro av glede. Og selv om han ler mye med meg så får han helt latterkrampe av faren. Føler vi har to roller, jeg er trygghet og kos og pappaen er lek og moro. Er det slik hos dere også?

Det med ulike roller har vi her hjemme også. Hun får latterkrampe av pappaen sin hele tiden, jeg må virkelig jobbe for å få henne til å le sånn som med han ;)

Og hun blir helt fra seg av glede når han kommer hjem :) Det er koselig da, iom at han snart skal være hjemme med henne.

Kasper høres herlig ut da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemmer noen ganger at tassen din er nesten like stor som min. Du var jo i terminklubben etter meg, og "mai og juni"-klubben har vel ikke en gang født enda? :ler:

Får litt vondt av pappaen her jeg også, særlig i det siste hvor mammadaltingen har blitt helt ekstrem. Nå er det sånn at hvis han er trøtt og survete så er det BARE jeg som fungerer. Det hjelper ikke uansett hvor mye pappan stryker, koser og synger; det er hylgrining helt til jeg kommer.

Men det går nok over, og jeg prøver å fokusere på at vi har forskjellige roller jeg også, sånn at ikke pappaen føler seg helt tilsidesatt.

For det er jo sånn at han synes pappaen er mest stas når det skal lekes og herjes, mens jeg er favoritten når han er trøtt og sliten.

Hvordan går det med søvnen hos dere om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver ift mammadalt og sånn, det var faktisk verre hos storebror enn nå med lillesøster. Han var mer mammadalt (og fortsatt er det) på denne alderen, hun er mer åpen og "interessert" i andre mennesker.

Det eneste er at det kun er jeg som får henne til å sove noen ganger på kveldene, men ellers duger pappa like godt :) Sånn var det som sagt ikke med storebror, men jeg nyter det faktisk (at hun ikke er super mammadalt) :)

Fortsatt kan det ofte skje at det kun er jeg som får lov til å hjelpe han (storebror) med ting og at det kun er jeg som duger. Så jeg får jo litt mer frihet nå kan du si. :) Men en situasjon som gjorde det ekstra godt for mammahjerte, siden hun ikke er altfor mammadalt enda, var da jeg var på trening forrige uke og hun var i barnepassen. Da begynte hun tydeligvis å gråte og det eskalerte til hiksting så hun nesten ikke fikk puste. Med én gang hun så meg og jeg holdt henne begynte hun å roe seg og tre sekunder etterpå var hun superblid. Det var godt :hjerte: Så å ha mammadalte unger er jo koselig også selvfølgelig ;)

Ang roller, så er jeg helt enig :) Jeg har definitivt mer den omsorgs - og koserollen, mens pappa har morsom - hanfårmegtilåleskikkelig-rollen :fnise: Hun ser på pappan sin med forelskelse i blikket og det er helt fantastisk å se :hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hihi :fnise: Bra det ned supermamma! Er bare å ringe barnevernet her og sendeede på meg ;) At man må være hysterisk ang å ikke la barnet få smake noe søtt før om lenge er litt rart da morsmelka er veldig søt, mme og (men mme er jo liksom fy). Men selvsagt må sukker begrenses når de er små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med ulike roller har vi her hjemme også. Hun får latterkrampe av pappaen sin hele tiden, jeg må virkelig jobbe for å få henne til å le sånn som med han ;)

Og hun blir helt fra seg av glede når han kommer hjem :) Det er koselig da, iom at han snart skal være hjemme med henne.

Kasper høres herlig ut da :)

Ja, vi har visst begge laget noen skjønnaser altså ;)

Når starter du å jobbe igjen? :)

Jeg glemmer noen ganger at tassen din er nesten like stor som min. Du var jo i terminklubben etter meg, og "mai og juni"-klubben har vel ikke en gang født enda? :ler:

Får litt vondt av pappaen her jeg også, særlig i det siste hvor mammadaltingen har blitt helt ekstrem. Nå er det sånn at hvis han er trøtt og survete så er det BARE jeg som fungerer. Det hjelper ikke uansett hvor mye pappan stryker, koser og synger; det er hylgrining helt til jeg kommer.

Men det går nok over, og jeg prøver å fokusere på at vi har forskjellige roller jeg også, sånn at ikke pappaen føler seg helt tilsidesatt.

For det er jo sånn at han synes pappaen er mest stas når det skal lekes og herjes, mens jeg er favoritten når han er trøtt og sliten.

Hvordan går det med søvnen hos dere om dagen?

Kasper var slik ved legging i lang, lang tid og det var kun jeg som kunne legge han, dag og natt, og trøste om han våknet. Etter flere måneder så kjente jeg at nå måtte vi få han til å akseptere faren også (etter litt press fra han også, tror han syns det var vanskelig å ikke kunne bidra på det punktet). Det var en kveld hvor han gråt av og på i 20-30 min (i farens armer), og etter det har faren kunne legge. Det er fortsatt meg han strekker armer til om han ser at jeg er der om han er sliten, trøtt eller har vondt (mye knall og fall), men faren er i hvert fall akseptert som en god trøster nummer to. Det er bra.

Kasper har hatt noen gode netter, om vi ser bort fra når han står opp. Han sover gjerne til 03-04 før han våkner og ber om mat. Jeg har kapitulert der og lar han få mat, og kan heller ta den kampen når vi er tilbake fra Australia. Et nattmåltid er helt å leve med. Han står forøvrig opp mellom 05-06, og oftere nærmere 5 enn 6 om dagen, sukk. Han er en a-baby. Hvordan går det med F og soving? :)

Det du skriver ift mammadalt og sånn, det var faktisk verre hos storebror enn nå med lillesøster. Han var mer mammadalt (og fortsatt er det) på denne alderen, hun er mer åpen og "interessert" i andre mennesker.

Det eneste er at det kun er jeg som får henne til å sove noen ganger på kveldene, men ellers duger pappa like godt :) Sånn var det som sagt ikke med storebror, men jeg nyter det faktisk (at hun ikke er super mammadalt) :)

Fortsatt kan det ofte skje at det kun er jeg som får lov til å hjelpe han (storebror) med ting og at det kun er jeg som duger. Så jeg får jo litt mer frihet nå kan du si. :) Men en situasjon som gjorde det ekstra godt for mammahjerte, siden hun ikke er altfor mammadalt enda, var da jeg var på trening forrige uke og hun var i barnepassen. Da begynte hun tydeligvis å gråte og det eskalerte til hiksting så hun nesten ikke fikk puste. Med én gang hun så meg og jeg holdt henne begynte hun å roe seg og tre sekunder etterpå var hun superblid. Det var godt :hjerte: Så å ha mammadalte unger er jo koselig også selvfølgelig ;)

Ang roller, så er jeg helt enig :) Jeg har definitivt mer den omsorgs - og koserollen, mens pappa har morsom - hanfårmegtilåleskikkelig-rollen :fnise: Hun ser på pappan sin med forelskelse i blikket og det er helt fantastisk å se :hjerter:

Mammadalting er veldig søtt, og jeg nyter det mens jeg fortsatt har det. Har hørt at mange babyer knytter seg veldig til faren i pappapermisjonen og kan fortrekke han for en periode. Det tror jeg blir tungt for meg gitt :huh: . Samtidig er det jo bra, som du sier. At far og barn også kan knytte et sterkt bånd, så blir det kanskje mer likestilt. Har vært litt tungt i den perioden hvor jeg var den eneste som dugde, men nå ser det ut som vi har snudd denne trenden (se svar til Frk. Vims).

Hihi :fnise: Bra det ned supermamma! Er bare å ringe barnevernet her og sendeede på meg ;) At man må være hysterisk ang å ikke la barnet få smake noe søtt før om lenge er litt rart da morsmelka er veldig søt, mme og (men mme er jo liksom fy). Men selvsagt må sukker begrenses når de er små.

Ja, begrensing er sikkert lurt. Tror jeg. Leste nemlig om et foreldrepar som bevisst hadde styrt unna konseptet lørdagsgodt og kunne gi barna is på en onsdag så vel som på en lørdag. Det var fordi det søte ikke skulle være noe ekstraordinært, forbeholdt spesielle situasjoner og som barnet gledet seg til. Det hadde resultert i barn som ikke var opptatt av godterier i det hele tatt. De spiste det ja, men de kunne si neitakk til is og be om et eple i stedet.

Interessant lesning var det i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye spiser barna deres? Er så redd for å gi han her matmomsen for mye. Slik er dagen våres:

• Mellom 03:00-04:00: Nattpupp. Alt fra 5 min til 15. Han har aldri ammet lenge av gangen.
  • 05:00-06:00: Morgenpupp. Ofte i 15 min. Av og til lengre, men da er det mest kos.
  • 07:00: Frokostgrøt. 1 porsjon med morsmelk/mme i. Kan ha i sviske-/aprikos-/bananmos.
  • 08:00: Pupp. 5-10 min før han skal sove.
  • Sover. Ofte bare 30 min.
  • 10:00: Lunsj. Grønnsaksmos med morsmelk/mme i+olje. Omlag 150-170 gram.
  • 11:00: Pupp. 5-10 minutter før han skal sove.
  • Sove. Fra 1.5-2.5 time.
  • ca. 14:00: Middag. Middagsglass med hjemmelaget mat. Jeg lager porsjoner på 170 gram. Kan få 5-6 ts med fruktmos til dessert om jeg har.
  • 15:30: Pupp i 5-10 minutter.
  • Sove. 30-60 minutter.
  • Noen ganger vil han ha litt pupp igjen når han står opp, andre ganger ikke.
  • 17:00-17:30: Kveldsgrøt. 1 porsjon med banan og avokado i, samt morsmelk/mme. Kraftig soveporsjon, hehe.
  • 18:00-18:30: Pupp i 5-15 minutter.
  • Sove.

Det hender han får en smoothie som mellommåltid (lager selv) om han virker sulten, evt en brødskalk å tygge på. Han er veldig aktiv om dagen nemlig, åler og reiser seg over alt. Ofte høy puls på barn OG mor, haha. Han er jo også 10 kilo så han trenger jo mer mat enn en baby som er noen kilo under. Han er jo like stor som jeg var som ettåring nemlig :hoho:

Men ja, ser dette ok ut eller får han for ofte mat? Han virker sulten når jeg gir mat og jeg slutter å gi når han kniper igjen munnen. Det er ikke alltid han spiser opp maten sin altså, det gjorde han f.eks ikke til frokost i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mye mer enn hva min jente spiser, men hun er jo mindre og da ;) Men hva slags grøt gir du? I de ferdige grøtene er det mme i i hvert falk så da trenger man ikke tilsette. Helsesøster sa til meg igår at det vanlige for en på 7 måneder er to grøtmåltider og kanskje litt middagsmat innimellom der.

Men om han er sulten må han vel få ;-) Du kan jo kontakte hs?

For å svare på ditt forrige spørsmål så begynner jeg å jobbe om en måned! Men jeg skal tilbake i permisjon og ferie etter pappapermen da :) Til august.

Endret av Dyregod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...