Gå til innhold

Prosjekt Lykke


ainna

Anbefalte innlegg

Æsj, lykke meg en viss plass. Nå har jeg altfor mye å tenke på til å nærme meg det stedet hvor man kan tenke på sin egen lykke. Lykke i dag er om jeg kan få krysset av noe på lista over alt som skal gjøres, i tillegg til å ivareta ungene og gamle foreldre og alt man skal huske på!

Og sånn er det i dag, og det er helt greit. Alle dager kan ikke være sånn at man kan fokusere på selvutvikling og indre velvære. Vet jo at jeg har det godt i livet mitt...

(til meg selv:) og ja, husk du er god nok... Du er god nok, selv om det er litt stress akkurat nå, og du ikke står der med nybakte boller og et veldrevent familiemaskineri, med perfekt innredet hus og alt støkent... Du er god nok akkurat som du er. Hjemmet ditt er godt nok. Det er faktisk bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fine dager, sol, fri, skoleferie, mye mat, godt lesestoff, og litt vin... Alt ligger til rette for ekte lykke.

Så nå gjelder det bare at jeg klarer å se det, klarer å snappe opp de øyeblikkene som er fine, og nyte dem. Javel, så blir de rene mattene mine skitne, javel så er det en unge som tisser på seg, eller mister en av de nyinnkjøpte vottene på skituren.... Jeg trenger vel ikke å forvente det perfekte....om ikke det blir akkurat som jeg har sett for meg: Javel! Ta deg sammen, du er voksen. Det er vel ingen krise. Rist av vedrusket av den matta, og skift de klærne, og ta en annen vott davel. Jeg har pleid å la mine egne forventninger ødelegge for meg. Og ja, jeg er god nok, selv om det er vedrusk på den rene nye matta. Jeg er faktisk god nok. Selv om jeg foretrekker å sitte lenge å drikke kaffe og lese påskekrim i stedet for å leke friske leker med barna ute i det fine været.

Det betyr bare at når jeg faktisk skal ut å være sammen med ungene, så har jeg ekte overskudd og lyst til å gjøre det. Det er viktig for meg å være ekte, ikke bare gjøre ting fordi jeg bør...

God påske alle! Og tillat deg å nyte dagene :briller::strix:

Endret av ainna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå er det sånn at jeg bare eksisterer. Går helt på autopilot og gjør det jeg skal for å få dagene til å gå opp med alle planlagte gjøremål. Det er noen sånne dager med stramt program, og det går akkurat opp. Man kan vel si at jeg er tilfreds med det, men litt sliten.

Jeg klarer ikke, orker ikke å kjenne etter hva jeg vil, hvordan jeg har det, hva jeg trenger. Akkurat nå er det sånn, og det er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, forresten... blir lykkelig av å tenke på mannen min.. så deilig å ha den følelsen midt i en travel hverdag. Jeg føler meg heldig. Selv om jeg føler at jeg bare eksisterer, så dukker altså en lykkefølelse opp i hjertet mitt. Det er altså mulig! :hjertesmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Når du har fått det du ønsker deg...er det da lykken begynner?"

- sitatet er hentet fra en reklame for posten.

Tenker at det kommer jo an på hva man ønsker seg. Tror at når jeg famlet mer med dette så ønsket jeg meg feil ting: en liten stund for meg selv, en kafetur, ett blikk fra mannen min, et kjærtegn, voksentid...

Ingenting av dette gav meg "ordentlig" lykke om ikke de innerste sirklene var fyllt med gode ting. Noe må være på plass først, en grunnmur av trygghet- for meg selv og for de som betyr noe for meg.

Vet ikke hvorfor det er anderledes nå, nå finner jeg lettere den tilfredse følelsen av å ha det bra.. kan være på grunn av refleksjonene jeg gjør, eller på grunn av at en del faktisk er på plass i livet.

Hva gir meg lykke i dag?

Dagens lykkemål:

Se at barna mine har hatt en bra dag på skolen.

Så etter det, da kan jeg kose meg etter å ha fått unna noe husarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsummering av gårsdagens lykkemål:

ikke oppnått!

Men det betyr ikke at jeg ikke følte lykke i går!!! Har nemlig endelig skjønt at det er ikke noe jeg gjør som gir meg en følelse av lykke! Det er jo hvordan jeg har det. Og hva er det som påvirker hvordan jeg har det???

-jo det er de sirklene av viktige og mindre viktige ting som må være på plass. Det hjelper ikke med ryddig hus hvis barnet ditt ikke har det bra. Eller mannen din ikke har det bra. Eller du krangler med mannen din den dagen.

I går hadde jeg det bra selv om jeg ikke fikk gjort det jeg hadde planlagt, simpelten fordi jeg fikk koselig skravlebesøk, og fordi mann og barn (og hund) hadde det bra :-)

Føler meg litt tunglært, må liksom ha det inn med teskje... det har vært en lang vei..

neste spørsmål blir vel: i hvilken grad kan jeg selv påvirke min lykkefølelse.

Det at jeg erkjenner at jeg er god nok er første steg. Den sitter langt inne, og jeg må nok gå mange runder med meg selv der....

:-)

Lykkeklem til dere som gidder å lese dette .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei dere.

Det som har gitt meg lykke de siste dagene, er å få holde på med det jeg elsker, favoritthobbyen min! Fint å ha mulighet til å gjøre det man er glad i.

Godt :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare generelt lykkelig om dagen... Herlig.

Vet at mange ting i livet er på plass, det er vel det som gjør utslaget.

Trygt og godt.

:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da var jeg der igjen: Har småkranglet med ungene i morrest, ble litt mer irritabel enn nødvendig. Dårlig samvittighet nå, og lurer på hvordan det vil prege skoledagen.

Hatt det fint i helga, men klarte altså å ødelegge mye i morrest med det sure humøret mitt.

Så er det bare å brette opp ermene og ta tak i meg selv:

- javel så var jeg sliten og trett

- javel så var barnet mitt også sliten og trett

- javel så kranglet vi

- javel så burde jeg vært mer voksen, tatt ansvar for situasjonen

Javel

Men jeg gjorde hvertfall det jeg mente var rett der og da. Jeg prøvde å gjøre mitt beste.

Da jeg så at det bar gal vei, så stoppet jeg, og snudde situasjonen.

Det er vel ikke det værste i verden at jeg var irritanbel, og litt sint. Jeg var ærlig på følelsene mine, og ekte.

Jeg sørget for å si unskyld, og vi hadde en fin tone da vi sa hade.

Jeg tenker for mye, forventer det perfekte av meg selv.

Så nå må jeg huske på: Jeg er god nok som mamma.

Jeg er god nok akkurat som jeg er.

(selv om jeg gjorde feil..., så er jeg ikke feil)

Ellers øver jeg på å kjenne etter, og bare være uten å tenke så mye.

Huff... tenker for mye, analyserer for mye...og er irritert på meg selv for det også. Øver på å ta ting mer som det kommer. Og så må jeg enda i tillegg si til meg selv: Jeg er god nok selv om jeg tenker for mye.

Den personen jeg er, det mennesket jeg er: det er godt nok. Jeg er god nok.

Sukk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner tilfredshet over å levere saker og ting dit det hører hjemme... for eksempel et problem som skolen "eier" leveres til rektor eller lærer, sånn type "dette må dere ordne opp i". Sånn, så har de fått saken, de som skal ha den.

Eller en sak på jobben, for eksempel et problem mellom to kolleger... ta opp saken med den det gjelder, definere hva som er problemet, og hvem som eier det, vips, er det av mine skuldre.

Selvfølgelig, er det et problem som jeg selv eier, noe jeg må ordne opp i selv, ja da gjør jeg det med stor tilfredshet.

Det er noe med å løfte steinene vekk fra skuldrene, en og en stein, og plassere den der den hører hjemme. Noen steiner må man nok bære, men da gjelder det å finne en riktig arbeidsstilling tenker jeg.

Sånne ting kan noen gang ligge i veien for evnen til å føle lykke.

I dag er det noen steiner som må plasseres, enten til andre, eller i en bedre arbeidsstilling. Vi får se når dagen er omme hvor de steinene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å lese om at du er så positiv. Så flink du er. Stor klem til deg :roser:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fint å lese om at du er så positiv. Så flink du er. Stor klem til deg :roser:

Takk for koselig tilbakemelding, nå ble jeg glad :helen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. Nå er det sånn at jenta mi ikke har det så greit. Og da har ikke jeg det greit heller. Jeg føler meg mislykket når jeg ikke klarer å være der for henne på den måten jeg skulle ønske.

Samtidig er hun så krevende at jeg skulle ønske meg litt "fri" fra henne, om så bare en eneste dag. Så får jeg kjempedårlig samvittighet for at jeg tenker sånn. Det er som å være i en boble.

Er så sliten av dette, det koster så mye. Samtidig vet jeg at vi er heldig på mange måter, har flotte ressurssterke barn, og mye av mine frustrasjoner handler om mine egne forventniger til hvordan det skulle bli, hvordan vi skulle ha det, hvordan mor jeg skulle være, og hvordan barna mine skulle være.

Dagens lykkemål:

Huske på at du er god nok!

Og huske på at hun er god nok! Den fine kloke jenta. Hun gjør det hun gjør for å ta vare på seg selv. Jeg ønsker å akseptere henne som hun er.

Sukk.... tror jeg skal gi mannen min en ekstra klem i dag, så kanskje jeg får en ekstra klem tilbake :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjalp hvertfall å gi ham en ekstra klem, fikk mange klemmer tilbake :-)

Fortsetter med å fokusere på at jeg er god nok, kjenner at det er der det stopper opp fortsatt.

Jeg vet jo med fornuften min at jeg gjør det jeg kan, og at det er det beste jeg kan gjøre. Jeg vet også med fornuften at vår datter er en flott jente, og at jeg burde senke forventningene mine til henne. Jeg krever altfor mye.

Så husk:

Jeg er god nok.

Hun er god nok.

Helgas lykkemål:

nyte gode dager, bare være, prøve å tenke mindre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herremin nå skal det bli godt med helg!

I dag skal jeg spise en nydelig middag, med et godt glass vin til, sammen med min mann.

Og så skal jeg se idolfinalen, og heie på Eirik (eller hva han het..)

Så enkelt. og jeg gleder meg, og jeg blir glad av å tenke på det. Og i morgen skal hele familien jobbe ute i hagen. Og det gleder jeg meg også til :-)

Fin dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en fantastisk helg! på alle måter. Har faktisk kjent meg lykkelig. Har hatt det fint sammen med mannen min og barna. Vi har sett på tv og jobbet sammen, kost oss om kveldene med god mat.

Smiler nå, jeg har det godt.

(og jeg vet at det er sånn det kjennes når allt er på plass i livet. Har mye å være takknemlig for)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir mindre lykkelig av bråkete naboer, rot og sand i gangen, unger som krangler og at melka er gjenglemt på kjøkkenbenken i går kveld....

Men da hjelper det med det kysset (et heftig sådann) :kline:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...