Gå til innhold

Prosjekt Lykke


ainna

Anbefalte innlegg

Vel, nå har jeg vært her inne en stund, og nå tar jeg steget: skal prøve meg på en dagbok.

Formål: Finne ut hva som gir meg lykke

Hverdagslykke, lykke i livet, lykke i de små øyeblikk, tenker både stort og smått...vi får se hvilken retning dette tar.

Ønsker meg selv lykke til med min nye dagbok, og med prosjektet :hjertesmil: Håper denne dagboken kan inspirere andre til å finne sin lykke i hverdagen og i livet.

Endret av ainna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dagens spørsmål: hva gav meg lykke i går? hva er lykkemålet mitt for i dag?

Svar: Lese i boka mi i fred og ro.

Kommer kanskje til å få ryddet tid til det i dag og. Det blir et spørsmål om prioritering, det går i ett med familie, treninger og alt som skal gjøres... men, mitt nye "prosjekt lykke" forplikter, så i dag er mamma opptatt en tre kvarters tid i ettermiddag, sånn er det.

Gleder meg allerede.

Smiler nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, for å oppsummere gårsdagens målsetting:

mor plasserte seg i senga på rommet med bok, puter, riktig belysning, og døra igjen. Ungene ute og leker, og mannen opptatt med sitt. Så ringte eldstebarnets telefon. Og ringte... Gjorde alt for å overse det. Gikk for å se hvem det var, la telefonen tilbake, og prøvde å konse på boken. Så ringte den igjen, lenge... klarte å overse.. Så gikk det en liten stund så ringte min telefon. Hørte at mannen min svarte på den, og så kom han inn til meg og sa at det var minstemann som var havnet i krangel med en kamerat. Hadde telefonen hos meg etter det, men tenkte egentlig mest på minstemann, mens jeg leste boken min...

Så kom mannen min inn og sa at vi var bare nødt til å begynne å montere det klesskapet vi hadde utsatt og utsatt (og som jeg hadde mast på ham om). Så da var lykkestunden over.

Kompenserte det hele med en lang trim/skravletur med veninna mi om kvelden, det hjalp veldig.

Mål for i dag:

Lese boka mi, men bare ett kvarter. Må visst senke kravene. Da skal døra være stengt, og lyden på mobilen av. Da får alle henvendelser gå til far....

Smiler faktisk, liker det nye prosjektet mitt...lykke :smilorange:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva skal man si om dagen i går... Prioriterte barn og husarbeid fra middag til kveld. Ble ikke noe boklesing i det hele tatt. Til gjengjeld koset jeg meg max og så på Greys, først sammen med mannen min, og det var fint, og så gikk han og la seg midt i episoden, og da så jeg alene på tv, med talgelys og ro i huset.

Det er noe med det å få være helt alene, det gir meg så mye. Det å gjøre ingenting alene kan nesten være litt skummelt, da kommer det masse tanker og følelser. Men jeg tror det er sundt.

Målet i dag er jeg litt usikker på. Det kommer til å gå i ett, med diverse gjøremål med barnas aktiviterer, og så skal jeg til frisøren...

Tror jeg skal ha som mål å legge meg tidlig. Det er godt, hvis man tillater seg det, dropper den siste runden med husarbeid og gjøremål.

Dagen startet forresten med litt ekstra lykke... Det er jo en del rutiner for når man gir hverandre kjærtegn. I dag fikk jeg et uventet kyss på morgenen fra min kjære. Det gjorde meg skikkelig glad.

Er egentlig inne i en periode med litt opprensking og krangling, så det gjorde godt.

Er ikke i havn med lykkemålet mitt, men er på vei til noe godt. Og verktøyet er bevisstgjøring gjennom denne dagboken. Det er godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, legge seg tidlig funket som snus. Det var faktisk to ting på en gang, ro og hvile, OG lese boka mi. For jeg sovnet ikke med en gang. Klarte å koble ut all planlegging og bekymringer for småting med jobb og unger, og bare være meg. Suksess.

Okei, dagens mål: hmm ja hva skal man si. Får ikke lagt meg tidlig i dag, må ordne mye til helga. Og det er to ulike aktiviteter for barna vi må delta på. Så da tror jeg faktisk at målet kan være å få unna en del husarbeid i kveld. Og hvis jeg da sitter et par minutter stille i stua når alle har lagt seg, evt sammen med mannen min, da får jeg det godt. De minuttene der, når alt er i orden, det er lykkemålet mitt i dag.

(hva som inngår i "alt er i orden", det er et annet kapittel, og må gå seg til i løpet av dagen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Droppa husarbeid og dro på besøk til en god veninne, og skravla, og drakk nydelig te. Det var skikkelig trivelig og ordentlig sjelemedisin.

Og da blir det mer husarbeid i dag, men det var verdt det. Trur jeg skal sette mål for hele helga, og det må være å følge opp det jeg lærte i går:

Nyt øyeblikket og grip dagen.

Bakdelen e jo allt husarbeidet som hoper seg opp, så det gjelder vel å finne en mellomting.

En kopp kaffe mellom slagene med et ukeblad, et inpulsivt besøk, en tur i frisk luft. Skal ta det som det kommer, men poenget er vel å gripe anledningen når den byr seg, og være litt bevisst på å nyte det.

Jeg har i allefall lett for å fokusere mest på det som er pes og kav og mas. Tenker ofte på alle krav til meg som mor, kone, veninne, datter, ansatt osv,osv, og lar det fylle dagene. Oppstår det gode øyeblikk eller "hverdagslykke-stunder" har jeg hatt en tendens til bare å bli bitter fordi det varte så kort, eller ikke kom oftere. Jeg ønsker å bli mer bevisst det som er bra, la det fylle tankebildet mitt.

Kanskje jeg ikke gjør mer positive ting, i flere antall minutter enn før, men jeg har i allefall mer fokus på det positive, og det kjennes bra.

Riktig god helg folkens.happy.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen

Ja, jeg må absolutt si meg fornøyd med helga! Fredagen va så som så, var helt daff, sank dypt med i godstolen med potetgull og brus og koset meg med familien. Kunne selvsagt ha bebreidet meg for manglende husarbeid men siden jeg nå fokuserer på å ha det bra vil jeg bare konstatere at jeg hadde det helt topp. Voknet lørdag med arbeidslyst og gjorde unna husarbeid, og mange andre ting som skulle vært ordnet i min andre jobb. Det innebar en god lykkefølelse da lørdagskvelden kom. Kunne ta imot besøk med en god følelse.. (...enda jeg ikke var kommet i havn med å vaske badet)

Søndagen var jeg enda mer effektiv og vasket alle vinduene i huset,før jeg dro ut og jobbet ute med ting og tang som skulle ordnes, så fikk jeg både frisk luft og trim i samme slengen. Søndagskvelden var det tv-kos igjen sammen med familien.

Det viktigste av allt: Jeg har lest ut boken min. Mellom alt det her har jeg tatt meg tid til å stupe ned i boken min, ha på talgelys og ta en kopp kaffe og bare nyte.

Oppsummert synes jeg at jeg har nådd lykkemålet mitt i helga. Synes jeg er blitt mer avslappet på å nyte det som er bra.

Dagens lykkemål var opprinnelig å trene, men er ikke i toppform, så vi må se hva det blir av treningen.

Reservemål: den gode samtalen med barna?

Kanskje jeg skal prøve meg på å nyte de små øyeblikkene med barna? har så lett for å klage på at det er så slitsomt, allting. Kanskje jeg burde prøve noe nytt også i forhold til barna... Ja, jeg skal jammen prøve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj!!! det gikk skikkelig dårlig. Fannt fort ut at man ikke kan planlegge lykkestunder som innbefatter samspill med andre (ehh særlig når det er ditt eget avkom, som i tillegg er irriterende lik deg selv).

Det endte med mye irritasjon og til slutt krangling. Lurte et øyeblikk om det ikke snart skulle komme noen voksne å ordne opp, så kom jeg på at det jo måtte være meg selv. Tok meg sammen, og ordnet opp, alle ble venner, og ungene gjorde til slutt det de hadde fått beskjed om.

Men kan ikke akkurat si at det var lykkefølelse jeg satt igjen med. Oppdrag totalt mislykket.

Vel: I dag er målet definitivt å legge seg tidlig. Kl 21.00 skal det være stille i huset, da skal det være voksen tid, og så tidlig kveld. Og sånn er det bare.

Voksen tiden skal i dag brukes til talgelys, avis og kanskje bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tanker om denne dagboka...

Om en stund skal jeg evaluerere målene mine. Setter jeg riktige mål, er det rett å i det hele tatt sette mål? Kanskje jeg må endre fokus, eller er jeg på rett veg?

Veien må bli litt til mens jeg går, ønsker ikke å følge en "oppskrift" av noe slag. Kjenner at det viktigste arbeidet skal gjøres inni hodet mitt, en endring av holdningen eller innstillingen min.

Tankeprosessen går for fullt. :lillesky:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammensanten meg, i går hadde jeg fine samtaler med barna, gode stunder, helt impulsivt.

Og fikk lagt dem til kl 21 som planlagt, dvs eldste var våken og sa ikke god natt før halv ti, men det var ro i huset fra rundt ni. Fikk voksentiden som jeg ønsket meg, og hadde det fint.

Men så kommer spørsmålet: hva gjorde meg lykkelig? Jo det at jeg hadde det fint med barna gav meg en god følelse, slik at jeg kunne nyte voksentiden uten bekymringer. Ønsker jo å være en god mamma.

Tenker at jeg bruker veldig mye energi på å bekymre meg for ting. Kjenner at det er fint å bevisstgjøre meg på hva som er bra for meg.

Ok: dagens mål? Hmm, det må bli "ta det som det kommer, ikke gruble så mye"

Og så har jeg veldig lyst å lese litt.

(og så må jeg egentlig vaske badet først...., vi får se)

Hva gjør deg lykkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jippi, værdens lykkeligste dag! Fikk koset meg med familien, skikkelig fine stunder med alle og enhver, og endatil fikk jeg vasket badet. Sovnet da ikke før etter kl tolv, men det var med en sååå god følelse!

Ja, det var det beste målet jeg har satt meg.

Skal vi se, målet for i dag? Litt organisering med barna, men det er ikke en sånn dag at det kommer til å gå i ett. Kjenner at jeg noen ganger fyker rundt og skal gjøre alt, og i dag har jeg lyst å prøve å være litt mer i nuet, det jeg ikke får gjort nå kan jeg gjøre senere, uten at det trenger å bli noe problem.

Så da passer det vel å si "være tilstede i nuet, nyte øyeblikket".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lykkemålet er vanskelig å oppnå når barnet ditt ikke har det bra...... er min lykke avhenigig av barnas sinnsstemning? er det riktig? skal det være sånn... er det ikke nok å vite at jeg gjør det jeg kan? det er jo ingen krise om barnet har en dårlig dag?

huff... :daane:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo det var en krise når barnet ikke hadde det bra i går, men jeg klarte ganske godt å sortere, gjorde det jeg skulle for barnet mitt, så den situasjonen ordnet seg, og deretter klarte jeg å være fornøyd med det som var bra denne dagen. Det var fryktelig mens det stod på, og jeg tenkte at nå forsvinner jeg ned i "kjelleren", men så håndterte jeg det slik jeg visste var rett. Det har selvsagt skjedd ofte, men jeg har latt meg prege av "vanskeligheter" lenge etter at det egentlig har løst seg. Jeg bestemte meg for å ha det bra, og klarte å få en fin dag, og sette pris på det som er bra i livet mitt. Fint.

Så var det snart helg. Er alene med ungene denne helga, og ser for meg at jeg kan føle meg oppspist til tider. Tror lykkemålet mitt må være et resultat av de siste par dagene: Ta det som det kommer, og nyte det som er bra. Ønsker å ikke la meg bli satt ut av en liten hump på veien.

Refleksjonen omkring hva som gjør meg lykkelig foregår stort sett hele tiden nå på grunn av denne dagboken. Hva skal til for at jeg kan ha en flott dag, føle lykke og glede...?

Ha en god helg alle som leser dette :lillesky:

Hva er deres lykkemål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg oppnådde lykke ved hjelp av målet mitt i helga. Hadde det kjempefint.

Merker at jeg er på rett spor, bare det å bevisstgjøre meg, kjenner hvor viktig det er!

Lykkemål i dag: være vennlig mot mine nærmeste. Husfred. Da tror jeg at jeg får det bra.

Fortsetter også med den tankegangen jeg har begynt på: ta ting som det kommer, ikke gruble så mye.

Så...

Ha en fin ny uke alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, kjenner at jeg kan sette mål for en uke nå, trenger ikke skrive her hver dag for å være bevisst. Så målet er vel bare å følge opp de refleksjonene jeg har gjort her, og fortsette bevisstgjøringen:

Hva gjør at jeg føler lykke? Hva skal til for at jeg har det bra?

Og for å oppnå lykke: Ikke gruble så mye, ta ting som det kommer, ikke tenke det værste, være tilstede i nuet, nyte øyeblikket...

Så skal dette gå helt fint!

Ønsker meg selv lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Heisann.

Det er oppturer og nedturer. Men jeg kjenner at jeg føler lykke oftere enn før.

Er det riktig at lykke skal være bare å få være litt i fred? evt litt i fred sammen med mannen min?

Burde jeg føle mer lykke over å være sammen med barna? eller er det greit å si at det er slitsomt?

Kjenner at jeg i perioder blir irritert når jeg hører ordet "mamma"....

Føler stor lykke når det går på mine premisser, og alt går som smurt, vi rekker det vi skal, de rydder etter seg, ol. ... og når de sover søtt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helga var fin, men var irritert fordi jeg ikke rakk å se Frasier på tv2 zebra om formiddagen. Hvor teit er ikke det, å la seg irritere over noe så banalt?? Bare fordi jeg hadde gledet meg til å se gamle Frasier episoder....velvel... idiotiske småting, men jeg lar meg altså irritere. (og så Frasier enda!!!) Det viser bare at jeg virkelig trenger å øve på å være glad for det som er fint.

Det var jo såååå vanvittig mye annet som var fint i helga.

Men, typisk meg, har fokus på de tingene som ikke var så bra. At jeg ikke fikk gått den turen jeg hadde planlagt. Ser ut til at jeg driver å ser for meg hvordan ting skal bli, så blir jeg skuffet når det ikke blir som jeg hadde tenkt.

Jeg burde nok satt meg lykkemål for helga ja, så hadde jeg nok husket på å se det som er bra...

Velvel: lykkemål denne uka: en stund med talgelys og boka mi, helt for meg selv, gjerne med en kopp te.

Dette må jeg få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Har ikke fått til det jeg ville, men enda bedre:

Fikk veninnebesøk med te,

Neste kveld: Kosestund foran tv'n i armkroken til mannen min :hug:

Når slike øyeblikk dukker opp, gjelder det å nyte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten:

Er det noen som får noe ut av denne tråden? Gi meg gjerne tilbakemeldinger, da blir jeg veldig glad :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...