Gå til innhold

20-åring døde etter legetabbe - Ingen konsekvenser


Gjest Gjestinnen

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en veldig god venn av meg som døde på Haukeland sykehus for snart 3 år siden på grunn av legetabbe,saken var i media og avis...det eneste familien fikk var en "beklager" og at de skjønner jo seff at dette her var jo helt tragisk...

Hva v

Synes du de skulle ha fått? Hva ville vært riktig å gitt til dem?<br /><br /> Anonym poster: ad7842349994172d8806af4d40a31ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den dagen vi vanlige slipper unna med ulovligheter, vil jeg støtter dagens ordning hvor det er nok å beklage forholdet og deretter går videre med løfter om at man skal "lære" av det.

Men så lenge vi ikke kan si "Beklager at jeg kjørte for fort herr konstabel" og dermed slippe bota, samtidig som ansvarlige I staten I realiteten er immune mot straff, aksepterer jeg det ikke. At en familie opplever den ultimate tragedien og mister sitt barn og at det kun blir et "beklager" er fullstendig uakseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen vi vanlige slipper unna med ulovligheter, vil jeg støtter dagens ordning hvor det er nok å beklage forholdet og deretter går videre med løfter om at man skal "lære" av det.

Men så lenge vi ikke kan si "Beklager at jeg kjørte for fort herr konstabel" og dermed slippe bota, samtidig som ansvarlige I staten I realiteten er immune mot straff, aksepterer jeg det ikke. At en familie opplever den ultimate tragedien og mister sitt barn og at det kun blir et "beklager" er fullstendig uakseptabelt.

Vil du tiltale butikkarbeideren for forgiftning/evt giftdrap om man er veldig uheldig, også da, hvis det selges mat med salmonella, e.coli ol?<br /><br /> Anonym poster: ad7842349994172d8806af4d40a31ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva v

Synes du de skulle ha fått? Hva ville vært riktig å gitt til dem?<br /><br /> Anonym poster: ad7842349994172d8806af4d40a31ed9

Ihvertfall ikke slippe unna med det hele...

Vil du tiltale butikkarbeideren for forgiftning/evt giftdrap om man er veldig uheldig, også da, hvis det selges mat med salmonella, e.coli ol?<br /><br /> Anonym poster: ad7842349994172d8806af4d40a31ed9

Jeg synes Ikke butikkarbeider men produsent og evt de som skal kjekke kjøttvarer (matvarer sjenerelt) før de kommer til markedet

Endret av Sweetfrombergen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ihvertfall ikke slippe unna med det hele...

Jeg synes Ikke butikkarbeider men produsent og evt de som skal kjekke kjøttvarer (matvarer sjenerelt) før de kommer til markedet

Men du vil tiltale den enkelte sykepleier og lege for at budsjettet er latterlig og rutinene svikter?

Men hvem sjekker matvarene da? Bonden? Vi trenger alle de bøndene vi har! ...eller Mattilsynet?

Og er det alt man kan sjekke for? Og hva når maten er importert da?<br /><br /> Anonym poster: ad7842349994172d8806af4d40a31ed9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du vil tiltale den enkelte sykepleier og lege for at budsjettet er latterlig og rutinene svikter?

Men hvem sjekker matvarene da? Bonden? Vi trenger alle de bøndene vi har! ...eller Mattilsynet?

Og er det alt man kan sjekke for? Og hva når maten er importert da?<br /><br /> Anonym poster: ad7842349994172d8806af4d40a31ed9

Ved et hvert dødsfall som kunne vært unngått, må en lete etter skyldige som skal straffes. De fleste slike tilfeller finner vi på sykehus, men eksempelet med Salmonella i mat som årsak til dødsfall er et godt eksempel på et tilfelle der kilden til bakterien må identifiseres, og den som har ansvaret for "leveransen" av Salmonellaen må stå til rette.

Det må være et mål å lokalisere straffeansvar på personnivå ved alle unødige dødsfall. Det er generelt alt for mange som slipper straff etter uaktsomt å ha forvoldt en annens død, og i sær gjelder dette for sykehusleger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du vil tiltale den enkelte sykepleier og lege for at budsjettet er latterlig og rutinene svikter?

Men hvem sjekker matvarene da? Bonden? Vi trenger alle de bøndene vi har! ...eller Mattilsynet?

Og er det alt man kan sjekke for? Og hva når maten er importert da?<br /><br /> Anonym poster: ad7842349994172d8806af4d40a31ed9

Hva har rutinene eller budsjettet å gjøre med overdose av morfin?????!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved et hvert dødsfall som kunne vært unngått, må en lete etter skyldige som skal straffes. De fleste slike tilfeller finner vi på sykehus, men eksempelet med Salmonella i mat som årsak til dødsfall er et godt eksempel på et tilfelle der kilden til bakterien må identifiseres, og den som har ansvaret for "leveransen" av Salmonellaen må stå til rette.

Det må være et mål å lokalisere straffeansvar på personnivå ved alle unødige dødsfall. Det er generelt alt for mange som slipper straff etter uaktsomt å ha forvoldt en annens død, og i sær gjelder dette for sykehusleger.

...Desverre for noen som har ikke opplevd( Heldighvis) å miste nærmeste på grunn av det, blir det litt vanskelig å forstå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du ikke sammenhengen?

Nei..det eneste eg ser er at vår kjære ligger i graven og de som står ansvarlig for det jobber fortsatt der. For meg det holder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Nei..det eneste eg ser er at vår kjære ligger i graven og de som står ansvarlig for det jobber fortsatt der. For meg det holder!

Om du ikke ser sammenhengen mellom feil som blir gjort under stress og underbemanning , vil jeg si du er temmelig blind.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil som kostet et liv og de som gjørde den" feilen" måtte ta ansvar. Og stress og underbemanning er ikke en unnskyldning for hvert liv som ble tapt. Hva hadde du gjørt i en slik situasjon? Bare tatt imot en dypt medfølelse fra de øg ønsket de lykke til videre?...tror neppe det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil som kostet et liv og de som gjørde den" feilen" måtte ta ansvar. Og stress og underbemanning er ikke en unnskyldning for hvert liv som ble tapt. Hva hadde du gjørt i en slik situasjon? Bare tatt imot en dypt medfølelse fra de øg ønsket de lykke til videre?...tror neppe det

Selvfølgelig må den eller de som gjorde feilen, dømmes for uaktsomt drap. Dersom underbemanning hadde betydnjing, bør også den/de ansvarlige for disponering av arbeidsstokken vurderes tiltalt.

At de skyldige fortsatt er i arbeid i stedet for å sitte bak lås og slå, er en hån mot pasienten som døde og dennes etterlatte. Pasienters rettssikkerhet i Norge er en vits, mens leger og andre ansatte i helsevesenet får ture frem som de vil uten å måtte stå til rette for sine feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er at en del av disse feilene er det staten som har ansvaret for. Lange turnuser, brudd på overtidsbestemmelsene osv osv. Da blir staten selv en part i saken.

Anonym poster: 8af86997fdab03eb120a3fb597e4fef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at en del av disse feilene er det staten som har ansvaret for. Lange turnuser, brudd på overtidsbestemmelsene osv osv. Da blir staten selv en part i saken.

Anonym poster: 8af86997fdab03eb120a3fb597e4fef8

Det må gå an å finne en eller flere personer ved helseforetaket som er ansvarlig for at oppsett av turnus er lovlig. Dersom brudd på overtidsreglene ved sykehus koster liv, må det finnes enkeltpersoner i foretaket som er ansvarlige for dette, og som må stå til rette.

Dette fritar likevel ikke arbeidstagerne som var direkte involvert i feilen(e) som medførte død, straffeansvar. Den som uaktsomt forvolder en annens død (evt mislykkes i å forhindre en annens død der dette burde la seg gjøre - slik situasjonen ofte er på sykehus), SKAL dømmes for uaktsomt drap, miste autoriasjon for alltid og sone sin fengselsstraff. Det bør også alltid vurderes om det kan argumenteres for å skjerpe tiltalen til overlagt eller forsettelig drap. For eksempel må en slik skjerpet tiltale vurderes dersom en lege valgte en behandling, selv om h*n visste at en annen behandling som regel ville være mer effektiv, med den følge at pasienten døde.

Det er i tillegg på tide å øke minstestraffen for uaktsomt drap - ingen bør slippe unna med mindre enn 10 års fengsel i slike saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror alle og enhver burde tilbringe en uke eller to på sykehus for å se hva slags forhold disse menneskene jobber under. Jeg ser helter som jobber ræva av seg for at pasientene skal ha det bra, og som er like oppgitt over et tungrodd system som vi er. Jeg sier ikke at man ikke skal granske feil som oppstår og forsøke og lære av dem, samt sikre pasienter mot ansatte som mangler nødvendig kunnskap. I mange tilfeller dreier slike legetabber seg om en svært uheldig kombinasjon av mindre alvorlige enkeltfeil begått av ulike personer, og noen ganger bare en kombinasjon av faktorer som i seg selv ikke er uheldige eller kan anses som feil eller rutinebrudd, men som til sammen likevel blir skjebnesvangre. Slike ting synes jeg det blir feil å straffe folk for. Det er mennesker som jobber i helsevesenet, ikke roboter.

Jeg har akkurat ligget en uke på sykehus, og takker de høyere makter for at min jobb ikke er av et slikt kaliber at en lite glipp kan ta liv. Jeg gjør nemlig feil innimellom, jeg som alle andre.<br /><br /> Anonym poster: abe5ca463785fd3582678eeef2e9b243

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det må gå an å finne en eller flere personer ved helseforetaket som er ansvarlig for at oppsett av turnus er lovlig. Dersom brudd på overtidsreglene ved sykehus koster liv, må det finnes enkeltpersoner i foretaket som er ansvarlige for dette, og som må stå til rette.

Dette fritar likevel ikke arbeidstagerne som var direkte involvert i feilen(e) som medførte død, straffeansvar. Den som uaktsomt forvolder en annens død (evt mislykkes i å forhindre en annens død der dette burde la seg gjøre - slik situasjonen ofte er på sykehus), SKAL dømmes for uaktsomt drap, miste autoriasjon for alltid og sone sin fengselsstraff. Det bør også alltid vurderes om det kan argumenteres for å skjerpe tiltalen til overlagt eller forsettelig drap. For eksempel må en slik skjerpet tiltale vurderes dersom en lege valgte en behandling, selv om h*n visste at en annen behandling som regel ville være mer effektiv, med den følge at pasienten døde.

Det er i tillegg på tide å øke minstestraffen for uaktsomt drap - ingen bør slippe unna med mindre enn 10 års fengsel i slike saker.

Hvis man skulle kjørt med lovlig turnuser hele tiden samtidig som man skulle ha oppfylt kravene om innsparinger, så ville formodentlig enda flere mennesker dødd i helsekøene, fordi man da ville måtte redusere aktiviteten. Hvem skulle dømmes til fengslesstraff for de dødsfallene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 20-årig jente døde etter en uforsvarlig behandling på Ahus. Sykehuset får sterk kritikk fra helsetilsynet.

Men som i tilsvarende saker vi har sett tidligere, forløper disse sakene seg ganske likt:

1. Tabbe forårsaker katastrofale konsekvenser, ofte død

2. Sykehuset får kritikk av helsetilsynet

3. Sykehuset nekter for at de har gjort noe galt

4. Sykehuset beklager evt. det som har skjedd

5. Livet går videre, og ingen stilles til ansvar.

Til sammenligning vil mannen på gata bli tiltalt og straffet for uaktsomt drap hvis de begår uforsvarlige handlinger som medfører død på andre mennesker, f.eks. uvettig kjøring i trafikken.

Men når det er staten som begår disse uforsvarlige handlingene som medfører en gigantisk tragedie for ulike familier, holder det som regel med en beklagelse, og ingen straffes.

Hvorfor er det ikke likhet for loven? Hvorfor blir ikke de som var ansvarlige for denne uforsvarlige handlingen tilalt for uaktsomt drap?

Jeg bare spør.....

Hvorfor noen gidder å jobbe som kjøttsnekker er et bedre spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...