AnonymBruker Skrevet 11. september 2012 #21 Skrevet 11. september 2012 Jeg velger alltid økologiske egg, da hønene faktisk har rom å bevege seg på, noe frittgående høns ikke nødvendigvis har. Kjøper alltid økologisk, men har virkelig ikke tenkt over at det er "som å kjøpre en stor SUV". Tror jeg må sette meg mer inn i det. Jeg velger heller å betale noen ekstra kroner for støtte de som behandler dyrene bra. Anonym poster: d6e8a0f5a24dee9c2bb501db71050df6
Niennas Skrevet 11. september 2012 #22 Skrevet 11. september 2012 Tråden er ryddet for personangrep. Niennas, mod.
CathFoto Skrevet 11. september 2012 #23 Skrevet 11. september 2012 Det er da INGEN motsetning mellom å være glad i dyr og å spise dyr? Vi mennesker har spist dyr siden vi ble mennesker. Vi levde med dyra, vi respekterte dyra. Faktisk hadde stammemennesker langt tilbake i historien så stor respekt for dyrene de jaktet på at de tilbad dem. Dyrene gav menneskene tross alt liv. Totemer hos indianerne var av dyr. Selv i Egypt hadde de opprinnelig totemer og bilder av dyr. Det var litt seinere at vi begynte å menneskeliggjøre dyrene til "guder". Det finnes da ingenting vakrere og mer naturlig enn å høste av naturen, så lenge dyrene har hatt gode og frie liv? Det som er ekkelt i dagens samfunn er imidlertid at vi er så mange rike mennesker på jorda som vil ha kjøtt, og da må kjøttet masseproduseres. Da får selvfølgelig ikke dyrene samme naturlige liv. Jeg for min del jakter og fisker så mye jeg kan. Skulle nesten ønske jeg kunne leve et jeger/sanker-liv. Men det lar seg desverre ikke gjøre på fulltid. Så ikke ha dårlig samvittighet for at du spiser dyr. De menneskene jeg kjenner som har mest respekt og ikke minst forståelse for dyr og fisk er jegere og fiskere. Vi behandler alltid dyr og fisk med den ytterste respekt. Det har ikke skjedd få ganger at jeg har stupt uti iskaldt vann for å redde en fisk som ikke har klart å svømme seg ned etter slipp, eller gått hvileløst rundt i skauen i flere dager for å finne et skadeskutt rådyr. Jeg ser at mitt innlegg var upresist mtp det, men det jeg mener er kjøttindustrien, for det er fryktelig mye stygt i kjøttindustrien og dyrene har det ikke bra. Jeg tenker ikke på vilt, selvfisket/selvjaktet o.l. det er jeg veldig for, og ser ikke noe galt i mht dyevelferd.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 11. september 2012 #24 Skrevet 11. september 2012 Økologiske egg er en selvfølge. Og hadde jeg hatt råd, hadde det blitt Holtet kylling og Grøstad gris, men siden jeg ikke har råd til dette for ofte, så dropper jeg heller det kjøttet Og det beste er faktisk vilt. Dyr, som aldri har levdt i fangenskap. Derfor spiser jeg også lam. Selv om de er små, så har de aldri opplevd et liv innesperra av mennesker. De er lykkelig uvitende. Men jeg skulle virkelig ønske jeg var mye flinkere. Vi har en rovdrift på verdens ressurser, som ikke er bra for hele verdens økosystem. Og det er generelt for lite respekt fra forbrukerene der ute... vi skylder dyra såpass respekt. Det er bare en generasjon siden, man hadde en helt annen holdning til kjøtt. Hvor ble den av?? Hva skjedde? Tok priskrigen helt overhånd? 3
Ambivalent Skrevet 11. september 2012 #25 Skrevet 11. september 2012 Spiser bare fisk og ikke vanlig kjøtt og kylling, men er alt for dårlig til å velge fisk som ikke er oppdrettsfisk. Hender også jeg spiser tunfisk... Velger også alltid økologiske egg, men er for dårlig når det gjelder melkeprodukter igjen. Bør skjerpe meg, synes dyreindustrien er helt jævlig. Har vurdert å begynne å spise viltkjøtt, dog.
Gjest Wolfmoon Skrevet 11. september 2012 #26 Skrevet 11. september 2012 Som oppvokst på gård har jeg aldri sett et misforhold mellom det faktum at dyrene jeg har et forhold til, også kan havne på tallerkenen min. Det har alltid vært en naturlig del av livet. Og nå skal jeg ikke snakke på vegne av alle melkeprodusenter med storfe, men på gårdene jeg kjenner til ser jeg svært lite til plagede dyr. Tvert i mot er de godt tatt vare på, både for at produksjon av melk og kjøtt skal bli bra. Jeg er skeptisk til kylling, og skulle ønske meg både bedre merking og utvalg av produsenter i nærbutikken. Svin spiser jeg sjeldent. Egg velger jeg det som passer, men jeg unngår frittgående da det som nevnt ovenfor er en gimmick, ikke dyrevelferd. Jeg ser ingen motsetning mellom å respektere dyr, være glad i dyr og det å spise dem. For meg, og min famile, har det alltid vært naturlig. 3
Anoia Skrevet 11. september 2012 #27 Skrevet 11. september 2012 Det er da INGEN motsetning mellom å være glad i dyr og å spise dyr? Vi mennesker har spist dyr siden vi ble mennesker. Vi levde med dyra, vi respekterte dyra. Faktisk hadde stammemennesker langt tilbake i historien så stor respekt for dyrene de jaktet på at de tilbad dem. Dyrene gav menneskene tross alt liv. Totemer hos indianerne var av dyr. Selv i Egypt hadde de opprinnelig totemer og bilder av dyr. Det var litt seinere at vi begynte å menneskeliggjøre dyrene til "guder". Det finnes da ingenting vakrere og mer naturlig enn å høste av naturen, så lenge dyrene har hatt gode og frie liv? Det som er ekkelt i dagens samfunn er imidlertid at vi er så mange rike mennesker på jorda som vil ha kjøtt, og da må kjøttet masseproduseres. Da får selvfølgelig ikke dyrene samme naturlige liv. Jeg for min del jakter og fisker så mye jeg kan. Skulle nesten ønske jeg kunne leve et jeger/sanker-liv. Men det lar seg desverre ikke gjøre på fulltid. Så ikke ha dårlig samvittighet for at du spiser dyr. De menneskene jeg kjenner som har mest respekt og ikke minst forståelse for dyr og fisk er jegere og fiskere. Vi behandler alltid dyr og fisk med den ytterste respekt. Det har ikke skjedd få ganger at jeg har stupt uti iskaldt vann for å redde en fisk som ikke har klart å svømme seg ned etter slipp, eller gått hvileløst rundt i skauen i flere dager for å finne et skadeskutt rådyr. *høyt bifall og trampeklapp*
Guybrush Skrevet 11. september 2012 #28 Skrevet 11. september 2012 Økologiske egg er en selvfølge. Og hadde jeg hatt råd, hadde det blitt Holtet kylling og Grøstad gris, men siden jeg ikke har råd til dette for ofte, så dropper jeg heller det kjøttet Og det beste er faktisk vilt. Dyr, som aldri har levdt i fangenskap. Derfor spiser jeg også lam. Selv om de er små, så har de aldri opplevd et liv innesperra av mennesker. De er lykkelig uvitende. Men jeg skulle virkelig ønske jeg var mye flinkere. Vi har en rovdrift på verdens ressurser, som ikke er bra for hele verdens økosystem. Og det er generelt for lite respekt fra forbrukerene der ute... vi skylder dyra såpass respekt. Det er bare en generasjon siden, man hadde en helt annen holdning til kjøtt. Hvor ble den av?? Hva skjedde? Tok priskrigen helt overhånd? Det skjedde noe da velmenende foreldre begynte å skåne ungene ved å la de tro kjøtt bare trylles frem i butikkene.
Gjest Badebuksa Skrevet 11. september 2012 #29 Skrevet 11. september 2012 Velvel, snart dyrker de vel frem muskler i laboratoriumer også. Er enig i at det er naturlig å ete kjøtt, og jeg tenker at så lenge dyra har hatt det bra, er det greit. Men det er da viktig at dyrene faktisk har hatt det bra. Har tenkt på å ha egne dyr, og slakte dem og ete dem, men jeg er ikke tøff nok til å faktisk gjøre det.
Gjest Badabing Skrevet 11. september 2012 #30 Skrevet 11. september 2012 De som tror såkalt "frittgående høns" er positivt tar forresten dessverre feil. Disse går tettpakket og hakker hverandre ihjæl og er stort sett en gimmick fra butikkjedene. De siste burhønsene var faktisk MYE bedre. Om alle skal spise økologisk blir mange i de fattigste land å sulte ihjæl. Å bare spise økologisk er som å kjøre stor SUV. Det forurenser masse mer, krever mye mere ressurser og de fleste ville ikke hatt råd på verdensbasis. Riktig at frittgående bare er en gimmick, men økologiske høner har det derimot bedre. Det er synd det ikke er på de pakkene det står frittgående, for mange tror økoegg kun har med hønenes inntak av mat å gjøre. Og det er trist at denne myten om at økologisk er så forurensende er så seiglivet. Uansett er jeg veldig for føre-var-prinsippet. Sprøytemidler dreper så mange bier at matproduksjonen settes i fare, og nitrogen forsurer vannet og jorden og dreper mikroorganismer. Så problemet er jo at man ikke vet hva den storstilte industrielle produksjonen vil føre med seg. Det er ikke meningen at hele verden skal drive økologisk, men ved at man i tillegg har økologisk produksjon (og forhåpentligvis vil øke dette noe) vil utslippene reduseres. Jeg har i teorien ikke noe i mot å høste fra naturen jeg heller, så lenge man har respekt for dyr. Det er det heldigvis mange jegere og fiskere som har. Faren min var jeger, og han så aldri på jakt som en sport som enkelte dessverre gjør i dag. Men, jeg er imot det industrielle dyreholdet. Jeg liker ikke at dyr ikke er dyr, men "produksjonsdyr". 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2012 #31 Skrevet 11. september 2012 Dyr stanger og biter hverandre og hakker hverandre og behandler hverandre dårlig og mobber de også. De er ikke så uskyldige som dere skal ha det til. Anonym poster: 2ffba30a10bd3eee10ecef3564cb844e Hva har det med denne diskusjonen å gjøre egentlig? Fortsatt bitter etter tråden der mange skrev at de likte dyr bedre enn barn? Tror de fleste her er klar over hvordan naturen og dyr fungerer, og at det ikke er en Disney-verden... Anonym poster: 40e989d42b1e1414d2955152d14e0126
tøydokka Skrevet 11. september 2012 #32 Skrevet 11. september 2012 ja, tenker på det masse. spiser nesten ikke kjøtt. Men viss de selger ut kjøtt som går ut på dato i butikken, så kjøper jeg det, for synes det er enda verre at dyrene går i søppelet. 1
Calypso Skrevet 11. september 2012 #33 Skrevet 11. september 2012 Fordi den bare svømmer rundt til den dør. Anonym poster: 2ffba30a10bd3eee10ecef3564cb844e Tja, det kan jo se slik ut for oss mennesker som holder til på land, men folk har gjort forsøk på gullfisken f.eks og det har vist seg at den er veldig smart og har absolutt ikke så dårlig hukommelse som den av en eller annen grunn har blitt så kjent for. Mange fisk er også kjent for å ha sterkt foreldreinstinkt. Og grunnen til at man faktisk burde bry seg om fisk er fordi det er mange useriøse fiskere som tar fisk som er veldig unge og har derfor ikke rukket å formere seg, derfor er mange fisk utrydningstruet i dag. 1
Guybrush Skrevet 12. september 2012 #34 Skrevet 12. september 2012 Riktig at frittgående bare er en gimmick, men økologiske høner har det derimot bedre. Det er synd det ikke er på de pakkene det står frittgående, for mange tror økoegg kun har med hønenes inntak av mat å gjøre. Og det er trist at denne myten om at økologisk er så forurensende er så seiglivet. Uansett er jeg veldig for føre-var-prinsippet. Sprøytemidler dreper så mange bier at matproduksjonen settes i fare, og nitrogen forsurer vannet og jorden og dreper mikroorganismer. Så problemet er jo at man ikke vet hva den storstilte industrielle produksjonen vil føre med seg. Det er ikke meningen at hele verden skal drive økologisk, men ved at man i tillegg har økologisk produksjon (og forhåpentligvis vil øke dette noe) vil utslippene reduseres. Jeg har i teorien ikke noe i mot å høste fra naturen jeg heller, så lenge man har respekt for dyr. Det er det heldigvis mange jegere og fiskere som har. Faren min var jeger, og han så aldri på jakt som en sport som enkelte dessverre gjør i dag. Men, jeg er imot det industrielle dyreholdet. Jeg liker ikke at dyr ikke er dyr, men "produksjonsdyr". Å tro det er en myte er å være naiv. Et arbeidende menneske forurenser gjennom sitt matinntak, sin transport etc. Om matproduksjonen krever 5-10 ganger så mange ansatte vil dette nødvendigvis være endel av "regnskapet". I tillegg er det engang slik at å drive småskalaproduksjon og økologisk drift medfører langt lavere utbytte. I tillegg til flere ansatte så må man da også belage seg på at innsatsen deres resulterer i langt mindre mat. I tillegg benyttes oppvarming i stor grad i økologisk matproduksjon, strøm er som kjent i all hovedsak utvunnet fra kull, olje, gass og atomkraft. Dette blir som illusjonen om at en Toyota Prius er så miljøvennlig bare fordi vi tror at all verdens strøm kommer fra vannkraft (mindre enn 5 % gjør det), og i tillegg overser glatt det faktum at å produsere en hybrid eller elektrisk bil forurenser mange ganger mer enn en bensinbil pga batteriene blant annet. Og som du glatt overså - hva er ditt syn på det faktum at verdens befolkning ikke kan overleve på økologisk matproduksjon? Jeg bruker si at folk bør være påpasselige med to ting, fjørfe (da også egg) samt svin. Ansvaret ligger hos forbrukerne, er man gjerrig på matprisen så blir leverandørene tvunget til å gjøre produksjonen billigere. Missforstå meg rett, jeg synes det er flott at folk er mer opplyste enn den gemenne hopen. Men rett skal være rett, og det er at mye av "økologisk mat" er en hype lagd for å tjene mer penger samt at folk skal flotte seg og føle seg bedre. Det er lov å tenke selv og se litt bak glansbildet. Jeg selv kjøper mye på bondens marked hvor varer selges i sesong. Altså hvor det ikke har vært produsert i digre strømslukende drivhus midt på vintern eksempelvis. 1
Gjest Badabing Skrevet 12. september 2012 #35 Skrevet 12. september 2012 Å tro det er en myte er å være naiv. Et arbeidende menneske forurenser gjennom sitt matinntak, sin transport etc. Om matproduksjonen krever 5-10 ganger så mange ansatte vil dette nødvendigvis være endel av "regnskapet". I tillegg er det engang slik at å drive småskalaproduksjon og økologisk drift medfører langt lavere utbytte. I tillegg til flere ansatte så må man da også belage seg på at innsatsen deres resulterer i langt mindre mat. I tillegg benyttes oppvarming i stor grad i økologisk matproduksjon, strøm er som kjent i all hovedsak utvunnet fra kull, olje, gass og atomkraft. Dette blir som illusjonen om at en Toyota Prius er så miljøvennlig bare fordi vi tror at all verdens strøm kommer fra vannkraft (mindre enn 5 % gjør det), og i tillegg overser glatt det faktum at å produsere en hybrid eller elektrisk bil forurenser mange ganger mer enn en bensinbil pga batteriene blant annet. Og som du glatt overså - hva er ditt syn på det faktum at verdens befolkning ikke kan overleve på økologisk matproduksjon? Jeg bruker si at folk bør være påpasselige med to ting, fjørfe (da også egg) samt svin. Ansvaret ligger hos forbrukerne, er man gjerrig på matprisen så blir leverandørene tvunget til å gjøre produksjonen billigere. Missforstå meg rett, jeg synes det er flott at folk er mer opplyste enn den gemenne hopen. Men rett skal være rett, og det er at mye av "økologisk mat" er en hype lagd for å tjene mer penger samt at folk skal flotte seg og føle seg bedre. Det er lov å tenke selv og se litt bak glansbildet. Jeg selv kjøper mye på bondens marked hvor varer selges i sesong. Altså hvor det ikke har vært produsert i digre strømslukende drivhus midt på vintern eksempelvis. Å avfeie det med at det er som å kjøre SUV virker like naivt. Jeg vet at også økologisk jordbruk har sine bakdeler, men den store og viktigste forskjellen er at man vet hva man har med økologisk jordbruk. Man vet derimot ikke hva den industrielle produksjonen vil føre med seg. Hva gjør vi om biene dør ut? Hva med cocktaileffekten? Hva med forsuring av jorda? Fosfor i vannet? Du er litt ensidig i innlegget ditt. Jeg overså ikke det du skrev, jeg svarte på det. Jeg tror det er få som ønsker at man kun skal drive økologisk her i verden. Men det er et utrolig tilskudd til annen produksjon, fordi det får ned bruken og utslippet av sprøytemidler. Jeg gidder ikke å diskutere kun økologisk drift, for det er ikke realistisk, og jeg tror ikke jeg kjenner noen som jobber for det, ikke engang miljøpartiene. Alt er jo så sammensatt at du ikke kan avfeie med at det er noe høyere direkte energiforbruk. Det er både fordeler og ulemper med begge typene drift, men de utfyller hverandre. For ikke å snakke om at det er en reell kundegruppe her som ikke vil kjøpe buregg og mishandlede kylling med etseskader og brukne ben. Var vel ikke meningen at denne tråden skulle handle om økodrift, men jeg blir irritert når jeg leser innlegg som er så utrolig negative til den typen drift og skriver så ensidig. Det er ikke snakk om å lage noe glansbilde, økodrift er et viktig -tilskudd- til annen drift. 1
Stueloff Skrevet 12. september 2012 #36 Skrevet 12. september 2012 Selv om jeg er vegetarianer så tillater jeg meg selv å svare. Etter at min onkel drev med burhøns (hadde vel mellom to og tre tusen på det meste) og jeg fikk se hvordan de levde, så kjøper jeg kun egg fra frittgående høner. Det var helt forjævlig å se.
Guybrush Skrevet 12. september 2012 #37 Skrevet 12. september 2012 Selv om jeg er vegetarianer så tillater jeg meg selv å svare. Etter at min onkel drev med burhøns (hadde vel mellom to og tre tusen på det meste) og jeg fikk se hvordan de levde, så kjøper jeg kun egg fra frittgående høner. Det var helt forjævlig å se. Hva tenker du da om jeg forteller deg at de siste burhønsene hadde det bedre enn "frittgående"? Dagligvarebransjen er det som står bak denne gimmicken. Sammenklemt, stresset, hakker på hverandre og har ingen egen plass. Utegående høns bør være fokus
Violen Skrevet 12. september 2012 #38 Skrevet 12. september 2012 Jeg kjøper økologisk hvis det finnes, og så spiser jeg mye vilt som svigerfar har skutt. Kylling spiser jeg overhodet ikke. Men generelt spiser jeg nok mindre kjøtt enn gjennomsnittet, også det med tanke på dyrene. Er masse annet godt en kan erstatte kjøtt med, eller spise i stedet for.
Gjest Badebuksa Skrevet 12. september 2012 #39 Skrevet 12. september 2012 (endret) Det som er trist med høner, er at de gjerne hakker på hverandre - uansett. Det er alltid en eller flere hakkekyllinger. Noen jeg kjenner har høner "økologisk", de har stor plass osv. Men der er mange hakket på og blir mobbet stakkars. Så den eneste måten å unngå det på er å ha 1 og 1 høne hver for seg, og det er ikke særlig ålreit heller, de er vel flokkdyr? Jeg vurderer faktisk å få meg høner selv slik at jeg har egg fra høner jeg veit har hatt det bra (Så bare høner kan ha det da) Venter bare på rette anledning. Det som kan være greit er å ha noen dager i uken der man spiser vegetarmat, altså ikke kjøtt. Evt. veganermat. Så kan man heller, de dagene man skal spise kjøtt, betale litt ekstra for økologisk biff o.l. Endret 12. september 2012 av Badebuksa
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå