Medlem Skrevet 12. september 2012 #41 Skrevet 12. september 2012 Nei, det bryr meg ikke en tanke. Det må være myndighetene sitt ansvar å lage lovverk som beskytter godt nok, og mattilsynet sin oppgave å føre tilsyn. Jeg er prisbevisst, og maten i Norge er svinedyr som den er...
Gjest Gaea Skrevet 12. september 2012 #42 Skrevet 12. september 2012 Det som er trist med høner, er at de gjerne hakker på hverandre - uansett. Det er alltid en eller flere hakkekyllinger. Noen jeg kjenner har høner "økologisk", de har stor plass osv. Men der er mange hakket på og blir mobbet stakkars. Så den eneste måten å unngå det på er å ha 1 og 1 høne hver for seg, og det er ikke særlig ålreit heller, de er vel flokkdyr? Jeg vurderer faktisk å få meg høner selv slik at jeg har egg fra høner jeg veit har hatt det bra (Så bare høner kan ha det da) Venter bare på rette anledning. Det som kan være greit er å ha noen dager i uken der man spiser vegetarmat, altså ikke kjøtt. Evt. veganermat. Så kan man heller, de dagene man skal spise kjøtt, betale litt ekstra for økologisk biff o.l. Nei, høner gjør ikke det uansett. Enkelte kan muligens bli utstøtt, av hvilken grunn vet jeg imidlertidig ikke, men det er ikke normal og sunn atferd. Har sett masse høns (som eies av privatpersoner, holdes ikke for å produsere egg), og har aldri sett eller hørt noe om det. Men å erstatte kjøttmiddagene med vegetarmiddager er veldig lurt, man har ikke behov for kjøttmiddag mer enn to ganger i uken. Eller, behov blir litt feil å si, da man kan være vegetarianer/veganer, så at det ikke er anbefalt blir vel mer riktig.
Gjest Badebuksa Skrevet 12. september 2012 #43 Skrevet 12. september 2012 Vegetarianer her Da kjøper du kanskje egg og melk da?
Gjest Badebuksa Skrevet 12. september 2012 #44 Skrevet 12. september 2012 Nei, høner gjør ikke det uansett. Enkelte kan muligens bli utstøtt, av hvilken grunn vet jeg imidlertidig ikke, men det er ikke normal og sunn atferd. Har sett masse høns (som eies av privatpersoner, holdes ikke for å produsere egg), og har aldri sett eller hørt noe om det. Men å erstatte kjøttmiddagene med vegetarmiddager er veldig lurt, man har ikke behov for kjøttmiddag mer enn to ganger i uken. Eller, behov blir litt feil å si, da man kan være vegetarianer/veganer, så at det ikke er anbefalt blir vel mer riktig. Da har vi forskjellige erfaringer. Jeg har sett gjess, mange, en stor flokk, ha et område på mange, mange mål. De nappet hverandre selvom. Alle hønene jeg har sett nappet noen. Så jeg tror ikke på at det ikke er en naturlig adferd hos mange fuglearter.
Vibi Skrevet 12. september 2012 #45 Skrevet 12. september 2012 Tenker alltid på det. Spiser svært lite kjøtt, og da helst økologisk lam, for de vet jeg går ute. Fisker min egen fisk og slipper ut 9/10 fisk. Holdt på å si at det er synd det ikke er mer økologiske varer i butikkene, men når man ser hvor mange som åpenbart ikke bryr seg en døyt om hvordan dyrene behandles, så skjønner jeg jo hvorfor. Hvorfor slipper du ut ni av ti fisk? Slik at du har tredd en krok ned i halsen deres for moro skyld? Jeg velger etter kvalitet og pris. Hvis leverandøren behandler dyrene bedre enn alternativet er det en bonus, men ikke det jeg velger etter i første omgang.
Lille Solstråle Skrevet 12. september 2012 #46 Skrevet 12. september 2012 Da kjøper du kanskje egg og melk da? Ja
Gjest Badebuksa Skrevet 12. september 2012 #47 Skrevet 12. september 2012 Ja Er ikke noe å være flau over det da. :D
Lille Solstråle Skrevet 12. september 2012 #48 Skrevet 12. september 2012 Er ikke noe å være flau over det da. :D "eggehønene" har det vel ikke alltid tippers-toppers de heller ...
Gjest Badebuksa Skrevet 12. september 2012 #49 Skrevet 12. september 2012 "eggehønene" har det vel ikke alltid tippers-toppers de heller ... Kommer helt an på hvem man kjøper fra
Stueloff Skrevet 12. september 2012 #50 Skrevet 12. september 2012 Hva tenker du da om jeg forteller deg at de siste burhønsene hadde det bedre enn "frittgående"? Dagligvarebransjen er det som står bak denne gimmicken. Sammenklemt, stresset, hakker på hverandre og har ingen egen plass. Utegående høns bør være fokus Ja, det har jeg lurt på, betyr økologiske egg at hønsene får gå ute? Kjøper alltid økologisk hvis butikken har, men er nysgjerrig på om det er noe forskjell for dyrene.
Lille Solstråle Skrevet 12. september 2012 #51 Skrevet 12. september 2012 Kommer helt an på hvem man kjøper fra Hvem har det best?
Gjest Badebuksa Skrevet 12. september 2012 #52 Skrevet 12. september 2012 Hvem har det best? Jeg vet faktisk ikke helt hvem som har det best. Men på Holte Gård sin hjemmeside (økologiske egg), står det: " En flokk høner av rasen Schaver sørger for produksjon av egg. Hønene har rikelig med plass og de har anledning til å gå ut når været tillater det. De får et egenkomponert fôr og har fri tilgang på mat og vann! De lever et lykkelig liv og produserer gode, smakfulle egg av både hvit og brun farge. Eggene vaskes og pakkes daglig og settes på kjøl for utlevering to ganger pr uke "
Gjest Badebuksa Skrevet 12. september 2012 #53 Skrevet 12. september 2012 Ja, det har jeg lurt på, betyr økologiske egg at hønsene får gå ute? Kjøper alltid økologisk hvis butikken har, men er nysgjerrig på om det er noe forskjell for dyrene. Kan det bety at de bare får økologisk fôr?
AnonymBruker Skrevet 12. september 2012 #54 Skrevet 12. september 2012 Nei, det bryr meg ikke en tanke. Det må være myndighetene sitt ansvar å lage lovverk som beskytter godt nok, og mattilsynet sin oppgave å føre tilsyn. Jeg er prisbevisst, og maten i Norge er svinedyr som den er... Maten i Norge er ikke dyr. Synes du det er du sannsynligvis dårlig til å prioritere. Anonym poster: 42afd7b12a2e08343b1e3c1ddf521420 1
crystalcharm Skrevet 12. september 2012 #55 Skrevet 12. september 2012 Tenker alltid på dyrene når jeg kjøper mat Hadde jeg hatt masse penger hadde jeg lett valgt kvalitetskjøtt! Dyrene jeg vil spise må være så "rene" som mulig for at det også skal være sunnere for meg å spise det. Men det er litt vanskelig når økonomien til en fattig student avgjør valget mitt av kjøtt; det billigste og det verste kjøttet ,
Gjest Badebuksa Skrevet 12. september 2012 #56 Skrevet 12. september 2012 Hva hvis du sparer opp 1 uke, og da tar deg råd til økologisk kjøtt? Så kan du spise grønnsaker resten av uka
Gjest Badabing Skrevet 12. september 2012 #57 Skrevet 12. september 2012 Kan det bety at de bare får økologisk fôr? De får det, men de er også frittgående. Og da er de ordentlig frittgående, de har det ikke sånn som de som kalles frittgående har det. http://www.youtube.com/watch?v=OI6TjESzsYs&feature=youtube_gdata_player Her står det godt oppsummert om økologisk vs frittgående vs bur: http://www.agropub.no/id/8961
Gjest Filleproletiet Skrevet 12. september 2012 #58 Skrevet 12. september 2012 (endret) Hvorfor slipper du ut ni av ti fisk? Slik at du har tredd en krok ned i halsen deres for moro skyld? Jeg velger etter kvalitet og pris. Hvis leverandøren behandler dyrene bedre enn alternativet er det en bonus, men ikke det jeg velger etter i første omgang. Jeg slipper ut 9 av 10 fisk fordi jeg fisker mye. Som aktiv sportsfisker har man et forvaltningsansvar, spesielt når man fisker aktivt etter f.eks stor sjøørret eller stor brunøørret. Tar man stor fisk ødelegger man en fisk med gode gener som kan parre seg med mange hunner, og omvendt. Dessuten har ikke stor fisk så god matkvalitet som mindre fisk. Tar man småfisk kan man i enkelte vann ødelegge balansen i vannets økosystem. Jeg følger de retningslinjer som gjelder for hvert enkelt vann og kyststrekning i følge f.eks OFA (oslo fiskeriadministrasjon). Det er faktisk så mange sportsfiskere i Norge, at dersom alle som fisker ørret og laks skulle drepe alle store flotte fisk, så hadde bestanden blitt truet. Dette er ikke noe bare jeg gjør. Alle sportsfiskere med respekt for havet og vannet gjør det samme. Og ja, jeg kroker og fisker fisk for morro skyld mest av alt. Det er en hobby. Jeg fisker ikke for maten stort sett. Forskning har vist at om man behandler fisken riktig og skånsomt så tar de ingen skade av å bli fanget. Radiomerket fisk blir fanget om og om igjen i enkelte vassdrag og man finger ingen tegn på at den tar skade av det. Så lenge man vet hvordan man skal gjøre tilslag, altså kroke fisken skånsomt, har riktig utstyr for fjerning av krok og vet hvordan man skal ta på fiske, hvor man ikke skal ta osv, så går det helt fint. Fisker forøvrig som regel med flue og kroker nesten all fisk i munnviken. Tar ett sekund å fjerne. Kroker jeg fisk langt ned i halsen på en fisk så tar jeg livet av den og spiser den med god samvittighet. Uansett..du kjøper jo oppdrettsfisk, med mindre du kjøper fra fiskebåt hver eneste gang du skal ha fisk. Oppdrettsnæringen er jo noe dritt. Fisk rømmer og ødelegger naturlige de naturlige bestandene. F.eks laks fores opp på vegetabilske pellets, noe som er helt unaturlig for de, da deres kosthold i naturen er reker, insekter og annen fisk. Så lenge du kjøper oppdrittsfisk så støtter du dårlig behandling av fisk. Punktum. Noe mer du lurte på? Endret 12. september 2012 av Filleproletiet 1
Gjest Badebuksa Skrevet 12. september 2012 #59 Skrevet 12. september 2012 Fåkke fisken vondt av å få en krok i munnen?
Gjest Gaea Skrevet 13. september 2012 #60 Skrevet 13. september 2012 Da har vi forskjellige erfaringer. Jeg har sett gjess, mange, en stor flokk, ha et område på mange, mange mål. De nappet hverandre selvom. Alle hønene jeg har sett nappet noen. Så jeg tror ikke på at det ikke er en naturlig adferd hos mange fuglearter. http://www.forskning.no/artikler/2010/august/256599 http://www.dyrevern.no/fakta/landbruk/fjorfe/hone Om du er interessert kan du søke frem flere artikler selv. Men nei, det er ikke normalt (mer enn bittelitt i blant, kan ikke sammenlignes med atferden til produksjonshøns) om de har god plass, og muligheten til å hakke på bakken etter mat.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå