Gjest Badebuksa Skrevet 10. september 2012 #1 Skrevet 10. september 2012 ..Når du kjøper mat? Er du opptatt av at dyrene skal ha hatt det godt før slakt, eller er du likegyldig, så lenge maten er billig/god? Jeg tenker på at dyrene skal ha hatt det godt før slakt. Jeg kjøper for det meste økologisk. Har besøkt en av gårdene jeg kjøper fra, og der har dyra det godt. Klarer ikke tanken på å støtte grov dyremishandling. 6
Gjest Badebuksa Skrevet 10. september 2012 #3 Skrevet 10. september 2012 Kjøper aldri døde dyr! Neivel, tenkte ikke på vegetarianere/veganere i denne omgang, men andre mennesker som spiser døde dyr! Evt. bare kjøper dem! 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2012 #4 Skrevet 10. september 2012 Ja, på kyllingen, men ikke på fisken. Anonym poster: 2ffba30a10bd3eee10ecef3564cb844e
Gjest Badebuksa Skrevet 10. september 2012 #5 Skrevet 10. september 2012 Hvorfor tenker du ikke på fisken? Tenker du på sauene? Kalvene? Kuene? Oksene? Endene? Hamburgerne?
Xaphan Skrevet 10. september 2012 #6 Skrevet 10. september 2012 (endret) Jeg er nok litt slapp på å sjekke kjøttet jeg spiser. Betyr økologisk alltid at dyra er blitt behandla bra? Jeg trodde det hadde noe med at det var uten tilsetningsstoffer og sånne ting. Men egg kjøper jeg alltid fra frittgående høner, fordi det er så enkelt. Endret 10. september 2012 av Xaphan 1
HedvigR Skrevet 10. september 2012 #7 Skrevet 10. september 2012 For å være 100% ærlig så gjør jeg egentlig ikke det, jeg kjøper som regel det som er billigst eller best, uten mye tanke på annet. 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2012 #8 Skrevet 10. september 2012 Hvorfor tenker du ikke på fisken? Fordi den bare svømmer rundt til den dør. Anonym poster: 2ffba30a10bd3eee10ecef3564cb844e
karkl Skrevet 10. september 2012 #9 Skrevet 10. september 2012 (endret) Tenker en god del på det faktisk. Jeg spiser mye vilt jeg har skutt selv, og da vet jeg jo at disse dyrene levde lykkelig helt til det siste, og at de døde en så rask og effektiv død som overhodet mulig. Ellers har jeg og kjøpt dyr som min onkel har tatt i retur fra slakteriet, både okse og sau. Det tar noe tid å skjære ned kjøttet selv, men Gilde og Nordfjord er jo skjært av ungdomsskoleelever på utplassering... Kvaliteten blir prima, mye bedre enn butikk. Disse dyrene vet jeg har hatt det godt, selv om selve slaktingen er industriell. Kjøper også alle mine egg fra gården hans. Kylling og kalkun spiser jeg, men med en litt ekkel følelse. Dette dyreholdet er ikke bra, og det er grunnen til at jeg ikke spiser mer selv om det er sundt og magert. Halal og Kosher skyr jeg som pesten. Gjør et søk på youtube om du ikke forstår hvorfor... (Jeg er jeger og vant til å se slakting generelt...) Endret 10. september 2012 av karkl 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2012 #10 Skrevet 10. september 2012 Jeg er overhode ikke opptatt av det. Det som er viktig for meg er pris og greie nok råvarer. Betaler jeg ekstra så er det for ekstra gode råvarer. Da kan det godt være at dyrene har hatt et ok liv, men jeg ser kun på sluttresultatet i forhold til selve maten. Anonym poster: 8fc4d5cd8a7c87f0535ad4a7a6eb4bf4 1
Gjest Filleproletiet Skrevet 10. september 2012 #11 Skrevet 10. september 2012 (endret) Tenker alltid på det. Spiser svært lite kjøtt, og da helst økologisk lam, for de vet jeg går ute. Fisker min egen fisk og slipper ut 9/10 fisk. Holdt på å si at det er synd det ikke er mer økologiske varer i butikkene, men når man ser hvor mange som åpenbart ikke bryr seg en døyt om hvordan dyrene behandles, så skjønner jeg jo hvorfor. Endret 11. september 2012 av Niennas 1
Gjest Badebuksa Skrevet 10. september 2012 #12 Skrevet 10. september 2012 Jeg har også lyst til å spise mer vilt. Nå kommer det sikkert mer elgkjøtt i butikkene fremover, nå som jakta snart begynner. Nei, økologisk trenger vel ikke bety "bra liv", men kjøper ikke egg fra burhøns, tror ikke det er noe bedre. F. eks Holte Gård tror jeg skal være ganske greie! Og Grøstad Gris er veldig greie, der har grisene det godt og STORT område å gå på. Jeg eter ikke kalv og lam, har en forestilling om at dyrene skal få leve (godt) til de er voksne før man tar livet av dem.
Guybrush Skrevet 10. september 2012 #13 Skrevet 10. september 2012 Fjørfe og svin. Det er hva jeg prøver å styre unna standardproduksjon på rett og slett fordi det kan være ganske jævlig. Synd at de nye burreglene for egghøns ble forbudt og at alt nå skal være "frittgående". Og grisunger i små binger som aldri ser dagslys mens de tygger på hverandre. Som kjent er kylling og svin også det billigste kjøttet av den grunn. 1
Gjest Badebuksa Skrevet 10. september 2012 #14 Skrevet 10. september 2012 Fjørfe fra Holte og Svin fra Grøsta gris er ganske trygt tror jeg Huff, skjønner ikke hvordan noen kan plage dyr sånn.. Skulle vært strengere regler!
AnonymBruker Skrevet 10. september 2012 #15 Skrevet 10. september 2012 Dyr stanger og biter hverandre og hakker hverandre og behandler hverandre dårlig og mobber de også. De er ikke så uskyldige som dere skal ha det til. Anonym poster: 2ffba30a10bd3eee10ecef3564cb844e 1
CathFoto Skrevet 10. september 2012 #16 Skrevet 10. september 2012 Jeg er veldig glad i dyr, og tenker ofte gjennom dette med min egen dobbeltmoral hvor jeg er så glad i dyr, mens jeg samtidig spiser kjøtt. Foreløpig har smaken trumfet moralen, men dette er som sagt noe jeg vurderer jevnlig, og forhåpentligvis kommer det en dag hvor moralen trumfer egoismen. Men inntil den dagen så prøver jeg å redusere inntaket av kjøtt og jeg gjør stadig mer innsats for å spise "riktig kjøtt" Jeg gjør ikke nok, men dette gjør jeg: - Bevisst på å velge bedre eggprodusent. - Spiser ikke svinekjøtt (utenom julen). - Spiser lite kylling. - Spiser ikke scampi pga miljøpåvirkningen. - Unngår produkter som er testet på dyr så langt jeg klarer(tåler bare en tannkrem)
Anglofil Skrevet 10. september 2012 #17 Skrevet 10. september 2012 Nei, jeg gjør vel strengt tatt ikke det. Jeg velger som regel det som er billigst. Mvh Yvonne
Guybrush Skrevet 10. september 2012 #18 Skrevet 10. september 2012 De som tror såkalt "frittgående høns" er positivt tar forresten dessverre feil. Disse går tettpakket og hakker hverandre ihjæl og er stort sett en gimmick fra butikkjedene. De siste burhønsene var faktisk MYE bedre. Om alle skal spise økologisk blir mange i de fattigste land å sulte ihjæl. Å bare spise økologisk er som å kjøre stor SUV. Det forurenser masse mer, krever mye mere ressurser og de fleste ville ikke hatt råd på verdensbasis. 7
Gjest Filleproletiet Skrevet 10. september 2012 #19 Skrevet 10. september 2012 Jeg er veldig glad i dyr, og tenker ofte gjennom dette med min egen dobbeltmoral hvor jeg er så glad i dyr, mens jeg samtidig spiser kjøtt. Foreløpig har smaken trumfet moralen, men dette er som sagt noe jeg vurderer jevnlig, og forhåpentligvis kommer det en dag hvor moralen trumfer egoismen. Men inntil den dagen så prøver jeg å redusere inntaket av kjøtt og jeg gjør stadig mer innsats for å spise "riktig kjøtt" Jeg gjør ikke nok, men dette gjør jeg: - Bevisst på å velge bedre eggprodusent. - Spiser ikke svinekjøtt (utenom julen). - Spiser lite kylling. - Spiser ikke scampi pga miljøpåvirkningen. - Unngår produkter som er testet på dyr så langt jeg klarer(tåler bare en tannkrem) Det er da INGEN motsetning mellom å være glad i dyr og å spise dyr? Vi mennesker har spist dyr siden vi ble mennesker. Vi levde med dyra, vi respekterte dyra. Faktisk hadde stammemennesker langt tilbake i historien så stor respekt for dyrene de jaktet på at de tilbad dem. Dyrene gav menneskene tross alt liv. Totemer hos indianerne var av dyr. Selv i Egypt hadde de opprinnelig totemer og bilder av dyr. Det var litt seinere at vi begynte å menneskeliggjøre dyrene til "guder". Det finnes da ingenting vakrere og mer naturlig enn å høste av naturen, så lenge dyrene har hatt gode og frie liv? Det som er ekkelt i dagens samfunn er imidlertid at vi er så mange rike mennesker på jorda som vil ha kjøtt, og da må kjøttet masseproduseres. Da får selvfølgelig ikke dyrene samme naturlige liv. Jeg for min del jakter og fisker så mye jeg kan. Skulle nesten ønske jeg kunne leve et jeger/sanker-liv. Men det lar seg desverre ikke gjøre på fulltid. Så ikke ha dårlig samvittighet for at du spiser dyr. De menneskene jeg kjenner som har mest respekt og ikke minst forståelse for dyr og fisk er jegere og fiskere. Vi behandler alltid dyr og fisk med den ytterste respekt. Det har ikke skjedd få ganger at jeg har stupt uti iskaldt vann for å redde en fisk som ikke har klart å svømme seg ned etter slipp, eller gått hvileløst rundt i skauen i flere dager for å finne et skadeskutt rådyr. 2
Gjest Filleproletiet Skrevet 10. september 2012 #20 Skrevet 10. september 2012 De som tror såkalt "frittgående høns" er positivt tar forresten dessverre feil. Disse går tettpakket og hakker hverandre ihjæl og er stort sett en gimmick fra butikkjedene. De siste burhønsene var faktisk MYE bedre. Om alle skal spise økologisk blir mange i de fattigste land å sulte ihjæl. Å bare spise økologisk er som å kjøre stor SUV. Det forurenser masse mer, krever mye mere ressurser og de fleste ville ikke hatt råd på verdensbasis. Sant. Man skal ikke se seg blind på økologisk drift heller. Det er forsåvidt mange "miljø-prosjekter" som ikke er så bra for miljøet likevel.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå