Gjest airam90 Skrevet 12. mars 2013 #341 Del Skrevet 12. mars 2013 Man kan motta fedrekvote og lån/stipend på likt sant? Tar det virkelig 3 måneder å få søknaden godkjent?? Wow... :omg: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobla2013 Skrevet 13. mars 2013 #342 Del Skrevet 13. mars 2013 Vet ikke, Airam90, men NAV er jo treige med sånt, på stønader kan det ta opptil 3 mnd.. Jeg fikk stønad fordi jeg går på skole, og da tok det mange måneder før jeg fikk den. Kanskje de er litt kjappere med foreldrepenger, er jo lov å håpe i allefall Men en dame jeg snakket med på NAV mente faktisk det var lurt å sende inn noen måneder før. Men det er jo dumt om man må ettersende papirer hvis man har sendt inn mer enn 6 uker før permisjonsstart.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 18. mars 2013 #343 Del Skrevet 18. mars 2013 Jeg skal få unna NAV-papirene denne uka... Lover? Hvordan går det med dere damer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest airam90 Skrevet 18. mars 2013 #344 Del Skrevet 18. mars 2013 Jeg skal få unna NAV-papirene denne uka... Lover? Hvordan går det med dere damer? Vi leverte inn våre i uke 27/28 tror jeg Håper alt går i boks som vi har planlagt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 19. mars 2013 #345 Del Skrevet 19. mars 2013 Æsj, har ikke sendt inn nav papirene enda jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 19. mars 2013 #346 Del Skrevet 19. mars 2013 NAV-papirer?! Skal bare, skal bare. Vi har to ting som har toppet "gjørelista" i et par uker nå: NAV-papirer og flybilletter til sommerferien. Det siste er litt fortvilende, for de blir jo dyrere for hver dag som går, men så var det å få et par timer til å sette seg ned sammen og ta beslutninger da... Hadde jo tenkt på 80%, og kun fedrekvote til pappaen, men så er vi så "uheldige" at jobben hans lager krøll for oss med en veldig generøs pappaperm-ordning som vi må sette oss litt inn i før vi sender inn papirene. Men til søndag starter påskeferien, og vi har bare en unge hjemme, og ikke noe cup eller annet styr som må gjøres... så DA får vi få ut fingeren og fikse begge deler. Nå skal det sies at det jeg har hørt om NAV og foreldrepenger har gått på at det går fort og greit å få saken behandlet, så lenge man søker i riktig tidsrom og har med alle papirer. Så vi satser på det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 19. mars 2013 #347 Del Skrevet 19. mars 2013 (endret) De har toppet lista her en stund også. Men nå har jeg i det minste kikket på hva jeg må finne frem! Problemet her er at mannen min jobber som vikar, samtidig som han kanskje skal ta noe kursing/utdanning til høsten. Men jeg har brukt FB-siden om foreldrepenger for å spørre om litt av det jeg lurer på, så da går vel det greit. Og så må jeg ut på jobben for å levere permisjonssøknaden og det er vel da jeg ber om en sånn inntektsgreie også? Men hvordan regnes disse ti månedene? Jeg sluttet jo i en jobb i august, som jeg fikk siste utbetaling fra i september. Skal det også med? *slenger inn spørsmål til NAV om det også* Jeg har i det minste sendt mail til legen for å få terminbekreftelse, så da får vi se om ikke den dumper ned i posten i løpet av uka Endret 19. mars 2013 av Tekola Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dreia Skrevet 19. mars 2013 #348 Del Skrevet 19. mars 2013 I dag fekk eg endelig terminbekreftelsen i boks, eg òg, takka vera alle som har skrive om det her. Nå gjenstår berre NAV-skjemaet. Men eg synst iallfall at det er betryggande å lesa at eg ikkje er aleine om å vera ute i dårlig tid. Det er tross alt berre 3 veker igjen til permisjon nå, og ei av dei vekene er påskeveke... Er det mange som har begynt å gjera klart til at babyen kjem? Eg har komme godt i gong med vask av babyklær, men elles er det ein del som gjenstår. Eg burde kanskje fått litt meir i orden snart. Blodtrykket mitt er relativt høgt for tida, og med pjokken var eg faktisk innlagt på dette tidspunktet, og kom ikkje heim før han var på utsida. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 19. mars 2013 #349 Del Skrevet 19. mars 2013 Vi har det meste av klær på plass nå tror jeg. Jeg har vært flink/heldig og fått tak i en god del brukt. Vogna står ferdig i kjelleren og bilsete med base er tatt ut av bilen siden vi skal på påskeferie med et vennepar Senga står fortsatt midt i stua, for kroken til den på soverommet er fortsatt full av ting. Men dynene er på plass og et par sett med sengetøy. Jeg skal få laget meg en oversikt snart over hva som MÅ i hus og hva vi kan ta etter hun har kommet. Bleier og litt MME skal i hvert fall i hus. Samme med litt kremer og slikt. Jo! Og så må vi jo ha noe stellemattelignende til benken på badet hvor vi skal stelle. Og så trenger vi vel litt gulpekluter og slikt? Noen ammesingleter og t-skjorter, samt en ammebh eller to og litt innlegg. Hvis hun bestemmer seg for å overholde termin eller komme rett før så kan vi jo risikere å dra hjem midt i Himmelspretten, og da er det nok rimelig dårlig med åpne butikker Men hvor mye bleier bør man ha i hus? Nei, må sette meg ned og lage en liste etterpå tror jeg! Merker at det er en god del jeg gjerne skulle ha gjort før hun kommer, men ryggen lar meg ikke pakke ut kasse på kasse med bøker og mannen jobber kveldsskift og får tilskudd for jernmangel for tiden, så han får til det han må, men jeg vil ikke mase med ting som ikke egentlig haster. Jaja, ting ordner seg! Jeg snakker litt med NAV på FB nå om foreldrepengegreiene, og så må jeg vel ta en telefon til Lånekassa og finne ut av hvor mye jeg får derfra og slikt. Og så er jeg så usikker, for mannen er vikar, og vi tror ikke han har rukket å opparbeide seg rett på ferie. Dermed blir det jo til at vi må bruke litt permisjon på fire uker i sommer, samt et par uker i høst hvor vi først skal en uke til Spania med mine foreldre og så litt annet. Og hvordan gjør vi det med min permisjon fra jobb? For jeg er jo 100% student og så har jeg en helgejobb. Men den kan jeg kanskje bare ta ulønnet permisjon fra ved behov også? Det skal neimen ikke være enkelt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Øydis Skrevet 19. mars 2013 #350 Del Skrevet 19. mars 2013 Har hørt at NAV-siden på FB skal være veldig grei å bruke, fint det viser seg å stemme! Er jo kjempegreit å kunne slenge inn spørsmål der når man faller litt utenfor den vanlige "mor og far jobber 100% begge to, punktum"-gjengen. Venter spent på svar fra dem, nå har det gått nesten to uker siden jeg sendte inn skjemaet, men regner med å måtte vente en stund til, ja! Legger ved noen linker jeg har sett litt på når jeg skrev lister over hva vi trenger: http://www.ammetaka.no/Baby/utstyrslista/shoppinlistautskrift.php http://www.babyverden.no/Gravid/Diverse/Utstyr-til-mor-og-barn/Hva-trenger-babyen/ http://www.babyshop.no/babyshop/content/mma/publish/02/276/27637/utstyrsliste-1.pdf http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=535043&st=0 (lang tråd her på KG med masse erfaringer) Det er jo mye det samme som går igjen, og det er ikke alt som er nødvendig, men det gir jo en viss pekepinn. Tror jeg skal ha dekket det viktigste nå, det er mye som jeg venter med å evt kjøpe til vi skulle se et behov for det (ammepute, pumpe, babycall, lekegrind, vippestol etc), men det som trengs og som man ikke kan vente så lenge på å få skaffet seg tror jeg skal være på plass. Har kjøpt så mange kluter i alle mulige størrelser og stoffer, blir spennende å se om vi får brukt alt sammen! Det jeg er litt usikker på er stelleprodukter, vi har Klorhexidin til navlestell, men ellers er det en salig blanding av små tuber fra gratispakker. Tanken er vel å se an hva som funker, men når jeg ser på mitt eget velfylte baderomsskap er det jo et slags misforhold der... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 22. mars 2013 #351 Del Skrevet 22. mars 2013 Tror du gjør lurt i å se an behovet før du kjøper, Øydis Jeg hadde i alle fall en del bomkjøp med eldstejenta, som rett og slett aldri ble brukt. Kjøpte en haug med kremer, sinksalve, talkum, fancy tåteflaske, og fikk ikke bruk for noe av det. Ikke har jeg noen spesiell stellematte heller, bruker bare et håndkle på baderomsbenken. Det eneste jeg tenker at MÅ være på plass til Smule, er bleier, bleiekluter (eller evt myke tøykluter hvis man foretrekker det), og... ja, ikke så mye mer egentlig. En mild og god badesåpe/shampo, kanskje? Men nå har jeg hatt typiske lavbudsjett-babyer også. Ikke ville de ta flaske, så alt gikk på pupp, ikke var de spesielt såre i stumpen, ikke har vi brukt pumping eller mme, og ikke har vi så digert hus at babycall skulle være nødvendig (de har sagt så tydelig ifra når de vil noe at vi ikke har klart å unngå å høre det... ). Men det kan jo være at Smule blir en annen type som krever mer- det tar jeg i så fall når det kommer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 22. mars 2013 #352 Del Skrevet 22. mars 2013 Jeg hadde i alle fall en del bomkjøp med eldstejenta, som rett og slett aldri ble brukt. Wow, hvilke elendig setningsoppbygging! Eldstejenta ble så definitivt brukt. Bomkjøpene, derimot, gjorde det ikke. I tilfelle det skulle herske tvil... Hun bruker forresten langt mer produkter nå enn da hun var baby. Bare at nå går det i mascara, lipgloss og hårkurer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobla2013 Skrevet 22. mars 2013 #353 Del Skrevet 22. mars 2013 Jeg må lete frem disse NAV-papirene, jeg har klart å rote dem bort. Men har skrevet dem ut i allefall Må få sendt dem snart. Spent på skatteoppgjøret også, etter min beregning skal jeg få igjen 5000 kr, men det kan jo være at det har endret seg da. Nå har jeg påskeferie og skal bruke dagene på å ruge og sy! Skal dere noe i påsken? Vi blir hjemme pga litt dårlig økonomi og behov for sparing Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pyntestøv Skrevet 22. mars 2013 #354 Del Skrevet 22. mars 2013 Vi skal til fjells i påska og det er meldt strålende sol hele tiden mens vi er der. Skyfritt og minus 3 grader = skiturer, gåturer og mye avslapning i hytteveggen. Gleder meg masse Jeg har drevet og knotet veldig med NAV-papirene nå de siste dagene og på tirsdag skal jeg og kjæresten dra ned på det lokale kontoret for å se om den løsningen vi ønsker er gjennomførbar, før vi da kjører opp til hytta. Håper ikke NAV legger en demper på påskestemningen altså, for jeg er heftig hormonell om dagen så kan fort bli sittende og tute av frustrasjon foran NAV-konsulenten, haha. Men, men, det ordner seg uansett på et eller annet vis. Akkurat vært hos legen og fornyet min 20% sykemelding da jeg sover lite og dårlig om nettene. Har en dag fri i uka (fredager) og det kjennes veldig godt å ha en ekstra dag å komme meg på. Gjør det enkelt å holde ut og jobbe frem til permisjon, i hvert fall slik ståa er nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobla2013 Skrevet 22. mars 2013 #355 Del Skrevet 22. mars 2013 Lurt å høre på kroppen sin, vi trenger hvile vi gravide, viktig å ikke presse seg for mye, da kan man få svi for det Høres koselig ut med skiturer! Får håpe NAV er greie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dreia Skrevet 22. mars 2013 #356 Del Skrevet 22. mars 2013 Frå i dag er eg høggravid! (Og det merkes. ) Her blir det heimepåske. For min del, med bekkenløysinga mi, ville vel alternativet vore å sjå innsida av ei hytte/eit hotellrom, sidan eg uansett ikkje kjem meg nokon plass, så då kan me like godt halda oss heime. Eg er 50 % sjukmeldt for tida, noko som er godt og sikkert nødvendig. Men eg har telt litt på kor mange arbeidsdagar som er igjen før permisjonen, og eg begynner å få dårlig tid til å gjera meg ferdig med det eg skal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dreia Skrevet 22. mars 2013 #357 Del Skrevet 22. mars 2013 (endret) Av stelleprodukter trur eg berre me hadde klutar, bleier og babyolje heilt i starten. I tillegg til våtserviettar til stellebagen. Etter kvart blei det behov for krem for sår stump (Inotyol), men me klarte oss lenge med eit minimum av produkter. Vareprøvar frå gratispakkane er me faktisk fremdeles ikkje ferdige med - det er først nå behovet for enkelte av produkta har meldt seg, etter at pjokken er 2,5. Endret 22. mars 2013 av dreia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobla2013 Skrevet 22. mars 2013 #358 Del Skrevet 22. mars 2013 Men når man skifter bleie og steller, vasker man kun med vann? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dreia Skrevet 22. mars 2013 #359 Del Skrevet 22. mars 2013 Me har stort sett berre vaska med vatn. Ved behov har me brukt babyolje for å få vekk alt. Og så bada babyen nokre gonger i veka, alt etter kor mykje han hadde søla seg ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobla2013 Skrevet 22. mars 2013 #360 Del Skrevet 22. mars 2013 Ok, har hørt det kan være lurt å ha noen dråper babyolje i vannet også Så kommer til å kjøpe litt olje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå