Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2013

Fru Edderkopp

Anbefalte innlegg

Slenger rundt litt fødestøv jeg da, til den som måtte trenge!

Her går det fint, Mafalda! Lar meg fortsatt overraske over hvor mye oppmerksomhet det er mulig for et lite nurk å skaffe seg, men sånn er det kanskje ikke med fem barn? Hehe. Ammingen går stort sett greit, selv om jeg føler meg som en kløne. Men melken går i det minste inn, så det går holde foreløpig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tekola

Vi har da lov til å kløne i noen uker, har vi ikke? Det er min plan i hvert fall! :ler:

Her stoppet puppene helt opp i natt. Supertrøtt og sliten mamma funker tydeligvis dårlig som meieri. Så da ble det litt mme fra kopp og endelig søvn fra halv tre. Jeg begynner å hate den koppmatinga med en passion, men så er jo vesla tydeligvis en kryssning av Houdini og Brækhus, så alle forsøk på å holde armene i ro er håpløse :ler:

Veldig rart å være hjemme alene med henne. Merker at hovedproblemet er å få i meg mat. Og det er vel heller ikke spesielt heldig for melkeproduksjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips ift mat på dagtid kan være å ha noen matpakker klare i kjøleskapet :) Lag det kvelden i forveien eller når mannen tar seg av barnet, eller om han lager det til deg på forhånd. Det hjalp meg i starten og så hadde jeg vannflaske typ Camelbak som var gull verdt ved amming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øydis, tror det heller er regelen enn unntaket at man kløner litt med første. Det gjorde i hvert fall jeg, og hun er høyst levende i dag :ler: Men som du sier, så lenge maten går inn (og kommer ut igjen... med eller uten bleie på) er nok alt som det skal være. Og det går seg jo fort til, etter noen uker er man ekspert på eget barn!

Så kjedelig med puppestopp og koppmating, Tekola! :klem: Får håpe det tar seg opp igjen etter hvert. Og krysningen mellom Houdini og Brækhus høres definitivt... viljesterk ut (godt du ikke nevner Mike Tyson da, det får da være måte på)!

Her er det også så som så med maten, men det er fordi jeg glemmer det- og fordi småduppene på dagen fjerner all matlyst (er aldri sulten rett etter at jeg har stått opp, så å gjøre det et par ganger ekstra er en effektiv slankekur... :roll:). Men jeg tror det er som med graviditeten, puppene tar det de behøver og det er mor det går utover hvis det mangler noe. Mulitivitaminer for alle penga! :Nikke:

Apropos multivitaminer... det er vel snart på tide å gi tran eller D-vitamin til Smule. Har heroisk gått til innkjøp av tran et par ganger tidligere, for så å kaste flasken nesten urørt. Så jeg lurer på å gå rett på dråper denne gangen, selv om tran visstnok skal være enda litt bedre. Hva gjør dere andre?

Endret av Mafalda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Matpakker var lurt! Vannflaska flyttes rundt sammen med mobil og baby :ler:

Puppene kom seg igjen etter litt søvn heldigvis. Men for å si det sånn, selv barnepleieren som viste meg hvordan jeg skulle koppmate på barselhotellet sleit med armene hennes! :ler:

Satser på at det er meg matmangel går utover ja. Fikk streng beskjed av jentegjengen i går om å skaffe meg nye bukser. De jeg kjøpte rett før gravidbuksene har visst blitt i overkant store og løse :fnise:

Tran aner jeg ikke noe om hva vi gjør med enda. Men skal visst prate med helsesøster om det på første kontrollen.

Endret av Tekola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på at det er meg matmangel går utover ja. Fikk streng beskjed av jentegjengen i går om å skaffe meg nye bukser. De jeg kjøpte rett før gravidbuksene har visst blitt i overkant store og løse :fnise:

Jentegjenger kan være gode å ha, når du selv har fokus andre steder! Løp og kjøp (og føl deg fin!) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tekola

Absolutt! Mamma kommer opp i morgen, så vi skal på shopping på lørdag, til både meg og vesla :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar vesla di puppen bra, Tekola? I så fall kan du sikkert vurdera å prøva flaskemating framfor kopp når du skal gi mme nå. Det er praktisk med unge som tar flaske. Det gjorde pjokken fram til ca. 3 mnd alder. Deretter var det full stopp, og mykje vanskeligare for meg å komma frå. :forvirret: Når det er sagt, eg har fremdeles ikkje orka å begynna med flasketilvenning på krabaten. Men det er berre latskap. :sjenert:

Så duppar på dagtid er eit godt slanketips, Mafalda? Eg et altfor mykje og har nokre gravidkilo å ta av, både frå denne og forrige graviditet. :sukk:

Me er optimistar og kjører på med tran, til tross for gulpebaby. Men eg kjenner eg gruar meg til kvar gong, så det fristar innimellom å plukka d-vitaminene frå skapet i staden.

Endret av dreia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Jeg vet vel ærlig talt ikke om hun tar den riktig eller ikke. Det gjør litt vondt i det hun "fester på", men ellers blir det bare vondt når hun bruker meg som smokk. Så jeg kan kanskje egentlig prøve meg på flaske? Ser at de selger sånne som skal gi en "naturlig sugeteknikk" også, kanskje det er verdt et forsøk snart? Hadde vært digg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Gah, jeg jinxet det. Ikke nok melk nå i ettermiddag. Mer kopp. Jeg skal innom apoteket i morra og få tak i flaske vet jeg!

Hun var kjempeurolig i stad, ville ikke roe seg, men ville ikke ha mer mat heller. Så tok Herr Tekola henne litt og la henne på brystet, hun sluknet på tre sekunder! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi venter vel fremdeles på noen flere babyer? Hadde vært morsomt om det kom noen til her nå! :)

Det er praktisk med unge som tar flaske. Det gjorde pjokken fram til ca. 3 mnd alder. Deretter var det full stopp, og mykje vanskeligare for meg å komma frå. :forvirret: Når det er sagt, eg har fremdeles ikkje orka å begynna med flasketilvenning på krabaten. Men det er berre latskap. :sjenert:

Latskap x 2... :sjenert:

Tror faktisk at vi dropper hele flaskeopplegget her. Jeg har på en måte innfunnet meg med at det neste halve året kommer jeg til å ha et vedheng, og sånn er det med den saken. Men det er jo litt fordi at puppene funker utmerket, og flaske ble det bare styr av sist jeg prøvde- så da blir det et tiltak når mannen skal træle i en halvtime med noe som tar meg fem minutter. Blir til at vi ikke gidder, selv om det jo dessverre fører til en enda sterkere mamma-baby-binding.

Men- fars tid kommer, og så til de grader! :ler:

Det føles bare veldig lite likestilt å innrømme at babyen er mors jobb, nesten flaut å innrømme det...

Så duppar på dagtid er eit godt slanketips, Mafalda? Eg et altfor mykje og har nokre gravidkilo å ta av, både frå denne og forrige graviditet. :sukk:

Me er optimistar og kjører på med tran, til tross for gulpebaby. Men eg kjenner eg gruar meg til kvar gong, så det fristar innimellom å plukka d-vitaminene frå skapet i staden.

Ikke sant... Jeg har en enda sterkere motvilje mot tranen, siden verken Smule eller de andre gulpet noe særlig i det hele tatt, men så fort tranen ble servert kom den opp igjen med flekker og søl (og lukt...). Tror kanskje jeg går rett på dråpene denne gang. Hun får litt sol og dagslys også, så det trengs jo bare et tilskudd.

Det er et godt slanketips for de av oss som må vente noen timer etter å ha stått opp, i alle fall :ler: Men noen har jo god appetitt om morgenen også, da funker det kanskje ikke like bra... Fikk kommentar fra eldstesønnen i går om at "Mamma, nå har du blitt tynn!", og jeg skal innrømme at det var hyggelig å høre. Men nå har ikke mitt problem vært graviditet- og babytid, men at jeg legger på meg i stressede jobb-perioder. Da blir veien til sjokoladeskåla litt for kort, så en slankende ammetid gir meg i alle fall en god figur akkurat i permisjonstiden (så sniker vel kiloene seg tilbake så fort jeg begynner i jobb igjen og tryner i tidsklemma... ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke noe på gang her i hvert fall. Han koser seg godt i tvangstrøyeposisjon ser det ut som. Venter og venter... (allerede og det er enda en uke til termin, sukk).

Endret av Pyntestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe her heller.. mensmurringer og litt sånn, men ikke noen rier eller noe ;) Som jeg kjenner!

Har ikke noe særlig med utflod heller, hmmm.. tomt for slimpropp? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting på gang her heller, bare det vanlige med murringer, stikking og masse kynnere. Ingen tegn på slimproppen heller, men den kom ca 3 uker før fødsel sist, så tar ikke det som noe nærstående fødsel akkurat. Løs mage av og til, men det er også av og på. De kommer nok snart uansett :)

Når blir du satt i gang Bobla? Vi har jo akkurat samme termin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fløy på do i natt pga løs mage.. huff.. Jeg har visst overtidkontroll 15.6!

Men skal til jordmor 9 dager før og avtale overtidskontroll, hmm..

Så litt forvirret altså! Du da :) ?

Endret av Bobla2013
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått overtidskontroll enda, men vet at jeg blir satt i gang senest 15.juni jeg også.

Har jordmorkontroll neste onsdag, så tror jeg snakker mer med henne om overtidskontroll da.. Håper jeg slipper å benytte meg av den!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fødsel enda her heller.2 dager til termin! Krysser alt eg har for at det blir fødsel om ikke så mangen dagene.Skal til jordmor på tirsdag.Så blir det vel overtidskontroll i løpet av neste uke om ingenting har skjedd før den tid.Ble strippet hos jordmor på onsdag.Men med lite hjelp i ingen blod eller ekstra action etterpå.:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at overtidskontroll ville bli bestilt ved neste jordmortime, som for meg er neste uke (når jeg er 40+0).

Endret av Pyntestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...