Gå til innhold

Politiet mener kvinner er det svake kjønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bryr meg katten om jeg er svakere fysisk så lenge jeg vet at jeg er minst like sterk mentalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bryr meg katten om jeg er svakere fysisk så lenge jeg vet at jeg er minst like sterk mentalt.

Verdens beste sjakkspillere er menn. Jeg bare nevner det.

Anonym poster: 898145e6c10a3efe8d001101d274dc6f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Verdens beste sjakkspillere er menn. Jeg bare nevner det.

Anonym poster: 898145e6c10a3efe8d001101d274dc6f

Fordi kvinner har bedre ting å gjøre! :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdens beste sjakkspillere er menn. Jeg bare nevner det.

Anonym poster: 898145e6c10a3efe8d001101d274dc6f

Så mental styrke er avhengig at matematiske kunnskaper? since when?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mental styrke er ingen naturtilstand, man kan bli mer bevisst på hva man kan gjøre for å utvikle seg selv.

Mens kvinner har en tendens til å ta nederlag til seg, vil menn oftere tilskrive nederlaget til omgivelsene. Lykkes menn vil de ofte ta æren selv, lykkes kvinner tilskriver de det ofte til omgivelsene.

Forskning fra de siste årene imøtegår at det er forskjeller mellom kjønnene når det gjelder å tilskrive årsaker til at man lykkes eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ringer i hvert fall en bjelle hos meg.

Den sier at en dust av en politimann i Finnmark ikke burde fått lov til å skrive offentlige notater.

Og disse skal ta vare på samfunnets verdier. Grøss.

En tjenestemanns politiske ukorrekthet gjelder ikke hele politiet. OK?

Nå er jo dette begrepet "det svake kjønn" ikke så greit å forholde seg til. På flere måter. Drar man fram det feministiske perspektivet, er jo alt tuftet på at kvinnen er offeret som er undertrykket og som trenger alskens krykkeløsninger og særbehandling. Begrepet er i det perspektivet mer relevant enn på lenge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det overrasker meg til stadighet at fysisk styrke automatisk gjør menn til det sterke kjønn på alle mulige andre felt også. La oss ta... tja, språk. Kvinner har bedre ordforråd og uttrykker seg bedre verbalt enn menn. Da kan jeg likså godt generalisere dette til at siden menn er underlegen kvinner i form av språk, så gjelder dette alle andre felt også, menn er svake. Unyttige. Husj, på kjøkkenet med dem. Faktisk, kan ikke menn bare slutte å prate siden dere er så himla dårlig til det? VI kan skjære av dere tunga så er vi ferdig med det.

Ja, akkurat like dumt.

Anonym poster: 50f6e78fde22e2b09d89a1bbdefe7743

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss ta... tja, språk. Kvinner har bedre ordforråd og uttrykker seg bedre verbalt enn menn.

Data forteller at kvinner gjennomgående har enklere setningsbygning enn menn. Kvinnenes setninger er ofte kortere og mindre sammensatt. Jo mer formell situasjonen er, jo mer kompleks blir språkbruken. I det svenske Talsyntax-materialet som bygger på språkbruk i samtaler, intervjuer, møter og debatter, er denne tendensen klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det svake kommer vel av at vi må hjelpe dem til å få lederstillinger, vi må hjelpe dem til å ta høyere utdannelse (selv om det er flest jenter som tar høyere utdannelse). Det må lages egne kvinneggrupper i politikk og næringsliv. Hjelpes inn til militæret og selvsagt hjelpes inn i yrker som er mannsdominerte.

Når man kvoterer inn noen på bakgrunn av etnisitet eller kjønn så presser man ut en bedre kvalifisert arbeider til fordel av en annen som ikke er like godt egnet for oppgaven. Hvorfor skal staten presse bedrifter til å føre en slik urettferdig praksis ved å diskriminere til fordel av andre på bakgrunn av kjønn?

Ved vanlige yrker og lederposisjoner så senker dette produktivitet og utvikling, og i militæret vil det senke den generelle kvaliteten på militæret, det er tross alt en grunn til at det bl.a ikke finnes kvinnelige elitesoldater til tross for like muligheter.

Hva skal man med kvinner som bare må passere krav som en gjennomsnittlig gutt i ungdomsskolen kunne klart med glans i militæret? Dette i en posisjon hvor tilstrekkelig fysisk styrke kan utgjøre forskjellen mellom liv og død for seg selv eller medsoldater. Sier kvinner på grunn av at de fysiske opptakskravene er mye lavere for kvinner i militæret, og blir derfor veldig ofte de svakeste fysisk sett.

Endret av meh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet har altså offentlig gått ut og sagt at kvinner er det svake kjønn. På tide å avskaffe feminismen og innse at kvinner og menn er forskjellige?

Nei, en tulling som er ansatt i politiet har skrevet en tullete melding som han skulle latt være å skrive. Dette representerer selvsagt ikke politiets offisielle linje (noe som også viser seg ved at det blir oppvask etter dette).

Offisielt har politiet ment at menn og kvinner er forskjellige ganske lenge. Menn og kvinner har ulike fysiske krav for å komme inn på politistudiet.

Endret av jabx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overrasket over at noen reagerer på det. "Det sterke" og "svake kjønn" har man da brukt som begrep gjennom mange generasjoner. Det henspeiler kun på at menn er fysisk sterkere enn kvinner og har ikke noe med menneskeverd, mental utrustning, likestilling eller feminisme å gjøre.

Har du en kilde på dette? "Svak" beskriver ikke bare fysisk styrke, vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så absolutt. Jeg mener det er uheldig at kvinner har lettere opptakskrav til fysiske yrker som politi, forsvaret etc.

Det kommer an på hva de fysiske kravene er til for.

Politiets hovedredskap er kommunikasjon. Det hører med til sjeldenhetene at de må ty til fysisk maktbruk. Og når de må det, så bruker de teknikker som gjør at en fysisk svakere kvinne likevel kan overmanne (hehe) en fysisk sterkere mann. Dessuten er politifolk i Norge omtrent alltid to sammen.

Konklusjonen blir at de fysiske kravene ikke er absolutte krav til yrket, men at de heller sier noe om forutsetningene hvert kjønn har, og brukes som en måte å sile folk under opptak til politistudiet.

Politifolk skal være i god form, men de trenger ikke være superatleter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en kilde på dette? "Svak" beskriver ikke bare fysisk styrke, vet du.

I utgangspunktet refererer "sterk" og "svak" til fysisk styrke. En mann kan være sterk, isen er sterk, en stålbjelke er sterk. Er noe sterkt kan det bære mye. Svak er det motsatte.

Men "sterk" brukes også mye i overførte betydninger: sterk helse, sterk psyke, sterke verb, sterke meninger o.s.v.

Når jeg har hørt om det sterke og svake kjønn har jeg bare hørt det referert til fysisk styrke. Men jeg tviler ikke på at det gir litt andre assosiasjoner i dag. Jeg har hørt det mindre brukt de siste årene.

Det minner om at jeg for en del år siden traff noen ungdommer som på sin dialekt omtalte gutter og jenter som "gutar" og "veikungar". Jentene syntes det var helt greit for de var jo fysisk svakere enn guttene. Men dagens holdninger så må vel disse endre på dialekten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filleproletiet

Jeg ser virkelig ikek problemet. Kvinner har da langt lavere fysiske opptakskrav både i politi, brannvesen og forsvar. Eneste grunnen til dette må jo være fordi kvinner er representanter for det svake kjønn? Hvis det ikke er slik så må vi endre på opptakskravene, må vi ikke?

Grunnen til det er jo at man i alle yrker trenger forskjellige mennesker. Kanskje ikke kvinner burde være med på skarpe oppdrag eller oppdrag hvor man må legge store menn i bakken. Men at det er kvinner i politiet og forsvar e.l som kan gjøre gode og betydningsfulle jobber er da utvilsomt. Tror dessuten de fleste menn trives med litt kvinner rundt seg. Gjør ikke du?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Filleproletiet

Så absolutt. Jeg mener det er uheldig at kvinner har lettere opptakskrav til fysiske yrker som politi, forsvaret etc.

For øvrig er det også svært uheldig at menn løper 100m fortere enn kvinner. Hvorfor skal det være automatikk i at Usain Bolt skal være raskere enn hvilken som helst kvinne?

Hva babler du om?

Hvorfor det er automatikk i at Usain Bolt er raskere enn enhver kvinne? Nei..fordi vi har forskjellige kropper? Deres kropp skal blandt annet bære på barn i magen. Vår kropp skal ut og jage store dyr. Klart vi er raskere.

Du mener det er uheldig at kvinner har lettere opptak. Vel, guess what. Dersom kvinner hadde hatt samme opptakskrav som menn i politiet og forsvaret så hadde ingen kvinner kommet inn. Svært få kvinner klarer 60kg i benkpress eller hang ups.

Poenget er at det er mange stillinger både i politi og forsvar som ikke krever ekstrem styrke. Kontorjobber, etterforskere osv. Dessuten kan kvinners evne til å prate, deres empati osv være styrkende for politiet når de jobber ute med folk.

Hvis du tar f.eks opptaktskrav til å bli spesialjeger o.l i forsvaret så er det en grunn til at det ikke er noen kvinner med i disse troppene. Der kreves det det absolutt ytterste av mental og fysisk styrke og evne til å holde følelser i sjakk. Disse evnene har ikke kvinner, og kravene for å bli f.eks spesialjeger er de samme for kvinner og menn. Noen kvinner har vel prøvd, men ingen har noensinne klart å bli marinejeger, spesialjeger, fallskjermjeger osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar f.eks opptaktskrav til å bli spesialjeger o.l i forsvaret så er det en grunn til at det ikke er noen kvinner med i disse troppene. Der kreves det det absolutt ytterste av mental og fysisk styrke og evne til å holde følelser i sjakk. Disse evnene har ikke kvinner

:tommelsmil: Helt enig!

Anonym poster: 898145e6c10a3efe8d001101d274dc6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filleproletiet

:tommelsmil: Helt enig!

Anonym poster: 898145e6c10a3efe8d001101d274dc6f

Ja, og misforstå meg rett. Kvinner har massevis av gode evner, og masse de er bedre på enn menn. Det er nettop derfor vi trenger kvinner i alle slags yrker, for å få andre innfallsvinkler osv. Dessuten er det sunt for miljøer at det er blandet kjønnsmessig. Men jeg er ikke for kvoteringer egentlig. Men akuratt i politiet synes jeg det er helt greit at det er litt andre krav til styrke hos kvinner enn hos menn, hvis ikke hadde vi ikke fått noen kvinner inn i politiet. Og vi trenger politikvinner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vi trenger politikvinner.

Til hva da? Som du erkjente selv, kvinner er ikke bare fysisk svakere de er også mentalt svakere. Så hva er det vi trenger politikvinner til? Å skrive ut parkeringsbøter?

Anonym poster: 898145e6c10a3efe8d001101d274dc6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...