Gå til innhold

Å bli far mot sin vilje (ny vinkling)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det blir jo helt feil og si at all sex som ikke var frivillig fra starten er voldtekt. For eksempel meg da, jeg har hatt sex selv om jeg ikke hadde lyst fra starten, men etter litt sex fikk jeg lyst på mer!

For eksempel, man har ikke lyst til og trene, men etter en liten treningstur, så er man glad man trente og er stolt av seg selv.

Sånn kan det være med sex også, man har ikke lyst, men etterpå er man glad man gjorde det!

Voldtekter altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BettyBoop

Det blir jo helt feil og si at all sex som ikke var frivillig fra starten er voldtekt. For eksempel meg da, jeg har hatt sex selv om jeg ikke hadde lyst fra starten, men etter litt sex fikk jeg lyst på mer!

For eksempel, man har ikke lyst til og trene, men etter en liten treningstur, så er man glad man trente og er stolt av seg selv.

Sånn kan det være med sex også, man har ikke lyst, men etterpå er man glad man gjorde det!

Voldtekter altså?

Frivillig fra starten? hva mener du? Det å flørte med noen er det samme som å samtykke til sex?

Poenget er at om en person har sex med deg etter du helt klart har sagt nei så er det voldtekt. Om du egentlig ikke har lyst men sier :"ja ok da" da sa du jo ja og da er det ikke voldtekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Vi burde se til utlandet når vi skal tenke løsninger. Se hva slags ideer har de gjort med kvinneproblematikken i andre land?

Mang utland har en mannsproblematikk som de må få bukt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Vi burde se til utlandet når vi skal tenke løsninger. Se hva slags ideer har de gjort med kvinneproblematikken i andre land?

I alle andre land har de en bestemt ide eller form for hvordan disse problemstillingene skal løses, og det er ofte tradisjonelle løsninger som har fungert tilfredstillende i århundrer og kanskje årtusener.

Vi norge eksperimenterer. Vi forsøker stadig ulike forslag og ser på ulempene og av alle handlinger, - altså når flere barn vokser opp aleneforsørgende enn i parforhold så sier det seg selv at for barnas beste er på tide med en liten forandring. Når det blir gjennomført flere aborter enn fødsler i aldersgruppen 20-25 år i oslo øst, så sier det seg selv at noe er gærent. Man trenger ikke rakettforsker for og forstå det.

En liten justering vil vi nok se i fremtiden, ikke den helt store forvandlingen at det blir som midtøsten hvor mannen "eier" dama, men det er jo ikke og fornekte at i norge finnes tilsvarende motpol, - altså at kvinnen eier mannen. Så i norge er vi nok like ekstreme som i midtøsten land, bare med motsatt fortegn, at her bestemmer kvinnen.

I japan mener jeg at det er ganske likestilt og fungerer hensiktmessig, for eksempel mener jeg og huske at det er slik at mannen kan forlange skillsmisse dersom kona aborterer uten hans samtykkende. Fordi hun har ærekrenket ham.

Du har full rett til å gjøre det slutt med dama di eller skille deg fra kona di dersom hun tar abort mot ditt ønske. Ingen som nekter deg å gå fra kjerringa di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wireless

Da tror jeg jeg ville gått for det andre alternativet. Forbyr man abort men ikke lar mannen fraskrive seg ansvaret, blir det bare verre for menn som ønsker å fraskrive seg ansvaret.

Ja, men med et forbud mot abort, blir det like vannskelig for kvinnen å fraskrive seg ansvaret som det for men. Du må ikke tro at jeg ønsker å ha noen fordeler som mann. Jeg ønsker at det skal være så likt som overhode mulig. Blir abort forbudt, så vil det bli like viktig for kvinnen å lukke skrevet, som der er for en mann og bruke kondom. Begge ville ha blitt utsatt for de samme konskvensene og ingen kunne angre seg.

Likestilling, ja takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Ja, men med et forbud mot abort, blir det like vannskelig for kvinnen å fraskrive seg ansvaret som det for men. Du må ikke tro at jeg ønsker å ha noen fordeler som mann. Jeg ønsker at det skal være så likt som overhode mulig. Blir abort forbudt, så vil det bli like viktig for kvinnen å lukke skrevet, som der er for en mann og bruke kondom. Begge ville ha blitt utsatt for de samme konskvensene og ingen kunne angre seg.

Likestilling, ja takk.

Åndssvakt argument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men med et forbud mot abort, blir det like vannskelig for kvinnen å fraskrive seg ansvaret som det for men. Du må ikke tro at jeg ønsker å ha noen fordeler som mann. Jeg ønsker at det skal være så likt som overhode mulig. Blir abort forbudt, så vil det bli like viktig for kvinnen å lukke skrevet, som der er for en mann og bruke kondom. Begge ville ha blitt utsatt for de samme konskvensene og ingen kunne angre seg.

Likestilling, ja takk.

Og mange års erfaring både fra dette landet og andre landet har vist oss at forbud mot abort ikke er noen god prevensjon. Kvinner vil bli gravide uønsket samme pokker og ender da opp med å sette seg selv i livsfare med å prøve å avslutte svangerskap. Menn og kvinner skal ha like mye ansvar for å sørge for at man ikke får barn, men om ditt poeng var å få folk til å avstå fra sex så er dette en løsning man tross alt kan benytte seg av allerede i dag..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppsummering;Dere vil ikke bli fedre, vil ikke bruke prevensjon og vil ikke at dama tar abort. Likevel vil dere ha mye sex. Jeg skjønner ikke helt logikken. Vil dere forandre naturen og hele forplantningssystemet?

Anonym poster: 670b4baf15f709e0a935d85d5286f087

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wireless

Åndssvakt argument.

Beglager, men å argumentløst krittisere meg, er nok noen mer hakk mere åndsvakt enn hva mitt innlegg var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wireless

Lykke til! Prøv å ikke femstå som en sutrete bitter mann når du legger frem problemstillingen. Da går det nok litt bedre.

Jeg er ikke suttrete og jeg er iallefall ikke bitter, men jeg må inrømme at muligheten for at jeg blir det, er ganske stor. Allerde nå så kjenner jeg at jeg sliter mye med å føle både respekt og sympat/empat med kvinner som så hardnakket forventer rettigheter, men som så elegant hopper over menns rettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Aldri ha sex med en person du AAAAALDRI kunne blitt en forelder med. Det er ALLTID en mulighet for at det skal skje, til og med om du går på p-pille + kondom.

2. Å ha sex er ikke en menneskerett/noe du har krav på så om du ikke vil ha barn, ikke ha sex.

3. En dame burde aldri tvinge på en mann et barn med vilje, uhell kan selvfølgelig skje (se punkt 1), på samme måte som en mann aldri burde tvinge en dame til å ta abort.

Endret av Nessy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det har skjedd mye siden sist jeg var innom, men jeg klarer ikke helt holde meg likevel.

Grønt blad, så mener at siden kvinner har et slags overherrementalitet over mannen, så vil det aldri bli likestilling?

Kvinnen har ingen overherrementalitet over mannen når de er gravide. De har vel en slags overherrementalitet over fosteret (både når det gjelder abort, hva hun spiser/drikker og annen livsstil mens hun er gravid), men ikke over mannen.

Hva om kvinner som ønsker abort måtte ha mannens underskrift for og søke om abort, - av den enkle årsak at siden man er to om og ligge med hverandre, så skal man også være to om og abortere/adoptere/føde?

Hvorfor er det så forferdelig for kvinne og vite at man skal være to om og ta en avgjørelse når man har vært to om og lage barnet!?

Ja, man er to om å ligge med hverandre, men man er ikke to om å være gravid og føde. Der kun kvinnen som er gravid (selv om man par sier de er gravide), og det er faktisk kun kvinnen som føder og opplever "renselsen" etterpå. Så kom ikke her og påstå at man er to om å være gravid og føde.

Når barnet har kommet til verden må man være to for å adoptere bort, dersom man ønsker det. Vær så vennlig og droppe all ropingen om adopsjon, da menn og kvinner er likestilt på det området (bl.a. fordi likestilling er mulig på dette området).

Man er to om å lage barnet, og man er to om å ta ansvar for barnet. I tiden mellom unnfangelse og fødsel er barnet inni kvinnen - hennes ansvar, og hun kan derfor også bestemme.

Damer kan vel stå og pisse?

Ikke på lik linje med menn. Vet du hvordan kvinnens anatomi er der nede?Buksa må ordentlig av og man må bøye seg godt ned. Skal man stå oppreist og tisse (slik menn kan) blir det bare søl.

Vi burde se til utlandet når vi skal tenke løsninger. Se hva slags ideer har de gjort med kvinneproblematikken i andre land?

I alle andre land har de en bestemt ide eller form for hvordan disse problemstillingene skal løses, og det er ofte tradisjonelle løsninger som har fungert tilfredstillende i århundrer og kanskje årtusener.

Vi norge eksperimenterer. Vi forsøker stadig ulike forslag og ser på ulempene og av alle handlinger, - altså når flere barn vokser opp aleneforsørgende enn i parforhold så sier det seg selv at for barnas beste er på tide med en liten forandring. Når det blir gjennomført flere aborter enn fødsler i aldersgruppen 20-25 år i oslo øst, så sier det seg selv at noe er gærent. Man trenger ikke rakettforsker for og forstå det.

En liten justering vil vi nok se i fremtiden, ikke den helt store forvandlingen at det blir som midtøsten hvor mannen "eier" dama, men det er jo ikke og fornekte at i norge finnes tilsvarende motpol, - altså at kvinnen eier mannen. Så i norge er vi nok like ekstreme som i midtøsten land, bare med motsatt fortegn, at her bestemmer kvinnen.

I japan mener jeg at det er ganske likestilt og fungerer hensiktmessig, for eksempel mener jeg og huske at det er slik at mannen kan forlange skillsmisse dersom kona aborterer uten hans samtykkende. Fordi hun har ærekrenket ham.

"Kvinneproblematikken"? Hvis du synes kvinner er så problematiske er det bare å holde seg unna dem.

Vel, skal man se på "tradisjonelle løsninger" når det gjelder abort, så skulle vel kvinnen ikke abortert (det hadde du vel likt - da blir det i alle fall betaling av bidrag i 18 år framover). Og de som valgte å bryte loven hadde gått til "kloke koner" eller brukt strikkepinner, noe som vel ikke akkurat er spesielt heldig

"Kvinnen eier mannen"? Ærlig talt, nå må du skjerpe deg. Ingen eier noen her i landet. Det er frivillig å ha sex, og det er helt frivillig med prevensjon, men bruker man ikke prevensjon så vet man at det kan få konsekvenser, som f.eks. en graviditet hos kvinnen. Det er noe alle vet, og da man forholde seg til det og selv ta ansvar for å bruke prevensjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en mann som liker og ta ansvar for egne handlinger, - altså om jeg hadde jeg gjort en kvinne gravid, så hadde jeg jo selvsagt gjort alt jeg kunne for og støtte opp det jeg selv synes, - og ville hun ta abort, så hadde jo hun fått lov til det uten noe mer om og men, og hadde hun født barnet, så hadde jeg jo tatt varet på det fordi det er mitt eget selv om det ble et multihandicappet down syndrom barn.

Allikevel så klarer jeg som ikke er far og se urettferdighetene, fordi jeg i motsetning til dere kan være nøytral og objektiv, og ikke inhabil og subjektv sånne som dere (mødre). Dere andre kvinner som ikke forstår hvordan det er og sette seg inn i andres situasjoner unnskylder jeg nesten litt med at dere er "oppdratt sånn" av andre kvinner og derfor ikke selv har helt reflektert over hva det vil si og være et godt menneske.

Men det gjør da egentlig ingenting for meg. Dere behøver ikke forstå alt her i verden heller... =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en mann som liker og ta ansvar for egne handlinger, - altså om jeg hadde jeg gjort en kvinne gravid, så hadde jeg jo selvsagt gjort alt jeg kunne for og støtte opp det jeg selv synes, - og ville hun ta abort, så hadde jo hun fått lov til det uten noe mer om og men, og hadde hun født barnet, så hadde jeg jo tatt varet på det fordi det er mitt eget selv om det ble et multihandicappet down syndrom barn.

Allikevel så klarer jeg som ikke er far og se urettferdighetene, fordi jeg i motsetning til dere kan være nøytral og objektiv, og ikke inhabil og subjektv sånne som dere (mødre). Dere andre kvinner som ikke forstår hvordan det er og sette seg inn i andres situasjoner unnskylder jeg nesten litt med at dere er "oppdratt sånn" av andre kvinner og derfor ikke selv har helt reflektert over hva det vil si og være et godt menneske.

Men det gjør da egentlig ingenting for meg. Dere behøver ikke forstå alt her i verden heller... =)

Hva er det som gjør deg så mye mer objektiv enn meg og mange av de andre kvinnene som deltar i denne debatten?

Det du gjør er å avskrive alle kvinner som mener noe annet enn deg selv.

Jeg har så absolutt reflektert over hva det vil si å være et godt menneske. Har du? Det virker nemlig ikke slik.

Jeg har ingen problemer med å se at det ikke er likestilling på dette området (noe som er umulig), og jeg ser også at dagens ordning kan føles urettferdig.

1. Men at menn bare kan løpe fra ansvaret og si "nei" til farsskap, bare fordi han ikke vil bli far - det er da heller ikke rettferdig. La kvinnen og storsamfunnet ordne opp og betale for et barn han ikke vil ha, selv om han visste at det kunne bli barn da han hadde sex uten kondom, eller "hoppet av i svingen".

2. Det er heller ikke rettferdig at mannen skal ha vetorett og kreve abort dersom kvinnen er gravid. Det går på hennes selvbestemmelsesrett over egen kropp de første månedene ut i svangerskapet. Etter 12 uker anser man fosteret så utviklet at kvinnen faktisk mister retten til å bestemme over egen kropp. Menn mister ikke denne retten når hans barn er mer en 12 uker ut i svangerskapet. Menn får heller ingen anbefalinger (les: krav) i mat- og drikkeveien og livsførsel mens kvinnen er gravid med hans barn.

3. Hva med å forby abort? Å påtvinge kvinnen et svangerskap og fødsel? Kvinnen mister all selvbestemmelsesrett over egen kropp fra dag en. Er det så rettferdig? I tillegg påtvinges også menn barn de ikke ønsker, og det er ingen mulighet for å bli kvitt barnet. Mannen kan i det minste fortsette sin livsførsel som før, mens kvinnen opplever store endringer de neste ni månedene + renselsen og kroppslige endringer etterpå, fram til de kan bortadoptere barnet (et barn som kvinnen har knyttet bånd til i ni måneder allerede). Er det så rettferdig?

4. Skal mannen kunne kreve at kvinnen bærer fram et barn hun ikke vil ha? Se argumentasjon i de to foregående punktene.

5. Hva med å åpne opp for abort fram til fødselen? Her veier hensynet til barnet tyngre. 12-ukersgrensen er et kompromiss mellom ulike interesser, barnets krav til liv og kvinnens rett til å bestemme over egen kropp. Man har virkelig prøvd å gjøre det rettferdig ved å vekte viktige prinsipper.

Dagens ordning er vel strengt tatt ikke rettferdig for noen, hverken mannen, kvinnen eller fosteret/barnet. Jeg kan ikke helt se hvordan man skal kunne få en fullt ut rettferdig situasjon for noen. Forslag til endringer som kan gjøre situasjonen bedre og mer rettferdig ønskes velkommen, men de forslagene som har kommet så langt er et skritt tilbake, og ikke framover mot mer rettferdighet.

Jeg vil presisere at når det gjelder kvinner som bevisst går inn for å lure mannen ang. prevensjon og graviditet, gjerne for deretter å nekte far samvær, så er jeg usikker på hva som er riktig løsning, og jeg mener (i motsetning til neon av mine kvinnelige debattanter) at dagens løsning ikke er optimal. Dog føler jeg at det er en diskusjon som er på siden av det som debatteres i denne tråden, og jeg synes vi skal holde en slik problemstilling utenfor denne tråden.

Endret av Grønt blad
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Jeg er en mann som liker og ta ansvar for egne handlinger, - altså om jeg hadde jeg gjort en kvinne gravid, så hadde jeg jo selvsagt gjort alt jeg kunne for og støtte opp det jeg selv synes, - og ville hun ta abort, så hadde jo hun fått lov til det uten noe mer om og men, og hadde hun født barnet, så hadde jeg jo tatt varet på det fordi det er mitt eget selv om det ble et multihandicappet down syndrom barn.

Allikevel så klarer jeg som ikke er far og se urettferdighetene, fordi jeg i motsetning til dere kan være nøytral og objektiv, og ikke inhabil og subjektv sånne som dere (mødre). Dere andre kvinner som ikke forstår hvordan det er og sette seg inn i andres situasjoner unnskylder jeg nesten litt med at dere er "oppdratt sånn" av andre kvinner og derfor ikke selv har helt reflektert over hva det vil si og være et godt menneske.

Men det gjør da egentlig ingenting for meg. Dere behøver ikke forstå alt her i verden heller... =)

Hvis du mener det der, så fatter jeg ikke hvorfor du debatterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er utrolig at noen kvinner ikke ser likheten mellom opplevelser kan likestilles med voldtekt i et menneskesinn.

Kvinner setter seg foran alt og alle når det gjelder deres helse,familie og sexliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er utrolig at noen kvinner ikke ser likheten mellom opplevelser kan likestilles med voldtekt i et menneskesinn.

Kvinner setter seg foran alt og alle når det gjelder deres helse,familie og sexliv.

Dette forsto jeg ikke helt. Hva mener du egentlig?

Anonym poster: cdc67e1e00cc744adf4bfbc5ae15d50e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi

Det er utrolig at noen kvinner ikke ser likheten mellom opplevelser kan likestilles med voldtekt i et menneskesinn.

Kvinner setter seg foran alt og alle når det gjelder deres helse,familie og sexliv.

Er det mulig å være så tåpelig???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig mennene i denne tråden har argumentert godt jeg. Så vidt jeg har kunne se har INGEN av dem argumentert for at kondomer er en uting, alikevel er det dette omtrent samtlige kvinner har repetert til det kjedsommelige. Kan vi ikke diskutere prinsippene? - spør menenne, "nei, tre på kondom, håp at den holder og hold forøvrig kjeft" sier kvinnene (iallefall noen her).

Det jeg har lagt merke til er at ikke en eneste gang har ordet familie blitt brukt i denne tråden, eller i de andre med samme tema. Temaet blir veldig fort meg, meg og mere meg - min kropp, mine rettigheter, min frihet, min mitt og ditt. Hva skjedde med vårt? Hva skjedde med vi? Hva skjedde med oss?

Jeg er en fyr som har et utrolig stort ønske om å bli far, kanskje det tilogmed er det fremste. Men som har opplevd noen svik, og hørt om så mye dritt at jeg har blitt veldig forsiktig med kvinner.

Spørsmålet er jo ikke om jeg vil ha barn, men om jeg finner ei jeg vil ha det med. Ei som jeg ser for meg en fremtid med. Som jeg kan oppdra barn med, dele fritid og tanker med, ei som beriker meg som jeg beriker henne.

Bare slik vil jeg ha barn, tenker jeg. Alt annet blir feil. Jeg ønsker mitt barn alt det beste i verden, og to foreldre som faktisk tok seg bryet med å finne ut om de passet sammen synes jeg faktisk det har krav på. Men jeg er livredd at ting skal skjære seg, for dere har jo i realiteten all makt. Møter jeg feil jente så kan hun ødelegge hele denne drømmen fullstendig, og det er en av grunnene til at jeg nesten aldri har hatt sex. Nå begynner årene å komme også, og har opplevd å bli dumpet ved et par anledninger pga. manglende erfaring...

Det jeg da synes er litt vondt, er å lese tråder som dette. Her skrikes det "jammen, meg da?" annenhver gang, og når barnet blir trukket frem er det som regel for å fremme sine egne synspunkter. Jeg forstår kvinner veldig godt jeg, og jeg forstår mennene. Men temaet, som egentlig er et veldig vanskelig og spennende et, drukner jo helt.

Det dere må forstå er at verden ikke fremstår lik for kvinner og menn. Kvinner omgås stort sett kvinner, og hører stort sett kvinners versjon av problemene. Hos menn er det motsatt. Vi har også ulik biologi, og samfunnet forventer forskjellige ting av oss. Ergo forbereder vi oss på forskjellige ting. Særlig utslag gjør dette kanskje på f.eks. graviditeten, som dere kvinner har brukt omtrent hele livet på å gjøre dere tanker om, men som menn kanskje knapt har tenkt på. Kanskje er det derfor vi ikke helt forstår dette med å binde seg til fosteret, og på å se forskjellen mellom å avbryte et svangerskap tidlig og å ikke bli unnfanget i det hele tatt. Rent rasjonelt er det iallefall vanskelig å se forskjellen.

Men her er det viktig at dere kvinner er tydelige, og ikke bare kommer med hånlige bemerkninger men konstruktivt forklarer hvorfor dere tenker som dere gjør. "Sånn er det bare" er ikke et godt argument, og det vil ikke gjøre oss menn det grann mer opplyst, så da er vi like langt.

Forøvrig håper jeg alle her får leve lykkelig alle sine dager. =)

Anonym poster: 1156807117ee5631d6f3029d6a3e7312

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt for ss, da holder du deg kanskje unna ;)

Hvor gammel er du egentlig?

(Ærlig ment altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...