Gå til innhold

Bikkjer skal IKKE bindes utenfor butikken!


spørsmålstegnet

Anbefalte innlegg

32 minutter siden, PinkAnarchy skrev:

Selvinnsikt er et fremmedord skjønner jeg. Snakker ikke om å "nekte barna sine deltagelse i verden" :P lol
Snakker om at du som forelder bør passe på til enhver tid når de er så små. Jeg snakker heller ikke om og har ikke fokuset på mennesker som er redd hunder.. det er deres eget problem... jeg har fokuset på hundens ve og vel... og der er loven på min side så ta deg sammen, eller så risikerer du bøter/ fengselsstraff. Ser jeg noen som bryter loven har jeg all rett til å melde i fra til politiet og som dyrevernsaktivist nøler jeg ikke :) 

Det er jo nettopp poenget mitt. INGEN kan passe på til enhver tid. Vi må også la de prøve seg litt på egenhånd. Det å sette en hund utenfor en butikk i 5 min i en liten og kjent bygd er ingen stor risiko og går heller ikke ut over hundens ve og vel. Hunden møter forøvrig mange kjente ved butikken og blir ofte kost holdt med selskap når jeg er inne. Meld gjerne i fra til politiet, de prioriterer nok disse sakene høyt, jeg har ikke dårlig samvittighet :takke:

Anonymkode: 5fbd2...769

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde aldri i verden turt å forlate mine elskede hunder utenfor en butikk. Jeg stoler overhode ikke nok på andre mennesker.. 

Jeg forstårikke hvordan folk tørr!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, PseudonymBruker skrev:

Det er fint at du selv ikke ser på deg selv som en voksen da. I og med at du selv skriver lol i innleggene dine:

Det at du ikke er voksen forklarer også at du kan skrive dette:

Jeg håper du når du blir voksen innser at dyrevelferd handler om både dyrets beste, og hvordan dyr og mennesker skal kunne leve sammen så begge parter blir tatt hensyn til. Spesielt i byen med høy befolkningstetthet er sistnevnte viktig. 

 

Og for ordens skyld, det jeg skrev i svaret du siterte var sarkasme. 

Trangsynt du a, vanskelig å være saklig her ja :/ Skrev lol åpenbart fordi hun skrev det først for å fremheve hvor dumt det hørtes ut! Handler ikke om hvor voksen jeg er når jeg sier min mening, det er ikke hunden sitt problem at du er redd for den. Det er noe man må jobbe med hos seg selv om du er redd noe... Er 20 år så er voksen på papiret men man er ikke voksen før man innrømmer å være barnslig. Jeez har dere så tungt for det? Hvorfor diskuterer dere ennå? dere har alt tapt, om dere fremdeles har så god selvfølelse av å etterlate kjæledyret forsvarsløst og alene. Og da må jeg si det er ironisk å prøve å belære meg om dyrevelferd xD sier jo bare i mot dere selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PseudonymBruker
Et øyeblikk siden, PinkAnarchy skrev:

Trangsynt du a, vanskelig å være saklig her ja :/ Skrev lol åpenbart fordi hun skrev det først for å fremheve hvor dumt det hørtes ut! Handler ikke om hvor voksen jeg er når jeg sier min mening, det er ikke hunden sitt problem at du er redd for den. Det er noe man må jobbe med hos seg selv om du er redd noe... Er 20 år så er voksen på papiret men man er ikke voksen før man innrømmer å være barnslig. Jeez har dere så tungt for det? Hvorfor diskuterer dere ennå? dere har alt tapt, om dere fremdeles har så god selvfølelse av å etterlate kjæledyret forsvarsløst og alene. Og da må jeg si det er ironisk å prøve å belære meg om dyrevelferd xD sier jo bare i mot dere selv. 

 

Ta et steg tilbake og en pust i bakken. Så leser du innleggene igjen i rekkefølge. Forhåpentligvis innser du da alle feilslutningene du gjør i innlegget jeg siterer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, PseudonymBruker skrev:

Ta et steg tilbake og en pust i bakken. Så leser du innleggene igjen i rekkefølge. Forhåpentligvis innser du da alle feilslutningene du gjør i innlegget jeg siterer her.

Har lest alt. tragisk å se hvor Trangsynte, selvgode dere er og hvor vanvittig liten selvinnsikt og forståelse/empati dere har. Skammelig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bevisst på både risikoen og det faktum at det er ulovlig å binde hund rett uten for butikk/offentlige innganger. Til tross for dette har jeg ingen ting imot å binde fast min 11 år gamle hund utenfor et "skjermet", eller utrafikkert sted rett ved butikken. Vi bodde på et småsted. Ja noen kunne tatt hunden. Ja den kan bite og gjøre skade hvis noen kommer bort å plager den. Ja det er utrygt. Men jeg tar sjansen likevel. Hvorfor? Fordi jeg anser risikoen som MINIMAL. 

Jeg gjør ikke det samme når jeg er på besøk hos mine foreldre i byen, fordi det ikke føles like naturlig. Og er mer risikofylt. 

Og for å svare på argumentet med at det å kombinere butikk turen med gåturen til bikkja er uakseptabelt fordi om man ikke har tid til å gå tur med hunden i tillegg til alt annet så har man ikke tid...... Altså. Jaok. Jeg ser poenget men det begynner å få litt gammel-pernsjonist-kjerring-som-ikke-har-et-liv-og-syter-over-alt preg. Det handler overhode ikke om det. Hadde jeg ansett butikkturen som farlig for hunden min, og risikofylt ville jeg så klart brukt den ekstra tiden på å gå med den etterpå. But gues what - foreløbig går det fint. Ja, det kan hende det går til helvete en dag. Den sjansen er jeg villig til å ta. Kall meg gjerne dyreplager, men det har liksom noe mer hvor sannsynlig risikoen vi snakker om er.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, etram3 skrev:

Jeg er bevisst på både risikoen og det faktum at det er ulovlig å binde hund rett uten for butikk/offentlige innganger. Til tross for dette har jeg ingen ting imot å binde fast min 11 år gamle hund utenfor et "skjermet", eller utrafikkert sted rett ved butikken. Vi bodde på et småsted. Ja noen kunne tatt hunden. Ja den kan bite og gjøre skade hvis noen kommer bort å plager den. Ja det er utrygt. Men jeg tar sjansen likevel. Hvorfor? Fordi jeg anser risikoen som MINIMAL

Jeg gjør ikke det samme når jeg er på besøk hos mine foreldre i byen, fordi det ikke føles like naturlig. Og er mer risikofylt. 

Og for å svare på argumentet med at det å kombinere butikk turen med gåturen til bikkja er uakseptabelt fordi om man ikke har tid til å gå tur med hunden i tillegg til alt annet så har man ikke tid...... Altså. Jaok. Jeg ser poenget men det begynner å få litt gammel-pernsjonist-kjerring-som-ikke-har-et-liv-og-syter-over-alt preg. Det handler overhode ikke om det. Hadde jeg ansett butikkturen som farlig for hunden min, og risikofylt ville jeg så klart brukt den ekstra tiden på å gå med den etterpå. But gues what - foreløbig går det fint. Ja, det kan hende det går til helvete en dag. Den sjansen er jeg villig til å ta. Kall meg gjerne dyreplager, men det har liksom noe mer hvor sannsynlig risikoen vi snakker om er.

 

Nettopp! Som voksent menneske tar man en risikovurdering. Ja ALT kan skje, men sjansen er jo veldig liten og man kan ikke gå rundt å være redd for "alt" heller...

Anonymkode: 5fbd2...769

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PseudonymBruker
6 minutter siden, etram3 skrev:

Jeg er bevisst på både risikoen og det faktum at det er ulovlig å binde hund rett uten for butikk/offentlige innganger. Til tross for dette har jeg ingen ting imot å binde fast min 11 år gamle hund utenfor et "skjermet", eller utrafikkert sted rett ved butikken. Vi bodde på et småsted. Ja noen kunne tatt hunden. Ja den kan bite og gjøre skade hvis noen kommer bort å plager den. Ja det er utrygt. Men jeg tar sjansen likevel. Hvorfor? Fordi jeg anser risikoen som MINIMAL. 

Jeg gjør ikke det samme når jeg er på besøk hos mine foreldre i byen, fordi det ikke føles like naturlig. Og er mer risikofylt. 

Det synes jeg høres ut som en fornuftig vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så svart hvit alt skal være for mange. 

Nymoralismen er tydeligvis kommet for å bli.

Anonymkode: 7422c...1c2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, StudentLise skrev:

Som det blir nevnt over her er det faktisk ikke lov å binde hunder ute.
Da vi fikk hund var vi ikke klar over dette, og ble faktisk bedt om å bli med bort på politistasjonen fordi vi hadde gjort det (dette var i butikk hvor vi så hunden til enhver tid).

Da fikk vi streng beskjed om at hvis dette ble sett en gang til tok de fra oss hunden, og at det rett og slett handler om at hunden kan være aldri så snill, men hvis et barn vil hilse på og f.eks er uheldig å tråkker hunden på halen eller labbene kan hunden bite.

Vi spurte samtidig om "hundeparkering" var lov - type hundebur du kan leie utenfor kjøpesentere, og steder det står at man kan knyte hunden, og det er faktisk heller ikke lov.

Her syns jeg jo at dere har utvist skjønn, men det er noe som ikke går an lenger altså, alt er forbudt snart.

Hunden jeg hadde før kunne jeg fint binde utenfor butikker, hun var godt sosialisert, men hadde et sparsomt kroppspråk, og var en diger schæfer, så ingen turde å gå bort, men hadde de gjort det hadde de ikke blitt bitt. Hun stod selvfølgelig bare når jeg var kjapt inne og handlet.
Men hunden jeg har nå - dårlig sosialisert og litt nervøs - aldri i livet.

Anonymkode: d3b50...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, PinkAnarchy skrev:

Har lest alt. tragisk å se hvor Trangsynte, selvgode dere er og hvor vanvittig liten selvinnsikt og forståelse/empati dere har. Skammelig 

Vet du hva "anarchy" betyr? ;)

Anonymkode: d3b50...555

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Her syns jeg jo at dere har utvist skjønn, men det er noe som ikke går an lenger altså, alt er forbudt snart.

Hunden jeg hadde før kunne jeg fint binde utenfor butikker, hun var godt sosialisert, men hadde et sparsomt kroppspråk, og var en diger schæfer, så ingen turde å gå bort, men hadde de gjort det hadde de ikke blitt bitt. Hun stod selvfølgelig bare når jeg var kjapt inne og handlet.
Men hunden jeg har nå - dårlig sosialisert og litt nervøs - aldri i livet.

Anonymkode: d3b50...555

Problemet er vel at hvis noen får så insisterer alle på at de skal få lov, så da må det bli enten eller.
Og som politimannen sa - Hunden kan være aldri så snill, men hvis noen er uheldig eller faktisk slemme med hunden så er muligheten alltid der for at den KAN bite. 

Man hører jo også skrekkhistorier hvor folk påstår å ha blitt bitt hvor det kanskje ikke er tilfelle engang.
Hvis ingen da har observert hunden er det ingen som kan ta den  forsvar heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fengselsstraff ofr at 6 og 8 år gamle barn er alene på en lekeplass, faktisk. Nå har jeg hørt det også. Nei man kan aldri totalbeskytte seg for folk som vil deg og dine barn/dyr vondt, det betyr ikke at man skal slutte å leve. Fordi det finnes pedofile i verden så kan man ikke nekte barna sine deltagelse i verden. Fordi det finnes folk som kan stjele en hund så kan man ikke slutte å leve. Man må bruke sunn fornuft og leve livet sitt.

Jeg er aldeles ikke uforsvarlig og den debatten som foregår her er helt vanvittig latterlig. Pass deg for å sette hunden utenfor btikken for folk kan få hjerteinnfarkt av det :P lol 

Anonymkode: 5fbd2...769

For et usjarmerende asosialt svar! Er bare å bruke knollen i hele 5 sekunder så forstår man at å gi f og forlate hunden sin et ræva dårlig ide. Ingen respekt til folk som gjør det og jeg sier ifra hver bidige gang til folk om jeg ser det.  Uansvarlige svin som ikke skulle hatt dyr.

Anonymkode: 1663b...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp! Som voksent menneske tar man en risikovurdering. Ja ALT kan skje, men sjansen er jo veldig liten og man kan ikke gå rundt å være redd for "alt" heller...

Anonymkode: 5fbd2...769

Nei for Guds skyld gjør det store offeret og te Dem som en forsvarlig eier!  Uempatiske  de lux å ikke ta forhåndsregler for dyr,  men  noen gir jo blanke. Jeg hadde fotfulgt deg og fått deg til å ta vare på  hunden din på rappen om jeg ser du forlater hunden. 

Anonymkode: 1663b...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei for Guds skyld gjør det store offeret og te Dem som en forsvarlig eier!  Uempatiske  de lux å ikke ta forhåndsregler for dyr,  men  noen gir jo blanke. Jeg hadde fotfulgt deg og fått deg til å ta vare på  hunden din på rappen om jeg ser du forlater hunden. 

Anonymkode: 1663b...a6a

Og jeg hadde bedt deg om å bry deg om dine egne saker. 

Hvor mange i denne tråden har faktisk opplevd eller kjenner noen som har opplevd at hunden har blitt stjålet? Jeg vil anta ca ingen. At man leser om noe i avisen betyr ikke at det er et stort reelt problem, det er minimal sjanse for at en hund bli stjålet om den står bundet utenfor butikken i noen få min. Jeg og andre familiemedlemmer har ofte latt hunden vår stå utenfor lokalbutikken. Hun er nå 11 år og lever fortsatt. Aldri hørt om noe hunderøveri i området, så dette tar jeg helt med ro. Hunden vår ville ikke latt fremmede ta henne uten å lage leven. 

 

Anonymkode: 7480b...427

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke at folk tør. Jeg er selv så nøye på dette at jeg flere ganger har gått mange ekstra-turer om dagen bare for å få til alle ærendene mine, fordi jeg ikke "slår to fluer i en smekk" ved å ta med bikkja på ærend. Jeg er rett og slett livredd for at hun skal bli stjålet, og tar dermed ingen sjanser...

Det har faktisk hendt flere ganger at jeg har vært i nærheten av en butikk, og har sett et annet menneske binde fast hunden sin utenfor for å gå inn å handle. Og da har jeg blitt stående utenfor og følge med på hunden for å forsikre meg om at det er det samme mennesket som tar med seg hunden igjen etterpå... 

At folk tør er for meg uforståelig. Uansett hvor mange forholdsregler som blir tatt, så synes jeg det er bedre å være "safe than sorry" og heller få den ekstra trimmen med å gå mange flere turer for å å få til ærendene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg hadde bedt deg om å bry deg om dine egne saker. 

Hvor mange i denne tråden har faktisk opplevd eller kjenner noen som har opplevd at hunden har blitt stjålet? Jeg vil anta ca ingen. At man leser om noe i avisen betyr ikke at det er et stort reelt problem, det er minimal sjanse for at en hund bli stjålet om den står bundet utenfor butikken i noen få min. Jeg og andre familiemedlemmer har ofte latt hunden vår stå utenfor lokalbutikken. Hun er nå 11 år og lever fortsatt. Aldri hørt om noe hunderøveri i området, så dette tar jeg helt med ro. Hunden vår ville ikke latt fremmede ta henne uten å lage leven. 

 

Anonymkode: 7480b...427

Du hadde ikke kommet noen vei med det-:). JA !!Jeg vet om tilfeller der hunder er blitt stjålet,  veldig  stresset av unger etc. Kunne ikke falt meg inn å gamble slik som visse gjør.  Det er uansvarlige og viser kompetanse på amøbe nivå 

Anonymkode: 1663b...a6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For et usjarmerende asosialt svar! Er bare å bruke knollen i hele 5 sekunder så forstår man at å gi f og forlate hunden sin et ræva dårlig ide. Ingen respekt til folk som gjør det og jeg sier ifra hver bidige gang til folk om jeg ser det.  Uansvarlige svin som ikke skulle hatt dyr.

Anonymkode: 1663b...a6a

Nå må du rulle inn puppen her, ingen som gir f. selv om de lar hunden stå utenfor en butikk i 5 min, og det er heller ikke automatisk uforsvarlig.. Hadde du sagt noe til meg hadde jeg ledd av deg og bedt deg passe dine egne saker.

Anonymkode: 5fbd2...769

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, godt skrev:

Jeg skjønner heller ikke at folk tør. Jeg er selv så nøye på dette at jeg flere ganger har gått mange ekstra-turer om dagen bare for å få til alle ærendene mine, fordi jeg ikke "slår to fluer i en smekk" ved å ta med bikkja på ærend. Jeg er rett og slett livredd for at hun skal bli stjålet, og tar dermed ingen sjanser...

Det har faktisk hendt flere ganger at jeg har vært i nærheten av en butikk, og har sett et annet menneske binde fast hunden sin utenfor for å gå inn å handle. Og da har jeg blitt stående utenfor og følge med på hunden for å forsikre meg om at det er det samme mennesket som tar med seg hunden igjen etterpå... 

At folk tør er for meg uforståelig. Uansett hvor mange forholdsregler som blir tatt, så synes jeg det er bedre å være "safe than sorry" og heller få den ekstra trimmen med å gå mange flere turer for å å få til ærendene mine.

Men ser du virkelig ikke at det er nyanser her??? I 4 år har vår lokalbutikk blitt truet med nedleggelse fordi bygda vår er så liten og den ikke egentlig er levedyktig. Det er STOOOOR forskjell på steder og butikker.

Å sette min hund utenfor vår butikk er like ufarlig som at jeg lar barna mine sitte utenfor butikken og vente på en benk.  Det er helt utrolig usannsynlig at noen skal stjele eller psykisk terrorisere min hund (som alle kjenner og alle vet hvem er). Det er rett og slett ganske vanskelig å gjøre NOE i vår lille bygd uten at ALLE vet det med en gang, i alle fall uten for vår lokale spar som "alle" henger rundt.

Anonymkode: 5fbd2...769

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi er på tur og bare skal innom butikken en liten tur så står jeg utenfor med hunden. Lar de som må innom gå inn, om jeg er alene så går jeg ikke på butikken. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...