Gå til innhold

Bikkjer skal IKKE bindes utenfor butikken!


spørsmålstegnet

Anbefalte innlegg

Gjest Fairydust

Vi får stenge bikkjene våre inne i hus da ;)

??? Så det er ingen mellomting mellom å la være å binde hunden utenfor butikken, og å la hunden sitte inne i huset hele tiden. Jo, det er faktisk det. Jeg har aldri satt hunden min i bånd utenfor butikken, og likevel tilbringer vi masse (kanskje mer) tid utenfor huset enn inni huset. Gå TUR med hunden, og for hundens skyld. Gå i marka, på fjellet, i skogen, i fjæra, der hunden får en opplevelse. Der hunden kan snuse på ting, se ting, oppleve noe. Å gå til nærbutikken og binde hunden fast utenfor hvor det ferdes uansvarlige mennesker og andre dyr er ikke annet enn en stressende, potensielt farlig opplevelse for hunden. En tur i en av de overnevnte terreng, er det motsatte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om hunden er i bånd utenfor mitt hus, i hage eller butikken spiller ingen rolle. Den kan bli stjålet overalt.

Turrunden vår er forbi butikken, ja hun er med dit. Hun venter på meg på utsiden.

Anonym poster: f2f82e8ebd5bb779865f2f0b8553a166

Herregud! Du har ikke fått med deg noenting!! At hunden blir stjelt er jo bare et problem. Det finnes flere problemer. Hunden blir overlatt til seg selv. Bruk hue!

For meg er du en egoistisk og slapp person, som går tur med hunden bare for å gå tur med hunden. Du gjør det ikke for hundens skyld. Når du skal gå tur med hunden din, så skal du gi han/hun 100% oppmerksomhet. Det er hundens kvalitetstid! At du har sammvittighet!

Anonym poster: 870d2eaf9bb114f2213d9263013549cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke bruke argumentet at hunden blir overlatt til seg selv.

Man må ikke være sammen med hunden hvert eneste ledige sekund, det blir bare tåpelig.

Hunder klarer seg stort sett fint alene, så det er ingen krise om man lar bikkja stå ute i hagen når man kommer hjem fra jobb.

De er ikke barn, de er dyr

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke bruke argumentet at hunden blir overlatt til seg selv.

Man må ikke være sammen med hunden hvert eneste ledige sekund, det blir bare tåpelig.

Hunder klarer seg stort sett fint alene, så det er ingen krise om man lar bikkja stå ute i hagen når man kommer hjem fra jobb.

De er ikke barn, de er dyr

Så man kan ikke bruke "overlatt til seg selv" som et argument?? WOT!?

Jeg er jo klar over at de klarer seg fint alene. De er jo alene hjemme når andre er på jobb eller skole osv. Men det er jo litt forskjell på å være overlatt til seg selv, der det går fremmede som vil bort til hunden å hilse, uten at du som eier kan kontrollere og passe på. Så å komme her å fortelle emg at hunder er dyr og ikke barn er et argument som er helt tåpelig. Dyr oppfører seg på mange måter som barn. De kan løpe ute i veien. De må bruke tennene hvis de blir lugget, eller får en finger i øye av en fremmed person som er uforsiktig. Hunder bjeffer - barn skriker! Det er stor forskjell på å ha hunden i hagen enn å ha hunden ute der det ferdes sykkelister og gående..

Det er ikke rart at enkelte personer er livredd hund, når det finnes sånne hundeeiere som deg, som ikke passer på!

Anonym poster: 870d2eaf9bb114f2213d9263013549cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er jeg litt glad for at jeg slipper å be om KG -brukernes tillatelse til å sette fra meg hunden på egnet sted når vi er hjemmefra..

Som du antyder så er flertallet av oss i denne tråden enig i at man ikke skal binde hunder utenfor butikken eller la den være overlatt til seg selv der fremmede ferdes. Kanskje du heller kan slutte å være så arrogant og så påstålig, og heller forandre holdningene dine?

Anonym poster: 870d2eaf9bb114f2213d9263013549cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget er at jeg ofte er ute på lengre fot -og sykkelturer sammen med hunden min, og at jeg derfor er pokka NØDT til å la den stå utenfor butikker av og til. Fatter du ikke det? Jeg kan IKKE sykle hjem med den hver gang jeg skal handle mat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at jeg ofte er ute på lengre fot -og sykkelturer sammen med hunden min, og at jeg derfor er pokka NØDT til å la den stå utenfor butikker av og til. Fatter du ikke det? Jeg kan IKKE sykle hjem med den hver gang jeg skal handle mat.

Nei, jeg fatter ikke hvorfor du ikke klarer å handle man ved en annen anleding. Som f.eks etter trening, skole, jobb eller et annet ærend.

Jeg går utifra at det er din hund du har på profilbilde. Den ser jo utrolig nydelig ut, og dessverre vil enkelte personer bli tiltrekket av å klappe den mens du er inne å handler. Andre er livredde store (og små) hunder. Det gjelder å sette seg i andres situasjon, og ikke bare din egen tilfredstillese!

Anonym poster: 870d2eaf9bb114f2213d9263013549cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langtur!! Vet du hva en langtur er? Med for eksempel ryggsekk? Når man ikke kan handle mat for flere uker og bære det i en ryggsekk. Jeg snakker ikke om daglig handling med bil. Jeg snakker om å reise langt til fots eller med sykkel. Så langt at jeg ikke rekker hjem hver kveld, men har med telt og sovepose. Fatter du??

..men jeg kunne jo la hunden min stå hjemme i et tomt hus mens jeg er på tur..

Sjekker du linken i signaturen min ser du et eksempel på tur der man ikke sykler hjem hver kveld.

Endret av Skywalker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langtur!! Vet du hva en langtur er? Med for eksempel ryggsekk? Når man ikke kan handle mat for flere uker og bære det i en ryggsekk. Jeg snakker ikke om daglig handling med bil. Jeg snakker om å reise langt til fots eller med sykkel. Så langt at jeg ikke rekker hjem hver kveld, men har med telt og sovepose. Fatter du??

..men jeg kunne jo la hunden min stå hjemme i et tomt hus mens jeg er på tur..

Virker som du pynter på historien her nå. Tviler sterkt på at du drar så ofte på langtur med ryggsekk, sovepose og telt. Da regner jeg med du er langt inni skauen, og ikke byvandring eller hva du nå enn mener. Hvis du virkelig er helt Lars Monsen så er jo det utrolig sporty, men butikker er ikke langt inni skæven!! Jeg har troa på deg at du klarer å prioritere tida de bedre, slik at du ikke trenger å dra innom en butikk for å handle overlevelsesmat.

Anonym poster: 870d2eaf9bb114f2213d9263013549cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starlit

??? Så det er ingen mellomting mellom å la være å binde hunden utenfor butikken, og å la hunden sitte inne i huset hele tiden. Jo, det er faktisk det. Jeg har aldri satt hunden min i bånd utenfor butikken, og likevel tilbringer vi masse (kanskje mer) tid utenfor huset enn inni huset. Gå TUR med hunden, og for hundens skyld. Gå i marka, på fjellet, i skogen, i fjæra, der hunden får en opplevelse. Der hunden kan snuse på ting, se ting, oppleve noe. Å gå til nærbutikken og binde hunden fast utenfor hvor det ferdes uansvarlige mennesker og andre dyr er ikke annet enn en stressende, potensielt farlig opplevelse for hunden. En tur i en av de overnevnte terreng, er det motsatte.

De kan jo knapt stå ute i hagen heller.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan jo knapt stå ute i hagen heller.. :rolleyes:

Selvfølgelig kan de ikke det, for da kan de få vepsestikk!

Anonym poster: 03ea72e0543e3229cef629677add1929

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som du pynter på historien her nå. Tviler sterkt på at du drar så ofte på langtur med ryggsekk, sovepose og telt. Da regner jeg med du er langt inni skauen, og ikke byvandring eller hva du nå enn mener. Hvis du virkelig er helt Lars Monsen så er jo det utrolig sporty, men butikker er ikke langt inni skæven!! Jeg har troa på deg at du klarer å prioritere tida de bedre, slik at du ikke trenger å dra innom en butikk for å handle overlevelsesmat.

Anonym poster: 870d2eaf9bb114f2213d9263013549cb

Pynter på historien?? Klikk deg inn på "med hund som reisefølge" så kan du tenke deg hvor vanskelig å la hunden være hjemme på en sånn tur.

Anonym poster: 9b476736e77cc766d4585934a95f56c5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Starlit

Selvfølgelig kan de ikke det, for da kan de få vepsestikk!

Anonym poster: 03ea72e0543e3229cef629677add1929

Ja, også kan de bli skitten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pynter på historien?? Klikk deg inn på "med hund som reisefølge" så kan du tenke deg hvor vanskelig å la hunden være hjemme på en sånn tur.

Anonym poster: 9b476736e77cc766d4585934a95f56c5

Bra jobba det der gitt! Sporty! Har selv sykla 50 mil på tre-fire dager, og jeg er glad hunden min ikke fikk oppleve de selvmordveiene jeg ble tvunget til å sykle på. Gjennom tunneller osv.

Men likevel. Hvorfor binde utenfor, når man kan bare la hunden være låst inne i det fine hundeburet/tilhengeren mens man er ute å handler. Problem løst?

Anonym poster: 870d2eaf9bb114f2213d9263013549cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba det der gitt! Sporty! Har selv sykla 50 mil på tre-fire dager, og jeg er glad hunden min ikke fikk oppleve de selvmordveiene jeg ble tvunget til å sykle på. Gjennom tunneller osv.

Men likevel. Hvorfor binde utenfor, når man kan bare la hunden være låst inne i det fine hundeburet/tilhengeren mens man er ute å handler. Problem løst?

Anonym poster: 870d2eaf9bb114f2213d9263013549cb

Nå gikk vel ikke denne bestemte turen på 3-4 dager da........herrefred!

For å være pirkete så kan vel noen åpne opp sykkelvogna og, og er den låst så kan de vel hundetyver skjære opp stoffet og stjele hunden.....

Anonym poster: 9b476736e77cc766d4585934a95f56c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tviler sterkt på at du drar så ofte på langtur med ryggsekk, sovepose og telt. Da regner jeg med du er langt inni skauen, og ikke byvandring eller hva du nå enn mener.

Selv ikke Lars Monsen befinner seg "langt inni skauen" om/når han er på sykkeltur.

Hvorfor binde utenfor, når man kan bare la hunden være låst inne i det fine hundeburet/tilhengeren mens man er ute å handler. Problem løst?

Fin løsning! Dersom slike bur finnes, og de ikke er opptatt. Fant ikke mange slike muligheter utenfor butikkene jeg stoppet ved langs kysten fra Lindesnes til Nordkapp, gitt.

og jeg er glad hunden min ikke fikk oppleve de selvmordveiene jeg ble tvunget til å sykle på.

Uffda! Hvor syklet du? Ytre Mongolia?

Den lengste turen min var i 2010, men jeg hadde flere andre turer i 2011, og i år venter det flere. Flere turer som krever at jeg handler mat underveis. Noen går til fjells til fots, andre går langs landeveien med sykkel og tilhenger. Om du leste artikkelen det linkes til i signaturen ser du også at hundens velferd står i fokus hele tiden. Det aller meste av slike turer foregår i labbetempo der jeg triller sykkelen. Egentlig bruker jeg den mest som "kløvhest", slik at jeg slipper å bære på en tung ryggsekk når turen foregår langs landevei. Og hunden slipper å bære kløv. Men for å spare litt vekt handler vi mat og drivstoff til primusen underveis. "Friluftsliv langs landeveien" pleier jeg å kalle det, og ruta går helst utenom store byer. Det finnes nemlig mange fine muligheter for slikt her i Norge. Ofte langs nydelige, stille sykkelveier utenfor de store hovedveiene. En fin måte å oppleve sitt eget land på! Og ende bedre blir det når man reiser sammen med en hund.

Men mat må vi ha..

Eksempel på "friluftsliv langs landeveien". Denne turen foregikk over tre uker. Da handler man mat underveis.

post-23222-0-80869700-1343307810_thumb.j post-23222-0-63594700-1343307895_thumb.j

Bildet til høyre: Eksempel på turvei for sykkel.

Endret av Skywalker
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda! Hvor syklet du? Ytre Mongolia?

Jeg sykla til Bergen.. At de kaller dette en sykkelvei skjønner jeg ikke. Det er plass til en og halv bil i bredden. Kommer det to lastebilder, så blir det kork. Og selv om veien er smal, så var det fartsgrensen 60-80 km/t. Da er da særlig veien ved Hardangerfjorden (forbi Nordheimsund) der det er et stup ned til vannet på den ene siden og et fjell på den andre. Fant ikke så mange andre løsninger etter at jeg hadde syklet Rallarveien, og tatt båt til Vangsnes. Etter Voss var det rett og slett livsfarlig å sykle videre. Bratte oppoverbakker i trange tuneller osv.

Mulig ytre Mongolia er tryggere.. Men dette er en helt annen sak ;)

Anonym poster: 870d2eaf9bb114f2213d9263013549cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde en gang en sinna hund som de hadde parkert rett ved sykkelen min. Den snerret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også blitt sjokkert om sykkelen snerret til meg sånn plutselig.

Men seriøst: Man skal da selvsagt alltid tenke over hvor man setter fra seg hunden mens man er i butikken. Dårlig oppførsel å hindre folk i å bruke butikken fordi det står en skummel hund utenfor døra. Ikke alle er fortrolige med hunder. Ikke bra å sette hunden fra seg i nærheten av andres eiendeler heller, enten det er en sykkel eller en bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...