Gå til innhold

Bikkjer skal IKKE bindes utenfor butikken!


spørsmålstegnet

Anbefalte innlegg

Vel, bare fordi man har lagt igjen noe så gir ikke det andre automatisk rett til å stjele disse tingene. Ufyselige mennesker finner man dessverre overalt så man kan vel aldri være sikker på at man ikke blir frastjålet sine ting. Nå synes sikkert du at det igjen er ufyselig å gå fra hunden sin utenfor butikken, og det skal du gjerne få lov til. Jeg synes ikke det er noe galt i å gå fra hunden sin om man kun skal bruke et par minutter inne på butikken, og kan heller ikke forstå hvorfor folk skal ha noen glede av å stjele andres dyr.

Ok, jeg kan prøve å ta dette litt mer seriøst etter å ha fått kritikk av anonym bruker.

I løpet av et par minutter inne på butikken, må du gjerne gå langt inn i butikken for å få tak i det du skal, og du har dermed ikke utsikt til hunden.

En ting er at hunden kan bli stjålet. En annen ting er at unger og andre kan komme bort til hunden, plage den så at den føler for å forsvare seg, og dermed biter. Det er gjort på kun et par minutter, akkurat den tiden det tar deg inne på butikken. Ville du tatt sjansen? Idet hunden biter sitter du der med et krav om avliving.

Folk har ikke "glede" av å stjele hunder. De har profitt. De selger dem videre, og tjener på det. Det er en ganske betydelig geskjeft nå for tiden, så beklager at du ikke har fått med deg det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har forresten to store hunder av vakthundrase, og de kan ikke utsettes for hva som helst uten at de reagerer på det. Det har lært meg å tenke sikkerhet hele tiden, jeg vil ikke at hundene mine skal gjøre andre noen skade. Både for andres del og for hundene mine sin del.

Jeg er dritlei av å lese om eiere som ikke tar ansvar, og som utsetter hundene sine for både det ene og det andre. Tenker ikke bare på det å sette dem utenfor butikken, det er mange andre situasjoner også som hundene kommer opp i fordi eieren ikke forutser hva som kan skje. Mulig jeg er overforsiktig, men det må jeg være med mine.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med majott :) Synes det er tragisk at visse her inne mener de bruker hue ved å si at hundene klarer seg fint alene uten tilsyn, fordi dem selv og andre bruker vett!

At dere har samvittighet til å la hunden deres utsettes for det! Dere har håpløse unnskyldinger som overhode ikke holder mål.

Anonym poster: 870d2eaf9bb114f2213d9263013549cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg har så mye luft i magen i dag, tenkte jeg skulle gå inn i denne tråden og prompe :)

Takk :)

Fra spøk til alvor, hva er alternativet?

Si meg, De har ikke hund, har De vel?

Eller er din mann under attføring så han til enhver tid kan passe hunden?

Frøken forpestende...

Jeg har hund ja, en stor hund ingen går bort til uten å tenke seg om to ganger.

Noen mann har jeg ikke, ingen barn heller så jeg kan ikke engang beskyldes for å lure til meg noe barnebidrag.

Og hadde jeg sett at noen hadde gjort henne noe mens hun sto der ute så skal jeg love deg hudfillene hadde flydd. Det hadde jeg selv stått for!

Angående den lille fisefine fjerten din:

Jeg har brødre som liker å konkurrere om å prompe mest og lengst. I tillegg jobber jeg i et yrke hvor jeg har luktet, sett, og tatt på det meste som er av kroppsvæsker og organer, så den lille der får meg ikke til å lee på et øyelokk engang, herr forpestende..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke poenget med å diskutere det engang, jeg... Det er ikke lov og så enkelt og greit er det =)

Jeg jobber på butikk på et kjøpesenter hvor det er lov med hunder i gangene, da går det an å spøprre pent om den i kassa kan kikke etter hunden i 2 minutter om man skal hente noe, men er få som gjør det da. Jeg har ikke no imot å kose med ei bikkje noen minutter mens jeg er på jobb =)

Binde hunder utenfor/uten tilsyn derimot kom det lov om for noen år siden og følger man ikke den så synd for de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke poenget med å diskutere det engang, jeg... Det er ikke lov og så enkelt og greit er det =)

Jeg jobber på butikk på et kjøpesenter hvor det er lov med hunder i gangene, da går det an å spøprre pent om den i kassa kan kikke etter hunden i 2 minutter om man skal hente noe, men er få som gjør det da. Jeg har ikke no imot å kose med ei bikkje noen minutter mens jeg er på jobb =)

Binde hunder utenfor/uten tilsyn derimot kom det lov om for noen år siden og følger man ikke den så synd for de!

Åhh.. hur trött jag blev

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og samboeren min jobber på ulike tider, og synes det er helt greit å ta med meg hunden samtidig som jeg kjøper med meg en drikke/noe mat, før jeg skal på jobb :)

En valp trenger mye mosjon, så derfor tar jeg han stort sett med meg overalt når jeg kan.

Tar meg 25 min å gå til butikken, så hvorfor ikke ha med seg hunden?

Orker ikke gå dobbelt etterpå, for å si det slik :)

Jo, å bo på landet gir oss muligheten for å føle oss trygge på dette viset :)

For er vi i byen, kan man jo ikke sette ifra seg noenting uten at innvandrere, sinnsyke og tiggere tar det..

Ja, for de fleste bøndere har jo ikke hund på gårdene sine ;)

Mangelfaktor det..

Boarder collien vår var heller ikke kjøpt på en gård liksom...

Selv ikke når valper er 14 mnd gammel som vår, mener du ;) ?

Tror det du snakker om nå, er relativt småe valper..

Godt forsøk! ^^

1. Hva tenker du om hunden din blir stjålet fordi du synes det er "greit" å ta den med på tur og fordi du ikke "orker" å gå dobbelt?

2. En valp trenger minimalt til ingen morsjon. Dette handler om at de utvikler skjelettet sitt, musklatur, etc, de blir fort trøtte og lengre turer enn de egentlig orker (nei, de legger seg ikke nødvendigvis ned når de er slitne), noe som fører til stress, et ekstremt høyt energibehov og en hund som aldri vil klare å roe seg.

3. Det heter border, ikke boarder.

4. 14 mnd er IKKE noe valpeperiode. De er valp til de er 6 mnd, så unghund. Border collien sier de modnes veldig tidlig (og eldes sent, derfor er de veldig populære i hundesporter), kanskje hunden din har "valpefakter" fordi du har drassa den med deg på altfor lange turer og ikke tenkt på stressnivået? Også border collie, da. Av alle ting.....

Noen ganger er det skremmende å se hvor lite nøye oppdrettere er med valpekjøperne sine. Spesielt på såpass aktive raser.

Men til saken:

Det som fascinerer meg aller mest er alle de som sier at de kun binder hunden utenfor i "fem minutter" (aner dere hvor fort tiden går på butikken?). Det blir nevnt brød, egg, etc. Er virkelig en liter melk SÅ viktig at man risikerer at hunden blir stjålet, at den biter noen eller blir plaget? Virkelig? Da tenker jeg faktisk at det er mer logisk at man binder hunden utenfor butikken om man må handle masse fordi man ikke har noe annet valg.. For den literen med melk klarer man seg uten!

Selv binder jeg aldri hunden utenfor butikken. Samma søren!

Anonym poster: ed98ff405f9d0b622bb9777c9bf65856

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh.. hur trött jag blev

Får gå å legge deg da vettu =)

Ser du skriver i tråden her at du har en stor hund så det er ikke no farlig å gå fra den... Kan informere om at det blir stjålet store hunder også...

Jeg personlig gir beng i om det står ei bikkje utenfor butikken, men jeg syns heller ikke spesielt synd på eierne når disse hundene blir borte!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig gir beng i om det står ei bikkje utenfor butikken, men jeg syns heller ikke spesielt synd på eierne når disse hundene blir borte!

Jeg synes synd på hundene som må stå der helt overlatt til seg selv, uansett hvor de nå enn står :(

Anonym poster: 870d2eaf9bb114f2213d9263013549cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff nå fikk jeg vondt i magen, var akkurat som og se gutta mine som og er papilloner, huff, håper hun finner hunden sin igjen!!!

Er så mange slemme mennesker der ute :kjempesinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at tyver burde offentliggjøres med fullt navn, slik at alle vet om dem.

Det var en løsning engang, at man slapp å betale bota for å snike på t-banen ved å holde et skilt der det sto. Jeg skal aldri mer snike på t-bane!

Dette burde hundetyver gjennomgå også. Litt offentlig ydmykelse skader ikke mer enn en allerede skada person. Forhåpentligvis kan han/hun tenke seg om!

Men hvis alle hundeeiere kan la vær å binde hundene sine alene, og prioritere tid og ikke ta handletur og hundetur samtidig.. så blir det jo bra

Anonym poster: 870d2eaf9bb114f2213d9263013549cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når dere går tur med hunden.. Gjør dere det for hundens skyld eller for deres egen skyld?

Hvis svaret er begges skyld, så er jo det fint, men med tanke på at hunden er hjemme over 20 timer om dagen, så bør hunden få 100% oppmerksomhet ute. Dvs, ikke la han være alene utenfor butikken!

Anonym poster: 870d2eaf9bb114f2213d9263013549cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest skremmende her er at folk ikke har tid til å gå og handle uten hunden. Da burde man kanskje prioritere litt anderledes eller la være å ha hund.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest skremmende her er at folk ikke har tid til å gå og handle uten hunden. Da burde man kanskje prioritere litt anderledes eller la være å ha hund.

Det aller mest skremmende er at de sitter å forsvarer at det er greit å la hunden være alene uten tilsyn, og at de ikke vil forstå og lære før det eventuelt skjer noe galt med den uskyldige hunden

Anonym poster: 870d2eaf9bb114f2213d9263013549cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan noen fortelle meg hvorfor enkelte hunde-eiere har samvittighet til å binde hunden sin utenfor butikken? Nok en gang kan man høre historier om noen som ”bare” var inne i fem minutter, og når de kommer tilbake så er hunden borte (Se gårsdagens Dagblad: http://www.dagbladet...yveri/22580604/).

Jeg har rett og slett ingen sympati for sånne hundeeiere. Det å etterlate et forsvarsløst dyr, som ikke har noen rettigheter, er totalt uakseptabelt. Hvis f.eks det kommer en unge løpende bort til bikkja, og den blir skremt, skvetter til, og føler den må forsvare seg, så taper bikkja på alle områder. Spesielt psykisk utviklingshemmede kan man lese om har løpt bort til hunder som sitter lydig utenfor butikken. Andre folk er livredde hunder, og tørr ikke gå inn i butikken, og hvis dem skvetter til, så taper også bikkja.

Jeg har selv hund, og det faller meg aldri inn å ta to fluer i en smekk, altså: gå tur med hunden, og samtidig ta en liten handle tur. Det er som å sette på komfyren på full styrke, stikke ut og kjøpe pizza, og komme tilbake til klar ovn. Totalt unødvendig. Alt kan skje på veien.

Vær så snill og ikke vær så slappe. Ikke ha bikkja deres i bilen utenfor.. Ikke la bikkja gå på glovarm sand/asfalt (kanskje ikke så farlig i den norske sommeren..). Får håpe Gizmo kommer tilbake til eieren sin. Og håper hun har lært, ikke minst!!! –og at andre kan lære av hennes feil.

Om hunden er i bånd utenfor mitt hus, i hage eller butikken spiller ingen rolle. Den kan bli stjålet overalt.

Turrunden vår er forbi butikken, ja hun er med dit. Hun venter på meg på utsiden.

Anonym poster: f2f82e8ebd5bb779865f2f0b8553a166

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får stenge bikkjene våre inne i hus da ;)

Så det er eneste alternativ til å binde den utenfor butikken?

Hva med å ta med hunden til skogs i stedet?

Og ta butikkturene alene?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er jeg litt glad for at jeg slipper å be om KG -brukernes tillatelse til å sette fra meg hunden på egnet sted når vi er hjemmefra..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...