Gå til innhold

Opptaket er i gang, hvor og hva blir dere på dere? :)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kom inn på Profesjonsstudiet i psykologi ved NTNU! :D

Håper det blir bra :)

Anonym poster: c789e2caf0375d274fc6253088ee617e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det bare meg som ikke har hørt noenting fra skolen min? Jeg har ikke fått noen mail med passord eller noenting. Eneste jeg har fått er brosjyren NTNU og du. Begynner å bli litt bekymret jeg. Men jeg ser lenger opp at det sto i en mail fra dem at det skulle sendes ut denne uken, men synes det er rart om dem sender det ut i SLUTTEN av uken... Begynner å stresse jeg :bond:

Var slik ifjor også. Slapp helt av. Du får aldri noen mail med passord. Du må vente til du får betalt semesteravgift, så må du opprette bruker selv.

http://www.ntnu.no/student/studiestart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen garanti for at dere får studelånet deres før den 15. uansett, så jeg skjønner ikke hva dere stresser med. Jeg søkte studielån i mai, gjeldsbrevet mitt ble ikke opprettet før 30. juli, og jeg har fortsatt ikke fått det i posten - så til tross for at jeg har kunnet betale semesteravgiften i flere mnd., hjelper det ikke når Lånekassen selvsagt ikke har dårlig til (studiene begynner tross alt ikke før mot slutten av august). Jobber dere ikke om sommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det har ikke å gjøre med om man jobber eller ikke.

En del mennesker har en viss planleggingssans, og vil ha ting i orden fram til skolestart.

Da er det jo nok stress og mye nytt som skjer for mange, og greit å ha det grunnleggende i orden, som hybel/økonomi/ osv. Sier du det samme til folk som sliter med å skaffe bolig? "Hva stresser du med? Skolen begynner jo ikke før om 1 uke?" :rolleyes:

Kan jo ikke kjefte på folk for det, hadde vært verre om alle var latsabber og ingen brydde seg om datoer, eller noe som helst.. Jeg er iallfall av typen - hvorfor gjøre det i morgen som du kunne gjort i dag :briller: Så får andre gjøre det som passer dem best.

Anonym poster: c789e2caf0375d274fc6253088ee617e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det har ikke å gjøre med om man jobber eller ikke.

En del mennesker har en viss planleggingssans, og vil ha ting i orden fram til skolestart.

Da er det jo nok stress og mye nytt som skjer for mange, og greit å ha det grunnleggende i orden, som hybel/økonomi/ osv. Sier du det samme til folk som sliter med å skaffe bolig? "Hva stresser du med? Skolen begynner jo ikke før om 1 uke?" :rolleyes:

Kan jo ikke kjefte på folk for det, hadde vært verre om alle var latsabber og ingen brydde seg om datoer, eller noe som helst.. Jeg er iallfall av typen - hvorfor gjøre det i morgen som du kunne gjort i dag :briller: Så får andre gjøre det som passer dem best.

Anonym poster: c789e2caf0375d274fc6253088ee617e

Poenget var vel at dersom du jobber, har du penger til å betale depositum. Og da betyr det fint lite når pengene kommer.

For meg betyr det ihvertfall ingenting, og jeg er planleggingsfreak. Fordi jeg planlegger så langt at jeg ikke er avhengig av de pengene med en gang. Jeg vet at man ikke kan regne med de pengene til studiestart, og har derfor lagt ANDRE planer.

Det som irriterer meg mest er at de ikke legger ut programmet for startuken. Vet ikke når og hvor jeg skal møte opp neste uke. Grrrrrrrrrrrrrr!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg får ikke lånet mitt før september uansett, og jeg klarer meg uten. Jeg bare liker å få fikset ting i god tid, og ser ingen grunn til at de skal være så treige. Veldig lite effektivt, og mangel på effektivitet irriterer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget var vel at dersom du jobber, har du penger til å betale depositum. Og da betyr det fint lite når pengene kommer.

For meg betyr det ihvertfall ingenting, og jeg er planleggingsfreak. Fordi jeg planlegger så langt at jeg ikke er avhengig av de pengene med en gang. Jeg vet at man ikke kan regne med de pengene til studiestart, og har derfor lagt ANDRE planer.

Det som irriterer meg mest er at de ikke legger ut programmet for startuken. Vet ikke når og hvor jeg skal møte opp neste uke. Grrrrrrrrrrrrrr!

Jeg har penger til depositumet, men jeg har ikke penger til møbler, mat osv før jeg får det stipendet...

Det betyr FINT LITE når stipendet kommer så lenge du har penger til depositum? Har du slått deg?! Noen flytter jo faktisk halve landet rundt, og det er ikke kun depositum som skal betales da, vettu.

At man ikke engang har mulighet til å få stipendet før siste uken før studiestart er jo idioti. Jeg er avhengig av at moren min kan legge ut for meg før jeg får det stipendet... Trist nok som det er.

Så fortell meg igjen hvor lett det er å flytte for seg selv uten det stipendet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Hehe, ja, lånekassa kan være litt treige, men det er utrolig mange som skal ha studielån. Søker du ikke tidlig nok, får du ikke tidlig. Jeg starter på master nå i høst, og fordi jeg fikk helt ny studieplan må jeg nok vente litt til før jeg får pengene. Tidligere har jeg betalt semesteravgift så snart det er mulig, og fått penger et par uker før semesterstart.

Det er generelt lurt å spare så godt man kan hele sommeren, studielånet betales ikke ut etter mai, og de fleste studenter er ganske fattige på sommeren. Ser ut som at mange "glemmer" at man skal flytte, ha pensumbøker, kanskje ny pc, og mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var vel at dersom du jobber, har du penger til å betale depositum. Og da betyr det fint lite når pengene kommer.

For meg betyr det ihvertfall ingenting, og jeg er planleggingsfreak. Fordi jeg planlegger så langt at jeg ikke er avhengig av de pengene med en gang. Jeg vet at man ikke kan regne med de pengene til studiestart, og har derfor lagt ANDRE planer.

"Da betyr det fint lite når pengene kommer"

Så snever tankegang... Greit at det ikke var noe problem for akkurat deg, men det betyr da ikke at det går bra for alle andre. Husker jeg slet i fjor før studielånet kom selv om jeg hadde jobbet. Man har ofte rundt 15000 i depositum, og kanskje betale leien på forskudd, pluss at man trenger pensummateriale, møbler, mat og masse annet på en gang.

Anonym poster: a407f46549c0d5bfa3dde05b3f2860d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Da betyr det fint lite når pengene kommer"

Så snever tankegang... Greit at det ikke var noe problem for akkurat deg, men det betyr da ikke at det går bra for alle andre. Husker jeg slet i fjor før studielånet kom selv om jeg hadde jobbet. Man har ofte rundt 15000 i depositum, og kanskje betale leien på forskudd, pluss at man trenger pensummateriale, møbler, mat og masse annet på en gang.

Anonym poster: a407f46549c0d5bfa3dde05b3f2860d0

Nå må du huske at jeg svarte på kritikk som sa at man ikke brydde seg om planlegging dersom man ikke var bekymret for når lånet kom. Og det trenger ikke være sant.

Forstår at det kan være vanskelig for folk. Men de som er mest ekstreme på planlegging, vil sannsynligvis være de som ikke stresser for mye over når lånet kommer, var poenget mitt. Det er jo en kjent sak at det er ganske ustabilt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, lånekassa kan være litt treige, men det er utrolig mange som skal ha studielån. Søker du ikke tidlig nok, får du ikke tidlig. Jeg starter på master nå i høst, og fordi jeg fikk helt ny studieplan må jeg nok vente litt til før jeg får pengene. Tidligere har jeg betalt semesteravgift så snart det er mulig, og fått penger et par uker før semesterstart.

Det er generelt lurt å spare så godt man kan hele sommeren, studielånet betales ikke ut etter mai, og de fleste studenter er ganske fattige på sommeren. Ser ut som at mange "glemmer" at man skal flytte, ha pensumbøker, kanskje ny pc, og mat.

Jeg søkte med en gang, jeg. Problemet mitt er ikke lånekassen- men skolen som ikke har sendt ut informasjon for å få tilgang til studentweb så jeg kan få betalt semesteravgiften. Og semesteravgiften MÅ betales hvis ikke får jeg ikke studielånet.

Lånekassen oppfører seg eksemplarisk, NTNU derimot er jeg skuffet over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det må være lov å kritisere NTNU for å drøye ting, uten å bli beskyldt for å ikke jobbe og ikke ha egenkapital. De strekker vel grensene i det lengste laget her. Det er under en uke til skolen begynner, og mange skoler har allerede gitt studenter muligheten til å få papirarbeidet med studielån unnagjort.

Anonym poster: 0b95219ac56be76f899f62466e9dccdc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det må være lov å kritisere NTNU for å drøye ting, uten å bli beskyldt for å ikke jobbe og ikke ha egenkapital. De strekker vel grensene i det lengste laget her. Det er under en uke til skolen begynner, og mange skoler har allerede gitt studenter muligheten til å få papirarbeidet med studielån unnagjort.

Anonym poster: 0b95219ac56be76f899f62466e9dccdc

AMEN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri vært spesielt imponert over NTNU, men UiO var like trege på det området, så universitetene har nok litt av hvert å gjøre, og det er mye papirarbeid som må unna etter at opptaket er offisielt. Pengene kommer til skolestart, selvsagt - vi får da ingenting i sommermnd. heller, selv om mange har eksamen langt ut i juni. Ja, det er kostbart å flytte til en ny by, men man har jo visst det en stund, så da burde man jo ha spart litt penger, slik at det ikke hadde vært krise i heimen fordi studielånet faktisk lar vente på seg til skolestart. Hvis man er så opptatt av planlegging, altså. Det er ingen som har blitt beskyldt for å ikke jobbe eller å ha egenkapital, det var et oppriktig spørsmål. Jeg stusser faktisk litt over det når unge mennesker ikke jobber, og jeg regner jo med at det må være mangel på jobb og tilgang til penger som gjør at folk blir frustrerte fordi pengene fra lånekassen lar vente på seg i en uke. Når det er sagt er det ikke sammenlignbart å kommentere at folk helt sikkert overlever en uke til før de får utbetalt flere tusen, og det å kommentere at de skal roe seg ned uten å ha en bolig. Du ser vel selv at det ble en litt tåpelig sammenligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er kostbart å flytte til en ny by, men man har jo visst det en stund, så da burde man jo ha spart litt penger, slik at det ikke hadde vært krise i heimen fordi studielånet faktisk lar vente på seg til skolestart. Hvis man er så opptatt av planlegging, altså. Det er ingen som har blitt beskyldt for å ikke jobbe eller å ha egenkapital, det var et oppriktig spørsmål. Jeg stusser faktisk litt over det når unge mennesker ikke jobber, og jeg regner jo med at det må være mangel på jobb og tilgang til penger som gjør at folk blir frustrerte fordi pengene fra lånekassen lar vente på seg i en uke. Når det er sagt er det ikke sammenlignbart å kommentere at folk helt sikkert overlever en uke til før de får utbetalt flere tusen, og det å kommentere at de skal roe seg ned uten å ha en bolig. Du ser vel selv at det ble en litt tåpelig sammenligning.

Jeg tror det er mange som er frustrerte fordi de har jobbet og tjent opp penger, men så går så å si alle pengene med til flytting, depositum og alt dette som koster flere tusen kroner.

Det er grenser for hvor mye unde ferske studenter har å rutte med, selv om de har hatt sommer- eller deltidsjobb. jeg vil tippe de fleste ligger på et sted mellom 20 og 50 tusen, og da er det ikke gøy å sitte der og stirre på en konto som nærmer seg 0, mens skolen somler og forsinker pengene fra lånekassa.

Anonym poster: 0b95219ac56be76f899f62466e9dccdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært spesielt imponert over NTNU, men UiO var like trege på det området, så universitetene har nok litt av hvert å gjøre, og det er mye papirarbeid som må unna etter at opptaket er offisielt. Pengene kommer til skolestart, selvsagt - vi får da ingenting i sommermnd. heller, selv om mange har eksamen langt ut i juni. Ja, det er kostbart å flytte til en ny by, men man har jo visst det en stund, så da burde man jo ha spart litt penger, slik at det ikke hadde vært krise i heimen fordi studielånet faktisk lar vente på seg til skolestart. Hvis man er så opptatt av planlegging, altså. Det er ingen som har blitt beskyldt for å ikke jobbe eller å ha egenkapital, det var et oppriktig spørsmål. Jeg stusser faktisk litt over det når unge mennesker ikke jobber, og jeg regner jo med at det må være mangel på jobb og tilgang til penger som gjør at folk blir frustrerte fordi pengene fra lånekassen lar vente på seg i en uke. Når det er sagt er det ikke sammenlignbart å kommentere at folk helt sikkert overlever en uke til før de får utbetalt flere tusen, og det å kommentere at de skal roe seg ned uten å ha en bolig. Du ser vel selv at det ble en litt tåpelig sammenligning.

Jeg har aldri sagt at jeg vil ha pengene før skolestart. Skolestart er tirsdag neste uke og jeg kommer ikke til å ha fått pengene innen den tid....

Jeg syns det bare er veldig dårlig av NTNU. De har allerede sendt meg en brosjyre om at jeg er student der, hvorfor kan de ikke sende ut et informasjonsbrev? jeg flytter lørddag morgen... Har to post-dager igjen å få disse brevene på. Det er rart at man ikke får informasjon tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er nå mulig å registrere seg på Studentweb, betale semesteravgiften og registrere utdanningsløpet. Betaler man i dag, registreres det i morgen samtidig som informasjonen oversendes lånekassen -> penger på fredag, senest mandag/tirsdag neste uke.

Skjønner ikke hva dere sutrer sånn over, pengene kommer jo til semesterstart. <br /><br /> Anonym poster: 1ca079d3488c1eae6130393bf379a3ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært spesielt imponert over NTNU, men UiO var like trege på det området, så universitetene har nok litt av hvert å gjøre, og det er mye papirarbeid som må unna etter at opptaket er offisielt. Pengene kommer til skolestart, selvsagt - vi får da ingenting i sommermnd. heller, selv om mange har eksamen langt ut i juni. Ja, det er kostbart å flytte til en ny by, men man har jo visst det en stund, så da burde man jo ha spart litt penger, slik at det ikke hadde vært krise i heimen fordi studielånet faktisk lar vente på seg til skolestart. Hvis man er så opptatt av planlegging, altså. Det er ingen som har blitt beskyldt for å ikke jobbe eller å ha egenkapital, det var et oppriktig spørsmål. Jeg stusser faktisk litt over det når unge mennesker ikke jobber, og jeg regner jo med at det må være mangel på jobb og tilgang til penger som gjør at folk blir frustrerte fordi pengene fra lånekassen lar vente på seg i en uke. Når det er sagt er det ikke sammenlignbart å kommentere at folk helt sikkert overlever en uke til før de får utbetalt flere tusen, og det å kommentere at de skal roe seg ned uten å ha en bolig. Du ser vel selv at det ble en litt tåpelig sammenligning.

Næsh! Jeg fikk registrert studieplan og betalt semesteravgift for en uke siden, jeg! Og i fjor også, fikk pengene før studiestart (som var før 15. august ihvertfall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå mulig å registrere seg på Studentweb, betale semesteravgiften og registrere utdanningsløpet. Betaler man i dag, registreres det i morgen samtidig som informasjonen oversendes lånekassen -> penger på fredag, senest mandag/tirsdag neste uke.

Skjønner ikke hva dere sutrer sånn over, pengene kommer jo til semesterstart. <br /><br /> Anonym poster: 1ca079d3488c1eae6130393bf379a3ae

Kan du vennligst fortelle meg hvordan jeg kan logge inn på studentweb uten innloggingsinformasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre som skal til Tromsø?

Anonym poster: 5d0769776127c4b70c10c570a3706326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...