AnonymBruker Skrevet 15. juli 2012 #101 Skrevet 15. juli 2012 Problemet er vel at voksne fremstiller godteri/søtsaker o.l som kos, - og dermed legger grunnlaget for at barna også får denne oppfatningen. Selv om noen her nevner at det er biologisk betinget at vi har preferanser for søt mat, så er jo ikke det noe små barn av seg selv spiser. Tilbyr man barna frukt, bær eller lignende som "kosemat" istedet så vil de jo sette stor pris på det! Skjønner ikke hvorfor man som voksne skal introdusere barna for godteri før de selv kommer borti det på andre måter. Finn andre alternativer som "kosemat"!! Anonym poster: 57a20ca72f429ae129f2c7bdf8890f28 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2012 #102 Skrevet 15. juli 2012 Jo, jeg leste det, og så neste setning: "om det skulle stå fremme, så er det bare å ..." Du mener tydligvis det samme da. Skjer dette bare én gang, så er det vel greit. Men om man til stadighet "glemmer å rydde", synes jeg det er unødvendige fristelser for barnet, og da er det dårlig gjort å nekte det. Der er vi uenige, uansett om det skjer en sjelden gang eller ikke. (Nei, det skjer ikke ofte her, ettersom jeg sjelden har godis og brus i hus.) Om noe står på bordet, så er det ikke automatikk i at barnet får smake, uansett om det er kaffe, sjokolade eller hva nå. Og jeg syns ikke det er dårlig gjort heller. Om jeg er på besøk hos noen og det står en bolle med godis synlig, så tar jeg det ikke som en selvfølge at jeg kan ta, og blir heller ikke sur om jeg ikke blir tilbudt. Ungen har heller ikke vondt av å lære at det ikke får alt den vil ha. (Det er heller ikke dermed sagt at hun aldri får kose seg, men det blir med annet enn snop og brus, og hun har heller ikke "fast lørdagskos".) Anonym poster: be242fd102b2b47307afa0604ee4c5aa 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå