Gjest Carolinka Skrevet 8. juli 2012 #21 Skrevet 8. juli 2012 Klart det er kullsyren de skjærer grimaser av. Skjønner ikke hvorfor gi noe slikt til barn.
Sushi Skrevet 8. juli 2012 #22 Skrevet 8. juli 2012 Jeg er veldig enig i at man bør drøye så lenge som mulig med å introdusere brus, kaker og godteri for barn. Jeg kommer også til å tilstrebe dette når gutten jeg har i magen blir født. MEN: Det er ikke slik at den søte smaken er noe som krever tilvenning slik brukeren over meg later til å tro. Tvert Imot er vi alle preprogrammert til å like søte matvarer, den første næringen vår, morsmelken, er jo også god og søt. Det ligger altså i oss alle at søt mat smaker godt. Anonym poster: b22df582aac9ddb80f0131795cabf3fa Ja, vi liker søtt fra naturens side. Men brus og godteri er sinnsykt mye søtere enn det som forekommer av søte ting i naturen, som frukt. Dermed vil en liten unge synes at et eple er søtt og godt, og det kan fungere fint som godteri når de ikke er tilvendt det som er søtere. Skjønte du hva jeg mente nå?
Sushi Skrevet 8. juli 2012 #23 Skrevet 8. juli 2012 Klart det er kullsyren de skjærer grimaser av. Skjønner ikke hvorfor gi noe slikt til barn. Kullsyre er da ikke noe farlig?
Gjest Yellow Taxi Skrevet 8. juli 2012 #24 Skrevet 8. juli 2012 Ja, sant det er gener som avgjør mye, men vilje og holdninger har jo litt med oppdragelse og forståelse for noe også å gjøre. Overvekt er jo et økende problem, derfor kosthold er så viktig å ha fokus på i oppdragelsen. Det blir kanskje bedre og bedre med tiden. Lite fokus på fedme og overvekt av godteri og mat før. Vi hørte vi fikk huller i tenner av sukker, men ikke at man kunne legge på oss... Jeg mente ikke at man arver overvekt, men at uansett hvordan man vokser opp så kommer man til å ha en preferanse for sukkerholdige og fettrike matvarer ovenfor de som har mindre av dette, rent smaksmessig. Det ligger i den menneskelige biologi. Kunnskap og opplysning er vel og bra, men det er da virkelig ikke så komplisert som folk skal ha det til? Ikke la ungene spise så mye kalorier at de blir feite, og ikke gjør det selv heller, så kommer gode vaner av seg selv. Jeg syns også det er et viktig poeng at foreldre skal få gjøre som de selv vil. Om noen har ekstremt overvektige barn så er det selvfølgelig en ska for barnevernet, men jeg syns ikke man skal rynke på nesen av at noen gir barnet sitt saft, is eller hva det måtte være.
Gjest Carolinka Skrevet 8. juli 2012 #25 Skrevet 8. juli 2012 Det er ikke den søte smaken som trenger tilvenning, men kullsyren.
Mafalda Skrevet 8. juli 2012 #26 Skrevet 8. juli 2012 Det sentrale er jo likevel hva som spises til hverdags. Selv om jeg fremdeles er enig i hovedpoenget til TS, og at det ikke er vits i å tvinge småbarn til å spise godteri og flaske dem opp på saft, så synes jeg det er en del foreldre som faller i hysterifella også. Dessuten har jeg til gode å se de som argumenterer heftig for grønnsaksbursdager i barnehagen feire sin egen bursdag med en gulrotstang og et glass vann. Alt med måte, og alt med fornuft! 5
Gjest Carolinka Skrevet 8. juli 2012 #28 Skrevet 8. juli 2012 http://www.dinside.no/837278/er-kullsyre-farlig-for-tennene Står noe om kullsyre her. Kullsyre er jo forøvrig som regel i sukkerholdige drikker. Men - alt med måte. Kunsten er vel bare å klare å danne "den riktige måten"...
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2012 #29 Skrevet 8. juli 2012 Klart det er kullsyren de skjærer grimaser av. Skjønner ikke hvorfor gi noe slikt til barn. Hvordan kan du vite det? Du har ikke barn, du har ikke utdanning som kan gjøre at du vet at det er kullsyren som gjør det. Anonym poster: d7efb0c7db8c34d386c62df318f35a32 1
Gjest Carolinka Skrevet 8. juli 2012 #30 Skrevet 8. juli 2012 Hvordan kan du vite det? Du har ikke barn, du har ikke utdanning som kan gjøre at du vet at det er kullsyren som gjør det. Anonym poster: d7efb0c7db8c34d386c62df318f35a32 Jeg har fått en "stalker" i trådene mine. Skal bli morsomt å følge med deg. Du kan få autografen min akkurat når du vil. Signert bilde også. Jeg er faktisk veldig vakker, og om vi møtes vil du bli betatt av min fantastiske utstråling, smil og omgjengelighet. * Kos & Klem *
MockingJay Skrevet 9. juli 2012 #31 Skrevet 9. juli 2012 Jeg spiste ikke min første bitte med godteri før jeg var 7 år gammel, og da spyttet jeg den ut igjen. Vi hadde bestandig frisk frukt stående, og jeg husker at jeg syntes sjokoladen jeg smakte minnet meg om råtten frukt fordi den ikke var like "fresh" i smaken. Mulig jeg var et rart barn, men jeg hadde druer og meloner som lørdagsgodteri. Det smaker til den dag i dag mye mye bedre. Vi hadde heller aldri godteri hjemme, og jeg husker vi måtte gå ekstra på butikken når søsknenebarnet midt skulle overnatte en helg. Vi satt side om side, en med fruktskåla og en med godteriet. Og likevel har vi begge vokst opp til å være helt prikk lik. Tror ikke man skal diskutere det fram å tilbake noen veier hva som er best, så lenge man husker at man har måtehold!
Gjest gjest Skrevet 9. juli 2012 #32 Skrevet 9. juli 2012 Hva vil du med tråden egentlig ts?? Noen foreldre gir kanskje godteri ol for tidlig, men en som ikke har utdanning, klarer å holdr på en jobb, eller barn - bør vel kanskje ikke være den første til å sette foten ned for andre? 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #33 Skrevet 9. juli 2012 Jeg har tenkt å vente så lenge som mulig med å introdusere barnet til drittmat som sukkerdrikker og pølser. Jeg har sett nok av unger som har fått smaken på slikt, og som så har lært seg at hyler og trasser og sultestreiker de nok så får de slikt titt og ofte... Men jeg ser det blir fryktelig vanskelig. Besteforeldrene skjønner jo ikke dette i det hele tatt. De skal trøkke i ungen bolle så fort han er i stand til å ta til seg fast føde. Da min nevø fylte ett år var det nærmest anklager om barnemishandling fordi han ikke fikk spise marsipankake. Mens ungen selv var glad og fornøyd fordi han fikk melon. Sukk... Anonym poster: d9aa87ffb62cf674924c7167625ff70c
Mafalda Skrevet 9. juli 2012 #34 Skrevet 9. juli 2012 Jeg har tenkt å vente så lenge som mulig med å introdusere barnet til drittmat som sukkerdrikker og pølser. Jeg har sett nok av unger som har fått smaken på slikt, og som så har lært seg at hyler og trasser og sultestreiker de nok så får de slikt titt og ofte... Akkurat det handler jo ikke om godteri i seg selv, men om konsekvens og oppdragelsesmetoder. At barna får en skål med godteri på lørdager trenger slett ikke utarte til hyl og skrik i butikken- om ikke foreldrene legger opp til det, da. 1
Harlekin Skrevet 9. juli 2012 #35 Skrevet 9. juli 2012 (endret) Min mening er at man skal passe seg for å ha for mange meninger om andre der man ikke kjenner bakgrunnshistorien. Kan hende "cola-moren" du observerte, TS, var desperat etter å få i ungen næring etter omgangssyke, og hadde "lært" at cola var det beste da? Kan hende moren man ser på butikken som gir barnet saft, bare gir det en gang i blant som ekstra kos for barnet? Kan hende barnet er sykt? Kan hende at barnet ofte får saft, men sjelden andre former for godterier da han/hun foretrekker saft? ... Det kan være mange årsaker, og jeg synes man skal holde seg for god til å gi stygge blikk til andre. Det er dårlig oppførsel. Dog er jeg enig i hovedbudskapet til TS, selv om jeg selv synes litt søtt ikke er farlig, og synes at nå til dags svinger pendelen den andre veien, da mange foreldre er for opptatt av at barnet skal leve på vann og gulrøtter (satt på spissen, selvsagt). Endret 9. juli 2012 av Harlekin 6
Ulrikke Skrevet 9. juli 2012 #36 Skrevet 9. juli 2012 Datteren min fikk leke med sugerøret i min brusboks (Fanta Lemon av alle ting, surt også) da hun var 10 mnd... Vi var i Hellas på ferie, og hun hadde aldri skjønt sugerør tidligere, så da hun insisterte, tenkte jeg at det var trygt. Jeg fulgte med på at boksen ikke velta, men jeg fulgte ikke med på om hun svelget eller ikke. Og plutselig var halve boksen tom. Jeg hadde ikke planlagt at hun skulle drikke brus så tidlig, men hun skjønte tydeligvis noe hun ikke hadde skjønt før mens hun suttet på sugerøret! Ellers har hun fire storesøsken, så mine prinsipper ble vanskelige å følge ganske fort. Det var en kamel jeg valgte å svelge, for å si det sånn.... Når det er sagt, så har jeg en kollega som klager over at sønnen (4) spiser så lite mat. Og det er ikke så rart, for han får popcorn, is, kjeks og saft jevnt spredt utover dagen. Ikke så rart en i utgangspunktet småspist unge klarer seg da, uten spesielt mye mer mat.... Alle er forskjellige, men et jevnt over sunt kosthold gir mer rom for litt utskeielser enn et kosthold som i utgangspunktet ikke er spesielt bra, spør du meg....
Rainbow Skrevet 9. juli 2012 #37 Skrevet 9. juli 2012 Jeg fikk ikke smake godteri og sjokolade før jeg var *drumroll* FEM år! Foreldrene mine ville holde meg unna det så lenge de kunne. Det funka jo bra det, jeg visste ikke hva jeg gikk glipp av, og i barnebursdager var det på tidlig åttitall lite godteri og mest pølser/kake. Jeg likte ikke engang brus før jeg var sånn 9-10 eller noe. Men det endte med at jeg ble en godtemons som hadde masse høl i tenna hele tida!
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #38 Skrevet 9. juli 2012 Her har vi et avslappet forhold til godteri. Ungen på to og et halvt får litt helgegodt og jeg ser at det er litt mer av hverdagsgodt i ferien enn ellers. Is på varme dager kan også forekomme... Men jeg har enkle regler som mat før godteri og begrensa mengder. Her er vann og melk tørstedrikke, men av og til får hun Biola og juice. Brus er for sterkt, men er veldig stas og drikke... Hun lager grimaser, men tror det også er litt spennende for hun fortsetter å drikke. (Fikk smake da vi var på besøk og hennes jevnaldrende venninne var en litt mer dreven brusdrikker). Prøver også å innføre mer frukt, men det faller ikke alltdi i smak. Agurk, paprika og gulrot er derimot knall så det får hun det hun vil av. Jeg ser ingen grunn til totalavhold, men grenser er viktig. Tror det er viktig å lære barn at litt er ok... Dvs ikke gjøre det til noe forbudt som de er smådesperate etter og heller ikke lære de at man kan leve på bare godterier. Anonym poster: d86c55e94ce5b8752de3fdc77664f81b 1
Wit1 Skrevet 9. juli 2012 #39 Skrevet 9. juli 2012 Min datter smakte lite søtt før hun var ca 1 år. Og da var det egentlig heller ikke favoritten. Eller dvs kake likte hun, men godteri likte hun lite av. Kun ren sjokolade. Veldig greit. Hun spiste heller jordbær og kiwi som godteri. Nå spiser hun selvsagt mer godteri, men hun er ikke den som tømmer skåla med en gang. En pose holder LENGE for henne. Hun liker heller fortsatt ikke brus (skal begynne i 4. klasse) pga kullsyren. For henne er det nesten et problem når hun skal i bursdager siden alternativet da er saft (som hun ikke er veldig glad i) eller vann. Hun liker iste og juice, men dette er sjelden alternativer. Kunne hun velge helt selv hva hun skulle drikke velger hun melk. Hun tar av og til med seg appelsinjuice i bursdag siden hun syns det er kjedelig å alltid være den som sitter der med vann. OG, hun har drukket vann på kafe siden hun var liten. Hvorfor i all verden skulle hun ikke drikke det? Vann er tørstedrikk, og det vente hun seg til tidlig.
Gjest Marmot Skrevet 9. juli 2012 #40 Skrevet 9. juli 2012 Jeg hadde også planer om å vente så lenge som mulig med å introdusere godterier for poden, men så oppdaget jeg den sommeren han var halvåret at om det skulle fungere, måtte vi endten holde oss hjemme hele tiden og aldri være med på ting vi ble invitert på, eller så måtte jeg tåle fortvilet gråt fra guttungen for alle andre fikk noe han ikke fikk. Da tenker jeg i grunnen at det er like greit å la ham få en spiseskje med is og la ham kose seg med den. Vi praktiserte BLW, så for ham å få i seg den skjeen med is tok lang tid og mesteparten havnet på klærne. Nå spiser han ingenting godterier, fordi det er melk i det aller meste. Han får soyais når det serveres is, og et par bokstavkjeks innimellom.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå