Gjest _Blomsten_ Skrevet 9. juli 2012 #43 Skrevet 9. juli 2012 Det viktige er vel ikke når de blir introdusert for det, men at de kun får begrensede mengder. Selv om de har smakt og vet at det er godt betyr ikke det at de trenger å få det så ofte.
Gjest _Blomsten_ Skrevet 9. juli 2012 #44 Skrevet 9. juli 2012 Min datter smakte lite søtt før hun var ca 1 år. Og da var det egentlig heller ikke favoritten. Eller dvs kake likte hun, men godteri likte hun lite av. Kun ren sjokolade. Veldig greit. Hun spiste heller jordbær og kiwi som godteri. Nå spiser hun selvsagt mer godteri, men hun er ikke den som tømmer skåla med en gang. En pose holder LENGE for henne. Hun liker heller fortsatt ikke brus (skal begynne i 4. klasse) pga kullsyren. For henne er det nesten et problem når hun skal i bursdager siden alternativet da er saft (som hun ikke er veldig glad i) eller vann. Hun liker iste og juice, men dette er sjelden alternativer. Kunne hun velge helt selv hva hun skulle drikke velger hun melk. Hun tar av og til med seg appelsinjuice i bursdag siden hun syns det er kjedelig å alltid være den som sitter der med vann. OG, hun har drukket vann på kafe siden hun var liten. Hvorfor i all verden skulle hun ikke drikke det? Vann er tørstedrikk, og det vente hun seg til tidlig. Iste og juice er jo like søtt som brus og saft. 3
Gjest Bud Skrevet 9. juli 2012 #45 Skrevet 9. juli 2012 Det viktige er vel ikke når de blir introdusert for det, men at de kun får begrensede mengder. Selv om de har smakt og vet at det er godt betyr ikke det at de trenger å få det så ofte. Enten det eller å la de forspise seg på det første gangen
Tøysejenta Skrevet 9. juli 2012 #46 Skrevet 9. juli 2012 Lett å si nå, men jeg skal prøve å ikke introdusere mine fremtidige barn for godteri. Hva som skjer hos venner kan jeg ikke kontrollere, men i mitt hus skal jeg PRØVE å spise mer frukt og grønnsaker med dipp. Jaja, blir spennende å se hvordan det går, men godteri er jo virkelig ikke noe som er nødvendig å kjenne til, spesielt ikke som liten.
Silfen Skrevet 9. juli 2012 #47 Skrevet 9. juli 2012 Gutten gråt da han var SEKS måneder for at han ikke fikk is? 1
Gjest Marmot Skrevet 9. juli 2012 #48 Skrevet 9. juli 2012 Gutten gråt da han var SEKS måneder for at han ikke fikk is? Nå måtte jeg bla i albumet for å finne ut når dette var, og han var 8 mnd. Det er "den sommeren han var halvåret" for meg. Og poenget var ikke is, men at han ikke fikk det vi andre spiste. 2
Gjest Marmot Skrevet 9. juli 2012 #50 Skrevet 9. juli 2012 Ja, det synes du vel. Vi burde nok nektet alle andre rundt oss å spise is den dagen.
Wit1 Skrevet 9. juli 2012 #51 Skrevet 9. juli 2012 Iste og juice er jo like søtt som brus og saft. Joda, men da snakker jeg om en 9-åring til fest. IKKE til vanlig. Og juice er ikke nødvendigvis fylt med sukker. Vi presser mye fersk juice hjemme. Da er det KUN fruktsukker i den.
Gjest Marmot Skrevet 9. juli 2012 #52 Skrevet 9. juli 2012 Han har ingen søsken, det er helt rett, men han har en haug med eldre søskenbarn vi omgås veldig mye, så om "eldre søsken" er en god nok unnskyldning må søskenbarna være det også. Det er ikke noe problem å lære ungene sine at voksne får ting de ikke får, det var ikke poenget mitt. Jeg tok et valg på at den bittelille isen han fikk i seg da var "verdt det" i forhold til kampen å lære ham dette da han var 8 mnd. Jeg tror i grunnen han tok veldig lite skade av å få is den gangen altså. Selvsagt hadde han ikke fått øl, det kan ikke sammenliknes med is. Foreløpig er drikke drikke, det kommer i glass eller i flaske, om det er noe annet i hans glass enn i mitt, merker han ikke det. At han blir tilbudt noe å spise som ser helt annerledes ut og lukter helt annerledes enn det jeg spiser, ser han jo. Å si stakkars gutt og si at jeg er forbanna dårlig i oppdragelsen fordi han fikk is, er vel kanskje å ta i litt, men... 4
Gjest gjest Skrevet 9. juli 2012 #53 Skrevet 9. juli 2012 Dårlig unnskyldning ;-) du bekrefter kun det jeg sa.
Armitage Skrevet 9. juli 2012 #54 Skrevet 9. juli 2012 Jeg tror at det blir vanskelig å unngå å gi ungene sukkerholdige ting. For det vil alltid være noen som får den fikse ideen at babyen din skal smake på ditt og datt. Og så blir man ansett som en hysterisk mor når man prøver å si ifra at man ikke vil at ungen skal ha godterier eller andre ting. Har ikke unge selv, men har mange ganger observert at ungen til venninnen min som ikke er 1 år engang blir foret med krem og kake og alt mulig rart av besteforeldre o.l. Og når venninnen min prøver å si ifra at hun ikke vil at de skal gi det til ungen hennes, så blir hun bare føyset bort. "Nå skal vi kose oss". "Nå er det selskap". Osv. Ser jo her på KG også at hvis mødre her prøver å sette restriksjoner på hva slags mat ungene deres får i seg når de er med besteforeldre eller tanter og sånn, så får de gjennomgå med ord som hysterisk og kontrollerende. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #55 Skrevet 9. juli 2012 Jeg er veldig streng på godteri, da min mor ikke var det mot meg og lot meg få lov til å spise godteri og kaker til jeg ikke orket mer. Her i huset er det vann som gjelder og ungen min henter gjerne et glass vann og spiser eple. Alt av sunt står fremme i barnets rekke vidde. Det er bare å venne til at det f.eks på lørdag er "kose" dag så har ungen(e) noe å se frem til. Blir bare oppgitt av besteforeldre som skjemmer bort barnebarna sine med godteri, og de tar ikke et nei for et nei, har sakt det til dem flere ganger, og ser på et annet barnebarn av dem som er blitt statid veldig stor.... Vist barnet plutselig en dag blir inntrodusert for godteri, gi det noe sur noe som de fleste barn ikke liker, da forbinne dem godteri med noe fælt og sur.... Anonym poster: c3be10df1fd3c2c84ad26a8cb1f6510c
Gjest Anne Skrevet 9. juli 2012 #56 Skrevet 9. juli 2012 Dårlig unnskyldning ;-) du bekrefter kun det jeg sa. Nå må du gi deg. Sitter du virkelig og spiser kaker, snop og drikker brus foran barna dine og sier at de ikke får smake? Hvis mannen min og jeg skulle ha noe sånt da ungene var små, så ventet vi til de sov om kvelden. Hvis vi var ute og spiste is åpenlyst så fikk alltid ungene smake. Synes ærlig talt heller det er du som bør skjerpe deg her. 4
Gjest Marmot Skrevet 9. juli 2012 #57 Skrevet 9. juli 2012 Dårlig unnskyldning ;-) du bekrefter kun det jeg sa. Javel. Jeg kan garantere deg at sønnen min har opplevd langt verre ting enn å få is, så vi får håpe noen kommer og redder ham snart.
Gjest gjest Skrevet 9. juli 2012 #58 Skrevet 9. juli 2012 Nå må du gi deg. Sitter du virkelig og spiser kaker, snop og drikker brus foran barna dine og sier at de ikke får smake? Hvis mannen min og jeg skulle ha noe sånt da ungene var små, så ventet vi til de sov om kvelden. Hvis vi var ute og spiste is åpenlyst så fikk alltid ungene smake. Synes ærlig talt heller det er du som bør skjerpe deg her. Selvsagt ikke, men jeg lar ikke et enebarn på 8 MND spise is. 1
charactouy Skrevet 9. juli 2012 #59 Skrevet 9. juli 2012 Det Marmot beskriver, er vel "bakdelen" med BLW. Barnet er vant til å få av samme skål/gryte som andre, og reagerer når det ikke får dét. Vårt barn på 14 mnd, får smake på alt vi spiser når barnet er tilstede, så lenge det ikke er for mye krydret eller er aldersgrense på. Vi spiser så å si aldri søtsaker/kaker/is, og venter som regel til barnet er i seng de få gangene det skjer. Dog har vi foreldre og besteforeldre som etter gammel skikk "alltid" serverer noe søtt til kaffen - og da får barnet noen små munnfuller med kake/is. Dette er da snakk om 2-3 teskjeer i mnd. Til daglig spiser barnet grovt brød med pålegg, grøt, frukt og middag. Om barnet hadde fått velge fritt, hadde det valgt grovt brød med leverpostei, eple/vannmelon, brokkoli og vann. Da ser jeg ikke noe problem med de 2-3 teskjeene med søtsaker i mnd. For meg er det ikke så om å gjøre å unngå søtt/usunt, men å begrense det til "spesielle" dager/situasjoner 1
Gjest Magdalene Skrevet 9. juli 2012 #60 Skrevet 9. juli 2012 (endret) Nå må du gi deg. Sitter du virkelig og spiser kaker, snop og drikker brus foran barna dine og sier at de ikke får smake? Hvis mannen min og jeg skulle ha noe sånt da ungene var små, så ventet vi til de sov om kvelden. Hvis vi var ute og spiste is åpenlyst så fikk alltid ungene smake. Synes ærlig talt heller det er du som bør skjerpe deg her. Vi spiste godt og is forran jenta vår på 8mnd vi. Det er vel heller unormalt å la ungen på 8mnd smake på slikt enn å ikke gjøre det. Sånn ellers var det vel besteforeldrene som var mest ivrige på å introdusere. Jeg syns det er synd at det hun syns er mest stas med å komme til dem er at da får hun masse is og godis (hun er tre år). Hun er der flere ganger i uken, så derfor føler jeg vi må være ekstra strenge med slikt hjemme. Hun hadde blitt like glad for en bolle med oppskåret frukt, men det er vist ikke like stas å gi... Det samme hos oldemoren som vi er hos en dag i uken. Så da er det brått annenhverdag med godteri og sjokolade.. :/ Vi har nesten ikke godteri i hus, ei heller brus. Datteren vår foretrekkee mest vann eller vann fra sodastreameren, og får godteri på lørdagen. Spiser is hver dag når det er varmt da. Endret 9. juli 2012 av Magdalene
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå