AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #61 Skrevet 9. juli 2012 Angående det å spise godteri og is foran små barn, som ikke får: det er da overhodet ikke noe problem. Om barnet ikke er vant med å få is og snop så vet ikke barnet at det "går glipp av noe" om det får melon i stedet. Barn har ikke vondt av å få noe annet enn voksne får. De har ikke vondt av å lære seg at enkelte ting er kun for voksne, eller at de ikke alltid får spise det samme som alle andre. Tvert imot er dette noe de absolutt bør lære. Når man inviterer folk til besøk så kan man da ikke la være å servere "voksenmat" som kaffe og kaker med aokohol i til barnet er gammelt nok til å smake selv? Og hva med nøtter? Skal hele omgangskretsen være nøtteavholds til barnet også kan spise nøtter? Hva om barnet er allergisk mot nøtter? Hva når barnet begynner på skolen, skal man blande seg opp i hva andre barn spiser foran barnet? Anonym poster: d9aa87ffb62cf674924c7167625ff70c 2
Gjest Anne Skrevet 9. juli 2012 #62 Skrevet 9. juli 2012 Vi spiste godt og is forran jenta vår på 8mnd vi. Det er vel heller unormalt å la ungen på 8mnd smake på slikt enn å ikke gjøre det. Sånn ellers var det vel besteforeldrene som var mest ivrige på å introdusere. Jeg syns det er synd at det hun syns er mest stas med å komme til dem er at da får hun masse is og godis (hun er tre år). Hun er der flere ganger i uken, så derfor føler jeg vi må være ekstra strenge med slikt hjemme. Hun hadde blitt like glad for en bolle med oppskåret frukt, men det er vist ikke like stas å gi... Det samme hos oldemoren som vi er hos en dag i uken. Så da er det brått annenhverdag med godteri og sjokolade.. :/ Vi har nesten ikke godteri i hus, ei heller brus. Datteren vår foretrekkee mest vann eller vann fra sodastreameren, og får godteri på lørdagen. Spiser is hver dag når det er varmt da. Siden du nevner hva du synes er normalt og unormalt så må jeg ihvertfall si at det å spise sånt foran barna uten at de får smake er unormalt i mine kretser. Det er ihvertfall ikke å gå foran som et godt eksempel - kaller det heller dobbeltmoralsk.
Gjest Anne Skrevet 9. juli 2012 #63 Skrevet 9. juli 2012 Angående det å spise godteri og is foran små barn, som ikke får: det er da overhodet ikke noe problem. Om barnet ikke er vant med å få is og snop så vet ikke barnet at det "går glipp av noe" om det får melon i stedet. Barn har ikke vondt av å få noe annet enn voksne får. De har ikke vondt av å lære seg at enkelte ting er kun for voksne, eller at de ikke alltid får spise det samme som alle andre. Tvert imot er dette noe de absolutt bør lære. Når man inviterer folk til besøk så kan man da ikke la være å servere "voksenmat" som kaffe og kaker med aokohol i til barnet er gammelt nok til å smake selv? Og hva med nøtter? Skal hele omgangskretsen være nøtteavholds til barnet også kan spise nøtter? Hva om barnet er allergisk mot nøtter? Hva når barnet begynner på skolen, skal man blande seg opp i hva andre barn spiser foran barnet? Anonym poster: d9aa87ffb62cf674924c7167625ff70c Jeg må ærlig talt si at jeg er sjokkert over holdningene til enkelte her. Allergi? Hvis jeg blir bedt i familieselskap hvor barn er allergiske så finnes det alltid alternativer for dem. Og ja, jeg synes det er galt å la hele selskapet sitte og spise kake mens et av barna må spise melon. Nei, barn har ikke vondt av å høre at de ikke få drikke alkoholholdrige drikker før de er gamle nok, men jeg synes det er total skivebom av voksne folk å sitte å kose seg med kake og sjokolade, og si til barna "Nei, lille venn, dette er skadelig for små barn, bare vi voksne skal spise kake og drikke brus. Du kan kose deg med melon og vann imens" ... 2
Gjest Marmot Skrevet 9. juli 2012 #64 Skrevet 9. juli 2012 Det Marmot beskriver, er vel "bakdelen" med BLW. Barnet er vant til å få av samme skål/gryte som andre, og reagerer når det ikke får dét. Jepp. For min del var det så mange fordeler med BLW at jeg synes den ulempen med at han også forventet å få smake på ting han kanskje ikke burde, var verdt det. Sånn forøvrig synes jeg det er mye verre at alle barn fra ett års alder blir proppet fulle av MSG enn at de får litt sukker innimellom.Sønnen min slipper heldigvis MSG så langt det er mulig, så da går det kanskje godt med han likevel.
Gjest Magdalene Skrevet 9. juli 2012 #65 Skrevet 9. juli 2012 Siden du nevner hva du synes er normalt og unormalt så må jeg ihvertfall si at det å spise sånt foran barna uten at de får smake er unormalt i mine kretser. Det er ihvertfall ikke å gå foran som et godt eksempel - kaller det heller dobbeltmoralsk. Dobbeltmoralsk å ikke la en baby smake is, når man selv spiser is?
charactouy Skrevet 9. juli 2012 #66 Skrevet 9. juli 2012 Jepp. For min del var det så mange fordeler med BLW at jeg synes den ulempen med at han også forventet å få smake på ting han kanskje ikke burde, var verdt det. Sånn forøvrig synes jeg det er mye verre at alle barn fra ett års alder blir proppet fulle av MSG enn at de får litt sukker innimellom.Sønnen min slipper heldigvis MSG så langt det er mulig, så da går det kanskje godt med han likevel. MSG?
Gjest gjest Skrevet 9. juli 2012 #67 Skrevet 9. juli 2012 (endret) Jeg må ærlig talt si at jeg er sjokkert over holdningene til enkelte her. Allergi? Hvis jeg blir bedt i familieselskap hvor barn er allergiske så finnes det alltid alternativer for dem. Og ja, jeg synes det er galt å la hele selskapet sitte og spise kake mens et av barna må spise melon. Nei, barn har ikke vondt av å høre at de ikke få drikke alkoholholdrige drikker før de er gamle nok, men jeg synes det er total skivebom av voksne folk å sitte å kose seg med kake og sjokolade, og si til barna "Nei, lille venn, dette er skadelig for små barn, bare vi voksne skal spise kake og drikke brus. Du kan kose deg med melon og vann imens" ... En på ÅTTE MÅNEDER ER EN BABY!!! De skal selvsagt ikke ha is, godteri og brus, selv om foreldrene har skjemt den bort ved å alltid si ja tidligere. skjønner du virkelig ikke forskellen på hva man gir til et barn og en baby?? Endret 9. juli 2012 av Sulosi 1
Gjest Anne Skrevet 9. juli 2012 #68 Skrevet 9. juli 2012 Dobbeltmoralsk å ikke la en baby smake is, når man selv spiser is? Nå barnet er gammelt nok til å merke at alle andre får noe, bare ikke dette barnet, ja, da er det dobbeltmoralsk mener jeg. Da nytter det ikke å si at barnet ikke få smake fordi det ikke har godt av det, mens de voksne sitter og propper i seg selv. Da mister man litt troverdighet. Hvorfor ikke heller vise barna at til selskaps så er det lov å spise kake og drikke brus - gjerne også lørdagen etterhvert. Hvis man skal være helt totalt "nazi" på området så bør avholdet også gjelde de voksne, selvsagt. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #69 Skrevet 9. juli 2012 MSG? http://no.wikipedia.org/wiki/Natriumglutamat Anonym poster: d189cc8d72a3b457652975deb1139dbe
Gjest Anne Skrevet 9. juli 2012 #70 Skrevet 9. juli 2012 (endret) En på ÅTTE MÅNEDER ER EN BABY!!! De skal selvsagt ikke ha is, godteri og brus, selv om foreldrene har skjemt den bort ved å alltid si ja tidligere. skjønner du virkelig ikke forskellen på hva man gir til et barn og en baby?? Deler av sitat slettet. Dette innlegget viser jo nivået ditt. Endret 9. juli 2012 av Sulosi 1
charactouy Skrevet 9. juli 2012 #71 Skrevet 9. juli 2012 (endret) En på ÅTTE MÅNEDER ER EN BABY!!! De skal selvsagt ikke ha is, godteri og brus, selv om foreldrene har skjemt den bort ved å alltid si ja tidligere. skjønner du virkelig ikke forskellen på hva man gir til et barn og en baby?? Deler av sitat slettet. Så ufin er det ikke nødvendig å være. Når barnet på 8mnd som blir oppfostret med babystyrt mattilvenning (som 99% av tiden får grønnsaker, frukt, kjøtt, fisk og brød), blir fornærmet over å ikke få is, så handler det ikke om isen. Det handler om at barnet er vant til å få servert det samme som alle andre, fra samme gryte/skål. Barnet vet ikke hvilken smak det går glipp av, men barnet opplever å bli holdt utenfor. Et barn som spiser is med hendene (babystyrt mattilvenning), får nok ikke i seg mer enn en teskje av en total på en spiseskje. Så spørs det hva som er viktigst: At barnet føler seg inkludert, respektert og sett, eller at barnet unngår sukker. Endret 9. juli 2012 av Sulosi 2
charactouy Skrevet 9. juli 2012 #72 Skrevet 9. juli 2012 http://no.wikipedia.org/wiki/Natriumglutamat Anonym poster: d189cc8d72a3b457652975deb1139dbe Ah. Altså en ting jeg ikke bekymrer meg for, da det å være bevisst på hva som er passe kalorimengde lett kan kontrollere bieffektene - som forøvrig ikke er påvist hos mennesker
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #73 Skrevet 9. juli 2012 Nå barnet er gammelt nok til å merke at alle andre får noe, bare ikke dette barnet, ja, da er det dobbeltmoralsk mener jeg. Da nytter det ikke å si at barnet ikke få smake fordi det ikke har godt av det, mens de voksne sitter og propper i seg selv. Da mister man litt troverdighet. Hvorfor ikke heller vise barna at til selskaps så er det lov å spise kake og drikke brus - gjerne også lørdagen etterhvert. Hvis man skal være helt totalt "nazi" på området så bør avholdet også gjelde de voksne, selvsagt. Selvsagt nytter det. Kaffe er ikke bra for barn, men helt ok for voksne. En øl til grillmaten er ikke bra for barn, men ok for voksne. Kunstig søtning er ikke bra for små barn, men i begrensede mengder helt ok for voksne. Barn må lære seg at noe er ok når man er stor, og ikke når man er små. Hva med leggetid da? Skal hele familien legge seg rett etter barne-tv, fordi minstemann ikke kan være lenge oppe? Anonym poster: d9aa87ffb62cf674924c7167625ff70c 1
Gjest Marmot Skrevet 9. juli 2012 #74 Skrevet 9. juli 2012 Så ufin er det ikke nødvendig å være. Når barnet på 8mnd som blir oppfostret med babystyrt mattilvenning (som 99% av tiden får grønnsaker, frukt, kjøtt, fisk og brød), blir fornærmet over å ikke få is, så handler det ikke om isen. Det handler om at barnet er vant til å få servert det samme som alle andre, fra samme gryte/skål. Barnet vet ikke hvilken smak det går glipp av, men barnet opplever å bli holdt utenfor. Et barn som spiser is med hendene (babystyrt mattilvenning), får nok ikke i seg mer enn en teskje av en total på en spiseskje.. Jepp, akkurat sånn var det. For ham var det fullstendig likegyldig om det var is eller grønnsaker han ikke fikk, han ville smake på det mamma spiste, akkurat slik han er vant med.
Gjest Carolinka Skrevet 9. juli 2012 #75 Skrevet 9. juli 2012 Jeg spiste ikke min første bitte med godteri før jeg var 7 år gammel, og da spyttet jeg den ut igjen. Vi hadde bestandig frisk frukt stående, og jeg husker at jeg syntes sjokoladen jeg smakte minnet meg om råtten frukt fordi den ikke var like "fresh" i smaken. Mulig jeg var et rart barn, men jeg hadde druer og meloner som lørdagsgodteri. Det smaker til den dag i dag mye mye bedre. Vi hadde heller aldri godteri hjemme, og jeg husker vi måtte gå ekstra på butikken når søsknenebarnet midt skulle overnatte en helg. Vi satt side om side, en med fruktskåla og en med godteriet. Og likevel har vi begge vokst opp til å være helt prikk lik. Tror ikke man skal diskutere det fram å tilbake noen veier hva som er best, så lenge man husker at man har måtehold! For et flott tilfelle! Når jeg tygger godterier, pleier jeg (når jeg husker på det) spytte ut den kunstige stivelsesklumpen som blir igjen etter det salte og syrlige er sugd utav... Tenk på alle de ekle stoffene man får i seg. Druer og meloner høres bare freesht ut i forhold.
Gjest Carolinka Skrevet 9. juli 2012 #76 Skrevet 9. juli 2012 Jeg har tenkt å vente så lenge som mulig med å introdusere barnet til drittmat som sukkerdrikker og pølser. Jeg har sett nok av unger som har fått smaken på slikt, og som så har lært seg at hyler og trasser og sultestreiker de nok så får de slikt titt og ofte... Men jeg ser det blir fryktelig vanskelig. Besteforeldrene skjønner jo ikke dette i det hele tatt. De skal trøkke i ungen bolle så fort han er i stand til å ta til seg fast føde. Da min nevø fylte ett år var det nærmest anklager om barnemishandling fordi han ikke fikk spise marsipankake. Mens ungen selv var glad og fornøyd fordi han fikk melon. Sukk... Anonym poster: d9aa87ffb62cf674924c7167625ff70c Sukk, ja... Jeg tror virkelig det er en utfordring å klare å holde barn unna slikt, og finne en gylden middelvei som skaper sunne holdninger senere i livet. All ros til dem som har klart det, men selvfølgelig også til dem som prøvde så godt dem kunne. De fleste gjør vel så godt dem kan, men der finnes sikkert noen som ikke bryr seg heller. Var på besøk hos noen som lot sin lubne 9-åring gå rundt med en kjekspakke i handa og gomle på. Det var verken helg eller noe spesiell anledning. Halvbroren hennes sier at det er mora som gir etter, hun klarer ikke begrense inntaket og sette grenser på en autoritær måte. Når jeg var liten måtte vi spørre om å få en kjeks eller to. Kunne ikke bare gå i skapet å hente kjekspakken og sitte å møle den i meg. Altså det er ikke verdens undergang om en person gjør det, men greia er jo når dette blir normalt for et barn, da dannes holdninger som senere kan bli dårlig for barnet.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #77 Skrevet 9. juli 2012 At barn en eller annen gang får snusen i hva godteri og brus/saft er, er vel ikke til å unngå. Men hvorfor som forelder presentere det for barnet? Ville du ikke unngått det så langt du kunne? Jeg må si jeg blir litt målløs når jeg ser barn i barnevogn med saftflasker, eller mødre som sitter på en café og tvinger brus i småbarn mens ansiktsuttrykkene på barnet vrir seg. (Litt godteri av og til skader jo ikke, men kunsten er vel å få et sunt forhold til det slik at man ikke får i seg for mye.) Jeg vet om foreldre som har gitt barn flaske med melk på natten,med det resultatet at tenner har måttet bli trekt ved 3-4 års-alder. Barn i norge får i seg altfor mye sukker. Selv små barn. Det bunner vel i mye i foreldrenes manglende kunnskap. Et glass saft pr. dag, så har barnet fått i seg den max-grensen som er anbefalt av sukker. Det er mye sukker i mat eks. Så er det mange som lever usunt. Saft,brus til middag. For ikke å snakke om yougurt. Mange er i den villfarelse at så lenge det står TINE, så er det bra Mange barn får sjokolade på maten, med den begrunnelse at det er kun den veien de får mat i seg. Sjokodrikk til maten. Honnikorn til froskost. Listen er lang. Hadde foreldrene orket,laet maten spennende, så har de kunne vridd på dette. Kos og godt skal barn ha, men det må ikke være hver dag, noe som er vanlig. Anonym poster: fbae9016cbaf9c6f9c88cc11cfca9cbf
Gjest Carolinka Skrevet 9. juli 2012 #78 Skrevet 9. juli 2012 Min mening er at man skal passe seg for å ha for mange meninger om andre der man ikke kjenner bakgrunnshistorien. Kan hende "cola-moren" du observerte, TS, var desperat etter å få i ungen næring etter omgangssyke, og hadde "lært" at cola var det beste da? Kan hende moren man ser på butikken som gir barnet saft, bare gir det en gang i blant som ekstra kos for barnet? Kan hende barnet er sykt? Kan hende at barnet ofte får saft, men sjelden andre former for godterier da han/hun foretrekker saft? ... Det kan være mange årsaker, og jeg synes man skal holde seg for god til å gi stygge blikk til andre. Det er dårlig oppførsel. Dog er jeg enig i hovedbudskapet til TS, selv om jeg selv synes litt søtt ikke er farlig, og synes at nå til dags svinger pendelen den andre veien, da mange foreldre er for opptatt av at barnet skal leve på vann og gulrøtter (satt på spissen, selvsagt). Jada og det kan hende at den overvektige har spiseproblemer pga psyken. Det finnes haker ved det meste, Harlekin. Og det går jeg utifra at de fleste som diskuterer og lufter tanker om dette, vet. Så det er ikke snakk om å sende stygge blikk, (sånn gjør vertfall ikke jeg.) Det er snakk om poenget som generellhet, ikke alle forbehold og gyldige forklaringer.
Gjest Carolinka Skrevet 9. juli 2012 #79 Skrevet 9. juli 2012 Hva vil du med tråden egentlig ts?? Noen foreldre gir kanskje godteri ol for tidlig, men en som ikke har utdanning, klarer å holdr på en jobb, eller barn - bør vel kanskje ikke være den første til å sette foten ned for andre? Ingen er "perfekte", men alle har da vel lov til å ha meninger og synspunkter, og lytte til andres erfaringer, utdanning eller ikke, din tullebukk. Og det er derfor jeg skriver innlegg - for å høre hva andre tenker og opplever. Nå du slutte med dette tøvet ditt, du Mr. For feig til å følge meg med et fast nick... Slutt å skal prøve å "ta meg" med å forfølge meg og bruke i mot meg ting jeg har skrevet i andre tråder. Bry deg heller om poenget og ikke dine forutintatte teite holdninger til personen bak innlegget. Den mobben du bedriver mot meg, forhøyer bare meg mer oppi skyene og deg selv mer nedi et svart hull. Dessverre, men slik er det. :\ Vedder på at du er en 40 år gammel uføretrygdet enstøing med angst og depresjoner, som ikke klarte deg i livet ditt slik du ønsket, og nå sitter du på et diskusjonsforum å spyr ut din bitterhet mot andre mennesker... Om du ikke er den typen, så er du en umoden liten spirrevipp av en feig mobbegutt som ikke har bedre vett. Og om du ikke er noen av dem to så er du ivertfall sammenlignbar med dem! Synd på deg. Siden du er så interessert i å hakke på meg, så lag en egen tråd til meg så kan vi snakke der om hva du syns og vet om meg, hadde vært flott. Så slipper vi å forsøple andre tråder hvor greie folk deler sine tanker om det som er temaet. Du kan også fortelle hvilken jobb du har, og noen positive ting med deg som gjør deg mer verd enn meg som person, og mer gyldig til å ha meninger om ting. Egentlig tror jeg du er smart nok til å forstå at du bare oppfører deg teit, men du liker å leke og skyte mot andre mennesker, så du må nå versågod å bare holde på. Psykt er det uansett hva grunnen din er. Og jeg er sikker på at du ikke hadde turt å sagt alt det i trynet mitt. Du er rett og slett en feig liten mann med alt for liten tiss. Sorry.
Gjest Carolinka Skrevet 9. juli 2012 #80 Skrevet 9. juli 2012 TS her. Tusen takk til alle som delte/vil dele sine erfaringer!! Jeg tror dette blir en stor utfordring den dagen jeg evt. selv får barn. For å unngå for hyppige utskeielser, så kan man jo kanskje fokusere på hva for mye søtt og (for mye matinntak og for den saks skyld)kan gjøre med kroppen. Barnet trenger vel bare ikke høre AT noe er farlig, men hvórfor det er farlig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå