charactouy Skrevet 9. juli 2012 #81 Skrevet 9. juli 2012 Jeg tror heller barnet bør få vite at noe er bedre enn andre ting, og hvorfor. At sunn mat gir oss energi og overskudd, mens usunn mat f.eks gjør det vanskeligere å konsentrere seg på skolen. Dersom man fokuserer på at "sukker er farlig" kan det skape usunne følelser og tanker i barnet, som - i ekstreme tilfeller - på lang sikt kan føre til et overfokus på å unngå sukker, i verste fall spiseforstyrrelser. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #82 Skrevet 9. juli 2012 Ingen er "perfekte", men alle har da vel lov til å ha meninger og synspunkter, og lytte til andres erfaringer, utdanning eller ikke, din tullebukk. Og det er derfor jeg skriver innlegg - for å høre hva andre tenker og opplever. Nå du slutte med dette tøvet ditt, du Mr. For feig til å følge meg med et fast nick... Slutt å skal prøve å "ta meg" med å forfølge meg og bruke i mot meg ting jeg har skrevet i andre tråder. Bry deg heller om poenget og ikke dine forutintatte teite holdninger til personen bak innlegget. Den mobben du bedriver mot meg, forhøyer bare meg mer oppi skyene og deg selv mer nedi et svart hull. Dessverre, men slik er det. :\ Vedder på at du er en 40 år gammel uføretrygdet enstøing med angst og depresjoner, som ikke klarte deg i livet ditt slik du ønsket, og nå sitter du på et diskusjonsforum å spyr ut din bitterhet mot andre mennesker... Om du ikke er den typen, så er du en umoden liten spirrevipp av en feig mobbegutt som ikke har bedre vett. Og om du ikke er noen av dem to så er du ivertfall sammenlignbar med dem! Synd på deg. Siden du er så interessert i å hakke på meg, så lag en egen tråd til meg så kan vi snakke der om hva du syns og vet om meg, hadde vært flott. Så slipper vi å forsøple andre tråder hvor greie folk deler sine tanker om det som er temaet. Du kan også fortelle hvilken jobb du har, og noen positive ting med deg som gjør deg mer verd enn meg som person, og mer gyldig til å ha meninger om ting. Egentlig tror jeg du er smart nok til å forstå at du bare oppfører deg teit, men du liker å leke og skyte mot andre mennesker, så du må nå versågod å bare holde på. Psykt er det uansett hva grunnen din er. Og jeg er sikker på at du ikke hadde turt å sagt alt det i trynet mitt. Du er rett og slett en feig liten mann med alt for liten tiss. Sorry. Du verden. Hva skal det ha seg, at du går så til angrep på folk? Så bruker DU uføretryg mot folk? Tydeligvis en som er uenig med deg, unger skal sikkert ha sukker.Kansje det er en mor som ikke er så konsekvent,som hun burde. Det å ha meningsutveksling kan by på forskjelig svar. Om personen har " forfulgt" deg, har jeg ikke mening om. Det jeg reagerer på er at du sjikkanerer personen på det groveste. Anonym poster: fbae9016cbaf9c6f9c88cc11cfca9cbf 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #83 Skrevet 9. juli 2012 Ingen er "perfekte", men alle har da vel lov til å ha meninger og synspunkter, og lytte til andres erfaringer, utdanning eller ikke, din tullebukk. Og det er derfor jeg skriver innlegg - for å høre hva andre tenker og opplever. Nå du slutte med dette tøvet ditt, du Mr. For feig til å følge meg med et fast nick... Slutt å skal prøve å "ta meg" med å forfølge meg og bruke i mot meg ting jeg har skrevet i andre tråder. Bry deg heller om poenget og ikke dine forutintatte teite holdninger til personen bak innlegget. Den mobben du bedriver mot meg, forhøyer bare meg mer oppi skyene og deg selv mer nedi et svart hull. Dessverre, men slik er det. :\ Vedder på at du er en 40 år gammel uføretrygdet enstøing med angst og depresjoner, som ikke klarte deg i livet ditt slik du ønsket, og nå sitter du på et diskusjonsforum å spyr ut din bitterhet mot andre mennesker... Om du ikke er den typen, så er du en umoden liten spirrevipp av en feig mobbegutt som ikke har bedre vett. Og om du ikke er noen av dem to så er du ivertfall sammenlignbar med dem! Synd på deg. Siden du er så interessert i å hakke på meg, så lag en egen tråd til meg så kan vi snakke der om hva du syns og vet om meg, hadde vært flott. Så slipper vi å forsøple andre tråder hvor greie folk deler sine tanker om det som er temaet. Du kan også fortelle hvilken jobb du har, og noen positive ting med deg som gjør deg mer verd enn meg som person, og mer gyldig til å ha meninger om ting. Egentlig tror jeg du er smart nok til å forstå at du bare oppfører deg teit, men du liker å leke og skyte mot andre mennesker, så du må nå versågod å bare holde på. Psykt er det uansett hva grunnen din er. Og jeg er sikker på at du ikke hadde turt å sagt alt det i trynet mitt. Du er rett og slett en feig liten mann med alt for liten tiss. Sorry. Jeg råder deg til å skifte nick og slutte i legge ut personlig informasjon på KG. Dette er etterhvert blitt et forum hvor det florerer med folk som har "en skrue løs", som fotfølger folk for å slenge dritt - og de gir seg aldri. Så vær så snill og følg rådet mitt, få slettet nicket ditt, registrer deg på nytt og aldri involvere deg personlig på noen plan med brukere her inne. Du kan feks. ikke stole på folk du "snakker" med i dagbøker eller tråder forøvrig, det er endel som bruker enhver anledning til å snoke til seg informasjon fra folk - for så å slenge det i dem i andre tråder. Du fremstår slett ikke negativt - det er det andre som gjør her nå. Anonym poster: 2445f52787850dd8326847366e19690e
Gjest Carolinka Skrevet 9. juli 2012 #84 Skrevet 9. juli 2012 (endret) 'AnonymBruker' skrev: Du verden. Hva skal det ha seg, at du går så til angrep på folk? Så bruker DU uføretryg mot folk? Tydeligvis en som er uenig med deg, unger skal sikkert ha sukker.Kansje det er en mor som ikke er så konsekvent,som hun burde. Nei, det er ingen "mor". Men en person som har forfulgt meg siden jeg sa jeg var uføretrygdet og vurderte barn. For alt jeg vet er det deg... Man kan aldri vite når folk skriver som gjest og anonym - og gjør seg til multipersonell for å støtte sin egen mobb. Nei, jeg bruker ikke noe i mot folk, jeg kom med vilje med en personkarakteristikk for å snakke samme språk som denne personen gjør til meg. Folk som stadig angriper andre eller forfulger andre, må ha et stort problem. Nei, jeg vil ikke skifte nick. For jeg står for den jeg er. Jeg er her både for "vanlige" meninger og å høre personlige erfaringer/meninger. Folk velger jo selv hva dem vil dele. Og det vil alltid være noen forumtroll som skaper uhygge. Endret 9. juli 2012 av Carolinka
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #85 Skrevet 9. juli 2012 'AnonymBruker' skrev: Du verden. Hva skal det ha seg, at du går så til angrep på folk? Så bruker DU uføretryg mot folk? Tydeligvis en som er uenig med deg, unger skal sikkert ha sukker.Kansje det er en mor som ikke er så konsekvent,som hun burde. Nei, det er ingen "mor". Men en person som har forfulgt meg siden jeg sa jeg var uføretrygdet og vurderte barn. For alt jeg vet er det deg... Man kan aldri vite når folk skriver som gjest og anonym - og gjør seg til multipersonell for å støtte sin egen mobb. Nei, jeg bruker ikke noe i mot folk, jeg kom med vilje med en personkarakteristikk for å snakke samme språk som denne personen gjør til meg. Folk som stadig angriper andre eller forfulger andre, må ha et stort problem. Nei, jeg vil ikke skifte nick. For jeg står for den jeg er. Jeg er her både for "vanlige" meninger og å høre personlige erfaringer/meninger. Folk velger jo selv hva dem vil dele. Og det vil alltid være noen forumtroll som skaper uhygge. Det er mange ab,men det står et id nummer under. Nei, det var ikke meg. om du blir forfulgt, så kansje moderator kan sende en advatsel til vedk. De vet nok hvem, siden det er et id nr Anonym poster: fbae9016cbaf9c6f9c88cc11cfca9cbf
Gjest Carolinka Skrevet 9. juli 2012 #86 Skrevet 9. juli 2012 Oki, er ikke så inne på ID-nr, siden jeg er ny her. Men det gjør meg ingenting. Får heller bare la være å svare så mye tilbake. Det som er trist er jo når det er svake sjeler/unge og uerfarne mennesker som blir utsatt.
Harlekin Skrevet 9. juli 2012 #87 Skrevet 9. juli 2012 Jada og det kan hende at den overvektige har spiseproblemer pga psyken. Det finnes haker ved det meste, Harlekin. Og det går jeg utifra at de fleste som diskuterer og lufter tanker om dette, vet. Så det er ikke snakk om å sende stygge blikk, (sånn gjør vertfall ikke jeg.) Det er snakk om poenget som generellhet, ikke alle forbehold og gyldige forklaringer. Jeg har ikke sagt at du sender stygge blikk, innlegget mitt var en generell kommentar til debatten, ikke til deg personlig. Det finnes så mange forbehold, unntak og spesielle situasjoner at det nesten er vanlig - så jeg synes det er høyst relevant å ta med. Uansett tror jeg at de fleste foreldre vil det beste for sine barn, men de er mennesker de også, har forskjellige meninger og synes forskjellige ting er viktig og mindre viktig. Noen synes f.eks. det er greit med litt søtt hver dag, men er nazi på bilsikring. Andre igjen er ekstremt opptatt av å pusse tenner to ganger om dagen, men synes det er greit at barnet på 3 sitter fremovervendt. Folk er forskjellige og legger vekt på forskjellige ting. Det betyr ikke at de er mer eller mindre dårlige foreldre. 1
Gjest Carolinka Skrevet 9. juli 2012 #88 Skrevet 9. juli 2012 (endret) Ja, folk er forskjellige og det betyr ikke at folk som gjør som ikke den ene ville gjort, nødvendigvis er en dårlig forelder. Om det er snakk om begrepet "dårlige foreldre", så kan man jo spørre seg hva det egentlig er... Det er et vidt begrep i vertfall og jeg aner ikke hvor mange kriterier som må til for å kunne klassisifiseres der. Tror heller jeg vil si at noen er mer betenksomme og oppegående enn andre innenfor diverse ting, mens andre har mangler på vesentlige områder. Men begge typene gjør nok så bra som den kan alikevel... Så en nyhet på VG nettopp hvor en mann hadde forlatt babyen sin i en varm bil mens han selv skrudde på motorsykkelen sin. Babyen døde. Skikkelig ubetenksomt gjort, ja, men kan man kalle han en dårlig forelder av den grunn? Ikke vet jeg, og ikke bruker jeg slike uttrykk. Men at noen er mer ansvarlige enn andre, det er altså helt sikkert. (Og tanker og meninger om ting og tang, det har vi alle, selv om folk er forskjellige. Man kan ikke stoppe opp med funderinger, tankegang og undringer bare fordi man må akseptere verden som den er.) Endret 9. juli 2012 av Carolinka
Gjest måne Skrevet 9. juli 2012 #89 Skrevet 9. juli 2012 jeg tror man bare må være enige om å være uenige i denne diskusjonen. Det begynner med et innlegg om goderi og plutselig blir det snudd til kunstig søtningsmidler. Personlig syntes jeg at det ikke skader med litt is, bolle, vaffel, brus osv. det er jo hverdagen som teller og det man gjør der. Og dere som ikke skal gi barna goderi fordi det er best for dem; det er utrolig stigmatiserende for de barna som ikke får lov å spise bursdagskake slik alle andre får lov til. Man blir et sosialt avvik! har man allergi er det en ting, men bare fordi foreldrene sier det er noe annet.. snakker av erfaring. Og tror også man gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å ikke lære barn et "sunt forholdt" til goderi. den dagen de slipper løs i verden med egne penger i lomma tror jeg ikke de tenker som foreldrene at: ååå nå skal jeg kjøpe druer for lommepengene mine!! de kjøper nok heller et skolebrød, sjokalde, brus osv....... 1
Gjest Carolinka Skrevet 9. juli 2012 #90 Skrevet 9. juli 2012 (endret) Hvor mye godteri, brus og sjokolade og melete(sukrete) baguetter en ungdom kjøper, kommer jo også litt an på kunnskapen/vanene hans om det? Blir selvsagt dumt å ikke få spise kake i bursdag om ungen vil det. Finnes vel andre måter å lære barnet om kosthold på, enn å være strikt akkurat der. Endret 9. juli 2012 av Carolinka
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #91 Skrevet 9. juli 2012 Hvor mye godteri, brus og sjokolade og melete(sukrete) baguetter en ungdom kjøper, kommer jo også litt an på kunnskapen/vanene hans om det? Blir selvsagt dumt å ikke få spise kake i bursdag om ungen vil det. Finnes vel andre måter å lære barnet om kosthold på, enn å være strikt akkurat der. Holdninger lærer en hjemme. Om foreldrene går på burger king 2 g i uken, og ellers har dårlig kosthold hjemme, så er sannsynlighet stor for at barnet blir slik. Du kan ikke lære ungene hva som er riktig om du ikke praktiserer det selv. Kake og fest er helt ok, men enkelte lever som om det er fest hver dag, i matveien. Jeg vet om foreldre som har protestert mot å fjerne alle kakene på bursdager i barnehagen. Jeg vet om foreldre som er sjokkert overfor personalet i barnehagen som har måttet "irettesetre" foreldre pga de har sendt med ungene en liten flaske brus. Anonym poster: fbae9016cbaf9c6f9c88cc11cfca9cbf
SummerJoy Skrevet 9. juli 2012 #92 Skrevet 9. juli 2012 (endret) Her var eldste akkurat fylt 2 år første gangen hun fikk smake snop, og det var da jeg fylte en julestrømpe med litt godis på julaften. Før den tid er det klart hun hadde smakt bittelitt kake og is om vi hadde vært i besøk, men det var snakk om veldig små mengder og ikke før fylte 1 år. Hun visste liksom ikke helt hva det var så hun var ikke så veldig interessert uansett. Nå derimot, forbinder hun besøk med at hun skal få kake så de tidene er borte Vi har klart å holde lørdagssnopet hennes unna lillebror helt til nå. Men nå er han VELDIG obs på hva hun får i skålen sin, og at han også skal ha. (19 mnd) Så nytter ikke å holde han unna. Men han ble over 1 år før han fikk smake kaker og is han også. Endret 9. juli 2012 av SummerJoy
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #93 Skrevet 9. juli 2012 Og tror også man gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å ikke lære barn et "sunt forholdt" til goderi. den dagen de slipper løs i verden med egne penger i lomma tror jeg ikke de tenker som foreldrene at: ååå nå skal jeg kjøpe druer for lommepengene mine!! de kjøper nok heller et skolebrød, sjokalde, brus osv....... Dette har du nok veldig rett i. Jeg vokste opp med strenge regler i forhold til kosthold. Godteri og brus kun på lørdager, enkelte helligdager og i bursdager. Ellers var det vann som tørstedrikke og drikke til middagen, normalt sunn mat og forbud mot nugatti på brødskivene til hverdags. Min mor var veldig opptatt av at vi ikke skulle spise oss tjukke (fordi hun selv var overvektig). Når jeg flyttet hjemmefra og kunne kjøpe mat selv og velge selv hva jeg skulle spise, valgte jeg selvsagt å endelig spise nugatti på brødskivene, drikke saft/brus til mat når jeg hadde lyst på det og gjerne spise smågodt midt i uka. Dette gjorde at jeg gradvis har gått opp i vekt i voksen alder, og nå sliter jeg litt med å bli kvitt de gjenstridige kiloene. Psyken min elsker søtsaker, og da spesielt sjokolade, og kroppen min tviholder på de kiloene jeg har lagt på meg (jepp, jeg har begynt å spise mindre og sunnere, og trener mye mer. Det funker veldig dårlig). Ikke et særlig trivelig utgangspunkt nei... Jeg har alltid vært en søtmons, så jeg lurer nesten på om det ligger i genene mine. Det at jeg ble nektet nugatti på skolematen løste jeg ved å bytte matpakke med ei venninne. I tillegg stjal jeg sukkerbiter i skapet av og til. Som baby måtte jeg lokkes med dessert fremst på skjeen for å spise middagsmaten. Jeg var likevel aktiv nok til at jeg ikke ble overvektig før i voksen alder, heldigvis. Jeg tror det lureste er å la ungene få vite om at godteri eksisterer, men at det ikke er bra for kroppen og derfor må spises sjeldent. I tillegg bør man lage mye god mat og prøve å finne gode alternativer til godterier, f.eks. frukt og nøtter eller hjemmebakte ting som man får i seg mer næring og mindre sukker/tilsetningsstoffer fra. Det er noe med å heller gjøre noe fristende og hyggelig ut av det sunne istedet for å gjøre det usunne til noe ulovlig og straffbart. Unger er mer tilbøyelige til å følge ros enn formaninger. Anonym poster: 194ebe10ee05f8522423a18d72a99901
cilja Skrevet 9. juli 2012 #94 Skrevet 9. juli 2012 At barn en eller annen gang får snusen i hva godteri og brus/saft er, er vel ikke til å unngå. Men hvorfor som forelder presentere det for barnet? Ville du ikke unngått det så langt du kunne? Jeg må si jeg blir litt målløs når jeg ser barn i barnevogn med saftflasker, eller mødre som sitter på en café og tvinger brus i småbarn mens ansiktsuttrykkene på barnet vrir seg. (Litt godteri av og til skader jo ikke, men kunsten er vel å få et sunt forhold til det slik at man ikke får i seg for mye.) Dette har jeg lurt på mange ganger. Hvorfor gi sjokolade og brus til et lite barn som aldri har hørt om det og derfor ikke har noe forhold til det...? Men, jeg ser at dette var mer en greie med førstefødte fordi vi hadde kontrollen lengre enn med nummer to. Nummer to får meg seg alt fra mye tidligere rett og slett fordi det har et storesøsken.
cilja Skrevet 9. juli 2012 #95 Skrevet 9. juli 2012 Holdninger lærer en hjemme. Om foreldrene går på burger king 2 g i uken, og ellers har dårlig kosthold hjemme, så er sannsynlighet stor for at barnet blir slik. Du kan ikke lære ungene hva som er riktig om du ikke praktiserer det selv. Kake og fest er helt ok, men enkelte lever som om det er fest hver dag, i matveien. Jeg vet om foreldre som har protestert mot å fjerne alle kakene på bursdager i barnehagen. Jeg vet om foreldre som er sjokkert overfor personalet i barnehagen som har måttet "irettesetre" foreldre pga de har sendt med ungene en liten flaske brus. Anonym poster: fbae9016cbaf9c6f9c88cc11cfca9cbf Holdninger er en ting, ferdighet en annen. Jeg vokste opp med et megasundt kosthold, aktive foreldre og godis i regulerte mengder (og tider). Likevel, så snart jeg fikke egne penger mellom fingrene begynte jeg å kjøpe snop. En ting lærte jeg aldri hjemme, og det var å tilberede sunne måltider. Det har jeg måttet lære meg selv når jeg ble så gammel at jeg skjønte verdien av det.
jessica90 Skrevet 10. juli 2012 #96 Skrevet 10. juli 2012 (endret) Gir ikke ungen min brus. Jeg liker ikke brus selv, på grunn av kullsyren. :D Saft gir jeg henne av og til hjemme. Men hun liker best vann og vil driker mest vann. Så når min dater spør sier hun kan jeg få vann. Vann i byen,vann hjemme , på kafe juice eller vann. Godteri spiser vi heller ikk ei hjemet, hater godteri liker ikke det heller. Så hun får frukt eller kjæks. Meg mørk mørk sjokolde hvis det er krise med godteri ellers frukt på bordet eller bær. :D (inntak av suker får hun heller ikke ha så mye av, på grunn av i familien min har 3 diabetere, og er liv red for meg eller min dater kan få det samme. ) Litt angst ^^,jaja bedre å være på den sikre siden. Endret 10. juli 2012 av jessica90
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2012 #97 Skrevet 13. juli 2012 Datteren min er nå 1,5 år, og har for første gang i sommer (på ferie til varmere strøk) fått smake is. Hun får ikke godteri eller brus. Kake/bolle når vi er på besøk hos noen har hun fått smake litt på, og hun får juice i blandt. Ellers går det i vann som tørstedrikk og melk til frokost. Frukt og grønt (mest grønt) får hun masse av. Det er ikke så vanskelig som alle skal ha det til når man bare har ett barn. (Har forståelse for at det blir verre når man har flere, men ikke at det er umulig.) Man sørger for å ikke ha slikt i hus, eller i det minste ikke ta det frem før barnet sover. Om det skulle stå fremme, så er det bare å si "nei, det er mamma/pappa sitt" og heller tilby noe annet. Vil hun ikke ha det jeg tilbyr (som regel frukt og grønt), så får hun ingenting. Hun sutrer litt i blant, men er man konsekvent, så lærer de fort at det ikke funker. Man har sjelden problemer med å si nei til at ungene får smake på alkohol, kaffe, veldig sterk mat, noe de ikke tåler osv, så hvorfor skal det være så mye verre med søtsaker? Anonym poster: be242fd102b2b47307afa0604ee4c5aa 1
Harlekin Skrevet 14. juli 2012 #98 Skrevet 14. juli 2012 Datteren min er nå 1,5 år, og har for første gang i sommer (på ferie til varmere strøk) fått smake is. Hun får ikke godteri eller brus. Kake/bolle når vi er på besøk hos noen har hun fått smake litt på, og hun får juice i blandt. Ellers går det i vann som tørstedrikk og melk til frokost. Frukt og grønt (mest grønt) får hun masse av. Det er ikke så vanskelig som alle skal ha det til når man bare har ett barn. (Har forståelse for at det blir verre når man har flere, men ikke at det er umulig.) Man sørger for å ikke ha slikt i hus, eller i det minste ikke ta det frem før barnet sover. Om det skulle stå fremme, så er det bare å si "nei, det er mamma/pappa sitt" og heller tilby noe annet. Vil hun ikke ha det jeg tilbyr (som regel frukt og grønt), så får hun ingenting. Hun sutrer litt i blant, men er man konsekvent, så lærer de fort at det ikke funker. Man har sjelden problemer med å si nei til at ungene får smake på alkohol, kaffe, veldig sterk mat, noe de ikke tåler osv, så hvorfor skal det være så mye verre med søtsaker? Anonym poster: be242fd102b2b47307afa0604ee4c5aa Akkurat dette synes jeg er dårlig gjort. Hvorfor skal de voksne sitte og kose seg med søtsaker, og så nekte barnet? Det er virkelig hyklersk etter min mening. Alkohol osv. er skadelig for barnet, sukker (i moderasjon) er ikke det. Det går fint an å gi barnet en smak og heller begrense mengden. Dette hvis dere voksne også spiser det, jeg mener ikke man må introdusere det hvis de voksne ikke spiser det. 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2012 #99 Skrevet 14. juli 2012 Akkurat dette synes jeg er dårlig gjort. Hvorfor skal de voksne sitte og kose seg med søtsaker, og så nekte barnet? Det er virkelig hyklersk etter min mening. Alkohol osv. er skadelig for barnet, sukker (i moderasjon) er ikke det. Det går fint an å gi barnet en smak og heller begrense mengden. Dette hvis dere voksne også spiser det, jeg mener ikke man må introdusere det hvis de voksne ikke spiser det. Og nettopp derfor skrev jeg "Man sørger for å ikke ha slikt i hus, eller i det minste ikke ta det frem før barnet sover." Men det glemte du å lese, eller? Jeg syns det blir for dumt om man skal gjemme bort alt som barnet ikke skal få røre til etter at det har lagt seg/ikke er hjemme. Det har ikke noe vondt av å lære at man ikke kan få alt man vil ha - enkelt og greit. Selvfølgelig sitter man ikke med en svær skål smågodt/potetgull på fanget og gumler, og nekter barnet, man er da ikke helt blåst. Men om det står en bolle med potetgull på bordet fra et besøk, og barnet ser dette, så er det ikke dermed sagt at hun får smake, bare fordi det står fremme. Anonym poster: be242fd102b2b47307afa0604ee4c5aa
Harlekin Skrevet 15. juli 2012 #100 Skrevet 15. juli 2012 Og nettopp derfor skrev jeg "Man sørger for å ikke ha slikt i hus, eller i det minste ikke ta det frem før barnet sover." Men det glemte du å lese, eller? Jeg syns det blir for dumt om man skal gjemme bort alt som barnet ikke skal få røre til etter at det har lagt seg/ikke er hjemme. Det har ikke noe vondt av å lære at man ikke kan få alt man vil ha - enkelt og greit. Selvfølgelig sitter man ikke med en svær skål smågodt/potetgull på fanget og gumler, og nekter barnet, man er da ikke helt blåst. Men om det står en bolle med potetgull på bordet fra et besøk, og barnet ser dette, så er det ikke dermed sagt at hun får smake, bare fordi det står fremme. Anonym poster: be242fd102b2b47307afa0604ee4c5aa Jo, jeg leste det, og så neste setning: "om det skulle stå fremme, så er det bare å ..." Du mener tydligvis det samme da. Skjer dette bare én gang, så er det vel greit. Men om man til stadighet "glemmer å rydde", synes jeg det er unødvendige fristelser for barnet, og da er det dårlig gjort å nekte det. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå