Gå til innhold

Hvorfor presentere godteri for barn?

Anbefalte innlegg

Gjest Carolinka
Skrevet

At barn en eller annen gang får snusen i hva godteri og brus/saft er, er vel ikke til å unngå.

Men hvorfor som forelder presentere det for barnet? Ville du ikke unngått det så langt du kunne?

Jeg må si jeg blir litt målløs når jeg ser barn i barnevogn med saftflasker, eller mødre som sitter på en café og tvinger brus i småbarn mens ansiktsuttrykkene på barnet vrir seg. :(

(Litt godteri av og til skader jo ikke, men kunsten er vel å få et sunt forhold til det slik at man ikke får i seg for mye.)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

mødre som sitter på en café og tvinger brus i småbarn mens ansiktsuttrykkene på barnet vrir seg. :(

Har du sett dette, altså? Det må jeg si jeg har til gode, å se mødre (eller fedre, for den saks skyld) tvinge i barn brus.

Anonym poster: 46d60bf709dc8181b0aa8ea73030f490

• Liker 18
Skrevet

Jeg har ikke gitt mine.

Maxi ble gitt av barnepike og barnehage etter instruksjoner fra meg om å ikke gjøre det.

Midi fant lørdagsgodtet til Maxi i en skuff.

Mini husker jeg ikke helt, men med to eldre søsken er det nesten ikke til å unngå.

Maxi drakk ikke brus før hun begynte i andre eller deromkring. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke vann er den eneste tørstedrikken til barn.

• Liker 1
Skrevet

Bare en kommentar til det med saftflaske i vogna: Min mor fikk mange stygge blikk når hun ga meg dette. Det de ukjente ikke visste var at jeg hadde ganske kraftig hjertefeil, og trengte all den næringen jeg orket få i meg.

Det kan vel også tenkes at på varme dager gir man barna det de klarer å drikke, dehydrering er lite kult.

Sånn ellers er jeg egentlug enig med deg, stønner over besteforeldre og andre som på død og liv vil at småen skal smake på søtsaker. Når han blir større blir det lørdagsgodt og godteri hvis det er noe spesielt, men nå setter han mer pris på frisk frukt og bær uansett :-)

• Liker 13
Gjest Carolinka
Skrevet

Anonym:

Ja, jeg og min mor traff en gammel venninne på en cafe. Vi satt oss ned sammen med henne og gutten som jeg tror den gang var rundt 2 år.

Hun gav han cola som om at "nå er vi på café og her kan vi kose oss med brus", mens han rynka på nesen og nesten ikke klarte svelge det. Samtidig rant det snørr under nesen og på munnen (tror han var veldig forkjølt eller noe for det er snakk om MYE), og hun tørket han ikke en eneste gang. Mamma røyste seg faktisk flere ganger og hentet papir og tørket ungen.... Da tror jeg at jeg som mor hadde blitt litt flau...

Men alle er jo ikke like, så sånn er det bare.... Jenta har i ettertid fått flere barn, men det kan jo hende hun er annerledes med dem.

Saftflasker har jeg sett mange ganger.

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri sett dette, til tross for at jeg stadig vekk er på kafe hvor det er flust av småbarnsmødre.

Anonym poster: d7efb0c7db8c34d386c62df318f35a32

Gjest Carolinka
Skrevet

Har aldri sett dette, til tross for at jeg stadig vekk er på kafe hvor det er flust av småbarnsmødre.

Anonym poster: d7efb0c7db8c34d386c62df318f35a32

Jeg tror ikke dette er noe de fleste gjør heller.

Men de fleste barn som sitter på caféer drikker da vel heller ikke vann?

Hva ville du gitt ungene dine å drikke?

Personlig drikker jeg alltid vann til maten på café og restaurant, og jeg ville gitt barna mine det samme. I hvertfall tilvendt dem det så langt det er mulig. Går måneder mellom hver brus som kjøpes her i huset.

Skrevet

Min fikk ikke godteri/kaker eller lignende før han var året ca. Eller, mulig han fikk smake på noen kjeks før den tid, dog økologiske (sukker, still). Han har aldri fått saft og drikker kun vann.

Han fikk egen kake på bursdagen sin, dog med mye mindre sukker og ingen sukker i kremen feks. Etter hvert så har han fått smake når vi har spist, feks i besøk osv. Kaker og kjeks og boller. Han får aldri sjokolade eller annet snop, men kan få en bolle av og til bare for kosens skyld, selv om han spiser kun halve eller så. Er 2 år nå.

Har ikke dårlig samvittighet de få gangene han får litt potetgull, bolle ect. Somregel så er fiskekaker snacksen hans, jeg lager det meste fra bunnen av når det kommer til mat og han har er godt og variert kosthold.

Når jeg drikker brus så kan han få smake, men dette er kun ved anledninger som bursdag, ekstra kos feks som i dag da vi var i bassenget osv.

Drøyde den så lenge som mulig, men sukker blir sakte men sikkert til en del av hverdagen etter hvert som de vokser opp. Så kan man være flink til å begrense så mye som mulig og ikke gjøre det til et alternativ, men litt kos i ny og ned har nok ikke de små, aktive barna noe vondt av i det heletatt. Det gjelder forsåvidt også oss store, late voksne :fnise:

• Liker 1
Gjest Carolinka
Skrevet

Kan det være for at godterier skal spises så sjeldent at barn synes det er spennende og fristende? Om de fikk grønnsaker sjeldent, ville det også kunne vært godteri?

Vi er jo mere bevisst på hva vi spiser nå enn før i tiden. Og på livsstilssykdommer og konsekvenser av feil kosthold/godterier. En kreativ måte for å få barn til å like grønnsaker er kanskje å kutte dem opp og la det være knaskegodteriene foran TV. ;) Barn liker jo farger og knasking.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke dette er noe de fleste gjør heller.

Men de fleste barn som sitter på caféer drikker da vel heller ikke vann?

Må si jeg synes du kom med mange rare antakelser og generaliseringer her. Mitt barn har alltid fått vann som tørstedrikke og det han barna til venninnene mine også.

Anonym poster: 46d60bf709dc8181b0aa8ea73030f490

Gjest Carolinka
Skrevet (endret)

Hvilke generaliseringer, "Anonym"...?

Så flott at du gir vann til barnet ditt, har ikke sagt noe annet heller...

Og selv om dú ikke har sett at småbarn blir servert brus av foreldre på café, så forekommer det.

Endret av Carolinka
Skrevet

Når det gjelder tvangs-smaking av brus, og tidlig introduksjon til godterier, er jeg helt enig med deg, TS.

Men må bare påpeke at det er enklest å være streng med førstemann. Min eldste var lykkelig med rosiner og mariekjeks til langt borti fireårsalderen. Minstemann fikk smake sin første is lenge før hun hadde tenner. Snille storesøsken, vettu :fnise:

• Liker 8
Gjest Carolinka
Skrevet

Det er vel ikke lett å holde barnet helt unna sånne ting, og mange vil vel ikke påpeke med seg selv at de Selv presenterte godteri og brus for barnet. Men det er vel ikke til å unngå at de vil få det presentert en eller annen gang uansett. Og noen er nok flinkere med disse sakene enn andre. Ikke alle som bryr seg, rett og slett.

Samme blir det med ferdigmat og lite næringsfylt mat i hverdagen. Hvordan vaner de har når de er små gjenspeiles gjerne når de blir voksne.

Skrevet

Jeg har planer om å holde henne unna slike dårlige ting. Men besteforeldrene kan ikke vente til de skal passe henne eller få henne alene lenge nok til at de kan dytte i henne dritten.

"Litt gjøøøøør jo ingenting..." "Du mååååå ikke være så sær"

• Liker 3
Skrevet

Jeg er enig med deg, TS. Skjønner ikke hvorfor ungene på død og liv skal lære at godteri er kos. Et eple eller litt ost kan være like god snacks for en liten en som ikke er blitt tilvendt den søte smaken.

Og det med å gi saft på flaska i sommervarmen er det teiteste jeg ser. Tørste unger drikker vann, i alle fall hvis det er det eneste de blir tilbudt. (Skjønner at det kan være unntak ved sykdom.)

Men det er ikke verdt å legge seg for mye borti hva andre gjør, da. ;)

• Liker 2
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

En preferanse for sukker og fett er i høyeste grad biologisk betinget. Spiller da ingen rolle om barna blir introdusert for dette litt tidligere enn normalt. Det blir først problemer når det samlede kalorinntaket blir så høyt at det resulterer i overvekt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tipper folk gir brus og godteri til barna for at de rett og slett skal smake noe "godt" og at de ikke tenker så mye på konsekvenser.

Jeg husker at barnet til noen i familien fikk smake brus når han var liten, og skjærte grimase som du sier. Videre ville han drikke mer, og skjærte grimase igjen. OG så drikke mer etterpå. Kansje det var noe sånt du observerte.

Anonym poster: 083b95c86be6839a5dd483dc0362d229

Skrevet

Jeg tipper folk gir brus og godteri til barna for at de rett og slett skal smake noe "godt" og at de ikke tenker så mye på konsekvenser.

Jeg husker at barnet til noen i familien fikk smake brus når han var liten, og skjærte grimase som du sier. Videre ville han drikke mer, og skjærte grimase igjen. OG så drikke mer etterpå. Kansje det var noe sånt du observerte.

Anonym poster: 083b95c86be6839a5dd483dc0362d229

Akkurat det tror jeg er pga kullsyren. Mini her har aldri fått brus, men reagerer slik på farris. Så vil hun ha mer, fordi det er nytt og spennende, og skjærer grimase igjen fordi det bobler så rart. :fnise:

• Liker 1
Gjest Carolinka
Skrevet

En preferanse for sukker og fett er i høyeste grad biologisk betinget. Spiller da ingen rolle om barna blir introdusert for dette litt tidligere enn normalt. Det blir først problemer når det samlede kalorinntaket blir så høyt at det resulterer i overvekt.

Ja, sant det er gener som avgjør mye, men vilje og holdninger har jo litt med oppdragelse og forståelse for noe også å gjøre.

Overvekt er jo et økende problem, derfor kosthold er så viktig å ha fokus på i oppdragelsen. Det blir kanskje bedre og bedre med tiden. Lite fokus på fedme og overvekt av godteri og mat før. Vi hørte vi fikk huller i tenner av sukker, men ikke at man kunne legge på oss...

AnonymBruker
Skrevet

Et eple eller litt ost kan være like god snacks for en liten en som ikke er blitt tilvendt den søte smaken.

Jeg er veldig enig i at man bør drøye så lenge som mulig med å introdusere brus, kaker og godteri for barn. Jeg kommer også til å tilstrebe dette når gutten jeg har i magen blir født.

MEN: Det er ikke slik at den søte smaken er noe som krever tilvenning slik brukeren over meg later til å tro. Tvert Imot er vi alle preprogrammert til å like søte matvarer, den første næringen vår, morsmelken, er jo også god og søt. Det ligger altså i oss alle at søt mat smaker godt.

Anonym poster: b22df582aac9ddb80f0131795cabf3fa

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...