Anglofil Skrevet 13. juli 2012 #61 Skrevet 13. juli 2012 (endret) Jeg bryr meg fint lite om hva andre voksne mennesker drikker til middagen sin, men selv foretrekker jeg vann eller vin til middagsmat ( med mindre det er ting som pizza, nachos og annet kosemat for da synes jeg det er best med iskald Cola Zero/Pepsi Max med isbiter i ). Det jeg ikke liker er om de overfører denne uvanen til barna sine. Ta det fra en som var lubben som barn og har vært plaget med " de få ekstra kiloene " lenge! Det er ikke alle som tåler å spise samme menge junk/sukker som andre, og de kan ende opp med å gå opp i vekt. Mine foreldre kunne spise så mye is,snop, raske karbohydrater og hvitt sukker de bare ville og alikevel gå ned i vekt. De er tynne som streker og er undervektige begge to. Jeg derimot gikk opp og sliter veldig med å gå ned. Får jeg barn skal jeg ikke ha noe naziregime på kostholdet hjemme, men brus vil være forbehold helger og til kos. Hvordan kan du vite at dette var nettopp det? Vi vet jo ingenting om hvorvidt barna får brus hver dag eller ikke. Jeg er helt enig i at man ikke skal gi barna brus hver dag, men det betyr ikke at jeg har noen som helst rett til å i det hele tatt bry meg med hva andre spiser ute. Mvh Yvonne Endret 13. juli 2012 av Yvonne 2
Gjest Hikken Skrevet 13. juli 2012 #62 Skrevet 13. juli 2012 Hvordan kan du vite at dette var nettopp det? Vi vet jo ingenting om hvorvidt barna får brus hver dag eller ikke. Jeg er helt enig i at man ikke skal gi barna brus hver dag, men det betyr ikke at jeg har noen som helst rett til å i det hele tatt bry meg med hva andre spiser ute. Mvh Yvonne Hva mener du nå? Mener du om jeg ser barn drikke f.eks Cola på cafe? Neida jeg bryr meg ikke, jeg legger egentlig ikke merke til det, men jeg kjenner jo til mennesker som drikker brus flere ganger om dagen ( også til middag ) og felles for de alle er at de er overvektige. Nå tror jeg ikke brusen alene er synderen, det er nok ofte annen feil mat inne i bildet men brus er jo ikke akkurat sunt. Er mulig jeg ikke hadde vært så streng på det om jeg hadde vært normalvektig selv altså, :gjeiper:
Scherbatsky Skrevet 13. juli 2012 #63 Skrevet 13. juli 2012 Helt ærlig, en av de tingene jeg reagerer på er at "mor setter frem to flasker på bordet". En familie på fire trenger søren meg ikke to flasker brus til middag. Brus, uansett, skal drikkes i små mengder, særlig barn, som ikke trenger blodsukkersvigningen som kommer med dette. Barn skal spise mat som holder energien jevn, slik at de kan gjøre det barn skal gjøre - lære og leke. 1
Scherbatsky Skrevet 13. juli 2012 #64 Skrevet 13. juli 2012 Hva mener du nå? Mener du om jeg ser barn drikke f.eks Cola på cafe? Neida jeg bryr meg ikke, jeg legger egentlig ikke merke til det, men jeg kjenner jo til mennesker som drikker brus flere ganger om dagen ( også til middag ) og felles for de alle er at de er overvektige. Nå tror jeg ikke brusen alene er synderen, det er nok ofte annen feil mat inne i bildet men brus er jo ikke akkurat sunt. Er mulig jeg ikke hadde vært så streng på det om jeg hadde vært normalvektig selv altså, :gjeiper: Jeg er ikke normalvektig, og reager som fytti rakkern. Jeg drakk et glass cola om dagen i perioder, spiste ellers veldig lite (og hverken usunt eller sunt - bare mat for å leve, really), og gjett vilken vei vekta gikk...?
Gjest Hikken Skrevet 13. juli 2012 #65 Skrevet 13. juli 2012 Jeg er ikke normalvektig, og reager som fytti rakkern. Jeg drakk et glass cola om dagen i perioder, spiste ellers veldig lite (og hverken usunt eller sunt - bare mat for å leve, really), og gjett vilken vei vekta gikk...? Jeg er så trøtt at jeg holder på å bikke over her men ehh..opp? ( bare gjetter det for jeg går selv opp i vekt av brus )
Gjest Cuntzilla Skrevet 13. juli 2012 #66 Skrevet 13. juli 2012 Synes cola er godt til en hel del retter, drikker det gjerne til veldig salt eller spicy junk food-ish mat, eller mat med mye syre (flere tomatbaserte retter f.eks.). Det er selvsagt veldig godt med rødvin til pizzaen og pils til chili con carne, men av og til (som dagen derpå) så er det ingenting som slår en iskald Coca Cola Vann er bare nitrist å skylle ned mat med, er jeg tørst drikker jeg heller et glass før eller etter maten. Er vel faktisk vokst opp med at drikke generelt ikke var et fast innslag i hverdagsmiddagen. 3
Gjest _La Femme Skrevet 13. juli 2012 #67 Skrevet 13. juli 2012 Fordi? Jeg drikker Cola free til middag hver eneste dag. Faktisk drikker jeg light-brus flere ganger om dagen. Ikke skjemmes jeg heller. Mvh Yvonne Problemet er jo ikke at bare DU drikker brus hele dagen. Vel, det er jo deler av problemet. Men hovedsaken er at BRUS (som vi alle kan være enig om at er usunt) blir den nye tørstedrikken til FOLK FLEST. Ikke bare deg, men folk generelt drikker mer brus. Og selvfølgelig, det bør være opp til en selv å velge om man ønsker å drikke vann eller brus, men tar vi et overblikk og ser stort på det, ser vi at å drikke brus ofte er en holdning som sprer seg. Og det har mange negative effekter! Brus med sukker er kaloririkt, og fører særlig til vektøkning. Vektøkning fører til overvekt, og i dag blir det bare flere og flere overvektige mennesker. Du sier jo at du har gått ned mange kilo selv, så du forstår vel hvorfor overvekt er et stort problem. Livsstilssykdommer. Videre har du light-brus som mange tror forårsaker bl.a. hodepine, dårligere syn, og er kreftfremkallende. Heller ikke et særlig klokt valg å drikke som tørstedrikk. Så har du det med tenner - all brus er skremmende surt for tennene og å drikke brus gjennom hele dagen tærer bort emaljen og ødelegger tennene ganske kjapt. DU kan drikke så mye brus du vil, og det kan alle andre. Men det er uheldig for samfunnet at folk flest drikker brus hele dagen. Vi må bruke masse ressurser fordi helsa og tannhelsa sakte ødelegges av brusen. Og det er kjipt, når vann er et så godt valg til tørstedrikk. Det er sunt for oss, vi trenger mye av det, det skader verken kroppen eller tennene og det vil i det lange løp være det "sunne" alternativet. Selvfølgelig, man må få kose seg. Gjerne for meg! Jeg drikker brus selv også, innimellom. Men jeg drikker ikke brus hver dag. Men jeg ser litt stort på det og ser at denne utviklingen av disse slakke holdningene til brus, er like ille som alle de andre usunne vanene som skaper belastninger i samfunnet. Og verst er det at barna som vokser opp med foreldre som drikker mye brus, vil ende opp til å gjøre det samme selv. Og der har vi den onde sirkelen gående. Jeg syns at vi kan diskutere brus på lik linje og samme måte som vi diskuterer f.eks. røyk, junk-food og alkohol. Det er samme greia - folk må gjerne holde på med dette, men det har negative konsekvenser for helheten. 1
Anglofil Skrevet 13. juli 2012 #68 Skrevet 13. juli 2012 (endret) Problemet er jo ikke at bare DU drikker brus hele dagen. Vel, det er jo deler av problemet. Men hovedsaken er at BRUS (som vi alle kan være enig om at er usunt) blir den nye tørstedrikken til FOLK FLEST. Vel, hvis det er den nye tørstedrikken? So what? Noen røyker, andre drikker brus. Så lenge man ellers holder seg i form og har det bra så ser jeg ærlig talt problemet. Det betyr ikke at jeg mener man skal dytte barna i det. MEN, vi vet jo ikke om dette er en de lav hverdagen til mennesket som ts her kommenterer. Det er jo litt av poenget. Ikke bare deg, men folk generelt drikker mer brus. Og selvfølgelig, det bør være opp til en selv å velge om man ønsker å drikke vann eller brus, men tar vi et overblikk og ser stort på det, ser vi at å drikke brus ofte er en holdning som sprer seg. Og det har mange negative effekter! Vel, det er mye som har negative effekter. Hysteri har også den effekten. Spesielt hvis man blir hysterisk over andre som spiser mat ute. Brus med sukker er kaloririkt, og fører særlig til vektøkning. Vektøkning fører til overvekt, og i dag blir det bare flere og flere overvektige mennesker. Du sier jo at du har gått ned mange kilo selv, så du forstår vel hvorfor overvekt er et stort problem. Punkt 1: Jeg liker ikke sukkerfribrus. Ergo har jeg aldri drukket det. Punkt 2: Jeg har gått ned fordi det var en bivirkning av omlegging av kosthold til lavkarbo. Ikke fordi jeg ville slanke meg (og nei, jeg ble ikke lavkarber fordi jeg ville slanke meg, bare for å ha sagt det). Så ikke dra slutningen om at "hun gikk ned ergo trengt hun å gå ned". Det var ikke poenget mitt. Punkt 3: Overvekt kan være et stort problem ja, men løsninger er ikke å peke finger på andre og være hysterisk over noen man selv ikke kjenner. I stedet for å se på overvektige som et problem, så bør man kanskje se på dem som en del av en løsning og faktisk som en del av samfunnet. Da er ikke måten å gå fram på å skrike opp fordi man drikker Cola til middagen. Da får man kanskje finne en annen måte å gå fram på. Livsstilssykdommer. Videre har du light-brus som mange tror forårsaker bl.a. hodepine, dårligere syn, og er kreftfremkallende. Heller ikke et særlig klokt valg å drikke som tørstedrikk. Så har du det med tenner - all brus er skremmende surt for tennene og å drikke brus gjennom hele dagen tærer bort emaljen og ødelegger tennene ganske kjapt. Jaja, dette har vi hørt tusen ganger før. Men er det egentlig noen som gidder å lytte til dette? Jeg mener, du har dette om alt nå til dags. Jeg tror ærlig talt ikke du vinner fram ved å skremme folk fra å drikke brus. DU kan drikke så mye brus du vil, og det kan alle andre. Men det er uheldig for samfunnet at folk flest drikker brus hele dagen. Vi må bruke masse ressurser fordi helsa og tannhelsa sakte ødelegges av brusen. Og det er kjipt, når vann er et så godt valg til tørstedrikk. Det er sunt for oss, vi trenger mye av det, det skader verken kroppen eller tennene og det vil i det lange løp være det "sunne" alternativet. Hvorfor er det uheldig for deg at jeg drikker brus? Jeg har ikke hatt et eneste hull. Okay, jeg har hatt ett da. Men det er da så mange som gjør andre dumme ting. Skal vi nekte folk å drikke alkohol siden de forsøpler byen klokka fire om natta en lørdagskveld? Altså, da må vi forby alt som er godt i denne verden, og det fungerer ikke i lengden. Selvfølgelig, man må få kose seg. Gjerne for meg! Jeg drikker brus selv også, innimellom. Men jeg drikker ikke brus hver dag. Men jeg ser litt stort på det og ser at denne utviklingen av disse slakke holdningene til brus, er like ille som alle de andre usunne vanene som skaper belastninger i samfunnet. Og verst er det at barna som vokser opp med foreldre som drikker mye brus, vil ende opp til å gjøre det samme selv. Og der har vi den onde sirkelen gående. Da regner jeg med at du heller ikke drikker alkohol? Røyker? Spiser en hamburger? For jeg gjør nesten aldri nesten av disse tingene. Som lavkarber kan jeg ikke spise hamburgere. Eller det meste som jeg egentlig synes er skikkelig godt. Så jeg har brusen min. Og drikker den, med meget god samvittghet. Og du kan umulig vite hvordan det er for andre. Jeg syns at vi kan diskutere brus på lik linje og samme måte som vi diskuterer f.eks. røyk, junk-food og alkohol. Det er samme greia - folk må gjerne holde på med dette, men det har negative konsekvenser for helheten. Det kan ha negative konsekvenser for helheten, men hvordan har du egentlig tenkt til å få folk til å slutte med dette? Noe av livet er å nyte det, og jeg innrømmer gjerne at en del av nyte det er ved å drikke et glass brus nå som jeg ikke kan spise en brødskive til kveldsmat engang. Det meste har negative konsekvenser for helheten, jeg er enig i at det er viktig å ha et reflektert forhold til det, men det er viktig å ikke bli hysterisk. Hysteri fører ikke til noe godt, hvem gidder å lytte til noe som skal belære en om hvordan man skal leve? Mvh Yvonne Endret 13. juli 2012 av Yvonne 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2012 #69 Skrevet 13. juli 2012 Jeg bryr meg fint lite om hva andre voksne mennesker drikker til middagen sin, men selv foretrekker jeg vann eller vin til middagsmat ( med mindre det er ting som pizza, nachos og annet kosemat for da synes jeg det er best med iskald Cola Zero/Pepsi Max med isbiter i ). Det jeg ikke liker er om de overfører denne uvanen til barna sine. Ta det fra en som var lubben som barn og har vært plaget med " de få ekstra kiloene " lenge! Det er ikke alle som tåler å spise samme menge junk/sukker som andre, og de kan ende opp med å gå opp i vekt. Mine foreldre kunne spise så mye is,snop, raske karbohydrater og hvitt sukker de bare ville og alikevel gå ned i vekt. De er tynne som streker og er undervektige begge to. Jeg derimot gikk opp og sliter veldig med å gå ned. Får jeg barn skal jeg ikke ha noe naziregime på kostholdet hjemme, men brus vil være forbehold helger og til kos. Da er de fortsatt såppas aktive, og får i seg nok/mindre kalorier enn dagsbehovet. Du får i deg for mye, og blir man overvektig nok, så kan man over lang tid bli insulinresistent. Anonym poster: bc12e94e7fcdbca7ae5292e3a4f08ddf
Gjest Hikken Skrevet 13. juli 2012 #70 Skrevet 13. juli 2012 Da er de fortsatt såppas aktive, og får i seg nok/mindre kalorier enn dagsbehovet. Du får i deg for mye, og blir man overvektig nok, så kan man over lang tid bli insulinresistent. Anonym poster: bc12e94e7fcdbca7ae5292e3a4f08ddf Foreldrene mine? De er ikke aktive i det hele tatt. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2012 #71 Skrevet 13. juli 2012 Ser enkelte i tråden her som med stolthet (?) forteller at de ikke drikker brus, men derimot øl/vin til middagen. Eh, javel? Altså, for all del. Jeg har ingenting imot at folk drikker øl/vin til middagen, det hender jeg gjør det selv. Men å framstille det som noe bedre enn å drikke brus blir bare rart. Jeg synes det vokser fram en uheldig holdning om at man har lov til å blande seg i hva andre spiser og drikker, "for det er jo SÅÅÅ usunt og det må vi jo si fra om". Men samtidig er det helt tabu å legge seg oppi hvor fort folk kjører, hva slags type dekk de har på bilene sine, om de har hatt de nødvendige servicene på bilen, om de røyker, om de drikker seg fra sans og samling i helgene, om de reiser mye med fly osv osv. Hvorfor er kosthold i ferd med å bli så stuerent å blande seg borti? Anonym poster: 4df93ff2aaf7317e1165af16cf392d55 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2012 #72 Skrevet 13. juli 2012 Foreldrene mine? De er ikke aktive i det hele tatt. Da inntar de akkurat nok forhold sitt fobruk. Dessuten, alt hjelper, er de glad i ting som grønn te, chilli andre ting, spiser man nok av det så kan kan forbrenne ca 200 kcal ekstra pr dag. Og alt hjelper, man må ikke trene for å "TRENE". De spiser ikke for mye, du gjør det, ferdig med det. Anonym poster: bc12e94e7fcdbca7ae5292e3a4f08ddf
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2012 #73 Skrevet 13. juli 2012 Foreldrene mine? De er ikke aktive i det hele tatt. Da inntar de akkurat nok forhold sitt fobruk. Dessuten, alt hjelper, er de glad i ting som grønn te, chilli andre ting, spiser man nok av det så kan kan forbrenne ca 200 kcal ekstra pr dag. Og alt hjelper, man må ikke trene for å "TRENE". De spiser ikke for mye, du gjør det, ferdig med det. Anonym poster: bc12e94e7fcdbca7ae5292e3a4f08ddf
Gjest Hikken Skrevet 13. juli 2012 #74 Skrevet 13. juli 2012 (endret) Da inntar de akkurat nok forhold sitt fobruk. Dessuten, alt hjelper, er de glad i ting som grønn te, chilli andre ting, spiser man nok av det så kan kan forbrenne ca 200 kcal ekstra pr dag. Og alt hjelper, man må ikke trene for å "TRENE". De spiser ikke for mye, du gjør det, ferdig med det. Anonym poster: bc12e94e7fcdbca7ae5292e3a4f08ddf Men hvorfor venne barn til å ha noe søtt hver dag egentlig? Det er jo ikke nødvendig å drikke flere store glass med brus til middag hver eneste dag ( ja, jeg kjenner barn som gjør det ). Brus og sukker er ikke bra tennene og for kroppen generelt, uansett om man går opp i vekt eller ei. Spiser/drikker man mye som er søtt så er det lett å bli avhengig. Noen merker også att lettbrus gir større appetitt og gjør at man spiser mer mat enn man har behov for. Som sagt, om man som voksen drikker mye brus så driter jeg i det, men jeg liker ikke at de gjør barn avhenginge av det. Endret 13. juli 2012 av Hikken 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2012 #75 Skrevet 13. juli 2012 Da inntar de akkurat nok forhold sitt fobruk. Dessuten, alt hjelper, er de glad i ting som grønn te, chilli andre ting, spiser man nok av det så kan kan forbrenne ca 200 kcal ekstra pr dag. Og alt hjelper, man må ikke trene for å "TRENE". De spiser ikke for mye, du gjør det, ferdig med det. Anonym poster: bc12e94e7fcdbca7ae5292e3a4f08ddf Folk klamrer seg hardnakket til gamle myter. Enkelte forblir tynne enten de spiser to knekkebrød om dagen eller om de gafler innpå med junkfood, cola og potetgull. Andre forblir overvektige enten de velger det ene eller det andre. Gud som jeg gleder meg til forskningen finner ut av hvorfor det er sånn. Gjett om jeg skal peke nese til mange bedrevitere som har protestert hardnakket på at dette er mulig. Anonym poster: 4df93ff2aaf7317e1165af16cf392d55 4
Gjest Yellow Taxi Skrevet 13. juli 2012 #76 Skrevet 13. juli 2012 Folk klamrer seg hardnakket til gamle myter. Enkelte forblir tynne enten de spiser to knekkebrød om dagen eller om de gafler innpå med junkfood, cola og potetgull. Andre forblir overvektige enten de velger det ene eller det andre. Gud som jeg gleder meg til forskningen finner ut av hvorfor det er sånn. Gjett om jeg skal peke nese til mange bedrevitere som har protestert hardnakket på at dette er mulig. Anonym poster: 4df93ff2aaf7317e1165af16cf392d55 Ja, den dagen termodynamikkens lover bryter sammen, homeopati blir bevist, astrologien får støtte og julenissen endelig viser seg fra sin hule på nordpolen i det han rir over Europa på en UFO. DEN DAGEN SKAL JEG LE AV DERE SOM TVILTE! LE AV DERE SOM KALTE MEG GAL :hoppendeglad: 1
Gjest ms_kwang Skrevet 13. juli 2012 #77 Skrevet 13. juli 2012 i familien min så drikker vi cola eller annen brus (jeg er ikke så superfan av cola) bare om det er "kosemiddag" gryterett, biff,pizza,taco elns Men ikke til spagetti,kjøttkaker, koteletter eller fisk sånn "normal middag" Da er det vann og ikke noe annet
Gjest Minpin Skrevet 13. juli 2012 #78 Skrevet 13. juli 2012 Haha! Finnes det noe folk her inne IKKE klager på? Fatter ikke at du kan bry deg om noe så latterlig som hva de drikker til middagen sin.
Gjest _La Femme Skrevet 13. juli 2012 #79 Skrevet 13. juli 2012 Yvonne, jeg siterer deg ikke da det du skriver er langt, men: Jeg føler at du misforstår poenget mitt. Jeg ønsker ikke å få folk til å slutte helt å drikke brus. Jeg ønsker ikke at folk skal slutte å drikke alkohol helt heller. Jeg ønsker ikke at folk skal slutte å spise godteri helt. Jeg ønsker at folk skal moderere seg og spise MINDRE, nettopp på grunn av de skadelige effektene. Og jeg ønsker at folk skal bli klar over de negative konsekvensene! Ikke at de skal slutte helt og holdent. Jeg er helt for moderasjon og kunnskap, og mot hysteri. Jeg vil ikke si at det er hysteri å prøve å få folk til bli sunnere med å drikke f.eks. vann til middagen i stedet for brus 3-4 ganger i uka. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2012 #80 Skrevet 13. juli 2012 Trodde alle drakk vann til middagen i ukedagene,jeg??? Har vokst opp med at det var brus til middag på lørdager og (søndager.?)...innimellom fredager. Ihvertfall lørdager.... veldig usunt med cola til middag hver dag da =/ da blir det ikke det "lille ekstra",heller.... Men alle får gjøre som de selv vil Synes forøverig at bla pizza og taco smaker ti ganger bedre med cola til, men jeg er nok litt rar sånn sett Anonym poster: a4b0740ce6be7fb582fa3d66346c9866 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå