Gjest Kevlarsjäl Skrevet 5. juli 2012 #41 Skrevet 5. juli 2012 Hva enkeltindivider driver med, er ikke min business. Men det er definitivt MANGE der ute som velger å drikke cola/spise godteri i ukedagene. Og dette ser jeg på som negativt. Sukker i store mengder er ikke bra for kroppen vår, og vi burde være skeptiske til mengdene vi putter i kroppene våre. Desverre virker det som det er en slags amerikanisering av nordmenns spisevaner, og vi spiser mer mat, mer godteri, og mer brus. Jeg kommer aldri til å kjefte på noen for å velge cola fremfor vann, og jeg vil heller ikke dømme vedkommende. Men jeg vil se på det som et tegn på at samfunnet vi lever i blir mer usunt. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2012 #42 Skrevet 5. juli 2012 Cola til frokost er mye kvalmere enn cola til middag. Det er jo digg med cola til grandisen lissom, men bare ekkelt sammen med cornflaksen Anonym poster: a41828baa57d251ccc89698d28678f82
SoftKitty Skrevet 5. juli 2012 #43 Skrevet 5. juli 2012 Vi fikk bare brus i helgen (lørdag), i selskap, og i ferier når jeg vokste opp. Til vanlig drakk vi vann eller saft, som regel hjemmelaget saft.. Ikke at saft er sånn supersunt heller men ja. Nå drikker jeg som regel bare brus utenom måltider, som godteri på en måte, eller hvis jeg spiser ute. Cola til middag i hverdagen er nok ikke så uvanlig men det er jo en usunn vane som burde være ganske grei å unngå så jeg skjønner jo at du reagerer.
Lista Skrevet 7. juli 2012 #44 Skrevet 7. juli 2012 Med setningen som "Jeg fryser på ryggen. Er det vanlig å drikke cola til middag?? Dette har de gjort i mange år. Utrolig hva voksen folk klare å presentere................." gjør hele innlegget hennes/hannes bare totalt mislykket på å prøve å bry seg om denne familien. Det er utrolig hva voksne mennesker kan klare å prestere, ts er et fint eksempel. Å stikke nesen sin opp i cola glasset er utrolig, da hun/hannes nese ikke har noe å gjøre oppi det cola glasset å gjøre. Hvem er Hanne? Det er grunn til å bry seg med "problemstillingen" fordi mange av de som faktisk drikker cola til middag (på daglig basis) er kraftig overvektige, og koster oss skattebetalere masse penger hvert eneste år. Og de avler opp barna sine til å bli akkurat like (ille) som seg selv.
skreppamedleppa Skrevet 7. juli 2012 #45 Skrevet 7. juli 2012 Hvem er Hanne? Grunnet dysleksi gidder jeg ikke skrive mer enn nødvendig men henviser herved til vedlegg 3
Lista Skrevet 7. juli 2012 #46 Skrevet 7. juli 2012 Grunnet dysleksi gidder jeg ikke skrive mer enn nødvendig men henviser herved til vedlegg Så du skrev feil med vilje?
Gjest NozMonster Skrevet 7. juli 2012 #47 Skrevet 7. juli 2012 selv er jeg brusoholiker og drikker aldri noe annet. Vel, ute på kafè hender det en sjeldent gang i blant jeg ber om en glass vann ved sidenav, men ender sjeldent med å drikke mer enn 3 slurker. Brus er og blir digg
skreppamedleppa Skrevet 7. juli 2012 #48 Skrevet 7. juli 2012 Så du skrev feil med vilje? Takket være bedrevitere på dette forumet ble jeg gjort oppmerksom på det ja, gidder ikke å fikse på det så du får bruke kreativiteten din på å finne ut hvem det er. 1
Gjest NozMonster Skrevet 8. juli 2012 #49 Skrevet 8. juli 2012 Takket være bedrevitere på dette forumet ble jeg gjort oppmerksom på det ja, gidder ikke å fikse på det så du får bruke kreativiteten din på å finne ut hvem det er. ikke bry deg om sånne rettskrivningsnazier skreppa! om denne Lista ikke forsto hva du mente, så er det bare et bevis på at hun ikke har så mye mellom øra og btw, sånne rettskrivningsnazier ødelegger bare tråder!! 1
yes2yes Skrevet 8. juli 2012 #50 Skrevet 8. juli 2012 selv er jeg brusoholiker og drikker aldri noe annet. Vel, ute på kafè hender det en sjeldent gang i blant jeg ber om en glass vann ved sidenav, men ender sjeldent med å drikke mer enn 3 slurker. Brus er og blir digg Gud bedre, det hadde jeg aldri klart. Første slurk av brusen så får jeg tåresprengte øyne, de neste tre slurkene begynner jeg å få ustabil mage av, og skulle jeg drikke hele flasken så får jeg klissete lepper og avsmak i munnen i de kommende timene. Da snakker jeg om vanlig 'sukker brus'(utenom kald Fanta, for det er godt), mens kullsyreholdige drikker i form av for eksempel juice klarer jeg meg godt med. Vann er og blir digg for min del! TS, jeg synes nå ikke du skal kritisere folk eller bry deg i mente om hva andre drikker til middag(så sant innholdet ikke er giftig), men jeg har forståelse for at du ønsker å påvirke foreldrene til å endre drikkevanene til sine barn med tanke på deres helse, og da får du heller i ny og ne hinte frempå om viktigheten av å drikke sunne lesker i den perioden der mennesket er i utviklingsfasen. Blir et hårfint skille om 'hvor en skal bry seg og hvor en skal la andre beholde privatlivet', men å konstruktivt gi kritikk på en saklig måte og legge frem din bekymring synes jeg ikke bør skade noen, men heller gi dem bedre innsikt til å velge din vei eller stå på sitt. Til slutt så er det foreldrene som har ordet dersom saken ikke er av en (fysisk eller mentalt)voldelig kaliber, noe å drikke brus sjeldent er, så man må nesten respektere deres privatliv om de står på sitt i dette tilfellet.
skreppamedleppa Skrevet 8. juli 2012 #51 Skrevet 8. juli 2012 ikke bry deg om sånne rettskrivningsnazier skreppa! om denne Lista ikke forsto hva du mente, så er det bare et bevis på at hun ikke har så mye mellom øra og btw, sånne rettskrivningsnazier ødelegger bare tråder!! Så god du er NozMonster, prøver å ikke bry meg men innrømmer at det kan være slitsomt men pytt pytt. Vi er vel alle mennesker og gjør feil fra tid til annen og ja rettskrivningsnazier har nok sine feil de og som ødelegger gode trder. anyway on topic igjen, cola er godt
Lemuren Skrevet 8. juli 2012 #52 Skrevet 8. juli 2012 Jeg er halvveis brusoholiker. Jeg vet jeg burde kutte ned, men det er litt vanskelig. Jeg drikker nok ca 2 halvannenlitere i uka Ellers går det bare i kaffe og vann, og litt juice. Til taco MÅ jeg alltd ha cola. Ellers drikker jeg forskjellig brustyper, men kun de med sukker. Jeg er ikke overvektig, og hadde jeg hatt barn, hadde jeg holdt det til å drikke kun på lørdag. Hadde liksom hatt en større grunn til å kutte ut da enn jeg har nå.
Gjest NozMonster Skrevet 8. juli 2012 #53 Skrevet 8. juli 2012 Gud bedre, det hadde jeg aldri klart. Første slurk av brusen så får jeg tåresprengte øyne, de neste tre slurkene begynner jeg å få ustabil mage av, og skulle jeg drikke hele flasken så får jeg klissete lepper og avsmak i munnen i de kommende timene. Da snakker jeg om vanlig 'sukker brus'(utenom kald Fanta, for det er godt), mens kullsyreholdige drikker i form av for eksempel juice klarer jeg meg godt med. Vann er og blir digg for min del! det du skriver om den første slurken, sånn var det for meg i begynnelsen også. Men nå er jeg så avhengig, så jeg mååå kjenne kullsyren i munnen. De første røykene jeg tok som 14 åring smakte heller ikke særlig godt, men fra jeg var 16 så klarte jeg ikke gå mer enn en halv dag uten sigaretter... Så god du er NozMonster, prøver å ikke bry meg men innrømmer at det kan være slitsomt men pytt pytt. Vi er vel alle mennesker og gjør feil fra tid til annen og ja rettskrivningsnazier har nok sine feil de og som ødelegger gode trder. anyway on topic igjen, cola er godt ja, man blir litt oppgitt, fustrert og smålig lei seg av slik "kverluering" som Lista kom med der, men det er mange tusen andre medlemmer her som absolutt ikke bryr seg om den lille skriveleifen du skrev.... la ikke merke til det før Lista påpekte det engang jeg da... 1
Gjest juvelia Skrevet 8. juli 2012 #54 Skrevet 8. juli 2012 Jeg drikker Cola zero eller annen light brus til hvert eneste måltid.. Dyr og usunn uvane,men gud så digg!
Anglofil Skrevet 9. juli 2012 #55 Skrevet 9. juli 2012 (endret) Jeg tror ikke det er et helt uvanlig fenomen at flere og flere familier drikker brus til maten. Jeg har sett babyer få Cola på tåteflaske, og det gjorde meg direkte sint. Vanligvis er jeg en person som pleier å be andre om å holde seg unna andre, og å feie foran egen dør. Men faktisk så syns jeg kanskje at det er på tide at man begynner å blander seg inn hva andre spiser/drikker. Det begynner å bli et stort problem at flere og flere spiser usunt, og drikker sukkerholdig drikke. Verden blir feitere og feitere hele tiden, og det er et stort problem. Det har blitt et kollektivt problem også, i og med at det blir mindre kunnskap om hva som er sunn mat, og hva sunn mat gjør for kroppen. Jeg blir ærlig og oppriktig bekymret for mennesker som drikker brus til middagen. Særlig om det skjer hver dag. Til hvert eneste måltid. Selv ikke (kanskje SÆRLIG ikke) light-brus er sunt. Det TS beskriver kan være et engangstilfelle, og i så fall er det ikke et problem, men poenget er at brus begynner å bli den nye tørstedrikken til mange, og det er ikke bra! Fordi? Jeg drikker Cola free til middag hver eneste dag. Faktisk drikker jeg light-brus flere ganger om dagen. Ikke skjemmes jeg heller. Det er det jeg unner meg siden jeg fullstendig har kuttet ut sukker fra kosten, verken drikker alkohol eller røyker. Det er det jeg unner meg i hverdagen. Og vet du hva? Det har du ingenting med. Men det er slik jeg nyter dagene. Noen tar en røyk, jeg tar et glass light-brus. MEN, i motsetning til en røyker så må jeg ikke ha light-brus, men det er det jeg foretrekker. Drikker dog vann resten av dagen, f.eks på jobb eller skole, rett og slett fordi det er billigere. Vi alle får i oss et eller annet usunt, hva med heller å fokusere på seg selv i stedet for å fokusere på andre? Tviler på at alle er så perfekte som de skal ha det til. Jeg lever ihvertfall sunt ellers, har gått ganske mange kilo (uten å gå inn for det) og trener flere ganger i uka. Har jeg dårlig samvittighet? Nei. Ikke i det hele tatt. Og ts: du kan ikke vite at det var et engangstilfelle eller ikke. Uansett, det er ikke noe du har noe med. Mvh Yvonne Endret 9. juli 2012 av Yvonne 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #56 Skrevet 9. juli 2012 Det er nå engang sånn at folk får gjøre hva de vil, innenfor lovens grenser. Man kan stusse over valgene de gjør (å drikke brus hver dag, uansett om den er sukkerfri, gir jo syreskader på tennene. En kan også lure på hvorfor mange er så gira på å kutte sukker i kostholdet, og likevel heller i seg enorme mengder kunstig søtstoff, som man faktisk ikke vet langtidseffektene av ennå), men som denne tråden viser godt, liker de færreste å bli fortalt at de gjør dumme ting. Det er viktigere ting å fokusere på. Anonym poster: fe3d35c0bfa5bc9c5fb19b9e238d25ac
Gjest Borghild Skrevet 12. juli 2012 #57 Skrevet 12. juli 2012 I svarte faen for en tråd! Så gruuuuuuusefullt å drikke cola til middag! Skulle faen meg tro de drakk sprit til middag så forferdet som TS er. La folk drikke hva de vil og drit i å bry deg! Herre min skaper, det fins da viktigere ting å engasjere seg i. Drikker naboen bensin, cola, hjemmebrent eller en salig blanding av disse til middag til middag gir da jeg da faen i det! , Og cola ER godt til svært mange retter. Ikke til fiskeboller, ovnsbakt laks, risengrynsgrøt og kjøttkaker kanskje, men til taco, pizza, pasta, kylling, gryteretter og tapas er det fantastisk! Og da ordentlig cola og ikke lightdrit. Sukker er mye sunnere enn den ekle aspartamen sev om sukker heller ikke er sunt. 2
Gjest Borghild Skrevet 12. juli 2012 #58 Skrevet 12. juli 2012 Hvem er Hanne? Det er grunn til å bry seg med "problemstillingen" fordi mange av de som faktisk drikker cola til middag (på daglig basis) er kraftig overvektige, og koster oss skattebetalere masse penger hvert eneste år. Og de avler opp barna sine til å bli akkurat like (ille) som seg selv. Er det mulig å være så nesevis mot en stakkars dyslektiker? Skamme deg skulle du!!! 1
Scherbatsky Skrevet 13. juli 2012 #59 Skrevet 13. juli 2012 Helt ærlig... voksne folk gjør hva de vil, men det er synd at de overfører denne usunne uvanen til barna sine, som bare vet det de har vokst opp med. 1
Gjest Hikken Skrevet 13. juli 2012 #60 Skrevet 13. juli 2012 Jeg bryr meg fint lite om hva andre voksne mennesker drikker til middagen sin, men selv foretrekker jeg vann eller vin til middagsmat ( med mindre det er ting som pizza, nachos og annet kosemat for da synes jeg det er best med iskald Cola Zero/Pepsi Max med isbiter i ). Det jeg ikke liker er om de overfører denne uvanen til barna sine. Ta det fra en som var lubben som barn og har vært plaget med " de få ekstra kiloene " lenge! Det er ikke alle som tåler å spise samme menge junk/sukker som andre, og de kan ende opp med å gå opp i vekt. Mine foreldre kunne spise så mye is,snop, raske karbohydrater og hvitt sukker de bare ville og alikevel gå ned i vekt. De er tynne som streker og er undervektige begge to. Jeg derimot gikk opp og sliter veldig med å gå ned. Får jeg barn skal jeg ikke ha noe naziregime på kostholdet hjemme, men brus vil være forbehold helger og til kos. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå