Gå til innhold

Pasjonsblomstens drivhus


Pasjonsblomst

Anbefalte innlegg

Så flink fløtepusen var som sov så lenge i sengen på dagtid :tommel:

Lita sov 50 min i sengen i dag hun også :hoppe: og da så jeg mitt snitt til å dra på butikken mens far holdt fortet :)

For oss er nok den maskinen unødvendig, vi har alt for mye i kjøkkenskapene alt, men den ser grei ut da :)

Kjenner meg igjen i fulle kjøkkenskap, ja! Ønsker meg større kjøkken (som vanlig) heheh.

Sant det er deilig bare å gå på butikken alene?=!

Hmm...Babycook virker jo ganske allright, men tror ikke den er så mye mer praktisk enn noe annet.. Det står du kan lage et babymåltid på 15 min, men det kan du ellers også..Om du har komfyr, ingredienser og stavmixer/blender.

Jeg lagde pæremos til småen i går og det gikk fort. Skrelte 8 pærer og delte opp i biter, kokte og moste i blenderen. Opp i små plastbegre og VIPS ferdig! :)

Så gøy med smaksprøver. Herlig at jenta har vært fornøyd med kun morsmelk såpass lenge! :)

Hvor fant du små plastbegre henne? Jeg trenger noe slikt.. Pæremos høres jo godt ut, da! Må lage noe jeg også, og fryse ned. Men enn så lenge med bare litt smaksprøver er det greit å kjøpe litt i butikk også synes jeg, til jeg finner litt mer ut av tingene liksom... Fløtepusen er GLAD i melk ja, hun takker alltid ja. (men jeg tilbyr jo også litt etter klokken og humøret hennes...)

Så flink Fløtepus som sover i sengen på dagtid! :tommel:

Jeg tror det går like fort å lage mat med bare en vanlig kjele og blender/stavmikser. Som pusilus sier, så er også våre kjøkkenskap fulle (og rotete) nok som det er :jepp:

har kjele og stavmikser, så trenger vel ikke noe mer nei... tenkte evnt å prøve blenderen også, og lage pureer/smoothies..

Flinke Fløtepusen! Når Bolla kommer skal vi være helt nazi på dagsoverutinene. :ler: Håper vi får det til, for jeg har nødig lyst på enda en som enten ikke sover, eller som MÅ ligge inntil oss for å sovne på dagtid helt til de lærer henne noe annet i barnehagen. :gjeiper:

Den babycooken virker helt genial, men for vår del hadde det vel blitt mer styr enn enkelt tror jeg. Man kan ikke lage så store porsjoner med den, ergo man må lage oftere. Her funket det fett med en gryte og en billig stavmikser fra Europris. :fnise:

A reagerte også veldig på banan. Prøv å bland med litt sviskesaft. Det hjelper på magen! :jepp:

takk for tips om sviskesaft, skal testes. Hun elsket banan, så må jo få litt mer av det.. kun litt av gangen.

Alt blir vel greiere med nr 2, da man har lært av tidligere feil, og kan litt metoder osv osv . Høres bra ut med svært tidligere soverutiner for Bolla.

Tror banan kan gi litt treg mage ja.

Enig med de andre ang. stavmikser. Det funket i allefall utmerket her i gården! Synes det var litt dyr også, jeg... :sjenert: Men den eletriske flaskesterilisatoren (vi kjøpte brukt) har jeg ikke villet vært foruten. Men det er vel mere aktuelt hvis det blir mere flaske enn pupp. ;)

Ha ei god helg med den lille familien din! :hjerte:

Dyrt og unødvendig må vel konklusjonen bli...da holder jeg meg til kokekar og stavmiksere osv osv.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*Trøtt*!!! Jeg holder på å slokne i 20 tida hver kveld, det er så kjedelig!!! Det er jo da jeg har litt tid for meg selv liksom.. Men skal IKKE klage, for livet er herlig!

Idag har det vært nydelig sol og herlig vær sånn for engangs skyld! DEILIG!!! Det ga meg så mye energi, sånn at jeg støvsugde HELE huset og vasket ALLE gulv! Og vasket litt på badet... det er kjempedeilig med rent hus!

har også gått 2 små trilleturer og nytt været ;)

Fløtepusen har sovet et par ganger til i senga på dagtid, men ikke alltid det fungerer. Av og til er det bare kjefting og smelling og så må jeg ut og gå igjen. Men ofte velger jeg jo å gå, for det er deilig og sunt og vesla (og jeg ) får frist luft. (litt vel frisk luft av og til til og med).

Fløtepusen er såå flink på gulvet nå, hun virkelig beveger seg over hele gulvet, har begynt å kravle litt oppå ting, drar i alt og skal utfordre alt. Hun flytter lekene mellom hendene, og har begynt å slå alt i gulvet eller på seg selv/oss.. opp og ned hele veien. Hun får smaksprøver med mat hver dag, og liker det stort sett. (pureer, så det går greit ned). Hun er veldig vokal og lager masse lyder, inkludert en ganske høy og skjærende hvinelyd.. ;)

Hun begynner også å interessere seg for knapper og håndtak osv, og skjønner at det får ting til å skje. Hun klarer å sette på "musikken" på babygymen sin selv nå, og hun lukker vannkranen på badet når vi leker med den.

Jeg er nå på jakt etter noen nye leker til henne, noen som har masse knapper og fliker osv osv som hun kan utfordre. Noen tips? Så noen litt artige fra Fisher price idag (selv om de er meget plastikk fantastic-men det er kanskje greit?).

Hun sov forresten fra 16 til 17.30 idag, hun vare bare såå trøtt da til tross for 1 lang og 2 korte dupper. La henne igjen rett før 18, for hun var helt fra seg.. så nå er jeg spent på hva natta bringer. *krysser fingrene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig med ekstra energi! :nigo:

Leker, ja, det er ikke alltid like lett altså. A fikk en bok til jul (da var hun ca like gammel som Fløtepusen) hvor man kan løfte opp klaffer og så lager den dyrelyder. Den har vært stor stas! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig med ekstra energi! :nigo:

Leker, ja, det er ikke alltid like lett altså. A fikk en bok til jul (da var hun ca like gammel som Fløtepusen) hvor man kan løfte opp klaffer og så lager den dyrelyder. Den har vært stor stas! :jepp:

Den boka hørtes kjekk ut, jeg får være litt på jakt! (og lurt å stikke innom bokhandel, jeg håååper at fløtepusen blir en lesehest som foreldre, etterhvert)

*******************

WOW!! La jo fløtepusen til dupp 16 i går, for hun var så trøtt. Vekte henne 17.30 for mat og pysj, og la henne svært snart igjen for hun var bare trøtt og sur. Og så sov hun jammen meg fra 18 til 06!!

Jeg sier bare... :sjokkert: og :sexy: auu de fulle puppene mine...

Typisk nok så slet jeg med å sovne godt i natt, og i halv ett tida måtte jeg inn for å sjekke at hun faktisk levde.. hehe. Også håndmelket jeg litt en stor og full pupp. Fikk jo amma godt i dag morges (hun gulpa innpå som aldri før), men nå er den ene puppen skikkelig svær igjen.. Tror jeg må krype til korset og kjøpe ei pumpe (har utstatt det hele veien itilfelle jeg ikke trenge).

Hun har forresten sovet nå siden 7.30... altså 3 nye timer. Kan jo lure på om hun er frisk? ;) Tror det, men hun er blitt så aktiv, det kan kanskje være et sånt utviklingssprang som har gjort henne helt utslitt.

Hilsen puppeguri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flinke jenta som sover så bra!! :tommelsmil: Men ja, det blir brystspreng av sånt... Håper du får kjøpt ei pumpe som funker for deg, jeg fikk aldri til den jeg kjøpte da lillegutt var baby, så jeg håndmelka bare :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg har overlevd uten pumpa! :fnise: Det er ikke noe særlig med brystspreng, selv om det er godt å sove natta igjennom.

Har du sett på dukkene fra Lamaze? Snuppa likte de veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deilig å bare gå på butikken alene ja :Nikke:

Vondt i puppene etter lange soveperioder ja, Lita har hatt på 7, 8 og 9 timer før vaksinen. Nå har det vært max 4, håper det går seg til igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flinke jenta som sover så bra!! :tommelsmil: Men ja, det blir brystspreng av sånt... Håper du får kjøpt ei pumpe som funker for deg, jeg fikk aldri til den jeg kjøpte da lillegutt var baby, så jeg håndmelka bare :sjenert:

hadde først sett meg ut Medela Swing eller noe i den duren, men nå tenker jeg billigst mulig: avent manuell kanskje.. Fordi jeg skal ikke bruke den så mye tenker jeg.. hmmm..

Jeg er ikke veldig god på håndmelking, men jeg har nå lært meg det nå iallfall. Funker i nøden.

Tror ikke jeg har overlevd uten pumpa! :fnise: Det er ikke noe særlig med brystspreng, selv om det er godt å sove natta igjennom.

Har du sett på dukkene fra Lamaze? Snuppa likte de veldig godt!

Har 3 ulike "dukker" fra Lamaze, dvs figurer som rangler og krinkler osv osv... Hun liker de veldig godt, men de har jo ingen knapper eller andre aktiviterer.

Deilig å bare gå på butikken alene ja :Nikke:

Vondt i puppene etter lange soveperioder ja, Lita har hatt på 7, 8 og 9 timer før vaksinen. Nå har det vært max 4, håper det går seg til igjen :)

Går litt opp og ned med sovemønsteret ja.. 4 timer i strekk er jo ikke verst det heller, er verre når det blir 1-2 timer mellom slagene..

'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Igår var en fantastisk herlig dag, med to meget stolte foreldre. Fløtepusen fikk et gjennombrudd i motorikken, og fikk endelig knærne under seg. Plutselig kunne hun åle/krabbe fremover. Hun er veldig flink med et tak, men tok inntil 3-4 tak i slengen. Kjempeflink! Hun har fortsatt i samme takter idag... ;):)

Vi kjøpte hele 5 leker til henne igår, og hun ble VELDIG motivert til å få tak i dem:) (hun har bare fått 2 leker, vi porsjonerer dem ut). En sånn "brio-rangle" med kule inni slo meget godt an.

Idag har vi vært på to turer, en av dem på shoppingsenter. Prøvde noe klær og sånt, med pusen enten i armene (.........) eller på gulvet i prøverommet. Sliiiiitsomt. Ble ikke noe handling for å si det slikt.

Og hun har vært ganske grinete og rar i humøret, men nå leker hun fornøyd i babygymmen sin. Endelig en pust i bakken for mammaen. Må vel snart tenke middag også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløtepusen er såå flink! :)

Har hun strevd lenge med å få knærne under seg? L ligger ofte og prøver å få beina under, men det er vanskelig. Han ligger liksom å "tørrsvømmer" på en måte..Knærne bare sklir vekk under når han prøver.

På gulv i prøverom har stakkaren her måtte gjøre litt også. :fnise: Egentlig litt stress å styre rundt sånn med baby. Bedre å være alene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia Fløtepusen! :heia:

En sånn en dere har kjøpt? Den har vi også, Snorkfrøken elsker den! Hun rister løs på den, vekket faktisk Turnerose som sov oppe med den her en kveld... :ler: Også hender det hun dæljer seg selv i hodet og hyler til. Ikke så lett, det der. :fnise: Ellers er bananen fortsatt en slager (der kan hun utforske en del, "skrelle" den, dra i beina osv), denne er stadig populær, disse liker hun. Og Brio-hunden! Babygymmen har hun begynt å løfte og flytte på. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløtepusen er såå flink! :)

Har hun strevd lenge med å få knærne under seg? L ligger ofte og prøver å få beina under, men det er vanskelig. Han ligger liksom å "tørrsvømmer" på en måte..Knærne bare sklir vekk under når han prøver.

På gulv i prøverom har stakkaren her måtte gjøre litt også. :fnise: Egentlig litt stress å styre rundt sånn med baby. Bedre å være alene! :)

Hun har jobbet med å få knærne under siden kanskje hun var 3 mnd, altså en 2-3 mnd tid.. tatt sin tid, og først nå de siste dagene så var de såpass langt oppe.. og vips der var hun på vei fremover! Stas! De må jo bygge opp nok styrke disse små, det er tungt å reise seg opp på knærne! (hun står ikke på alle 4 enda altså)

Tror jeg dropper shopping fremover til jeg er alene, men det er jo ofte litt fristende.. og må se hvordan det går.. :)

Heia Fløtepusen! :heia:

En sånn en dere har kjøpt? Den har vi også, Snorkfrøken elsker den! Hun rister løs på den, vekket faktisk Turnerose som sov oppe med den her en kveld... <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_ler.gif' alt=':ler:'> Også hender det hun dæljer seg selv i hodet og hyler til. Ikke så lett, det der. :fnise: Ellers er bananen fortsatt en slager (der kan hun utforske en del, "skrelle" den, dra i beina osv), denne er stadig populær, disse liker hun. Og Brio-hunden! Babygymmen har hun begynt å løfte og flytte på. :lol:

Takk for linker! Ja, det er en slik rangle, dvs den er fra Bellino. Høyt verdsatt, og bra motivasjon da den stadig triller litt vekk fra henne. Likte den briohunden også, den så kjekk ut! ;)

Her løftes og skyves også babygymmen rundt, og igår tippa jeg hele på skrå, med bunnen opp i været altså, og hun lå under og koste seg og nøt forandringen ;)

************************************************

Slitsom dag i går!

Fløtepusen har lært seg å skrike, og da mener jeg ikke grining/hulking eller kjefting, men hyling av denne karakter: "Ahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh, Ihhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh", i høye, vonde toner. Jeg holdt på å gå helt mental.

Tror enten at det er utviklingssprang, eller at hun hadde litt vondt i magen, Også var hun litt trøtt da.. våknet alltid så tidlig etter lurene sine.

Men av og til mistenker jeg at "maktkampen" har begynt.. hun vet hun får oppmerksomhet når hun skriker sånt.. jeg har såvidt begynt å si rolig til henne; Nei, pusen, ikke skrike så høyt. Hun får begynne å venne seg til ordet nei...

Nå har hun sovet i flere timer, og våknet fornøyd! Pjuh ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÆSJ, for en pyton dag!!!

Stress, tårer, skade (inkludert meg selv og en trapp), stress, babygråt, søvning baby, svigermormas og gjester i hus.

Det skulle vært en gledens dag, men jeg var bare så stressa og uttafor og uopplagt, at jeg helst hadde lyst å avlyse og hoppe ned i et svart hull. Holdt på å begynne å grine flere ganger...

Og jeg blir bare sååå stressa av svigermor.....grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr :ninja:

Dumme dagen... :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De plastbegrene kjøpte jeg på Bil-xtra faktisk!;) 19,- for 6 stykker. Kjøpte opp tonnevis. Er bilde av dem i mitt siste innlegg i dagboka mi! Du kan jo se om det var noe i den duren du hadde tenkt deg.

Så kjedelig med sånne dager!! :( Hva plager deg med svigermor? :(:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ny uke, nye muligheter! Holder med Haley der! :Nikke:

Håper du kan heve deg over svigermor, men det er jo ikke alltid så lett. Spesielt når en er litt utenfor fra før av! :klemmer: Håper du har kommet over kneika og får slappet av og kost deg litt på begynnelsen av uka!

Og du må ikke være perfekt. Det finnes ikke perfekte mødre, samboere eller svigerdøtre! Alt du kan gjøre er å være deg selv og gjøre det beste du kan.

"Det er umulig å være en perfekt mor. Men det finnes uendelig mange muligheter å være en god mamma!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det regner... and I`ve got the blues... :tristbla: again

Har noen aktuelle kanditater på hvorfor jeg har det slik:

*svangerskapsdepresjon... kommer stadig tilbake til dette...

*hormonell ubalanse... generelt pga amming osv

*LITE søvn hjelper ikke

*hormonspiralen som kødder?

Våknet opp dagen jeg skulle feire bursdagen min og bare grein, jeg ville ikke ha gjester og styr og mas. Gikk tur med pusen og gråt.. og hadde mest lyst å avlyse. Var et dritkjipt selskap, jeg var i helt elendig humør. Hva er greia, med å bli så stressa og lei seg for at familien kommer og skal feire meg på dagen min? Hadde bare så negative tanker, og følte jeg ikke var verdt noe (......).

Og så var det den ordentlige dagen min, som gikk forbi stort sett i stillhet. ganske tankefull da også, om enn i bedre humør. Verste bursdagen ever... (tok seg litt opp altså, med god mat og BLOMSTER fra min kjære)

Svært trøtt idag, hun våkna hver 2. time omtrent... morgenen var grusom, tok seg jo opp etterhvert.

Pratet nett med sambo på jobb, og han nevner sånn i forbifarten at han vet ikke om han gidder å komme hjem, at han bare drar rett på noe sosialt etter jobb... Koselig for meg da, jeg hadde gleda meg sånt til han kom hjem. Hadde planlagt å hvile meg litt mens hans passet pusen... :tristbla: Jeg er misunnelig, jeg vil også slappe litt av og ut på moro.

Jeg tror jeg må gjøre noe for humøret mitt....

*begynne på vitaminer/mineraler

*evnt ta sjekk hos lege for å se hva jeg mangler

*ta ut spiralen?

*prate med noen, f.eks på helsestasjon?

*planlegger frisørtime for å føle meg litt ny og fresh

*burde vel kanskje skjerpe meg litt på sosialfronten igjen...

Humøret mitt går jo sånn opp og ned, og jeg er så sint og temperamentsfull at det IKKE er bra...

*snufs*

Synes litt synd på meg selv, jeg.... Tar gjerne imot litt klemmer her ;)

Endret av Pasjonsblomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

:klem: Du skal få en stor klem i fra meg!

Frisørtime og gode venner er jo en god start? Det er den enden jeg begynner med. Og blir det ikke bedre så er det vel greit å ta det opp med helsestasjon, i tilfelle det er noe mer alvorlig :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så tror jeg det er helt normalt å være litt i ubalanse i denne ny situasjonen, med lite/oppstykket søvn, lite tid til seg selv (sosialt, hobby, trening, frisør o.l.) og selvsagt amming og hormoner. Så jeg ville nok også tatt tak i dette med søvn og egentid/sosialisering først, men vært obs på om det gikk seg til innen rimelig tid. Om det ikke bedret seg ville jeg tatt en prat på helsestasjonen og kanskje en tur til fastlegen for å sjekke status der.

Er ikke noe godt å ha det sånn, og jeg merker det godt i forbindelse med netter med lite/dårlig søvn, og når jeg ikke er flink til å spise jevnlig og drikke bra.

Og det er lov til å si til sin kjære at man vil de skal komme/være hjemme og avlaste fordi man er trøtt og sliten og har behov for litt hvile. De tenker nok ikke alltid på det, for de vet tross alt ikke hvordan det er å være mamma 24/7.

En stor :klemmer: til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...