Gå til innhold

Pasjonsblomstens drivhus


Pasjonsblomst

Anbefalte innlegg

Hei!

Da jeg IKKE er gravid lengre, men sitter med ei jente på gode 5 uker i bæresjalet sitt, er tida inne for å kutte ut graviditesdagboka og lage meg ei ny og generell dagbok.

Kommer nok til å bli mye babysnakk her, da jeg midt i ammetåka ikke har så mye kapasitet til å tenke på andre ting :gjeiper: Men skal nok bli plass til litt av de andre interessene mine også etterhvert, som trening, matlaging, raw food, sunnhet, shopping, design osv osv ;)

Let the fun begin!!

Endret av Pasjonsblomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Idag kom Meitaien min i posten... Nydelig stykke håndtverk, den ser skikkelig proff ut. Likte ikke printet så godt som fra bildet på nett, men ganske fin for det om. Har ikke prøvd den enda, hun ligger jo og sover så godt inne i bæresjalet sitt nå.

Nesten litt skeptisk til at bæresjalet fungerer FOR godt, hun sover og sover der inne, og nå har jeg hatt 3 dårlige netter på rad med uro og lite søvn. Hun har derfor sover mye på dag/kveld (mest kveld), og på en måte snudd døgnet litt. Lurer også på om hun har hatt litt vondt imagen, og om det er noe jeg spiser. Melk f.eks., og i går lagde jeg meg deeeeilig pastasalat med ruccola i, og hvitløk i dressingen. Synes det er passe frustrende det at ungene kan reagere på det mammaene spiser, men ikke fortelle om det osv.

Hun sovna ikke før 1 i natt, og våkna 4. Klin umulig å få til å sove igjen, bare urolig og skrikete og puppegal.. nektet tutt. Jeg sovna (igjen!) sittende med henne på fanget, og kom meg ikke i seng før 07 omtrent. Var så trøtt i natt at jeg slet med å holde henne opp til brystet, og opp trappa holdt jeg på å snufle i mine egne bein mens jeg hold henne. uff...Sov heldigvis til kl 10... :sovne: *Bliss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jei, første besøkende! :hoppe:

Gratulerer med meitai! Den var nydelig, den du hadde kjøpt. Jeg har veeeldig lyst på en fra samme dame, særlig fordi hun legger ned når sommeren er over og hun har sydd opp det hun har av stoffer. En venninne av meg har en tilsvarende, og den er så fin!

Det tar noen uker før de har noen døgnrytme å snakke om, sies det, jeg har ihvertfall hørt flere steder at det for de fleste ikke begynner å gå seg til før rundt 3 mnd. Men det høres fryktelig slitsomt ut med så lite søvn. :troest: Sov når du kan på dagtid! :jepp: Jeg sov til alle døgnets tider med Turnerose. :ler:

Det er jo verdt et forsøk å kutte melk - du har kanskje alt prøvd å kutte de øvrige kjente synderne, som løk, kål, erter/bønner/linser? Her merker jeg også at fin gjærbakst utgår... Hvitløk går fint, ditto sterk mat. Man må (dessverre!) bare prøve seg litt frem. Melk er litt kjedelig å unngå, for det er melk i så vanvittig mye! Relativt begrenset utvalg av både pålegg og "ferdigmat" for min del om dagen. Litt upraktisk med baby, ikke alltid jeg får tid til å lage noe mer ordentlig, og da blir jeg gående sulten, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og grattis med ny dagbok!! :blomst:

Så kult med meitai! Selv har jeg aldri forstått meg på bæresjal, men for dere som har brukt det helt fra starten av og er interessert i det så er det sikkert helt fantastisk :) Hører mange skryter av det!

Høres ut som at du har noen slitsomme netter til tider...Som *Joyce* sier så prøv å sove når vesla sover på dagtid også....

Er ikke lett med maten man spiser og hva babyen tåler og ikke... Har selv vært heldig med hva lillemannen her tåler..Men så har vi bare prøvd oss i 17 dager enda, så kan jo fort hende vi får en magevondt-overraskelse etterhvert vi også...

Lykke til videre. Gleder meg til å følge med i den nye dagboka di! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jei, første besøkende! :hoppe:

Gratulerer med meitai! Den var nydelig, den du hadde kjøpt. Jeg har veeeldig lyst på en fra samme dame, særlig fordi hun legger ned når sommeren er over og hun har sydd opp det hun har av stoffer. En venninne av meg har en tilsvarende, og den er så fin!

Det tar noen uker før de har noen døgnrytme å snakke om, sies det, jeg har ihvertfall hørt flere steder at det for de fleste ikke begynner å gå seg til før rundt 3 mnd. Men det høres fryktelig slitsomt ut med så lite søvn. :troest: Sov når du kan på dagtid! :jepp: Jeg sov til alle døgnets tider med Turnerose. :ler:

Det er jo verdt et forsøk å kutte melk - du har kanskje alt prøvd å kutte de øvrige kjente synderne, som løk, kål, erter/bønner/linser? Her merker jeg også at fin gjærbakst utgår... Hvitløk går fint, ditto sterk mat. Man må (dessverre!) bare prøve seg litt frem. Melk er litt kjedelig å unngå, for det er melk i så vanvittig mye! Relativt begrenset utvalg av både pålegg og "ferdigmat" for min del om dagen. Litt upraktisk med baby, ikke alltid jeg får tid til å lage noe mer ordentlig, og da blir jeg gående sulten, gitt.

gratulerer til gjest nr.1 :dagens-rose:

Går ofte litt sulten her også, iallfall til lunsj. Og før frokost ;) har gjerne hatt meg 1 god morgen yoghurt hver dag til lunsj, det er så greit å få i seg. Men er jo absolutt melkebasert. Fin gjærbakst går det også litt av ;) spist opp alle "barselbollene" selv omtrent.

Du syr jo dine egne meitaier, sikkert veldig fine de også! Lurte et øyeblikk på å sy selv eller få svigers til å gjøre det, men det krever jo litt teknikk å få til god passform og slikt. 950 føles verdt det for slikt ordentlig, hjemmelaget håndtverk!

Hei, og grattis med ny dagbok!! :blomst:

Så kult med meitai! Selv har jeg aldri forstått meg på bæresjal, men for dere som har brukt det helt fra starten av og er interessert i det så er det sikkert helt fantastisk :) Hører mange skryter av det!

Høres ut som at du har noen slitsomme netter til tider...Som *Joyce* sier så prøv å sove når vesla sover på dagtid også....

Er ikke lett med maten man spiser og hva babyen tåler og ikke... Har selv vært heldig med hva lillemannen her tåler..Men så har vi bare prøvd oss i 17 dager enda, så kan jo fort hende vi får en magevondt-overraskelse etterhvert vi også...

Lykke til videre. Gleder meg til å følge med i den nye dagboka di! :)

Er ikke så mye å forstå seg på med bæretøy, men litt øving kanskje. Regner meg selv som nybegynner enda, selv om mitt bæretøy nr 2 i hus nå. Føles bare naturlig å bære, og med bæretøy så skånes rygg, nakke og armer.. godt for barnet, godt for meg ;)

Det dukker nok opp noen overraskelser med han lille ja, men kanskje han har skikkelig sterk og god mage allerede. Får håpe det!

:vinke:

:hallo:

'''''''''''''''

Nå har baby flyttet inn i meitaien sin.. hun sover enda..*grøss* Fordelen med det er at jeg kan slappe av mentalt, og slippe å bysse, synge, skifte bleier og underholde.. ulempen er at jeg ikke kan sove selv (dvs ikke særlig dypt iallfall, kanskje bare hvile litt på sofaen) og at jeg blir urolig for natta..

Meitaen er nyyyyydelig på :) kjempeflott og behagelig, nesten så jeg allerede liker den bedre enn sjalet, den kjennes så stødig og stabil ut. Men for en liten nyfødt kommer man jo enda tettere og svøpes bedre i sjalet da, hun drukner litt i meitaen enda. Men den skal nok bli mye brukt fremover.

Idag har jeg laget meg en deeeeeilig smoothie fra supersmoothiesboken med superdamene. Venter på iherbpakker, så kan jeg lage enda flere av oppskriftene også. Anbefaler boka til dere som liker den slags! ;)

Ikke verdt utav huset idag, ikke dusjet heller.. og enda i pysjen. En skikkelig daffedag inne!! Kjenner meg litt tung i hodet, sikkert mangel på både søvn og luft. Kjøre kommer ikke hjem før sent i kveld, så idag er det mamma på heltid. *krysser fingrene for en bedre natt i natt* Vet jo at de ikke har rytme, men hun pleier somregel sove godt på nettene.

åhh så varmt det blir med den lille varmeovnen på magen..... :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alabama

Ikke verdt utav huset idag, ikke dusjet heller.. og enda i pysjen. En skikkelig daffedag inne!! Kjenner meg litt tung i hodet, sikkert mangel på både søvn og luft.

Kjenner igjen dette.. :fnise: Synes det er litt styr å komme seg ut. Har tatt i bruk meitaien denne uka jeg også, så nå er det litt lettere å komme seg ut. Har allerede vært på to kafeturer med lillemann på magen og gulpekluter og smokk i lomma! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny dagbok! :)

Koselig å høre at lille baby koser seg sånn i både sjal og meitai! Gleder meg til å prøve det ut selv :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vil gjerne følge deg og pasjonsfrukten videre i denne boka :) Blir nesten litt verpesyk igjen når jeg leser her jeg :rodmer: . Er så koselig den tiden man kan bære de sånn tettinntil i sjal :hjerte: . Jeg hadde ikke meitai, men mulig jeg vurderer det neste gang, som du sier er det litt mer styr å knyte sjalet - men utrolig herlig å ha de oppi der!

Nå har jeg kjøpt meg en ergo jeg - kjekt å kunne bære på ryggen hvis vi f.eks. skal på fjelltur eller andre lengre turer. Og den er utrolig behagelig å bære i. Men enn så lenge må du kose deg med sjal og meitai!

Håper du har en fin søndagskveld! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny dagbok! :)

Koselig å høre at lille baby koser seg sånn i både sjal og meitai! Gleder meg til å prøve det ut selv :jepp:

Yes, det blir spennende! :tommelsmil:

Hei!

Vil gjerne følge deg og pasjonsfrukten videre i denne boka :) Blir nesten litt verpesyk igjen når jeg leser her jeg :rodmer: . Er så koselig den tiden man kan bære de sånn tettinntil i sjal :hjerte: . Jeg hadde ikke meitai, men mulig jeg vurderer det neste gang, som du sier er det litt mer styr å knyte sjalet - men utrolig herlig å ha de oppi der!

Nå har jeg kjøpt meg en ergo jeg - kjekt å kunne bære på ryggen hvis vi f.eks. skal på fjelltur eller andre lengre turer. Og den er utrolig behagelig å bære i. Men enn så lenge må du kose deg med sjal og meitai!

Håper du har en fin søndagskveld! :klemmer:

Gratulerer med ergo! Ser at man kan bruke meitai på rygg også, det er vel det aller beste for bæreren kanskje?

Verpesyk igjen allerede etter 8 mnd ;) hehe. Men skjønner det på en måte. Tenk flere tanker om nestemann allerede, jeg.

'''''''''

hatt to deeeeeilige dager nå, med gooood søvn (tok hun opp i senga, og sov sånn 8-9 timer bare avbrutt av liggende amming i halvsøvne i senga), og en såååå rolig og søt jente hele dagene. Nesten ikke vært urolig eller grått i det hele tatt. Og 3-4 besøk fra og til familie og venner. gaver og oppmerksomhet og glede ;)

I morgen er vesla 6 uker, og jeg er ikke barselkvinne lengre. Juhu!!

Jeg tyvstartet idag.. med...

wait for it......

....

en joggetur!!!! :tommelsmil:

*stolt som en hane av meg selv* Hun sovna på fanget, og jeg så på noe treningsgreier på tv.. kjente det kribla i kroppen etter å bevege meg, og vips var i jeg i treningstøyet. Ble en 20 min kort kveldstur, med litt gåing også. Men herlig å få pusten litt opp, og aldri så lite terapeutisk heller med frisk luft og pusterom ;)

LYKKELIG!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hallo:

så herlig med at barseltiden er over :) sånn var det for meg også :)

har dessverre ingen råd mot sovingen og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Så flink du er som har jogga!! Hørtes nesten litt fristende ut nå, selv for en som hater jogging. :fnise:

Så deilig med gråtefri og en god natts søvn. Har du kuttet ut noe spesiell mat eller er det bæringen som gjør at hun sover bedre om dagen, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ÅH! Så godt å se at jeg ikke er alene om joggingen :D Jeg klarte ikke å vente mer enn 3 1/2 uke, men herregud så deilig!

Spennende å lese om mei-tai erfaringene, vurderer å kjøpe eller sy en selv også. Får se hva sommeren bringer.

Kos dere masse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 ukers kontroll på helsestasjon i dag. 55 cm og nesten 5 kg.. hun vokser godt! ;) ser god forskjell uke fra uke.. begynner å vokse ut av de minste klærne nå. Hun var forøvrig frisk og fin! fikk høre at hun var sterk og våken ;)

Fikk tran, men jeg har allerede kjøpt d-vit dråper som jeg gir henne.. tran er så blæhhh... stakkars vesle jenta mi skal ikke få det.

Ellers har jeg kjøpt uteduk osv til hagen idag, gjøre det litt kos... Og denne kroppsskrubben til meg selv ..http://www.feelunique.com/p/LOccitane-Ultra-Rich-Body-Scrub-200ml

Forøvrig godt humør and all is good! ;) Litt sulten og venter på at elsklingen skal komme hjem fra jobb.

PS: Ønsker meg noen nye sko som er gode å gå i.. noen tips?? Gjerne sorte og uten hæl.. (forvirret på hva jeg ønsker meg). Noen merker dere sverger til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk meg sko: fra det for meg ukjente merket "Mehpisto".. utrolig gode på foten, sitter som støpt!!

Driver ellers og skal bestille takkekort, men kommer aldri i mål. alltid noe i veien midt i prosessen, så må jeg begynne på nytt. Herregud så vanskelig det skal være!

Prevensjon: legen min anbefalte hormonspiral, noen tanker fra dere på dette? hvis jeg f.eks vil ha barn nr 2 om 2 år, vil det være verdt styr med inn/ut, penger, og evnt blødning en periode. evnt bivirkninger?

Regnfull og daff lørdag her...dvs nå har det visst lettet. har glemt regntrekket på helsestasjonen, så får ikke gått tur nå..

Hilsen daffy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har satt inn hormonspiral, etter det jeg regnet ut så tjener man jo på det i det lange løp. Etter ca 1 år så hadde jeg bruke like mye i p-piller som det det kostet å sette inn spiralen. og jeg mistet mensen, deilig å slippe å tenke på det lenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang hormonspiral så har jeg ei venninne som bare blødde og blødde...Det tok liksom aldri slutt..Leste også at blødninger kan vedvare også etter avsluttet bruk.

Men sier jo ikke at det skjer deg.. Og bortsett fra ulempene så skal jo hormonspiral være noe av det sikreste prevensjonsmiddelet man kan få! :)

Har du tenkt noen andre alternativer også eller?

Lurer selv på hva jeg skal velge....

Høres ut som at dere har det bra om dagen og at vesla vokser godt :) Ingenting er bedre enn det! :)

Endret av ara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Det tok sin tid før jeg skjønte at det var ny bok på gang, pre-ammetåke her tenker jeg ;)

Skal prøve og følge med så godt jeg klarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har satt inn hormonspiral, etter det jeg regnet ut så tjener man jo på det i det lange løp. Etter ca 1 år så hadde jeg bruke like mye i p-piller som det det kostet å sette inn spiralen. og jeg mistet mensen, deilig å slippe å tenke på det lenger :)

Høres jo flott ut når du sier det slikt, takk for at du deler ;)

Ang hormonspiral så har jeg ei venninne som bare blødde og blødde...Det tok liksom aldri slutt..Leste også at blødninger kan vedvare også etter avsluttet bruk.

Men sier jo ikke at det skjer deg.. Og bortsett fra ulempene så skal jo hormonspiral være noe av det sikreste prevensjonsmiddelet man kan få! :)

Har du tenkt noen andre alternativer også eller?

Lurer selv på hva jeg skal velge....

Høres ut som at dere har det bra om dagen og at vesla vokser godt :) Ingenting er bedre enn det! :)

Heller på en måte mot å ringe legen for å få resept på minipillen.. var jo fornøyd med det sist mener jeg. Spiral virker litt skummelt og voldsomt av en eller annen grunn.

:vinke:

Det tok sin tid før jeg skjønte at det var ny bok på gang, pre-ammetåke her tenker jeg ;)

Skal prøve og følge med så godt jeg klarer.

Pre-ammetåke...huff og huff, hvordan skal dette gå!? ;)Er kjekt å følge med på noen som ligger litt foran i løypa, for å se hva man har foran seg..

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

For en lykke om dagen! Er over barseltid og barseltårer og har vendt meg til en ny og herlig hverdag :) Det er SÅÅÅ supert nå som jeg er blitt bedre kjent med lillemor og hun viser mer personlighet. Hun griner mindre, sover bedre og jeg er mye flinkere med henne og vet oftest hva hun trenger (føler jeg). Og hun belønner med med masse pludring og smiling og får meg til å føle det som om jeg har truffet jackpot i et stort lotteri. Stooor lykke å kunne pludre med henne og se henne lykkelig, gi henne mat så hun blir helt salig i blikket, kjenne tyngden av henne når hun sovner oppå meg i sofaen og kjenne fekting og høre søkende lyder når hun våkner i senga (gjerne tett inntil meg). Det er mye lettere å være mamma nå når jeg har fått øvd meg litt ;) Bratt læringskurve ;)

;))))))

Og har endelig hatt sex igjen:) Lysten kom på plass kort tid etter fødsel, men renselsen varte iallfall 6 uker, pluss jeg var litt øm osv (og småskeptisk). Litt ømt i starten, men gikk seg fort til. Gjentok liksågreit suksessen idag ;) Herlig å få på plass forholdet til min kjære på den måten igjen ;)

So all is good! Hun er blitt så stor, hun legger på seg 250 + gram i uka, og vokser en cm i uka omtrent. har såvidt begynt å bruke str 62 nå. Deeeeeeilige jenta vår!

Kjære er forresten syk, så jeg må pleie han også litt (og være "alenemamma" men går så godt så, pluss at familien rundt er veldig flinke når vi er sammen også, lillemor får så masse oppmerksomhet og kjærlighet og jeg avlastning).

Lykkelig!

Midtsommernattsklem fra meg

Endret av Pasjonsblomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...