ViljaH Skrevet 10. juni 2012 #101 Skrevet 10. juni 2012 Leser du hva du skriver selv? Er du ikke riktig klok?? Eller misforstår jeg? Mener du at stemor skal få far til å begrense kontakten med sitt eget barn? Jeg tror det menes å få far til å begrense kontakten med MOR ikke barn Altså at far og mor slutter å være hverandres backup i så stor grad som idag, fordi det skaper for mye kaos og støy. Hvis mor glemmer at bhg er stengt 1.mai og hun har den dagen, vel så får hun være hjemme fra jobb eller finne barnevakt som ikke er far og spesielt ikke stemor - far skal ikke alltid være mr. fixit som står klar til å ordne opp for mor. 4
ViljaH Skrevet 11. juni 2012 #103 Skrevet 11. juni 2012 Omsorgssvik fra både far og mor Er det omsorgssvikt å krangle om sykedager? Står ingen steder at ikke barnet i hovedsak har det bra og ivaretas.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2012 #104 Skrevet 11. juni 2012 Er det omsorgssvikt å krangle om sykedager? Står ingen steder at ikke barnet i hovedsak har det bra og ivaretas. Det er dessverre mange her inne på KG som har misforstått hva omsorgssvikt virkelig er. Ikke rart barnevernet bruker unødvendig tid på mange bekymringsmeldinger som til slutt henlegges, mens alvorlige ting kanskje faller bort i mengden. Lett å dømme andre for den minste lille ting som ikke går helt etter boken. Sannheten er at vi alle en og annen gang ikke er perfekte foreldre. Ikke de som roper høyest "omsorgssvikt" her inne heller!
Gjest "gjest" Skrevet 11. juni 2012 #105 Skrevet 11. juni 2012 Jeg tror det menes å få far til å begrense kontakten med MOR ikke barn Altså at far og mor slutter å være hverandres backup i så stor grad som idag, fordi det skaper for mye kaos og støy. Hvis mor glemmer at bhg er stengt 1.mai og hun har den dagen, vel så får hun være hjemme fra jobb eller finne barnevakt som ikke er far og spesielt ikke stemor - far skal ikke alltid være mr. fixit som står klar til å ordne opp for mor. Hvis stemor bare er hjemme alikevel med barnets halvsøsken, så ser jeg ikke problemet med at hun kan passe stebarnet også. Barnet var jo velkomment før, men nu viser TS sine sanne fjær.
ViljaH Skrevet 11. juni 2012 #106 Skrevet 11. juni 2012 Hvis stemor bare er hjemme alikevel med barnets halvsøsken, så ser jeg ikke problemet med at hun kan passe stebarnet også. Barnet var jo velkomment før, men nu viser TS sine sanne fjær. Skjønner du ikke at dette er STEMORS avgjørelse, og ikke fars, og spesielt ikke mors? Man kan ikke ta som en selvfølge at andre passer barnet sitt, man kan spørre pent og være takknemlig om det blir sånn, men ikke bare kreve og kjefte. Da vil de fleste bli lei og ikke gidde mer. Stemor har stilt opp langt over hva som kan forventes i lang tid, fått bare utakknemlighet og krav om mer tilbake, og har nådd et metningspunkt. Hun har behov for å etablere noen regler, og få slutt på kravstorheten hun opplever som veldig slitsom. Når hun er så lei av konflikt med far og mor at hun begynner å trekke seg unna stebarnet, som hun egentlig liker og bryr seg om, så har det gått alt for langt. Det har også stått tydelig i tråden at stemor gjerne vil ha barnet mer hos dem, hun vil bare ikke være alles backup mer. Altså mer samvær i planlagte, faste rammer. Stemor har akkurat fått sitt første barn, og ønsker å nyte permisjonstiden med barnet slik som de fleste andre kvinner får med sin førstefødte. Det har jeg stor forståelse for. Og alt dette hadde løst seg fint, hvis bare mor hadde vært mindre rotehue og krevd mindre, far hadde hatt litt mer ryggrad, og begge hadde vært mer takknemlig overfor stemor når hun redder dem ut av kattepiner. Det er mye enklere (og morsomt!) å stille opp for folk som er takknemlige og reale. 5
Kattugla Skrevet 11. juni 2012 #107 Skrevet 11. juni 2012 Hvis stemor bare er hjemme alikevel med barnets halvsøsken, så ser jeg ikke problemet med at hun kan passe stebarnet også. Barnet var jo velkomment før, men nu viser TS sine sanne fjær. Stebarnet har allerede en mor, og det mest naturlige er at hun tar ansvar selv når hun har barnet. At TS er "bare hjemme" er ikke heller synonymt med at hun sitter hjemme hele dagen uten å forlate huset, noe hun blir nødt til hvis hun skal passe sitt syke stebarn. Jeg synes det holder at hun stiller opp når barnet er hos henne og far, hun skal ikke måtte kaste alt fra seg fordi mor ikke vil bruke sine "sykt barn"dager, dra på fest, whatever.. Jeg skjønner uansett ikke denne iveren din etter å henge ut TS for noe som strengt tatt er mors ansvar; nemlig å ivareta barnet i mors samværstid! 2
Gjest "gjest" Skrevet 11. juni 2012 #108 Skrevet 11. juni 2012 Slik jeg ser det så var det helt greit å passe stebarnet helt til ens egen unge kom til verden, så jeg leser TS litt mer som "herregud altså, bort med deg", når det komemr til stebarnet.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #109 Skrevet 11. juni 2012 Slik jeg ser det så var det helt greit å passe stebarnet helt til ens egen unge kom til verden, så jeg leser TS litt mer som "herregud altså, bort med deg", når det komemr til stebarnet. Hvordan klarer du å få det ut av det TS skriver når hun gang på gang har skrevet at hun gjerne vil at stebarnet bor fast hos dem? Det finnes vel ikke noe mindre "bort med deg" enn det?
Gjest "gjest" Skrevet 11. juni 2012 #110 Skrevet 11. juni 2012 Hvordan klarer du å få det ut av det TS skriver når hun gang på gang har skrevet at hun gjerne vil at stebarnet bor fast hos dem? Det finnes vel ikke noe mindre "bort med deg" enn det? Vel, men da må hun hvertfall passe stebarnet.
Kattugla Skrevet 11. juni 2012 #111 Skrevet 11. juni 2012 Vel, men da må hun hvertfall passe stebarnet. Gi meg EN grunn til at mor ikke skal gjøre det selv. 1
Gjest "gjest" Skrevet 11. juni 2012 #112 Skrevet 11. juni 2012 Gi meg EN grunn til at mor ikke skal gjøre det selv. Vel, hvis TS vil at barnet skal bo der fast, så blir det jo mer jobb på henne. Og da er det mest naturlig at hun tar barnet når far jobber.
Kattugla Skrevet 11. juni 2012 #113 Skrevet 11. juni 2012 Vel, hvis TS vil at barnet skal bo der fast, så blir det jo mer jobb på henne. Og da er det mest naturlig at hun tar barnet når far jobber. Barnet bor ikke hele tiden hos far, hvorfor synes du det er viktigere at stemor stiller opp enn barnets egen mor, når barnet er hos mor?
Gjest "gjest" Skrevet 11. juni 2012 #114 Skrevet 11. juni 2012 Barnet bor ikke hele tiden hos far, hvorfor synes du det er viktigere at stemor stiller opp enn barnets egen mor, når barnet er hos mor? Hvorfor har jeg inntrykket av at nyhetens interesse når det kommer til å spille god stemor overfor stebarnet ikke lenger er så viktig for TS etter at hun fikk eget barn?
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #115 Skrevet 11. juni 2012 Jeg er egentlig litt enig med "gjest" her, selv om hun selvfølgelig kan ordlegge seg på en litt mindre krass måte. Det jeg leser mellom hennes linjer her, er at hun holder stemor mistenkt for å ha tjent noe på å strekke seg langt tidligere, og nå ikke lengre tjene noe på det. Det blir for dumt å framstille seg som noen som har utslettet seg selv så lenge, uten å få noe igjen for det, men som nå endelig er blitt flink og voksen pike med bein i nesa, som setter grenser for seg og sitt barn! Jeg tror, som jeg ofte tror om menneskelig atferd, at det handler om nytte/kostnad-beregninger. Her er kostnaden nå blitt større enn nytten, så da stenger man døren. Og det er iofs både veldig menneskelig og helt greit, det jeg får en vond smak i munnen av er at man ikke er ærlig om det. I det minste bør en kunne være ærlig med seg selv! Forøvrig lurer jeg, som selv er en typisk "alle mann alle, storfamilie!"-person som elsker at alle er sammen og har det fint, på hva som egentlig er så vanskelig her? Slik jeg ser det blir alle parter en del av familiekonstellasjonen i forhold hvor den ene parten har særkullsbarn og eks-kjæreste/barnemor. Å åpne huset sitt, og også være "forelder" for ungen - i den forstand at man innimellom må tre inn i fars sted om det passer best sånn, er en del av totalpakken. Nå tar jeg utgangspunkt i en oppegående far, som trådstarter hevder at hun er sammen med, som ikke skyver ansvaret over på stemoren i tide og utide. Jeg anser det som en helt naturlig arbeidsfordeling DEM I MELLOM at hun, som tross alt er i permisjon med en unge som ikke akkurat er nyfødt, passer ungen når han har arbeid. Helt uavhengig av hvorfor moren ikke kan ha ungen, kun fordi han ønsker å ha barnet sitt der så mye som mulig. Det er jo bare flott å være mange! Å være mamma og stemamma betyr at livet ER uforutsigbart, man må kansellere det en selv har mest lyst til ofte, men sånn er det bare. Puh, langt innlegg, når essensen er at jeg rett og slett ikke fatter problemet. Og jeg har _mye_ erfaring med dette fra egen familie, med halve søsken overalt, hvor alle likevel føler seg som del av en stor familie. It's the best! (Forøvrig får vi ikke lov å bruke ordet "halvsøsken" eller "stemor" i vår familie. Her brukes bror/søster og navnet på foreldrene til våre brødre og søstre.) 1
ViljaH Skrevet 12. juni 2012 #116 Skrevet 12. juni 2012 Enhver får prøve å sette seg inn i konkret problemstilling i denne tråden, og ikke bare tolke i vildens sky, og krydre fra sitt eget liv. Veldig sært at enten er stemor falsk som innynder seg inntil hun får egne barn og deretter hater stebarna, ellers så er hun alles dørmatte. Finnes ingen andre alternativer for *gjest*. Trist og flatt syn på verden igrunn. 3
Gjest NN Skrevet 12. juni 2012 #118 Skrevet 12. juni 2012 Forstår deg veldig godt, og det eneste som kan forventes av deg som stemor er at du stiller opp for stebarnet. Det kan ikke forventes at du stiller opp som barnevakt for din manns eks. Hadde din manns eks eventuelle nye partner stilt opp som barnevakt dersom din mann trengte det?
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #119 Skrevet 13. juni 2012 Forstår deg veldig godt, og det eneste som kan forventes av deg som stemor er at du stiller opp for stebarnet. Det kan ikke forventes at du stiller opp som barnevakt for din manns eks. Hadde din manns eks eventuelle nye partner stilt opp som barnevakt dersom din mann trengte det? Tvilsomt.. forventes ikke like mye av en stefar som av en stemor Anonym poster: b8b74673868d815d5d1e149ef5f4ca34 1
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2012 #120 Skrevet 13. juni 2012 Hvordan klarer du å få det ut av det TS skriver når hun gang på gang har skrevet at hun gjerne vil at stebarnet bor fast hos dem? Det finnes vel ikke noe mindre "bort med deg" enn det? Fordi hun sannsynligvis vet at det kommer aldri til å skje. Lett å skrive det da! Forstår deg veldig godt, og det eneste som kan forventes av deg som stemor er at du stiller opp for stebarnet. Det kan ikke forventes at du stiller opp som barnevakt for din manns eks. Hadde din manns eks eventuelle nye partner stilt opp som barnevakt dersom din mann trengte det? Det eneste som forventes av stemor, er desse sykedagene som nevnes. Men hvis dere leser en gang til, så er desse sykedagene bare et lite eksempel på situasjoner som irriterer stemor. Hovedproblemet er alle de andre situasjonene, der også far er hjemme. Og da er det ikke av stemor det forventes noe, men av han som er far til barnet! For å si det slik; hadde jeg hatt en dust av en eks som var mer opptatt av å feste enn å være med barnet, så hadde jeg selvsagt heller ønsket at barnet skulle være med meg og bli ivaretatt og følt seg ønsket, enn å tvinge en far til å være med det når han egentlig vil noe helt annet. Kanskje kunne jeg risikert at han gikk fra barnet, inviterte til fest hjemme, eller fikk tak i en "nød-barnevakt" som ikke er til å stole på. Uansett; jeg ønsker å ha barnet mitt hos meg så mye som mulig, og hvis jeg likevel er hjemme, og dessuten har et barn til, hvorfor i allverden skulle jeg ikke ønske å ha det andre barnet hos meg også? Noen ganger har man jo planer selv, men da har man uansett skaffet seg barnevakt. Hvis jeg hadde måttet krangle med min nye partner om å få lov å ha det andre barnet hos meg, ja da hadde jeg faktisk ikke blitt i det forholdet! Hadde ikke vurdert det engang! Dette handler ikke om hvorvidt mor er en super mor, eller ikke. Dette handler om; hva gjør vi med det stakkars barnet som ingen vil ha? Mor har nytt singelliv, far har ny familie med nytt barn, stemor har fått eget barn, det første barnet passer tydeligvis ikke inn noen steder lenger!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå