Gå til innhold

Frustrert og lei over krangling

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så tåpelig - og du er ikke bitter, liksom?

Rett og slett enkelt svar fra en enkel person

Nei, forskjell på bittere splitter og hersk makere og folk som rettogslett har fått nok av førstnevnte!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vi stiller mer enn gjerne opp når ungen har sitt samvær md far, men utenom er ungen ditt ansvar. SÅNN ER DET Å VÆRE ALENEMOR!

Helt feil.

Barnet vil alltid tilhøre begge foreldrene. Og ja, forelderen som har barnet i en gitt tid, har hovedansvaret i den tiden. Men det fritar ikke den andre forelderen 100%. Om forelderen som har barnet av en eller annen grunn ikke kan ta hovedansvaret der og da, blir hovedansvaret i utgangspunktet flyttet til den andre. Og denne andre forelderens partner må pent finne seg i å risikere å få barnet inn dørene på kort varsel. Dette barnet er faktisk deres partners ansvar også, samme søren hvor slutt det er mellom barnets foreldre. Derfor kan dere nekte å ha barnet utenom fastsatte tider, men barnets far (i dette tilfellet) trenger slett ikke ta hensyn til at dere ikke vil ha barnet hans i hus, om det ikke er "riktig dag". Og nei, deres felles barn kommer ikke før hans særkullsbarn, de skal stille likt så langt det er mulig. Er det ikke mulig, må man vurdere ting på en slik måte at alle barna kommer ut av det så bra som mulig.

Sånn er det å være forelder.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt feil.

Barnet vil alltid tilhøre begge foreldrene. Og ja, forelderen som har barnet i en gitt tid, har hovedansvaret i den tiden. Men det fritar ikke den andre forelderen 100%. Om forelderen som har barnet av en eller annen grunn ikke kan ta hovedansvaret der og da, blir hovedansvaret i utgangspunktet flyttet til den andre. Og denne andre forelderens partner må pent finne seg i å risikere å få barnet inn dørene på kort varsel. Dette barnet er faktisk deres partners ansvar også, samme søren hvor slutt det er mellom barnets foreldre. Derfor kan dere nekte å ha barnet utenom fastsatte tider, men barnets far (i dette tilfellet) trenger slett ikke ta hensyn til at dere ikke vil ha barnet hans i hus, om det ikke er "riktig dag". Og nei, deres felles barn kommer ikke før hans særkullsbarn, de skal stille likt så langt det er mulig. Er det ikke mulig, må man vurdere ting på en slik måte at alle barna kommer ut av det så bra som mulig.

Helt fullstendig uenig med deg jeg...

Når barnet er hos mor, da skal barnet være hos mor. Selvfølgelig stiller vi opp om det skulle være kriser, men når barnet er hos mor så er det mors ansvar å sørge for eventuelle barnevakter, fri fra jobb osv. om noe annet er ønskelig så får det bli struktur og klare planer på det også.

Selvom vi onde stemødre har valgt å gå inni et forhold med en mann som har barn fra tideligere forhold så betyr ikke det at våre lyster, planer, tanker og ønsker skal komme i siste rekke hver gang.

I Ts sitt tilfelle så har dem også et felles barn, ts er også mor til et barn og for meg er det helt fullstendig forstående at hennes barn kommer foran stebarn for henne, hun har stilt opp og bidratt hele veien, men nå har hun selv blitt mamma og må få lov til å være sammen med sitt barn uten å måtte ofre tiden for et annet.

Sånn er det bare, stebarn vil alltid elske sine foreldre ubetinget og det samme gjelder steforeldre og deres biologiske barn.

Bare mennesker vi også....

• Liker 6
Skrevet

Helt fullstendig uenig med deg jeg...

Når barnet er hos mor, da skal barnet være hos mor. Selvfølgelig stiller vi opp om det skulle være kriser, men når barnet er hos mor så er det mors ansvar å sørge for eventuelle barnevakter, fri fra jobb osv. om noe annet er ønskelig så får det bli struktur og klare planer på det også.

Selvom vi onde stemødre har valgt å gå inni et forhold med en mann som har barn fra tideligere forhold så betyr ikke det at våre lyster, planer, tanker og ønsker skal komme i siste rekke hver gang.

I Ts sitt tilfelle så har dem også et felles barn, ts er også mor til et barn og for meg er det helt fullstendig forstående at hennes barn kommer foran stebarn for henne, hun har stilt opp og bidratt hele veien, men nå har hun selv blitt mamma og må få lov til å være sammen med sitt barn uten å måtte ofre tiden for et annet.

Sånn er det bare, stebarn vil alltid elske sine foreldre ubetinget og det samme gjelder steforeldre og deres biologiske barn.

Bare mennesker vi også....

At stemors eget barn kommer før stebarn, har jeg full forståelse for. Men hun kan ikke forvente at fellesbarn skal komme før stebarnet. Begge barna er fars barn. Regner da med at om stemor av en eller annen grunn skal et sted hvor hun ikke kan ta barnet med, må hun finne barnevakt? For hun kan jo ikke regne med da at far tar seg av barnet? Iallefall ikke om det er på kort varsel.

Hva angår stebarnet: Stemor må så klart selv få bestemme om hennes tid skal brukes til omsorg for stebarnet, og når dette isåfall skal skje. Men om far, på aldri så kort varsel, sier ja til ekstra samvær med sitt barn, får stemor svelge irritasjonen. For like lite som far kan forlange at stemor stepper inn når han ikke kan, kan stemor forvente at far skal si nei til samvær med eget barn fordi det ble for kort varsel for henne.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror mange her ikke snakker helt om den samme tingen;

Situasjon 1: Far og stemor har en uke uten samvære med fars førstefødte barn. Mor endrer samvær og de må ta ungen på "sparket". Dette er sikkert stressende både for far, barnet og stemor, siden de ikke var forberedt på dette.

Situasjon 2 (jeg føler det er den TS sliter med her): Far jobber (sett at han er av den typen som jobber på sjøen i 2 uker), stemor er hjemme alene med sin nyfødte. Mor til stebarn forventer at TS skal passe Mors og fars barn, syns virkelig mange at TS som stemor bare skal stille opp og ha dette stebarnet når ikke far en gang er hjemme, når det innebærer at det går utover TS og hennes nyfødte?

Bare lurer..

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

nå blir jeg usaklig, men det er det fine med store internett og annonym bruker...

Møkka bittere BIO-MØDRE som ikke klarte å holde sin familie sammen og satser alt for å ødelegge fars nye familie.

Kan ikke dere ta vare på ungne deres når dere ska? holde dere til avtaler og legge bort forventninger om at alle vil stille opp for dere og deres barn?

Vi stiller mer enn gjerne opp når ungen har sitt samvær md far, men utenom er ungen ditt ansvar. SÅNN ER DET Å VÆRE ALENEMOR!

Jeg har en fantastisk mamma som stiller opp, så når ikke jeg kan passe stebarna mine, så gjør mamma det mer enn gjerne :rodmer:

Heldigvis er moren til stebarna mine ei fornuftig dame så hun KREVER ikke at jeg og moren min stiller opp.

Men det er ikke alle forunt å ha en hjemmeværende mamma (stebestemor) som nesten alltid hjemme og har allverdens tid. Forstår ts sin frustrasjon veldig godt. Har ikke moren til stebarnet ditt noen andre som kan passe barnet? Besteforeldre eller en betalt barnevakt?

Skrevet

Jeg tror mange her ikke snakker helt om den samme tingen;

Situasjon 1: Far og stemor har en uke uten samvære med fars førstefødte barn. Mor endrer samvær og de må ta ungen på "sparket". Dette er sikkert stressende både for far, barnet og stemor, siden de ikke var forberedt på dette.

Situasjon 2 (jeg føler det er den TS sliter med her): Far jobber (sett at han er av den typen som jobber på sjøen i 2 uker), stemor er hjemme alene med sin nyfødte. Mor til stebarn forventer at TS skal passe Mors og fars barn, syns virkelig mange at TS som stemor bare skal stille opp og ha dette stebarnet når ikke far en gang er hjemme, når det innebærer at det går utover TS og hennes nyfødte?

Bare lurer..

Godt oppsummert! Synes det er lite som henger på greip her. Både far og mors oppførsel, og masse av synspunktene som kommer frem i tråden her..

AnonymBruker
Skrevet

At stemors eget barn kommer før stebarn, har jeg full forståelse for. Men hun kan ikke forvente at fellesbarn skal komme før stebarnet. Begge barna er fars barn. Regner da med at om stemor av en eller annen grunn skal et sted hvor hun ikke kan ta barnet med, må hun finne barnevakt? For hun kan jo ikke regne med da at far tar seg av barnet? Iallefall ikke om det er på kort varsel.

Hva angår stebarnet: Stemor må så klart selv få bestemme om hennes tid skal brukes til omsorg for stebarnet, og når dette isåfall skal skje. Men om far, på aldri så kort varsel, sier ja til ekstra samvær med sitt barn, får stemor svelge irritasjonen. For like lite som far kan forlange at stemor stepper inn når han ikke kan, kan stemor forvente at far skal si nei til samvær med eget barn fordi det ble for kort varsel for henne.

Men da tror jeg du egentlig har skjønt poenget mitt, jeg mener ikke total ansvars fraskrivelse når mor har barnet, men forutsigbarhet og planlegging som grunnlag.

Selvfølgelig skal en stille og ta imot når behovet er der, men sånn som jeg opplever ts sitt innlegg og situasjon jeg selv er oppi er at mor bruker fars hjem og meg som avlastning stadig vekk. Samvær blir endra på flere ganger i uken, noe som stresser oss og barnet!

Hverken far eller jeg ønsker å være barnevakt eller besøkshjem fordi mor tar seg vann over hodet eller skal på sin 3 storby ferie iløpet av en måned.

Jeg snakker heller ikke om kort varsel for stemor, men i et hjem så er det felles planer og oss vi forholder oss til. Når våre planer, opppussing og helger blir spolert pga mors dårlige planlegging hver måned så må det være lov å blir irritert og si ifra....

Nå er jeg glad for at min samboer også ser dette og ikke setter urimlige krav til meg fordi jeg jobber mindre han og mor, jeg syns TS burde ha en alvors prat med mannen sin og oppsøke familievern kontoret før hennes sønn ender opp som stebarn også....

• Liker 3
Skrevet (endret)

Begge barna er fars barn. Regner da med at om stemor av en eller annen grunn skal et sted hvor hun ikke kan ta barnet med, må hun finne barnevakt? For hun kan jo ikke regne med da at far tar seg av barnet? Iallefall ikke om det er på kort varsel.

Har du lest tråden? Det får være måte på spekulering og kverulering her! Far jobber vaktordning. Det vil si at han ofte jobber kveld, natt og helg. Dermed er ikke far til stede pga jobb, i mange av disse tilfellene når mor ønsker avlastning. Om stemor, mor til fellesbarn ønsker avlastning med fellesbarnet må hun sjekke om det passer med fars jobb. Ellers må hun finne annen barnevakt. Dette gjelder nok ikke enda, siden barnet er så ungt enda, men det er nok fremtiden. Om far vil ha stebarnet når han selv har fri til å ta seg av det, så kan ikke stemor innvende noe på det (selv om det skaper usikkerhet for stebarnet), men da må også far være til stede til å ta seg av det. Selvfølgelig skal far ha ansvar for fellesbarnet også, dersom stemor trenger dette, og far har fri.

Edit: Fellsbarn og stebarn og mor og stemor og biomor osv. Stemoren er biomor til fellesbarn, eksen er mor til stebarn.. Dette er en tråd der biomor faktisk kan virke oppklarende..

Endret av Kjemi
  • Liker 3
Gjest reebok
Skrevet

Edit: Fellsbarn og stebarn og mor og stemor og biomor osv. Stemoren er biomor til fellesbarn, eksen er mor til stebarn.. Dette er en tråd der biomor faktisk kan virke oppklarende..

ENIG!

Gjest Gjest
Skrevet

nå blir jeg usaklig, men det er det fine med store internett og annonym bruker...

Møkka bittere BIO-MØDRE som ikke klarte å holde sin familie sammen og satser alt for å ødelegge fars nye familie.

Kan ikke dere ta vare på ungne deres når dere ska? holde dere til avtaler og legge bort forventninger om at alle vil stille opp for dere og deres barn?

Snakk om å være blåst!

Så det er bio-mødrene som ikke klarte å holde familien sammen? Også jeg som alltid har trodd at man var to i et forhold...

I mange tilfeller så skyldes det vel kanskje at far splitter familien fordi hans lille elskerinne blir for fristende. Men det er sikkert mors feil ja.

Og plutselig så er den lille elskerinna blitt en biomor selv, og haaater at det finnes flere bio-barn..

Btw; biomødrene driter sikkert i hva du vil og ikke vil, og forventer nok ikke at du ditt nek skal ta vare på ungen hennes. Men hun har forventninger til barnets far!

Helt feil.

:tommel:

• Liker 1
Gjest kveld
Skrevet

Her har vi åpne dører. Det er ikke det det går på. Hadde det vært opp til meg kunne h*n bodd her 100%, men et barn har to foreldre og har godt av å være med de begge to. Dere leser det dere selv vil lese. Jeg ønsker at BEGGE barna skal ha trygge rammer, og det får faktisk ingen av de når den ene blir en kasteball fordi mor har bestemt det sånn. Jeg ønsker mer enn gjerne at mitt stebarn er her masse, men jeg vil ha faste rammer. Ja selvfølgelig for mitt eget barn, men for de begge to. Så har jeg kanskje fått litt mer bein i nesa etter at jeg fikk barn selv, og sier litt mer fra. Men det må være lov uten at man blir en "ond stemor" .Barn blir utrygge når en forelder bare dytter avgårde fordi det passer seg sånn. Jeg er ikke ute etter å bli slengt dritt til, men ute etter å finne en god løsning for alle parter. Som skaper trygghet for barna! BEGGE barna. Bare så det er sagt, jeg tar ingen konflikter med barnets mor, jeg holder meg unna.

Hvorfor blir situasjonen utrygg for barnet ditt?

Skrevet

Høres ut som en sjalu mamma rett og slett. Få mannen din til å begrense kontakten og sette egne grenser. Ikke forvent noe konstruktivt her inne på KF, det skjer omtrent aldri...

• Liker 1
Gjest kveld
Skrevet

Konklusjoner som ikke har rot i det du skriver? Ja, det er klart. Du skriver jo bare om hvor mye feil barnets mor gjør. Vi her inne prøver å se det fra flere vinkler. Hva forventer du når du spør her da? Hvis alt bare er mors feil, så er det jo ikke noe vi her inne kan hjelpe med. Vi snakker jo ikke med mor!

Dessuten; frå åpningsinnlegget ditt og til dette innlegget så er deres familie, og din kjærlighet til barnet, blitt fullkomment perfekt. Mens opplysningene om mor blir stadig verre.

Nok et eksempel på innlegg som endres etterhvert som man får andre svar enn de man ønsker.

Er det sympati du er ute etter, eller er du villig til å ta imot råd som også innebærer å gå litt i deg selv, eller dere selv. I og med at også far (som du selv skriver) er imot deg, så kan det kanskje tyde på at du har feil selv også.

Det jeg ikke skjønner er at dere har jo et barn til, så jeg kan ikke forstå at det skulle dukke opp så mange problemer og så mange ting som må avlyses om det kommer et til?

Om det er bare er å frakte barnet hit og dit som lager alle desse problemene og avlysningssituasjonene, så kan dere jo sette som betingelse at hun bringer, dersom dere skal steppe inn for henne.

Jøss, jeg er rystet!

Barnet har en far og en mor. Hvis mor forsømmer barnet så er det altså mer naturlig å gå til barnevernet, enn at far stepper inn for mor som ikke duger??

Fordi det i mange tilfeller er de kvinnene som gjør at far neglisjerer sine tidligere barn. Sorry, men sant.

Joda, det gjør det visst. Og det er som regel stemor som oppdager den. Likevel vil de ha barna hos seg så lite som mulig, selv så glade som de er i barna. Kan noen forstå det?

GODT INNLEGG!

Gjest kveld
Skrevet

Høres ut som en sjalu mamma rett og slett. Få mannen din til å begrense kontakten og sette egne grenser. Ikke forvent noe konstruktivt her inne på KF, det skjer omtrent aldri...

Leser du hva du skriver selv? Er du ikke riktig klok?? Eller misforstår jeg? Mener du at stemor skal få far til å begrense kontakten med sitt eget barn?

Skrevet

Hverken far eller jeg ønsker å være barnevakt eller besøkshjem fordi mor tar seg vann over hodet eller skal på sin 3 storby ferie iløpet av en måned.

uff og uff.... stakkars barn sier jeg bare....

Skrevet

Jaså? Jeg synes det bare ble enda mer forvirrende.

I denne suppen medvirker følgende: Stemor, fellesbarn, far, særkullsbarn/stebarn og mor. Hvorfor skal man slenge "biomor" oppi det hele, også? Synes det blir mer forvirrende å skulle forholde seg til enda en "tittel", oppkonstruert sådan. Det er vel ingen som er i tvil om hvem som er hvem, ved bruk av nevnte titler?

Og stemor blir her kalt stemor, da det er den relasjonen som er hovedtema.

AnonymBruker
Skrevet

Hva det angåt tittel stemor, bio-mor osv. så er dette fremtiden!

Velkommen etter for dere som har innvendinger mot detr...

Hvorfor driver dere å popper ut unger med mannfolk dere har nada kjennskap til og skilles fra allerede uti andre leve året til disse krekene av noen overflødige barn dere har !

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

Jaså? Jeg synes det bare ble enda mer forvirrende.

I denne suppen medvirker følgende: Stemor, fellesbarn, far, særkullsbarn/stebarn og mor. Hvorfor skal man slenge "biomor" oppi det hele, også? Synes det blir mer forvirrende å skulle forholde seg til enda en "tittel", oppkonstruert sådan. Det er vel ingen som er i tvil om hvem som er hvem, ved bruk av nevnte titler?

Og stemor blir her kalt stemor, da det er den relasjonen som er hovedtema.

Enig!

Og hvis det blir så forvirrende med to mødre og to barn, hva hjelper det å slenge på bio foran mor? Man må likevel forklare hvem sitt barn det er mor til. Altså like oppklarende å si mor til fellesbarnet, som biomor til fellesbarnet vel??

Tror dere har misforstått noe vesentlig her..

Hva det angåt tittel stemor, bio-mor osv. så er dette fremtiden!

Velkommen etter for dere som har innvendinger mot detr...

Hvorfor driver dere å popper ut unger med mannfolk dere har nada kjennskap til og skilles fra allerede uti andre leve året til disse krekene av noen overflødige barn dere har !

Ha ha!

Regner med dette kommer fra en sjalu stemor, som irriterer seg grønn over et barn og en eks som dessverre har relasjon til kjæresten.

Om en liten stund er det hun som popper ut et krek til den samme mannen. Og klarer hun ikke holde familien samlet (for det er jo kvinnens ansvar ifølge stemødrene her inne) så er det plutselig hun som blir kalt biomor til sitt eget barn.

Gjest sommer
Skrevet

Fantastisk! Jammen bra at du kommer inn på banen og er villig til å øse av din visdom og gi denne stemammaen noen konstruktive råd!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...