Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2012 #21 Skrevet 6. juni 2012 Hårreisende å lese!! Er det barnets feil at mor er som hun er? Skal barnet lide for det? Barnet bør være et familiemedlem på lik linje med det nye barnet, og være like velkomment. Trengs det faste rammer på samvær med et barn? Det andre barnet er jo der hele tiden, skulle det være problem om det første barnet kommer også? Nei, tenk dere om! Gå ikke inn i stemorsrollen før dere vet at dere kan takle den. Er rystet og nesten litt forbannet over slike trangsynte mennesker som ikke skjønner at det er et lite barn vi snakker om her. Hva det tenker, føler og trenger. Ikke hvordan moren hans/hennes oppfører seg! Og nok en gang er det stemor som skal samle opp restene av et barn som MOREN og FAREN neglisjerer. Jeg er stemor med mine barn fra før og felles søsken med mine og stebarna. Og en ting som FAR og jeg har vært enige om er at vi er IKKE MORS barnevakter. HUN bør som alle andre ansvarlige foreldre klare å planlegge livet slik at det IKKE blir en belasning for barnet. Den rette innstansen å kontakte når barnet blir forsømt er IKKE STEMOR men BARNEVERNET. 8
nissejenta Skrevet 6. juni 2012 #22 Skrevet 6. juni 2012 Hårreisende å lese!! Er det barnets feil at mor er som hun er? Skal barnet lide for det? Barnet bør være et familiemedlem på lik linje med det nye barnet, og være like velkomment. Trengs det faste rammer på samvær med et barn? Det andre barnet er jo der hele tiden, skulle det være problem om det første barnet kommer også? Nei, tenk dere om! Gå ikke inn i stemorsrollen før dere vet at dere kan takle den. Er rystet og nesten litt forbannet over slike trangsynte mennesker som ikke skjønner at det er et lite barn vi snakker om her. Hva det tenker, føler og trenger. Ikke hvordan moren hans/hennes oppfører seg! Skrev jeg noe sted at det var barnets feil? Eller at barnet skal lide for at moren ikke tar ansvar?
Gjest "gjest" Skrevet 6. juni 2012 #23 Skrevet 6. juni 2012 Hvorfor får kvinner barn med menn som neglisjerer barn som allerede eksisterer, lurer jeg på. 2
Gjest LittleMissy Skrevet 6. juni 2012 #24 Skrevet 6. juni 2012 La meg bare presisere at i mitt tilfelle er det IKKE snakk om at FAR neglisjerer noe som helst. Han har en jobb som alle andre, og det fungerer dårlig å ringe jobben for å si at du ikke kan jobbe. Og det fordi mor til ditt barn så gjerne vil ut å feste! Han jobber ALDRIG når vi skal ha hans barn hos oss, slik som avtalt. 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #25 Skrevet 6. juni 2012 Og nok en gang er det stemor som skal samle opp restene av et barn som MOREN og FAREN neglisjerer. Jeg er stemor med mine barn fra før og felles søsken med mine og stebarna. Og en ting som FAR og jeg har vært enige om er at vi er IKKE MORS barnevakter. HUN bør som alle andre ansvarlige foreldre klare å planlegge livet slik at det IKKE blir en belasning for barnet. Den rette innstansen å kontakte når barnet blir forsømt er IKKE STEMOR men BARNEVERNET. Her er jeg og far enige om at far (og dermed også mor) aldri kan definere seg som "barnevakt" for eget barn. Det er hans og hennes barn. Hvis mor ikke kan ha barnet, men han kan, så er det ikke å sitte "barnevakt". Rent bortsett fra det så sitter jeg stadig vekk "barnevakt" for stebarna mine dersom jeg har muligheten, og verken mor eller far har det. Barna har to hjem, og jeg vil ikke at de skal være "gjester" i hjemmet vårt bare fordi de er sammen med meg og ikke noen av foreldrene. MEN det betyr ikke at jeg lar dette diktere livet mitt. Jeg ønsker også stabilitet slik at jeg kan planlegge ting, og det har vi i stor grad. Men jeg er så fleksibel som jeg kan være, for at min manns barn skal ha det bra og rolig rundt seg - og føle seg ønsket. Mao. skal "barnevakt"-problematikken fra barnas side oppfattes som et "logistikkproblem" som må løses ved at de enten er hos meg eller hos noen andre (besteforeldre/venner), og ikke som en "jeg kan ikke komme hjem til pappas/mammas hus fordi partneren ikke vil ha meg der". Men det er slik jeg har valgt å løse det, og slik jeg tenker. Jeg har ikke små barn selv enda, så de er ikke med i vurderingen min.
ViljaH Skrevet 6. juni 2012 #26 Skrevet 6. juni 2012 Jeg skjønner deg veldig godt TS, og tror nok jeg hadde reagert noenlunde likedan. Først så stiller du opp mer enn kan forventes av en steforelder, fordi du ønsker at alle skal ha det bra. Du gir lillefingeren, og de vil ha hele hånda. Det blir aldri nok, aldri bra, og ingen setter pris på det du gjør, bare klaging og krangling om mer, mer, mer. Så får du nok, og prøver å sette ned foten, du føler deg utnyttet og ikke satt pris på. Her støtter ikke far deg som han bør, men kanaliserer alt piss fra barnets mor direkte til deg. Når hun så ikke er fornøyd, føler hun seg berettiget til å gå løs på deg. Jeg tror dere må gå tilbake til det grunnleggende her, og sette opp noen prinsipper for at dette skal fungere. - Mor og far er ansvarlige for sitt barn, de er foreldrene. De må finne ut av hvordan de skal løse det med sykedager og helligdager, det er ikke ditt ansvar. HVIS du innimellom tilbyr deg å stille opp, så er dette fordi du velger å gjøre dem en tjeneste, ikke fordi det er din plikt. - Samværsavtalen skal ligge fast, og kan bare endres i veldig spesielle tilfeller. Når barnet er hos mor, og hun vil ha barnevakt, er det hennes ansvar å skaffe dette. Ikke dytte ansvaret over på andre. Samme når barnet er hos far. HVIS mor og far velger å stille opp som barnevakt for hverandre, så er det fordi de gjør hverandre en tjeneste, ikke fordi det er deres plikt. - Mor skal ikke forvente at du tar over plikter som er foreldrenes, og heller ikke mase om dette. Og definitivt ikke skjelle deg ut om det ikke blir slik. Den korrekte fremgangsmåten er at mor spør far, og far har ansvar for å skjolde deg mot uberettigede ønsker. Far vet hva du mener er uberettigede ønsker, fordi det har dere snakket om fra før (se punktene over.) Og han tar dette seriøst, og lar ikke alt skiten lande i ditt fang hver gang, fordi han selv synes det er vanskelig å stå i konflikten. Noe sånt tror jeg at jeg hadde gjort. Det er jo uutholdelig slik du har det nå. Du må få tid og rom til å være en god stemor for datteren hans, ikke bli tynt oppover veggene av mors og fars krav til deg. 8
Gjest "gjest" Skrevet 6. juni 2012 #27 Skrevet 6. juni 2012 La meg bare presisere at i mitt tilfelle er det IKKE snakk om at FAR neglisjerer noe som helst. Han har en jobb som alle andre, og det fungerer dårlig å ringe jobben for å si at du ikke kan jobbe. Og det fordi mor til ditt barn så gjerne vil ut å feste! Han jobber ALDRIG når vi skal ha hans barn hos oss, slik som avtalt. Hvis mor fester på dagtid midt i uken, så vet du jo hva du skal gjøre. 2
Gjest Littlemissy Skrevet 6. juni 2012 #28 Skrevet 6. juni 2012 Hvis du leser det som er skrevet så jobber far vakter... Altså ikke nødvendigvis 8-16. Men kveld, natt og helg. Dette settes opp for perioder av gangen. Og er ikke bare bare å endre på! Les først... Skriv etterpå :-)
Gjest "gjest" Skrevet 6. juni 2012 #29 Skrevet 6. juni 2012 (endret) Hvis du leser det som er skrevet så jobber far vakter... Altså ikke nødvendigvis 8-16. Men kveld, natt og helg. Dette settes opp for perioder av gangen. Og er ikke bare bare å endre på! Les først... Skriv etterpå :-) Jeg har lest. Og siden TS syntes det var greit at gutten var der når moren festet før, altså før eget barn kom til verden, så ser jeg ikke problemet nu heller. Og det må jo være gerit at mor ringer opp det andre hjemmet når hun skal ut på byen, enn at hun skaffer barnevakt, for da vet man jo aldri hva som kan skje. Og hvor ofte skjer det her? Hver helg når hun skal ha gutten? Eller en gang i mnd? Jeg synes ikke mor er uansvarlig her. Det var greit før, så hvorfor ikke nu? Endret 6. juni 2012 av "gjest"
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #30 Skrevet 6. juni 2012 Ærlig talt, her er det en del av dere som virkelig bør ta dere en bolle!.. Det er faktisk ikke slik at denne kvinnen har rett til å dumpe ungen sin på trappa til TS når det passer for henne. Nei, det er ingen som mener at det er ungens feil at mora er et naut, som enkelte insinuerer at TS mener i denne tråden, men det har heller ingenting med saken å gjøre. TS har ingen juridisk plikt ovenfor denne kvinnen, det er ikke hennes barn, og hvis noen skal være hjemme med dette barnet er det enten mor eller far, eller en barnevakt som den ungen bor hos har ansvar for å skaffe. Dersom far selv vil ta fri fra jobben for å sitte barnevakt er det selvsagt fint, men han kan ikke forvente at TS skal passe på ungen hans når han selv ikke har tid eller eksen finner ut at hun heller vil på fest enn å være sammen med ungen sin. TS har sitt eget barn, og at hun har fødselspermisjon er ikke ensbetydende med at det plutselig er greit at hun blir barnevakt for mannens eks fordi hun har "fri". Snarere tvert imot; det er faktisk ikke dét man får permisjon for. Dette med at moren fester i stedet for å passe på barnet sitt er faktisk ikke TS' problem, og det har strengt tatt aldri vært det heller. Dette barnets velbefinnende er en sak mellom barnets mor og far, og dette er noe de må ordne opp i. Unntaket er selvsagt at alle har meldeplikt til barnevern og politi i saker hvor man vet at barnet er i fare, men dette regner jeg som allmenkunnskap. Dersom festingen er så ille, synes jeg TS bør ta kontakt med barnevernet. Hvorfor i all verden skal ikke TS få sette grenser for samværet hun skal ha med et barn som ikke er hennes? Det er kanskje greit for dere andre at mannens eks til stadighet vil endre samvær (som hun btw. ikke har lov til dersom dere har en fastsatt samværsavtale), mens at TS vil bruke mammapermen med barnet sitt er liksom ikke greit? Jeg gremmes. Dette handler ikke om at TS ikke er glad i mannens barn, det handler om at denne kvinnen (mannens eks) har fått drive på som hun vil, og at mannen må få seg en ryggrad. Det er ingen grunn til at eksen skal ha så stor innflytelse over TS og mannens liv, men det er deres egen skyld at denne kvinnen har fått holde på, da de ikke har tatt tak i problemene og vist henne hvor skapet skal stå. 11
Gjest "gjest" Skrevet 6. juni 2012 #31 Skrevet 6. juni 2012 Vel, vi har bare TS versjon av saken og jeg har lært av erfaring fra mine dager her på forumet, at når fars nye kone klager, så er det bare piss, som oftest.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #32 Skrevet 6. juni 2012 Vel, vi har bare TS versjon av saken og jeg har lært av erfaring fra mine dager her på forumet, at når fars nye kone klager, så er det bare piss, som oftest. Åja, for omsorgssvikt fra mødre eksisterer jo ikke... 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #33 Skrevet 6. juni 2012 Vel, vi har bare TS versjon av saken og jeg har lært av erfaring fra mine dager her på forumet, at når fars nye kone klager, så er det bare piss, som oftest. Og da burde man kanskje forholde seg til det så står og ikke det man tror foregår. Ihvertfall om man skal være saklig. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #34 Skrevet 6. juni 2012 Vel, vi har bare TS versjon av saken og jeg har lært av erfaring fra mine dager her på forumet, at når fars nye kone klager, så er det bare piss, som oftest. Bare piss? Har du lest hva ts skriver her? Hvorfor i all verden skriver du sånt?? 3
Gjest "gjest" Skrevet 6. juni 2012 #35 Skrevet 6. juni 2012 Åja, for omsorgssvikt fra mødre eksisterer jo ikke... Omsorgssvikt fordi man drar på fest? Og da burde man kanskje forholde seg til det så står og ikke det man tror foregår. Ihvertfall om man skal være saklig. --- Bare piss? Har du lest hva ts skriver her? Hvorfor i all verden skriver du sånt?? Jeg leser TS slik at stebarnet var velkommen så lenge hun selv ikke hadde barn, nu er stebarnet bare ork.
nissejenta Skrevet 6. juni 2012 #36 Skrevet 6. juni 2012 Omsorgssvikt fordi man drar på fest? --- Jeg leser TS slik at stebarnet var velkommen så lenge hun selv ikke hadde barn, nu er stebarnet bare ork. Jeg leste det mer som at ts endelig tør å si i fra og finner seg ikke lenger i å bli behandlet så dårlig av moren. 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2012 #37 Skrevet 6. juni 2012 Jeg leser TS slik at stebarnet var velkommen så lenge hun selv ikke hadde barn, nu er stebarnet bare ork. Du er vel ikke så flink til å lese, da. TS sier at barnet er velkomment, men hun ønsker litt forutsigbarhet og struktur og at far tar mer ansvar. Gå og gulp et annet sted. 6
Gjest "gjest" Skrevet 6. juni 2012 #38 Skrevet 6. juni 2012 Jeg leste det mer som at ts endelig tør å si i fra og finner seg ikke lenger i å bli behandlet så dårlig av moren. Hun blir vel først og fremst dårlig behandlet av typen, som bare har forventet og gått ut i fra at hun passer barnet når han ikke er hjemme. Ingen vits i å skylde på moren for det der.
Gjest Littlemissy Skrevet 6. juni 2012 #39 Skrevet 6. juni 2012 Omsorgssvikt fordi man drar på fest? --- Jeg leser TS slik at stebarnet var velkommen så lenge hun selv ikke hadde barn, nu er stebarnet bare ork. Er du helt blottlagt all fornuft? Mitt stebarn har ALDRIG vært, er ikke under noen omstendighet, kommer ALDRIG til å bli et ork for meg. Dropp å lese mellom "linjene", det står ikke noe mellom de! 2
Gjest "gjest" Skrevet 6. juni 2012 #40 Skrevet 6. juni 2012 Er du helt blottlagt all fornuft? Mitt stebarn har ALDRIG vært, er ikke under noen omstendighet, kommer ALDRIG til å bli et ork for meg. Dropp å lese mellom "linjene", det står ikke noe mellom de! Du må ta opp det her med mannen din, ikke syte på nett over eksen hans.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå