Gå til innhold

Har jeg rett til å være irritert?


Gjest jente20

Anbefalte innlegg

Jeg har hele to ok voksensykler stående som jeg kunne gitt bort. Du får høre med kjente og venner, noen har alltids en stående til salgs eller lån.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg skal sykle en mil hver vei for å komme meg på jobb i sommer. Har ikke kjempegod råd og har sett meg ut en sykkel på enten obs eller biltema.

I mine yngre år da jeg hadde sommerjobber så var det ingen annen utvei enn å sette seg på sykkelen for å komme seg til jobb. Skulle likt å sett uttrykket til faderen viss jeg hadde forventet at han skulle kjøre meg til og fra jobben. :fnise:

En mil hver vei? Du har da i hvert fall en sykkel. Jeg må gå til anskaffelse av en sykkel først, om jeg i det hele tatt får råd til å kjøpe. Må betale husleie hele sommeren selv om jeg ikke skal være på hybelen.

Og hvis foreldrene mine hadde gitt meg beskjed om dette før jeg søkte på jobben, så hadde det ikke være noe problem, men nå rett før jeg kommer... :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er voksen nok til å ikke kunne forvente at foreldrene dine kjører deg til og fra jobb. det burde du avklart før du tok jobben.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg forventer ikke det, men de kommer til å være hjemme, da skjønner jeg ikke hvorfor de ikke kan kjøre meg til og fra jobben ettersom de skal være hjemme. Og de kommer til å reise bort to uker etter at jeg har kommet hjem og da forstår jeg at jeg må gå til jobben, men når de faktisk er hjemme, så hadde jeg vel håpet at de hadde tatt seg bryet med å kjøre meg til jobben...

Det kan jo hende de vil sove lenge når de vil ha fri. Det kan også være at de vil ha mulighet til å disponere tiden sin fritt, fremfor å være din private drosjesjåfør.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IngvildSF

Foreldrene dine skal ikke måtte si ifra at de ikke vil kjøre deg til og fra jobb hver dag. Ansvaret her hviler på dine skuldre. Du tok ikke ansvar, du får svi nå (dvs om tre uker). Syns det var snilt av dine foreldre å si ifra, jeg. Sykler kan du få fra 1000 - 50 000 kr som nypris, enda billigere brukt. Litt trim skader deg ikke.

EDIT: Skriveleif.

Endret av IngvildSF
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes ikke du har rett til å være irritert! Det er du som har sagt ja til jobben, vel vitende om avstanden til hjemmet ditt, og ikke spurte foreldrene dine om ordning med skyss. Det er du og ikke de som skal jobbe, og da er det du som må sørge for å komme deg dit. Du kan faktisk ikke forvente at de skal stå opp tidlig når de har ferie, for å kjøre deg til jobb. Den slags er en ting en må spørre om. Å ta den slags for gitt er ikke ok, foreldre eller ikke.

Skaff deg en sykkel, eller gå. hvis ikke får du sjekke om du ikke finner en annen jobb ved studiestedet ditt. det er faktisk ikke alle som har ansatt alle sommerhjelpene ennå, så du kan nok fint finne noe. Men du har ingen grunn til å være irritert på foreldrene dine. Det er grenser for hva en kan forvente!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest malle

Du virker ikke så positivt innstilt til å få tak i en sykkel.

Enten hør i nærområdet, eller så kanskje du kan spørre foreldrene dine pent om de kan kjøre deg til eventuelt sted hvor du har funnet en sykkel på finn (altså innen rimelighetens grenser, 30 min-45 min) hvis du bor på bøgda, jeg kjenner til avstandsproblemet. Det største problemet er at du er innstilt på å være sur, og ikke ta initiativ til å få tak i en sykkel. Jeg vedder på at en eller flere naboer har en sykkel i fjoset.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Ja, kanskje jeg er det når det gjelder denne saken, men syns fremdeles jeg skulle fått beskjed om dette lenge før, ikke nå tre uker før. Og det er forresten seks km en vei, så jeg må gå 12 km hver bidige dag.

Ja jeg har fått med meg at det er 6 km hver vei. Hvor lang tid tar det å gå? 15 minutter? 20?

Lei av å bli tatt som en selvfølge? Jeg er nesten aldri hjemme og klarer meg selv. Det er ikke ofte jeg forventer noe eller ber om hjelp, så derfor trodde jeg at det ikke skulle bli noe problem. Jeg har også nevnt til foreldrene mine før jeg tok jobben at det ikke var aktuelt å gå til jobben og da sa de ingenting.

Men du har jo ikke bedt om hjelp. Du har tatt det som en selvfølge at de skulle stille opp.

Er din audiens på hjemplassen så viktig for bygden at du forventer at de ruller ut den røde løperen?

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har fått med meg at det er 6 km hver vei. Hvor lang tid tar det å gå? 15 minutter? 20?

:fnise: Har du ikke sett tråden om de som løper 3 km på 14 minutter?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har fått med meg at det er 6 km hver vei. Hvor lang tid tar det å gå? 15 minutter? 20?

Normal gangfart regnes som ca 6 km/t, så der har du svaret ditt. ;)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en ting å ta for gitt! :-O

Foreldrene dine har nok skjemt deg bort tidligere, for dette er IKKE en normal ting å ta for gitt!!!

Du sier du ikke er skjemt bort fordi du er selvstendig. Vel, du er selvstendig på en måte, men på den annen side så må du skjønne at det ikke er normalt å forvente det du forventer.

Hadde jeg forventet noe lignende av mamma og pappa hadde de ledd meg rett opp i trynet....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nesten pinlig berørt av denne tråden jeg.

Det er i seg selv pinlig å forvente at foreldre skal hente og bringe voksne barn med jobb, enda pinligere blir det om foreldre faktisk gjør det.

Hadde en av sommervikarene på min arbeidsplass blitt kjørt og hentet av mamma hver bidige dag så hadde ikke hun/han blitt glemt med det første :lol:

Nei, herregud, en sykkel klarer du vel å skaffe deg, hvis ikke må du rett og slett gå. Det er absolutt ikke uoverkommelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal jo jobbe, kan du ikke spørre foreldrene dine om du får låne penger til sykkel da og så kan du betale dem tilbake når du har fått lønn?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Ja jeg har fått med meg at det er 6 km hver vei. Hvor lang tid tar det å gå? 15 minutter? 20?

Det er tydelig at du ikke er vant til å gå noe særlig. Gå 6 kilometer selv og se hvor lang tid du bruker. Hvis du klarer det på 15 minutter, er du et unikum og selvskreven til OL.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤ Pikekyss ¤

En mil hver vei? Du har da i hvert fall en sykkel. Jeg må gå til anskaffelse av en sykkel først, om jeg i det hele tatt får råd til å kjøpe. Må betale husleie hele sommeren selv om jeg ikke skal være på hybelen.

Og hvis foreldrene mine hadde gitt meg beskjed om dette før jeg søkte på jobben, så hadde det ikke være noe problem, men nå rett før jeg kommer... :nei:

En mil hver vei ja. Og jeg har ikke sykkel enda. På biltema har de en sykkel til 700kr, finn.no kan du få en sykkel gratis. Og låne sykkel av familie og bekjente bruker ofte også å være gratis.

Se på det på den lyse siden, du kommer til å bli i god form, solbrun, få masse frisk luft og det er sunt for både sjel og helse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest alille

Ja jeg har fått med meg at det er 6 km hver vei. Hvor lang tid tar det å gå? 15 minutter? 20?

Men du har jo ikke bedt om hjelp. Du har tatt det som en selvfølge at de skulle stille opp.

Er din audiens på hjemplassen så viktig for bygden at du forventer at de ruller ut den røde løperen?

:ler:

Du har aldri gått 6 km, har du? Eventuelt har du gått 6km i troen på at du har gått myyye lengre? ;) 6 km tar ca. 1 time å gå.

Men TS, ærlig talt, du har ingen grunn til å være irritert. Det er kun din egen feil at du har tatt det for gitt å bli kjørt til jobb, det er ikke normalt at ungdom over 18 forventer sånt. Skal du være irritert er det i så fall deg selv du må være irritert på, skjønner godt at det er frustrerende. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sevastra

Kanskje noen på jobben din bor i samme område og du kan sitte på med dem, og heller betale litt bensinpenger?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dette med at det er pinlig at folk kjører en til og fra jobb er ikke pinlig. Mennesker som ikke har bil eller billappen må vel få noen til å kjøre, altså, folk som bor langt unna. På hvilken måte er det pinlig og rart? Ganske vanlig vil jeg si. Om det er en mor, kjæreste eller ektefelle som kjører har ikke noe å si.

Og ja, blondi56, det tar mye lengre tid enn et kvarter. Det tar ca. 35-45 minutter å gå.

... Men: Har tatt til meg all kritikken jeg har fått her. Fikk dårlig samvittighet og ringte foreldrene mine for å beklage for at jeg ble så irritert i sted. For jeg ble rimelig irritert og oppgitt. Unnskyldningen ble godtatt og moren min sa at hun ville gjerne kjøpe meg en ny sykkel da jeg kommer hjem.

Takk til dere som satte meg på plass, jeg trengte det. Jeg som alltid har blitt kjørt til og fra jobben hadde begynt å ta det som selvfølge - og, ja, det er litt flaut å tenke på.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

En mil hver vei ja. Og jeg har ikke sykkel enda. På biltema har de en sykkel til 700kr, finn.no kan du få en sykkel gratis. Og låne sykkel av familie og bekjente bruker ofte også å være gratis.

Se på det på den lyse siden, du kommer til å bli i god form, solbrun, få masse frisk luft og det er sunt for både sjel og helse.

700? Det var billig. Er det mulig å bestille sykkel på biltema via nettet?

Du har rett, det er bare sunt og godt - selv om det ikke er noe jeg ser frem til akkurat. Men takk for optimismen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...